دوره 12، شماره 2 - ( 1399 )                   جلد 12 شماره 2 صفحات 38-31 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bashardoust N, Ghadiri D, Haghani S, Bagheri S, Mirfarhadi N. Effective criterion on theoretical and practical Teaching from Guilan Dental Students’ Viewpoint. Res Med Edu 2020; 12 (2) :31-38
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-900-fa.html
بشردوست نازنین، قدیری درسا، حقانی سیدامید، باقری سیده سارا، میرفرهادی نسترن. معیارهای موثر بر تدریس نظری و عملی اساتید از دیدگاه دانشجویان دندانپزشکی گیلان. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1399; 12 (2) :31-38

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-900-fa.html


دانشجوی دکتری تخصصی پرستاری، مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران ، mirfarhadin@gmail.com
چکیده:   (3587 مشاهده)
مقدمه: دانشگاه یکی از مهم­ترین و سازنده­ ترین نهادهای اجتماعی است. لازمه­ ی رسیدن به اهداف تعلیم و تربیت، داشتن اساتیدی با ویژگی­ های شایسته است. شناخت معیارهای تدریس اساتید از دیدگاه آموزش گیرندگان، کیفیت آموزش را ارتقاء خواهد داد. از این رو مطالعه حاضر با هدف تعیین دیدگاه دانشجویان دندانپزشکی درباره ­ی معیارهای موثر بر تدریس نظری و عملی اساتید در سال 1396 انجام گرفته است.
روش ­ها: این مطالعه توصیفی- مقطعی حاضر بر روی 230 نفر از دانشجویان دندانپزشکی رشت که از طریق سرشماری انجام شد. ابزار جمع ­آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته شامل اطلاعات فردی- اجتماعی و بخش دوم شامل 16 سوال در رابطه با معیارهای تدریس نظری و عملی بود که روایی و پایایی آن تایید گردید. داده­ ها با استفاده از آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار و درصد) و آمار استنباطی (اسپیرمن، t مستقل، آنووا، آزمون تعقیبی توکی) از طریق نرم­ افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شدند.
یافته­ ها: 230 نفر از دانشجویان با میانگین سنی 1/7±21/35 سال شامل 114 پسر (49/6 درصد) و 116 دختر (50/4 درصد) در مطالعه شرکت داشتند. نتایج نشان داد که در حیطه تدریس نظری مهم­ترین ویژگی، داشتن تسلط بر موضوع تدریس (70/4 درصد)، بیان شفاف و واضح مطالب (53/9 درصد) و ایجاد ارتباط بین مطالب نظری و بالینی در تدریس (53/5 درصد) است. در حیطه تدریس نظری کم ­اهمیت­ ترین ویژگی استاد تهیه جزوه از مطالب تدریس شده برای دانشجویان (20 درصد) و علاقه­ مندی به پژوهش و تحقیق (17 درصد) بود. در حیطه تدریس عملی کم ­اهمیت­ ترین ویژگی برگزار کردن کنفرانس­ های منظم بخشی- ژورنال کلاب و ارائه مورد (20 درصد) و مهم ­ترین مشخصه در این حیطه در دسترس بودن استاد در بخش ­های بالینی از زمان شروع تا پایان بخش (53/5 درصد) بود. یافته­ های حاصل از مطالعه حاکی از آن بود که بین سال تحصیلی با میانگین نمره عملی رابطه معنی­داری (0/001>P) وجود دارد.
نتیجه­ گیری: باتوجه به یافته ها تسلط بر موضوع تدریس از مهم­ترین عوامل تاثیرگذار در حیطه نظری است. همچنین علاوه بر توانمندی علمی اساتید، در دسترس بودن استاد در بخش­ های بالینی می­ تواند در ارتقاء کیفیت آموزش در حیطه عملی موثر باشد.
متن کامل [PDF 552 kb]   (881 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (2118 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: شیوه های آموزش

فهرست منابع
1. Pakkies NE, Mtshali NG. [Students' views on the block evaluation process: A descriptive analysis]. curationis 2016; 39 (1): 1- 8. [DOI:10.4102/curationis.v39i1.1516]
2. Zohoor A, Eslaminejad T. [Teacher's effective teaching criteria as viewed by the students of Kerman University of Medical Sciences]. Journal of medical Education 2004; 4 (2) :60- 65. [Persian]
3. Hekmatpou D, Jahani F, Nejat N. [Exploration of characteristics of a competent nursing faculty member: A qualitative study]. IJNR 2013; 8 (1): 58- 67 [Persian]
4. Asgari F, Mahjoob Moadab H. [Comparing characteristics of an effective teaching from teachers' and students' point of view, Guilan University of Medical Sciences]. Strides in Development of medical education 2010; 7 (1): 26- 33. [Persian]
5. Vahabi S, Ebadi A, Rahmani R, Tavallaei A, Khatouni A, Tadrisi S, et al. [Comparison of the status of clinical education in the views of nursing educators and students]. Education strategies in medical sciences 2011; 3 (4): 179- 82. [Persian]
6. Cheraghi M, Esmaeili M, Ghisvandian S. [Characteristics of an elite instructor: A qualitative study]. The Journal of Urmia Nursing and Midwifery Faculty2014; 12(2): 86- 93. [Persian]
7. Hokmabadi R, Fallah H.[ Ideal university teachers according to students'views]. J Med Educ Dev. 2013; 6 (10) : 22- 29 [Persian]
8. Seyyed Majidi M, Seyyed Majidi A, Hbibzadeh Bijani F, Khodadadi E, Motalebnejad M. [Evaluation of an effective teaching's characteristics from Babol dental faculty postgraduate students' viewpoints]. Biannual Journal of Medical Education Education Development Center (edc) Babol University of Medical Sciences 2018; 6 (2): 32- 8. [Persian]
9. Pettit JE, Axelson RD, Ferguson KJ, Rosenbaum ME. [Assessing effective teaching: what medical students value when developing evaluation instruments]. Academic Medicine 2015; 90 (1): 94- 9. [DOI:10.1097/ACM.0000000000000447]
10. Aliasgharpour M, Monjamed Z, Bahrani N. [Factors affecting students' evaluation of teachers: Comparing viewpoints of teachers and students]. Iranian Journal of Medical Education 2010; 10 (2): 186- 95. [Persian]
11. Tahmasebzadeh sheikhlar D, Fathiazar S, Jafarian V, Hamrahzadeh M, Zilabi G. [Criteria of Effective Teaching and Its Application in the Educational Process: Views of Faculty members and Students]. Iranian Journal of Medical Education 2018; 18: 257- 68. [Persian]
12. Yazdankha Fard M, Pouladi S, Kamali F, Zahmatkeshan N, Mirzaie K, Akaberian S, et al. [The Stressing Factors in Clinical Education: The Viewpoints of Students]. Iranian journal of medical education 2008; 8 (2): 341- 350. [Persian]
13. Obeidi N. [Effective factors on the communication between students and faculty members in the viewpoint of paramedical students]. Educ Strategy Med Sci. 2010; 3 (3): 133- 136. [Persian]
14. Martens MJ, Duvivier RJ, Van Dalen J, Verwijnen GM, Scherpbier AJ, Van Der Vleuten CP. [Student views on the effective teaching of physical examination skills: a qualitative study]. Medical Education 2009; 43(2): 184- 91. [DOI:10.1111/j.1365-2923.2008.03283.x]
15. Singh S, Pai DR, Sinha NK, Kaur A, Soe HHK, Barua A. [Qualities of an effective teacher: what do medical teachers think?]. BMC Medical Education 2013; 13 (1): 128. [DOI:10.1186/1472-6920-13-128]
16. Samaga M, Hemalatha N. [A good teacher e medical stu-dents' views]. IOSR J Pharm 2014; 4 (9): 01e5. [DOI:10.9790/3013-04090105]
17. Akbari M, Moeintaghavi A, Ghanbari H, Bageri M, Otoufi A. [A Comparison of the Students' and Teachers' Viewpoints about the Characteristics of a Good Teacher in Dentistry]. Journal of Mashhad Dental School 2014; 38 (4): 281- 90. [Persian]
18. Koura AA, Al-Hebaishi SM. [The Relationship between multiple intelligences, self-efficacy and academic achievement of Saudi gifted and regular intermediate students]. Educational Research International 2014; 3 (1): 48- 70.
19. Eslamian H, Eslamian Z, Karami M. [Study the relationship of applying the criteria for effective teaching by faculty with students morale Bitch]. Curriculum Planning Knowledge & Research in Educational Sciences 2018; 15 (29): 132- 147 [Persian]
20. Aghamirzayi T, Salehi Omran E, Rahimpour Kami B. [Effective Factors on Student Evaluation of Faculty Members Performance]. Education Strategies in Medical Sciences 2014; 7 (1): 57- 62. [Persian]

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در آموزش علوم پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb