[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 14، شماره 4 - ( 1401 ) ::
جلد 14 شماره 4 صفحات 41-34 برگشت به فهرست نسخه ها
تعیین سطح مشارکت اعضاء هیئت‌علمی در تصمیم گیری های مدیریتی دانشکده‌های دانشگاه علوم پزشکی همدان
یداله حمیدی ، محمدحامد حسینی* ، محمد بابامیری ، ایرج محمدفام ، لیلی تاپاک
مرکز پژوهش دانشجویان، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران ، mhhossani@yahoo.com
واژه‌های کلیدی: مشارکت، تصمیم‌گیری، اعضای هیئت‌علمی، مدیریت آموزشی
متن کامل [PDF 463 kb]   (217 دریافت)     |   چکیده (HTML)  (836 مشاهده)
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزشی
متن کامل:   (129 مشاهده)
مقدمه
ارتقای سطح کمی و کیفی فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاه‌ها نیازمند ملزوماتی ازجمله همکاری گروهی است که در سایه مشارکت شغلی اساتید در تصمیم‌گیری‌های مدیریتی دانشکده‌ها نمود پیدا می‌کند. ثمره این مشارکت رضایت شغلی، تعهد و عملکرد بالاتر از دیدگاه فردی و ارتقای بهره‌وری از دیدگاه سازمانی است. در حقیقت فعالیت‌های شغلی عمدتاً اموری تیمی هستند که موفقیت در آن مستلزم همکاری همه افراد است، لذا مشارکت دادن افراد در تصمیم‌گیری‌ها امری اجتناب‌ناپذیر خواهد بود (1،2).
مشارکت به ­بیان ساده عبارت است از همکاری متقابل افراد برای دستیابی به ­عملکرد مؤثر. از دیدگاه کلارک و همکاران مشارکت شامل هر فرآیندی است که از طریق آن کارکنان سهمی در رسیدن ­به تصمیمات مدیریتی در سازمان را دارند. در مطالعات قبلی انجام‌شده به دستاوردهای متعدد مشارکت در سازمان‌ها من‌جمله محیط‌های آموزشی اشاره‌ شده است که می‌توان به بهبود کیفیت، کاهش تعارض، افزایش تفاهم کارکنان، افزایش بازدهی، کاهش مقاومت منفی، افزایش انگیزش و بهبود اثربخشی کارکنان اشاره کرد (3، 2). همچنین بر اساس مطالعات انجام ‌شده میزان افسردگی، استرس شغلی و خستگی در کارکنانی که در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت بیشتری داشته‌اند کم­تر بوده است (4). مشارکت علاوه­ بر تشویق کارکنان برای تلاش بیشتر، نیروی خلاقیت و سازندگی و حس مسئولیت‌پذیری را در آن‌ها تقویت می‌کند. از دیدگاه آبراهام مازلو فراهم­ نمودن زمینه مشارکت کارکنان نیازهای فرامرتبه‌ای آن‌ها را تأمین می‌کند (2). ذکر این نکته قابل‌توجه است که نتایج مشارکت دادن کارکنان در سازمان‌های مختلف ازجمله دانشگاه‌ها، نتایج متفاوتی را به ­دنبال دارد. لذا باید به‌تمامی جوانب کار توجه شود تا اجرای این برنامه به نتایج مطلوب ختم شود (5). Brown اشاره می‌کند که مشارکت کارکنان می‌تواند مزایای بزرگ و ضررهای بزرگ را برای سازمان‌ها به­ دنبال داشته باشد (6).
در فعالیت‌های آموزشی دانشگاهی، زمینه برای مشارکت اعضای هیئت‌علمی در تصمیم‌گیری‌ها در موارد متعدد هم­چون تقسیم دروس و مسئولیت‌های آموزشی و اداری وجود دارد. استفاده از توانایی‌های این قشر فرهیخته در امور مدیریتی بالندگی سازمانی را به ­همراه خواهد داشت (7). علاوه ­بر این پیش‌بینی می‌شود از طریق افزایش انگیزه شغلی نتایج مثبتی بر بهره‌وری فردی آن‌ها نیز داشته باشد (8). اعضای هیئت‌علمی اطلاعات بهتری برای تصمیم‌گیری در ­مورد برنامه درسی، ایجاد برنامه‌های دانشگاهی جدید و تصمیمات اجرایی عمومی مرتبط با شغل خود نسبت­به مدیران دارند. گرچه ممکن است بعضی از آن‌ها سعی کنند تا تصمیم‌گیری‌ها را به‌ویژه در امور مالی به­نفع رشته کاری خود تغییر دهند. بنابراین استفاده از مشارکت اعضای هیئت‌علمی در زمینه تخصیص منابع مالی نمی‌تواند مفید باشد بلکه صرفاً باید از نظرات آن‌ها در این زمینه استفاده کرد که سطوح پایین‌تر مشارکت را به­دنبال دارد (6).
سنجش میزان مشارکت اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها در امور مدیریتی، زمینه را برای برنامه‌ریزی‌های بهتر سازمانی برای استفاده از توان همه اساتید فراهم کرده که این امر پویایی، طراوت و ارتقای بهره‌وری محیط‌های آموزشی را به ­دنبال خواهد داشت. نتایج ارائه ‌شده در مطالعات قبلی بیانگر تفاوت در سطح مشارکت اساتید در تصمیم‌گیری‌های مدیریتی دانشگاه‌ها است که نشان می‌دهد زمینه مشارکت این قشر در تصمیم‌گیری‌های مدیریتی در دانشگاه‌های مختلف یکسان نیست (12-5،9). ازاین‌رو تعیین سطح مشارکت و بررسی عوامل تأثیرگذار در هر دانشگاه برای استفاده در برنامه‌ریزی‌های سازمانی یک ضرورت به­شمار می‌رود. با عنایت به­این موضوع و به­لحاظ این­که تفاوت جو سازمانی و شیوه مدیریت در بازه‌های زمانی مختلف، می‌تواند درجات مختلفی از مشارکت اساتید را به­همراه داشته باشد (12). لذا این مطالعه با هدف تعیین میزان مشارکت اعضای هیئت‌علمی در تصمیم‌گیری‌های مدیریتی در دانشکده‌های مختلف دانشگاه علوم پزشکی همدان انجام‌ شده است.
روش‌ها
این مطالعه تحلیلی- مقطعی در سال 1399 به‌صورت سرشماری در بین تمام اعضای هیئت‌علمی غیر بالینی تمام‌وقت دارای سابقه کار حداقل دو سال از دانشکده‌های پزشکی، پرستاری، بهداشت، توان‌بخشی، داروسازی و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان انجام شد. از آن­جایی‌ که ماهیت کاری اساتید بالینی متفاوت از کار اساتید غیر­بالینی می­باشد، لذا این گروه از اساتید در مطالعه وارد نشدند. همچنین تعدادی از اساتید، تمایلی برای شرکت در مطالعه نداشتند از مطالعه خارج شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه استاندارد مشارکت که در مطالعه صالحی و همکاران روایی و پایایی آن به­اثبات رسیده و آلفای کرونباخ آن 68/0 گزارش‌شده است، استفاده شد (5). در بخش اول این پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی و در بخش دوم میزان مشارکت اعضاء در فرآیند تصمیم‌گیری مدیران در مسائل آموزش و درسی، پژوهشی، دانشجویی، خود اعضاء (فردی) و اداری و مالی ارزیابی می‌شود. در گزینه‌های پاسخ به‌صورت لیکرت از » 1« کاملاً شخصی تا »7« کاملاً مشارکتی به‌صورت طیف خطی به­ترتیب:­ کاملاً شخصی، تقریباً شخصی، شخصی، مشارکتی- شخصی، تقریباً­ مشارکتی، مشارکتی، کاملاً مشارکتی مورد­ سؤال قرار می‌گیرد که امتیاز 4 به بالا به معنای ورود به محدوده مشارکت به­شمار می‌رود. با مراجعه به محل کار اساتید و بیان اهداف پژوهش در­مورد حفظ بی‌نامی پرسشنامه‌ها اطمینان داده شد. همچنین به آن‌ها اعلام شد شرکت در پژوهش کاملاً اختیاری است. تکمیل پرسشنامه‌ها توسط خود افراد انجام شد. داده‌ها به نرم‌افزار SPSS.Ver.24  منتقل و علاوه­بر روش‌های آمار توصیفی برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون‌های آماری ANOVA، t مستقل و ضریب همبستگی پیرسون استفاده و 05/0 به‌عنوان سطح معنی‌داری درنظرگرفته شد. پژوهش حاضر با کد اخلاق IR.UMSHA.REC.1398.591 در کمیته اخلاق در پژوهش دانشگاه علوم پزشکی همدان تائید شده است.
یافته‌ها
در این­ مطالـعه 130 نفر از اعضـای هیئت ‌علمی غیربالینی شرکت کردند که (60 درصد) 78 نفر آن­ها مرد و (40 درصد) 52 نفر زن بودند. میانگین و انحراف معیار سن آن­ها 82/7 ± 70/41 سال و سابقه کار 18/9±14/12 سال بود. (4/35 درصد) 46 نفر آن­ها دارای سمت مدیریتی و (6/64 درصد) 84 نفر بدون سمت مدیریتی بودند. در جدول شماره یک میانگین و انحراف معیار امتیاز مشارکت در مسائل آموزشی، پژوهش، مسائل خود اعضاء و اداری و مالی از دیدگاه اعضاء هیئت‌علمی مدیر و غیر مدیر ارائه‌ شده است. همان‌طور که مشاهده می‌شود در بعضی از موضوعات حیطه آموزشی تفاوت دیدگاه اعضای هیئت‌علمی مدیر و غیرمدیر معنی‌دار بود به­نحوی­که اعضای هیئت‌علمی دارای سمت مدیریتی اعتقاد بیشتری به مشارکتی­بودن آن موضوعات در مقایسه با اعضای غیر مدیر داشتند. تفاوت دیدگاه‌ها در سایر حیطه‌ها معنی‌دار نبود. میزان حضور زنان و مردان در سمت‌های مدیریتی متفاوت بود بنحوی­که 8/45 درصد از مردان مورد بررسی دارای سمت مدیریتی و درحالی‌که این میزان در مورد زنان 30/28 درصد بود. تفاوت معنی‌داری بین دیدگاه اعضای هیئت‌علمی زن و مرد با رتبه‌های علمی مختلف در هیچ‌یک از حیطه‌های پنج­گانه مشاهده نشد (05/0<p).

در جدول شماره دو مقایسه امتیاز مشارکت در مسائل آموزشی، پژوهش، مسائل خود اعضاء و اداری و مالی از دیدگاه اعضاء هیئت‌ علمی به تفکیک دانشکده‌های مختلف ارائه‌ شده است. کم­ترین امتیاز به‌دست‌آمده در تمام دانشکده‌ها مربوط به حیطه اداری و مالی و بیشترین مربوط به حیطه‌های آموزشی و پژوهشی بود.
در حیطه پژوهشی برخی تفاوت‌های معنی‌دار بین دیدگاه اعضای هیئت‌علمی دانشکده‌های مختلف مشاهده شد. آزمون تعقیبی LSD نشان داد که در حیطه پژوهشی تفاوت معنی‌داری بین امتیاز مشارکت اعضای دانشکده داروسازی با دانشکده­های پزشکی (003/0=p)، پرستاری (008/0=p) و پیراپزشکی (022/0=p) وجود دارد.
در جداول شماره سه و چهار مقایسه امتیاز مشارکت در مسائل آموزشی، پژوهش، مسائل خود اعضاء و اداری و مالی از دیدگاه اعضاء هیئت‌علمی به تفکیک سن و سابقه کار ارائه ‌شده است.

نتایج آزمون تعقیبی LSD نشان داد که در حیطه اداری و مالی در گروه سنی بالای 50 سال در مقایسه با گروه‌های سنی کم­تر از 35 سال و 36 تا 40 سال تفاوت معنی‌داری به ­ترتیب (003/0=p) و (005/0=p) وجود دارد.               

نتایج آزمون تعقیبی LSD نشان داد که در حیطه اداری و مالی تفاوت معنی داری بین امتیاز افراد با سابقه کاری 5 تا 9 سال در مقایسه با افراد باسابقه کار کم­تر از 5 سال وجود دارد (048/0=p). همچنین در این حیطه تفاوت معنی­ داری بین امتیاز افراد باسابقه کار 25 سال و بالاتر در­ مقایسه با افراد با سابقه کار کم­تر از 5 سال (001/0=p) و افراد با سابقه کار 10 تا 14 سال (019/0=p) وجود دارد.
جدول شماره پنج همبستگی بین مشارکت اعضای هیئت‌علمی در حیطه‌های مختلف با متغیرهای سن و سابقه کار را نشان می­دهد. همان‌طور که مشاهده می‌شود بین سن و سابقه کار با مشارکت در حیطه اداری و مالی همبستگی معکوس معنی‌داری وجود دارد.

بحث و نتیجه‌گیری
در مطالعه حاضر دیدگاه اعضای هیئت‌علمی دانشکده‌های مختلف دانشگاه علوم پزشکی همدان در ­مورد میزان مشارکتی بودن تصمیم‌گیری‌های دانشگاهی و استفاده از توان مدیریتی آن‌ها در حوزه‌های آموزشی، دانشجویی، پژوهشی، فردی و اداری و مالی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که در حیطه آموزشی، اعضای هیئت‌علمی دارای سمت مدیریتی، فرآیندهای تقسیم دروس، طراحی دوره‌های جدید آموزشی، تدوین برنامه‌های بلندمدت، تعیین نیازهای آموزشی، ایجاد و برگزاری دوره‌های آموزشی جدید و نحوه تأمین امکانات آموزشی را به‌طور معنی‌داری بیشتر از سایر اعضای هیئت‌علمی غیر مدیر مشارکتی می‌دانند. در مطالعه صالحی و همکاران در حیطه آموزشی فقط امتیازات مربوط ­به تقسیم دروس و تدوین برنامه‌ریزی درسی در حداقل مشارکت بوده است. نتایج مطالعه حاضر بالاتر بودن سطح مشارکت در موضوعات بیشتری از حیطه آموزشی  از دیدگاه اعضای هیئت‌علمی مدیر در مقایسه با مطالعه صالحی و همکاران نشان می‌دهد (5). همچنین در این مطالعه در نظر هر دو گروه اعضای هیئت‌علمی درخصوص فرآیند انتخاب مدیر گروه تفاوت معنی‌داری مشاهده نشد. این یافته نشان داد که در این زمینه شرایط مشارکت با امتیاز 4 به بالا فراهم است به ­نحوی ­که هر دو گروه اعضاء مدیر و غیر مدیر در این زمینه اتفاق‌نظر دارند.
نتایج مطالعه حاضر حاکی از آن بود که امتیاز کلیه اعضای هیئت‌علمی مدیر و غیر مدیر در زمینه مشارکتی بودن تمام موضوعات حیطه‌های پژوهشی، دانشجویی و فردی در حد ورود به محدوده مشارکت و در حیطه اداری و مالی کم­تر از حداقل است. این یافته‌ها با نتایج مطالعه صالحی و همکاران (5) هم خوانی دارد.  از آن­جایی­که افراد مورد پژوهش فرآیند انتخاب مدیران و امور مالی دانشکده‌ها را در مقایسه با سایر امور کم­تر مشارکتی دانسته‌اند. نتایج مطالعه Brown نشان داد که استفاده از مشارکت اعضای هیئت‌علمی در زمینه تخصیص منابع مالی نمی‌تواند مفید باشد، زیرا ممکن است بعضی از آن‌ها سعی کنند تا تصمیم‌گیری‌ها را به نفع رشته کاری خود تغییر دهند. بنابراین صرفاً باید از نظرات آن‌ها در این زمینه استفاده کرد (6). بر­پایه این نظریه پایین­بودن امتیاز مشارکت در حیطه امور مالی را نمی‌توان امری نامطلوب تلقی کرد و اساساً باید میزان سطح مطلوب را در این حیطه پایین‌تر از سایر حیطه‌ها در نظر گرفت. توصیه می‌شود راهکار مناسبی برای مشورت­گرفتن از اعضای هیئت‌علمی در زمینه امور مالی طراحی شود به­نحوی­که تمام گروه‌ها و دانشکده‌ها متناسب با نیاز خود از آن منتفع شوند. در سایر امور مدیریتی ارتقای سطح مشارکت می‌تواند نتایج مثبتی به­همراه داشته باشد. نتایج مطالعات متعددی نشان می­دهد که غالب اعضای هیئت‌علمی تمایل ­به مشارکت در تصمیم‌گیری‌ها را داشته، ولیکن برای تحقق این امر موانع متعددی وجود دارد و در مواردی که این موانع برطرف شده­است، سطح بالاتر مشارکت تعلق سازمانی، رضایت شغلی، تعهد و عملکرد بالاتر را به­هم­راه داشته است (17-1،13).
همچنین نتایج مطالعه حاضر نشان داد که از نظر سنی افراد با سن بالای 51 سال امتیاز کم­تری به مشارکت در حیطه اداری و مالی داده­اند که با نتایج مطالعه شایسته و همکاران همخوانی ندارد (5). تفاوت دیدگاه‌ها در گروه‌های سنی و سابقه کار متفاوت، می‌تواند با علل مختلفی ازجمله میزان فراهم بودن زمینه مشارکت ارتباط داشته باشد که نیازمند بررسی بیشتر در مطالعات آتی است.
در مطالعه حاضر تفاوت معنی‌داری از نظر جنس بین دیدگاه اعضای هیئت‌علمی وجود نداشت که با نتایج مطالعه صالحی و همکاران مطابقت دارد (5). علاوه ­بر این عدم ارتباط معنی‌دار مشارکت با جنس در مطالعات حمیدی و آصفی، آزاد و همکاران و Madi و همکاران نیز گزارش‌شده است (9،18،19). یافته‌های مطالعه حاضر نشان داد که زنان در مقایسه با مردان، حضور کم­تری در سمت‌های مدیریتی دارند. یافته‌های مطالعات قبلی نشان داده مشارکت زنان در مدیریت آموزش عالی در بسیاری از کشورها به­طرز چشمگیری پایین است. دلایل متعددی ازجمله سیاست‌های استخدام، تعهدات خانوادگی، بی‌انگیزگی، عدم اعتمادبه‌نفس، محدودیت‌های فرهنگی، عدم‌حمایت از سوی همسر و خانواده برای این موضوع ذکرشده است. اعتقاد بر این است که زنان باید در پست‌های مدیریتی عالی دانشگاه حضور داشته باشند تا نیازها و برنامه‌های مختلفی را که بر آن‌ها تأثیر می‌گذارد را بیان کنند (20) از طرفی فراهم ­بودن شرایط عادلانه فرصت‌های شغلی از دیدگاه جنسیتی می‌تواند بر رضایت شغلی خانم‌ها مؤثر باشد (21). پیشنهاد می‌شود با بررسی دلایل و موانع، زمینه برای مشارکت بیشتر زنان در سمت‌های مدیریتی متناسب با توانایی‌ها و ویژگی‌های جنسیتی آن‌ها فراهم شود. از نتایج این مطالعه حاضر می­توان نتیجه­ گیری کرد که زمینه مشارکت اعضای هیئت علمی زن در تصمیم ­گیری­ های برخی حیطه­ ها به ­ویژه اداری و مالی در تمام دانشکده­ها کم­تر فراهم است که پیشنهاد می­شود با برنامه­ریزی­های لازم، زمینه مناسب برای مشارکت در این حیطه­ ها و استفاده بیشتر از توان اساتید زن فراهم شود. از محدودیت­ های مطالعه حاضر می­ توان به عدم همکاری برخی از اعضای هیئت‌علمی و همچنین به مشارکت صرف اعضای هیئت‌علمی غیر­بالینی اشاره نمود. لذا توصیه می­ شود تحقیقات آتی بر روی اساتید بالینی نیز انجام گیرد.
قدردانی
این مقاله حاصل طرح تحقیقاتی دانشجویی مصوب دانشگاه علوم پزشکی همدان به شماره 9807305685 است. نویسندگان مقاله وظیفه خود می‌دانند تا از کلیه اعضای هیئت‌علمی که در مطالعه حاضر مشارکت داشتند و همچنین مسئولین و کارکنان محترم معاونت تحقیقات دانشگاه تشکر و سپاسگزاری نمایند.

 
فهرست منابع
1. Dahmardeh M, Nastiezaie N. [The Impact of Organizational Trust on Organizational Commitment Through the Mediating Variable of Organizational Participation]. Public Management Researches 2019; 12 (44) :155-80. [Persian] [DOI:10.22111/jmr.2019.23818.3788]
2. Labaf H, Ranjbar R. [The effect on the efficacy of participative management staff]. Management Studies in Development and Evolution 2003; 9 (35.36): 33-49. [persian]
3. Cheema JR, Asrar-ul-Haq M. Effects of staff participation, morale, and shortage on organisational performance: An international survey. Issues in Educational Research 2017; 27 (4): 677-96.
4. Nooritajer M, Mahfozpour S, Nouruzi-Nejad F. [The head nurses participatory decision making at the educational hospitals of IUMSHS (Iran University of Medical Sciences & Health Services)]. Journal of Health Administration 2007; 10 (28): 7-14. [Persian]
5. Salehi S, Pahlevanzdeh S, Jarahi H. [The Faculty Members' Contribution in Decision Making Process of Schools' Administrators in Medical University of Isfahan]. Iranian Journal of Medical Education 2002; 2 (2): 35-42. [Persian]
6. Brown Jr WO. Faculty participation in university governance and the effects on university performance. Journal of Economic Behavior & Organization 2001; 44 (2): 129-43. [DOI:10.1016/S0167-2681(00)00136-0]
7. Sepacy H, Omidian F, Mehralizadeh Y. [A Study of Relationship Between Organizational Climate and Faculty Members Participation in University Decision Making]. Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education 2005; 11 (1): 36-1.
8. Kumar SP. Influence of University teachers' job satisfaction on subjective well-being and job performance. J Eng Educ Transform 2022; 35: 160-7. [DOI:10.16920/jeet/2022/v35is1/22023]
9. Azad K, Javadipour M, Ahmadi G. [Participation of faculty members in planning and decision making processes in university departments]. Journal of Management and Planning In Educational System 2010; 3 (2): 22-9. [Persian]
10. Mirkamali SM, Shakeri M. [Relationship between participation in managerial decision- making and the maturity level of faculty members]. Journal of Management and Planning In Educational System 2010; 3 (1): 28-45. [Persian]
11. Rajaeepour S, Pourpirali Z, Salimi G. [Relationship between faculty members' participation in administrative decision-making and the level of their morale in the university of Isfahan and medical science university of Isfahan]. Health Information Management 2007; 4 (1): 99. [Persian]
12. Ahmadi J, Bahmei J, Ranjbar M, Rahimi H, Shahbazi H. [Study Of Relationship Between Organizational Climate And Faculty Members' Participation In Academic Decision Makings]. Payavard Salamat 2015; 9 (2): 118-30. [Persian]
13. Keykha A, Towfighi J. [Redefining the Role of Faculty Members in Higher Education Policy: A Qualitative Study Using Thematic Analysis]. Public Policy 2021; 7 (3): 55-76. [Persian]
14. Khezerloo R, Hassani M, Ghasemzadehalishahi A. [The study of causal effect of participation in decision making on commitment and job satisfaction: tests of mediator role of job characteristics and performance among faculty members of urmia university].Career Organization Consulting 2015;7(23):104-22 .[Persian]
15. Bat-Erdene M-A. Faculty participation in decision-making and their job satisfaction in Mongolian public universities [dissertation]. Purdue University; 2006
16. Alsuhaymi AAA. An assessment of the participatory role of saudi university academics in organisational decision-making-a single case study[dissertation]. University of Leeds; 2017.
17. Mehta D. A Study of Teacher's Participation in Decision-making: Gender Specific Roles. European Academic Research 2015:11; 14595-608.
18. Hamidi M, Asefi AA. [The Study of Organizational Climate and Participation in Decision Making in Faculty Members of Physical Education Faculty of Tehran University]. Journal of Sport Management 2010; 2 (4): 99-119.[Persian]
19. Madi SA, El Talla SA, Abu-Naser SS, Al Shobaki MJ. The dominant pattern of leadership and Its Relation to the Extent of Participation of Administrative Staff in Decision-Making in Palestinian Universities. [Cited 2022 Oct 30 ]. Available from: http://dstore.alazhar.edu.ps/xmlui/handle/123456789/314
20. Asmamaw AT. Women Participation in Higher Education Management in Ethiopia. Journal Of Humanities And Social Science 2017; 22 (11): 55-64.
21. Webber KL, Rogers SM. Gender Differences in Faculty Member Job Satisfaction: Equity Forestalled? Research in Higher Education 2018; 59 (8): 1105-32. [DOI:10.1007/s11162-018-9494-2]
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hamidi Y, hosseini M, Babamiri M, Mohammadfam I, Tapak L. Determining the Participation Level of Faculty Members in Management Decisions of Faculties in Hamadan University of Medical Sciences. RME 2022; 14 (4) :34-41
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1256-fa.html

حمیدی یداله، حسینی محمدحامد، بابامیری محمد، محمدفام ایرج، تاپاک لیلی. تعیین سطح مشارکت اعضاء هیئت‌علمی در تصمیم گیری های مدیریتی دانشکده‌های دانشگاه علوم پزشکی همدان. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1401; 14 (4) :34-41

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1256-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 4 - ( 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education