[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 12، شماره 2 - ( 1399 ) ::
جلد 12 شماره 2 صفحات 38-31 برگشت به فهرست نسخه ها
معیارهای موثر بر تدریس نظری و عملی اساتید از دیدگاه دانشجویان دندانپزشکی گیلان
نازنین بشردوست ، درسا قدیری ، سیدامید حقانی ، سیده سارا باقری ، نسترن میرفرهادی*
دانشجوی دکتری تخصصی پرستاری، مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران ، mirfarhadin@gmail.com
واژه‌های کلیدی: دانشجویان، دندانپزشکی، تدریس، اعضای هیات علمی
متن کامل [PDF 552 kb]   (751 دریافت)     |   چکیده (HTML)  (3239 مشاهده)
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: شیوه های آموزش
متن کامل:   (1858 مشاهده)
مقدمه
در سراسر جهان آموزش عالی از جایگاه ویژه­ای برای رشد اقتصادی و توسعه اجتماعی هر کشور برخوردار است (1). در دانشگاه­ های علوم پزشکی کشور اساتید به عنوان عناصر اصلی در آموزش، پژوهش و خدمات درمانی شناخته مـی­شوند. چـراکه آنان می­توانند از طریق ترکیب مناسب و بدیع عناصر موجود در نظام آموزشی، دانشجویان را به سوی اهداف متعالی سوق داده یا محروم نمایند (2). اساسی­ترین عامل برای ایجاد موفقیت مطلوب در تحقق اهداف آموزشی بررسی کیفیت تدریس اساتید می­باشند (3). تدریس فرآیندی گروهی و دو طرفه است که در طی آن فراگیر و آموزش­دهنده هر دو از یکدیگر تاثیرپذیری دارند (4). دستیابی به تدریس ایده­آل، مستلزم پیوندهایی محکم بین اهداف درس، روش­های  یاددهی - یادگیری دانشجویان می­باشد (5). طبق دیدگاه طراحی سیستماتیک آموزشی، اساتید مهم­ترین رکن برای ایجاد موفقیت مطلوب در تحقق اهداف آموزشی است. در واقع عملکرد و خصوصیات استاد است که سبب دستیابی به اهداف آموزشی و یادگیری دانشجو می­گردد (6). فرآیند تدریس تنها تجارب و دیدگاه علمی استاد نیست که موثر واقع می­شود، بلکه کل شخصیت اوست که در ایجاد شرایط یادگیری، تغییر و تحول فراگیران تاثیر  می­گذارد (7). منظور از تدریس اثربخش مجموعه­ای از عملکردها و ویژگی­های استاد است که باعث دستیابی به اهداف آموزشی و یادگیری دانشجو می­ شود (8).
با توجه به این­که استاد در محوریت چرخه فعالیت یاددهی- یادگیری قرار می­گیرد باید خود دارای معیارهایی باشد تا بتواند انتظارات سیستمی (دانشگاه) و فراسیستمی (جامعه) را تامین نماید. بنابراین هر کدام از این ذی­نفعان سیستم و فراسیستم، دارای انتظاراتی هستند و تامین نظرات خود را نیز با تعیین معیارهایی تعریف می­نمایند (6)، در سیستم­های بهداشتی و درمانی یادگیری از اهمیت فراوانی برخوردار است و آموزش بنیان یادگیری است. در سیستم ارائه خدمات مراقبتی درمانی و آموزش نیروی انسانی از دو بخش تدریس نظری و عملی تشکیل می­گردد که هر دو از اهمیت فراوانی برخوردار می­باشد و نقص هر یک موجب نقصان آموزش و کم­اثر شدن دیگری می­شود. پیوند و هم­گرایی بین تدریس نظری و عملی امری اجتناب­ناپذیر است (10، 9). تدریس نظری به واسطه تعامل فردی بهتر فراگیر با استاد، مباحثه استدلالی و پرسش و پاسخ محل مناسبی برای ارتقاء یادگیری می­باشد (11). آموزش در محیط بالین نیز بخش مهم آموزش در علوم پزشکی می­ باشد که بدون آن تربیت افراد متخصص و شایسته بسیار مشکل خواهد شد (12). در این مرحله فرد با یادگیری مهارت­های بالینی تجارب لازم را کسب نموده و فرصتی پیدا می­کند تا دانش نظری خود را به  مهارت­ های ذهنی، حرکتی و اجتماعی که لازمه­ی مراقبت از بیمار است، تبدیل نماید (13). توانایی در مهارت­های ارتباطی موثر توسط استاد از ویژگی­های تدریس بالینی اثربخش است، این امر تابعی از شایستگی حرفه­ای، توان علمی، شیوایی و قدرت بیان، وضوح مطالب، ویژگی­های فردی و رفتاری، مشارکت و سهیم نمودن دانشجویان در موضوعات آموزشی است (14). امروزه، عموماً این­گونه برداشت می­شود که استادان باید به عنوان تسهیل­کننده­ی یادگیری دانشجویان عمل کنند تا این­که صرفاً علم و دانش را انتقال دهند (7). در صورتی­که دانشجویان و اساتید از نظرات و دیدگاه­های هم آشنایی داشته باشند، روند آموزش و پژوهش به نحو مطلوبی اجرا خواهد شد (15). در همین راستا مطالعه Samaga و همکاران در سال 2014 در مالزی نشان داد که استفاده از تکنولوژی نوین حین تدریس (9/63 درصد) خلاصه کردن عناوین درس در پایان کلاس (8/61درصد)، بیان ساده مطالب توسط استاد (7/59درصد) و شوخ­طبعی استاد (4/57 درصد) مهم­ترین ویژگی­ های موثر بر تدریس از دیدگاه دانشجویان پزشکی می­باشند (16). همچنین اکبری و همکاران در مطالعه بر روی دانشجویان دندانپزشکی مشهد دریافتند که تغییر لحن و سطح صدا در حین تدریس، ارتباط بین مطالب نظری و عملی و طرح مثال و مسئله توسط استاد، بحث درباره طرح درمان و پاسخ­گویی اساتید حائز اهمیت­ترین موضوعات از دیدگاه دانشجویان بودند (17). هدف نهایی فرایند آموزشی در نظام­های مختلف، ارتقاء روند آموزش و یادگیری مطلوب فراگیران در حیطه مورد نظر است. این امر مستلزم شناسایی عوامل موثر بر این فرایند در راستای بهبود کیفی سیستم آموزش است (18). لذا بررسی معیارهای موثر بر تدریس   می­تواند راهکار موثری در جهت ارتقاء روند آموزش باشد. در یک سیستم آموزشی اساتید و نحوه عملکرد آن­ها از ارکان بسیار تاثیرگذار می­باشد. نحوه­ی عملکرد اساتید و ویژگی­های آن­ها موجب دستیابی به اهداف آموزشی مورد نظر و یادگیری دانشجویان می­شود (17). مهم­ترین روش ارزشیابی اساتید امتیازدهی توسط دانشجویان است. دانشجویان به­دلیل حضور مستقیم در محیط آموزشی و با توجه به این­ که مصرف­ کنندگان اصلی برنامه­های آموزشی هستند، نوع نگرش آن­ها در مورد ویژگی­های اساتید در امر ارزشیابی می­تواند بسیار مفید باشد. بهترین و شایع­ترین راه نظرخواهی از دانشجویان تهیه پرسشنامه ­های نظرخواهی می­باشد (11). آگاهی از دیدگاه دانشجویان نسبت به تدریش اثربخش در بهبود کیفیت تدریس و آموزش آنان تاثیر بسزایی دارد. از آنجائی­که دانشجویان مستقیماً درگیر یادگیری هستند یکی از بهترین روش­های تعیین شاخص­های تدریس اثربخش نظرخواهی از دانشجویان است. در سال­های اخیر معاونت آموزشی دانشگاه با برگزاری کارگاه­های توانمندسازی اساتید از طریق دوره­های آموزشی با مضامین آشنایی اساتید با     روش­های نوین و موثر بر تدریس، استراتژی­های آموزشی مبتنی بر تحقیقات و همچنین تقویت مهارت­های ارتباطی مدرسین سعی در بهبود فرآیند یاددهی- یادگیری نموده است. با این­حال توجه به دیدگاه دانشجویان و تعیین انتظاراتشان از اساتید از دغدغه­های اصلی مدیران و برنامه­ریزان آموزشی در رسیدن به این مهم درکلاس­های درس و کلینیک و در صورت لزوم ایجاد تغییرات در ارتقاء این فرآیند می­ باشد. تحقیق در مورد میزان به کارگیری معیارهای موثر بر تدریس تصویری نسبتاً جامع از کیفیت آموزشی هر مرکز ارائه می­دهد و منجر به تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف موجود در کیفیت تدریس اساتید خواهد شد. به دنبال این امر، دانشگاه باید در برنامه­ریزی دوره­های آموزشی اساتید، مؤثرتر عمل کند و نیازهای واقعی اساتید را در این زمینه، به گونه مطلوبی  پیش ­بینی و برآورده سازد. نتایج برخی مطالعات نیز نشان داده است که دیدگاه دانشجویان در مورد شاخص­ های تدریس اثربخش بنا به مقطع تحصیلی، رشته تحصیلی و اهداف دانشجویان برای ورود به دانشگاه متفاوت بوده است (2،19). لذا با توجه به نبود تحقیقات مشابه در خصوص دیدگاه دانشجویان دندانپزشکی از مولفه­های مهم بر تدریس در دو حیطه تئوری و بالینی در سال­های اخیر در این مرکز پژوهشی با هدف تعیین معیارهای موثر بر تدریس نظری و عملی اساتید از دیدگاه دانشجویان در جهت شناسایی جنبه­هایی که در کیفیت یاددهی- یادگیری موثرند، طراحی گردید.
روش­ ها
در این مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی 238 نفر از دانشجویان دندانپزشکی از ورودی 1391 تا 1395 از طریق سرشماری انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. معیار ورود به پژوهش اشتغال به تحصیل دانشجویان از ترم­های دو تا دوازده (سال اول تا ششم) بود. جهت تدوین پرسشنامه، در مرحله اول جلسات (گروه متمرکز) با حضور همکاران طرح و تعدادی از دانشجویان دوره پره کلینیک و کلینیک صاحب تفکر انتقادی که از طرف واحد EDO معرفی شده بودند، تشکیل شد، تا عوامل موثر بر معیارهای مورد نیاز بر تدریس اثربخش در حیطه عملی و نظری از دیدگاه ایشان بازگو گردد. به­دنبال هر جلسه، مطالب بیان شده در قالب مفاهیم ذهنی معیارهای موثر بر تدریس جمع­آوری شد. سپس براساس مفاهیم به ­دست آمده از این جلسات پرسشنامه­ای شامل دو بخش طراحی گردید. در بخش اول اطلاعات جمعیت­شناختی دانشجویان شامل (سن، جنس، وضعیت تاهل، سال تحصیلی، معدل ترم قبل) و بخش دوم پرسشنامه محقق ساخت معیارهای موثر بر تدریس اساتید براساس نتایج حاصل از مرحله اول (گروه متمرکز) و بر گرفته از پرسشنامه­های وهابی و عبیدی (13،5) تدوین گردید.
این پرسشنامه 16 سوال در 2 حیطه عوامل مربوط به ویژگی­ های استاد در حیطه­ی تدریس عملی، با 4 سوال که مهم­ترین عوامل از دیدگاه دانشجویان در بالین بودند شامل مفاهیم داشتن مهارت علمی، عملی و ارتباطی در بخش­های بالینی، برگزار کردن کنفرانس­های منظم بخشی، در دسترس بودن استاد در بخش­های بالینی (از زمان شروع تا پایان بخش)، بحث و تبادل­نظر با دانشجو در طرح درمان بیماران و ویژگی­های استاد در حیطه تدریس نظری، با 12 سوال که مهم­ترین عوامل از دیدگاه دانشجویان در کلاس تئوری بودند شامل مفاهیم مهارت در سخنرانی، مهارت­های ارتباطی، مهارت­های تدریس در کلاس، مدیریت کلاس، خوش اخلاق بودن، ایجاد انگیزه و علاقه در دانشجویان، علاقمندی به پژوهش و تحقیق، تسلط بر موضوع مورد تدریس، ارتباط بین مطاالب نظری و بالینی در تدریس، روش­های جدید تدریس و بکارگیری تکنولوژی آموزشی نوین، تهیه جزوه از مطالب تدریس شده برای دانشجویان و طراحی سوالات امتحانی بر مبنای مطالب تدریس شده را در بر می­گرفت. پاسخ­دهندگان دیدگاه خود را در مورد هر عبارت با مقیاس لیکرت 4 درجه­ای از (1=کم­اهمیت، 2= اهمیت متوسط، 3= اهمیت زیاد و  4= بسیار مهم) مشخص نمودند. در مطالعه حاضر برای تعیین اعتبار محتوایی پرسشنامه در اختیار 10 نفر از اساتید دانشکده دندانپزشکی قرارگرفت (1CVI= و 8/0 CVR=) و جهت ارزیابی پایایی ابزار از روش آزمون مجدد استفاده شد. بدین منظور پرسشنامه­ها با فاصله دو هفته به 20 نفر از  شرکت­ کنندگان داده شد همبستگی بین نمرات دو آزمون (8/0 =r) به دست آمد. معیار خروج از مطالعه عدم تمایل به شرکت در مطالعه و تکمیل ناقص پرسشنامه­ها بود. پس از بیان اهداف پژوهش از کلیه دانشجویان رضایت کتبی جهت شرکت در مطالعه اخذ گردید و به دانشجویان اطمینان داده شد که اطلاعات کسب شده به صورت محرمانه باقی خواهد ماند و نیازی به ذکر نام نیست. پرسشنامه ­ها قبل از شروع کلاس­های تئوری در اختیار دانشجویان قرار گرفت. اطلاعات پرسشنامه وارد نرم­ افزار آماری SPSS.Ver.21 شد و جهت تجزیه و تحلیل داده­ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی (اسپیرمن، t مستقل، آنووا، آزمون تعقیبی توکی) استفاده گردید. سطح معنی­ داری  آزمون­ ها در این مطالعه با 05/0>P و معنی آماری دو طرفه مورد بررسی قرار گرفت. این پژوهش در کمیته اخلاق معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گیلان با کد اخلاق IR.GUMS.REC.1395.152 مورد تصویب قرارگفت.
یافته ­ها
 از مجموع 238 دانشجوی دندانپزشکی 230 نفر در مطالعه شرکت کردند. میانگین سنی شرکت­کنندگان 7/1±35/21 سال بود. 114 پسر (6/49 درصد) و 116 دختر (4/50 درصد) پرسشنامه را تکمیل و در مطالعه شرکت کردند. اکثریت 119 نفر (5/86 درصد) دانشجویان مجرد و 188 نفر (7/81 درصد) معدل تحصیلی در دامنه (17-70/15) داشتند. 50 نفر از دانشجویان (7/21 درصد) سال دوم، 40 نفر (40/17 درصد) سال اول، 36 نفر (70/ درصد 15) سال پنجم، 35 نفر (20/15 درصد) در هرکدام از سال­های چهارم و ششم، 34 نفر (80/14 درصد) سال سوم بودند. در حیطه تدریس نظری مهم­ترین ویژگی داشتن تسلط بر موضوع تدریس (4/70 درصد)، بیان شفاف و واضح مطالب (9/53 درصد) و ایجاد ارتباط بین مطالب نظری و بالینی در تدریس (5/53 درصد) بود. در حیطه تدریس نظری کم­اهمیت­ترین ویژگی استاد تهیه جزوه از مطالب تدریس شده برای دانشجویان (20 درصد) و علاقمندی به پژوهش و تحقیق (17 درصد) بود. در حیطه تدریس عملی کم ­اهمیت­ترین ویژگی برگزار کردن کنفرانس­های منظم بخشی (ژورنال کلاب و ارایه مورد 20 درصد) و مهم­ترین مشخصه در این حیطه در دسترس بودن استاد در بخش­های بالینی (از زمان شروع تا پایان بخش 5/53 درصد) بود (جدول1).

براساس نتایج آزمون آنووا بین سال تحصیلی با میانگین نمره عملی رابطه­ی آماری معنی­داری وجود دارد (043/0p=). سال ششم بالاترین میانگین را داشت (جدول2). نتایج نشان داد که با توجه به نتایج آزمون اسپیرمن بین نمره عملی و نظری رابطه­ی آماری  معنی­داری (001/0p<، 45/0=r) وجود دارد.  بین سن، جنس، وضعیت تاهل و معدل با حیطه تدریس عملی و نظری ارتباط آماری  معنی­داری یافت نشد.

بحث و نتیجه­ گیری
مطالعه حاضر با هدف تعیین معیارهای تدریس نظری و عملی موثر از دیدگاه دانشجویان دندانپزشکی رشت انجام شد. در حیطه تدریس نظری مهم­ترین ویژگی از دیدگاه دانشجویان به ترتیب داشتن تسلط بر موضوع تدریس، بیان شفاف و واضح مطالب و ایجاد ارتباط بین مطالب نظری و بالینی در تدریس بود. نتایج مطالعه Singh با عنوان ویژگی­های استاد خوب نشان داد که مهم­ترین ویژگی استاد آگاهی و تسلط بر موضوع درس می­باشد (15). مطالعات متعددی، تسلط استاد در درس مورد تدریس و شیوایی مهم­ترین ویژگی تدریس نظری بیان نمودند (2،8،20). این در حالی است که  Samagaدر مطالعه­ی خود مهم­ترین ویژگی تدریس نظری را استفاده از تکنولوژی نوین حین تدریس گزارش کرد (16). تفاوت در یافته­های مطالعه حاضر با مطالعه Samaga می­تواند به­دلیل متفاوت بودن سیستم­های آموزشی کشور ایران و مالزی باشد که منجر به دیدگاه­های مختلف دانشجویان شده است. از طرفی  نمونه­­ های مطالعه، Samaga دانشجویان پزشکی بودند که آموزش متفاوتی با رشته دندانپزشکی در مقاطع پره­ کلینیک و کلینیک دریافت می­ نمایند.
از دیگر یافته­ های این مطالعه اهمیت پایین ویژگی استاد در حیطه تدریس نظری شامل تهیه جزوه از مطالب تدریس شده برای دانشجویان (20 درصد) و علاقمندی به پژوهش و تحقیق (17درصد) بود. در همین راستا، حکم آبادی و همکاران (7) دریافتند که علاقمندی به پژوهش کم­ترین اهمیت را از دیدگاه دانشجویان دارد. در توجیه یافته­ های مطالعه حاضر شاید بتوان گفت به عنوان نقطه قوت، دانشجویان دندانپزشکی از زمان ورود خود به دانشگاه با تاکید اساتید به اهمیت برخورداری از دانش عمیق و اصولی که لازمه­ ی آغاز هرگونه درمانی است، پی می­برند که سبب تمایل کم­تر آنان به استفاده از جزوات به­جای کتب منبع می­باشد. مهم­ترین ویژگی در حیطه عملی در دسترس بودن استاد در بخش­ های بالینی از زمان شروع تا پایان بخش بود. مطالعه اکبری و همکارانش (17) نشان داد که دانشجویان بیشترین اهمیت را به بحث در مورد طرح درمان می­دادند. از آن­جایی­که یکی از ارکان مهم تدریس عملی انتقال مستقیم اطلاعات و تجربیات از استاد به دانشجو می­باشد، حضور مداوم استاد در بالین می­تواند هم در انتقال مفاهیم آموزشی و هم حمایت روحی دانشجو نقش مهمی ایفاء کند. از دیدگاه دانشجویان مطالعه حاضر در دسترس بودن استاد در بالین می­تواند در افزایش اعتماد به نفس و بهبود کار عملی و بحث در خصوص طرح درمان مفید واقع شود.
نتایج مطالعه حاضر حاکی از آن بود که کم­اهمیت­ترین ویژگی در حیطه تدریس عملی موثر از دیدگاه دانشجویان دندانپزشکی، برگزار کردن کنفرانس ­های منظم بخشی (ژورنال کلاب و Case Presentation) بود. در توجیه این یافته شاید بتوان گفت از آن­جایی­ که Case Presentation و ژورنال کلاب نیازمند مهارت و علم بالای استاد می ­باشد، عدم علاقمندی دانشجویان به این مقوله می­ تواند به علت ارائه نامناسب این روش در انتقال اطلاعات به دانشجو باشد. از سوی دیگر با توجه به وقت­ گیر بودن این روش و زمان ارائه آن که در انتهای بخش کلینیکی می­باشد، هنوز نتوانسته است جایگاه مطلوبی در امر آموزش بالین را از دیدگاه دانشجویان کسب نماید.
همچنین یافته­ های مطالعه حاضر حاکی از آن بود که بین نمره نظری و عملی رابطه آماری معنی­داری وجود دارد. از آن­جایی­ که ماهیت رشته دندانپزشکی به­ گونه­ ای است که مهارت­ های عملی باید بر پایه­ی مهارت­های نظری قوی بنا شود، ارتقای دانش عملی توامان با دانش علمی امری  اجتناب­ناپذیر برای موفقیت در رشته دندانپزشکی است که در مطالعه حاضر از دیدگاه دانشجویان نیز، همین نتیجه کسب گردید. سال تحصیلی با میانگین نمره عملی رابطه معنی­داری را نشان داد، به­طوری­که دانشجویان سال ششم بالاترین میانگین را داشتند که این یافته خاطر نشان می­کند که دانشجویان در مقاطع بالاتر با نزدیک شدن به آغاز طبابت خود در مطب­های شخصی اهمیت بیشتری را به معیارهای تدریس عملی موثر اختصاص می­دهند زیرا با افزایش علم و آگاهی از مشکلات حین کارعملی، آموزش جامع و مفید برای ایشان از جایگاه ویژه­ای برخوردار خواهد بود.
از محدودیت ­های این پژوهش می­توان به خود گزارش­دهی دانشجویان در تکمیل پرسشنامه اشاره کرد؛ در حالی­که استفاده از روش­های چهره به چهره در کسب اطلاعات از دانشجویان می­تواند مثمر ثمرتر باشد. با توجه به نتایج این مطالعه و شناخت عوامل تأثیرگذار بر تدریس اساتید پیشنهاد می­شود که با تغییر در برنامه­های آموزشی و نظارت بر عملکرد اساتید در کلاس­های درس از قبیل تسلط بر مطالب درسی و روش تدریس، تصمیماتی از سوی مدیران آموزشی جهت توانمندسازی اساتید و اتخاذ گردد.
قدردانی
بدین­وسیله از کلیه دانشجویانی که با صرف وقت و دقت نظر ما را در جمع­آوری اطلاعات یاری دادند و همچنین از معاونت تحقیقات و فناوری داتشگاه علوم پزشکی گیلان به جهت تصویب طرح با شماره (96040302) تقدیر و تشکر می­گردد.
فهرست منابع
1. Pakkies NE, Mtshali NG. [Students' views on the block evaluation process: A descriptive analysis]. curationis 2016; 39 (1): 1- 8. [DOI:10.4102/curationis.v39i1.1516]
2. Zohoor A, Eslaminejad T. [Teacher's effective teaching criteria as viewed by the students of Kerman University of Medical Sciences]. Journal of medical Education 2004; 4 (2) :60- 65. [Persian]
3. Hekmatpou D, Jahani F, Nejat N. [Exploration of characteristics of a competent nursing faculty member: A qualitative study]. IJNR 2013; 8 (1): 58- 67 [Persian]
4. Asgari F, Mahjoob Moadab H. [Comparing characteristics of an effective teaching from teachers' and students' point of view, Guilan University of Medical Sciences]. Strides in Development of medical education 2010; 7 (1): 26- 33. [Persian]
5. Vahabi S, Ebadi A, Rahmani R, Tavallaei A, Khatouni A, Tadrisi S, et al. [Comparison of the status of clinical education in the views of nursing educators and students]. Education strategies in medical sciences 2011; 3 (4): 179- 82. [Persian]
6. Cheraghi M, Esmaeili M, Ghisvandian S. [Characteristics of an elite instructor: A qualitative study]. The Journal of Urmia Nursing and Midwifery Faculty2014; 12(2): 86- 93. [Persian]
7. Hokmabadi R, Fallah H.[ Ideal university teachers according to students'views]. J Med Educ Dev. 2013; 6 (10) : 22- 29 [Persian]
8. Seyyed Majidi M, Seyyed Majidi A, Hbibzadeh Bijani F, Khodadadi E, Motalebnejad M. [Evaluation of an effective teaching's characteristics from Babol dental faculty postgraduate students' viewpoints]. Biannual Journal of Medical Education Education Development Center (edc) Babol University of Medical Sciences 2018; 6 (2): 32- 8. [Persian]
9. Pettit JE, Axelson RD, Ferguson KJ, Rosenbaum ME. [Assessing effective teaching: what medical students value when developing evaluation instruments]. Academic Medicine 2015; 90 (1): 94- 9. [DOI:10.1097/ACM.0000000000000447]
10. Aliasgharpour M, Monjamed Z, Bahrani N. [Factors affecting students' evaluation of teachers: Comparing viewpoints of teachers and students]. Iranian Journal of Medical Education 2010; 10 (2): 186- 95. [Persian]
11. Tahmasebzadeh sheikhlar D, Fathiazar S, Jafarian V, Hamrahzadeh M, Zilabi G. [Criteria of Effective Teaching and Its Application in the Educational Process: Views of Faculty members and Students]. Iranian Journal of Medical Education 2018; 18: 257- 68. [Persian]
12. Yazdankha Fard M, Pouladi S, Kamali F, Zahmatkeshan N, Mirzaie K, Akaberian S, et al. [The Stressing Factors in Clinical Education: The Viewpoints of Students]. Iranian journal of medical education 2008; 8 (2): 341- 350. [Persian]
13. Obeidi N. [Effective factors on the communication between students and faculty members in the viewpoint of paramedical students]. Educ Strategy Med Sci. 2010; 3 (3): 133- 136. [Persian]
14. Martens MJ, Duvivier RJ, Van Dalen J, Verwijnen GM, Scherpbier AJ, Van Der Vleuten CP. [Student views on the effective teaching of physical examination skills: a qualitative study]. Medical Education 2009; 43(2): 184- 91. [DOI:10.1111/j.1365-2923.2008.03283.x]
15. Singh S, Pai DR, Sinha NK, Kaur A, Soe HHK, Barua A. [Qualities of an effective teacher: what do medical teachers think?]. BMC Medical Education 2013; 13 (1): 128. [DOI:10.1186/1472-6920-13-128]
16. Samaga M, Hemalatha N. [A good teacher e medical stu-dents' views]. IOSR J Pharm 2014; 4 (9): 01e5. [DOI:10.9790/3013-04090105]
17. Akbari M, Moeintaghavi A, Ghanbari H, Bageri M, Otoufi A. [A Comparison of the Students' and Teachers' Viewpoints about the Characteristics of a Good Teacher in Dentistry]. Journal of Mashhad Dental School 2014; 38 (4): 281- 90. [Persian]
18. Koura AA, Al-Hebaishi SM. [The Relationship between multiple intelligences, self-efficacy and academic achievement of Saudi gifted and regular intermediate students]. Educational Research International 2014; 3 (1): 48- 70.
19. Eslamian H, Eslamian Z, Karami M. [Study the relationship of applying the criteria for effective teaching by faculty with students morale Bitch]. Curriculum Planning Knowledge & Research in Educational Sciences 2018; 15 (29): 132- 147 [Persian]
20. Aghamirzayi T, Salehi Omran E, Rahimpour Kami B. [Effective Factors on Student Evaluation of Faculty Members Performance]. Education Strategies in Medical Sciences 2014; 7 (1): 57- 62. [Persian]
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bashardoust N, Ghadiri D, Haghani S, Bagheri S, Mirfarhadi N. Effective criterion on theoretical and practical Teaching from Guilan Dental Students’ Viewpoint. RME 2020; 12 (2) :31-38
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-900-fa.html

بشردوست نازنین، قدیری درسا، حقانی سیدامید، باقری سیده سارا، میرفرهادی نسترن. معیارهای موثر بر تدریس نظری و عملی اساتید از دیدگاه دانشجویان دندانپزشکی گیلان. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1399; 12 (2) :31-38

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-900-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 2 - ( 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education