[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 15، شماره 2 - ( 1402 ) ::
جلد 15 شماره 2 صفحات 14-5 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی ارتباط فرسودگی تحصیلی با خودکارآمدی تحصیلی و انگیزه تحصیلی دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی قم
فاطمه شریفی فرد ، مهسا حاجی محمدحسینی* ، محسن فارسی ، آیدا مهدی پور ، فائزه طهماسبی ، اعظم حیدرپور
گـروه فوریت های پزشکی، دانشـکده پیراپزشـکی، دانشـگاه علـوم پزشـکی قـم، قـم، ایـران ، mahsa.nmsprg@gmail.com
چکیده:   (805 مشاهده)
مقدمه: آموزش عالی یکی از مهم­ترین زیرمجموعه ­های نظام آموزشی است. مهم­ترین هدف آن فراهم ­سازی زمینه برای رشد و تربیت انسان­ های سالم، کارآمد و مسئول برای ایفای نقش در زندگی فردی و اجتماعی است. مطالعه حاضر به تعیین ارتباط­ فرسودگی- تحصیلی با خودکارآمدی­ تحصیلی وانگیزه تحصیلی دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی قم می­ پردازد.
روش ­ها: پژوهش حاضر، به­ صورت توصیفی مقطعی در دانشجویان رشته دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی قم در سال ۱۳۹۹ انجام شد. نمونه­ های مطالعه با روش سرشماری (132 نفر) انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ­ها شامل پرسشنامه اطلاعات جمعیت­ شناختی، فرسودگی تحصیلی، مقیاس انگیزه تحصیلی و پرسشنامه خودکارآمدی بود. داده ­ها با استفاده از آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین) و رگرسیون لجستیک تک و چندمتغیره (مدل ENTER) از طریق نرم ­افزار  SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ­ها: میانگین و انحراف­ معیار نمرات دانشجویان در مقیاس­ های فرسودگی تحصیلی18/03 ± 38/47، خودکارآمدی تحصیلی 46.22 ± 164.11و انگیزه تحصیلی 27/37 ± 141/50بود. نتایج تحلیل رگرسیون لجستیک نشان داد که از میان متغیرهای دموگرافیک و خرده مقیاس­ ها، مهم ­ترین عوامل موثر بر فرسودگی تحصیلی، سال تحصیلی    (OR= 11/40, CI= 1/47-88/36)، وضعیت سکونت (1/26-OR= 1/17, CI= 1/08)،  اطمینان به توانایی مدیریت کار، خانواده، دانشگاه (0/98-OR= 0/83, CI= 0/70)و انگیزه بیرونی (1/12-OR= 1/07, CI= 1/02) است (0/05>P).
نتیجه ­گیری: متغیر خودکارآمدی و انگیزه تحصیلی از عوامل پیش ­بینی­ کننده فرسودگی تحصیلی در بین دانشجویان دندانپزشکی می ­باشد، به ­طوری­ که دانشـجویان دارای خودکارآمـدی و انگیزه بیرونی بالاتر، با احتمال کم­تری دچار فرسودگی تحصیلی می ­شوند.
واژه‌های کلیدی: فرسودگی تحصیلی، خودکارآمدی تحصیلی، انگیزه تحصیلی، دانشجو
متن کامل [PDF 535 kb]   (400 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (533 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
فهرست منابع
1. Schaufeli WB, Martinez IM, Pinto AM, Salanova M, Bakker AB. Burnout and engagement in university students: A cross-national study. Journal of cross-cultural psychology 2002;33(5):464-81. [DOI:10.1177/0022022102033005003]
2. Cazan A-M. Learning motivation, engagement and burnout among university students. Procedia-Social and Behavioral Sciences 2015;187:413-7. [DOI:10.1016/j.sbspro.2015.03.077]
3. Arbabisarjou A, Mehdi HS, Sharif MR, Alizadeh KH, Yarmohammadzadeh P, Feyzollahi Z.[The relationship between sleep quality and social intimacy, and academic burn-out in students of medical sciences]. Global journal of health science 2016;8(5):231.[persian] [DOI:10.5539/gjhs.v8n5p231]
4. sharififard F, norozi K, hosseini M, asayesh H, norozi M, ashrafrezaei N.[ the relationship between academic burnout and academic self-efficacy among nursing and paramedics college students]. Nursing and Midwifery Journal 2014;12(8):792-9. [persian]
5. Falahchai M, Taheri M, Neshandar Asli H, Babaee Hemmati Y, Pourseyedian S.[A Survey of the Relationship between Academic Burnout and Academic Achievement of Dental Students of Guilan University of Medical Sciences]. Research in Medical Education 2020;12(4):70-9. [persian] [DOI:10.52547/rme.12.4.70]
6. Ghadampour E, Farhadi A, Naghibeiranvand F.[The relationship among academic burnout, academic engagement and performance of students of Lorestan University of Medical Sciences]. Research in Medical Education 2016;8(2):60-8. [persian] [DOI:10.18869/acadpub.rme.8.2.60]
7. Sarcheshmeh SG, Asgari F, Chehrzad MM, Leili EK. Investigating the relationship between academic burnout and educational factors among students of Guilan University of Medical Sciences. AIMS Medical Science 2019;6(3):230-8. [DOI:10.3934/medsci.2019.3.230]
8. Keshani F, Torabinia N, Ghazavi Z, Shamir H, Nazemroaya M.[Relationship between extracurricular activities and quality of life with academic achievement in dental students of Isfahan University of medical sciences]. Development Strategies in Medical Education. 2021;8(1):43-54. [persian]
9. Green J, Liem GAD, Martin AJ, Colmar S, Marsh HW, McInerney D. Academic motivation, self-concept, engagement, and performance in high school: Key processes from a longitudinal perspective. Journal of adolescence 2012;35(5):1111-22. [DOI:10.1016/j.adolescence.2012.02.016]
10. Jolehar M, Farhadi S, Rahimi kian A.[First to third year student's motivation in dental school, Islamic Azad University of Tehran and its relationship with the relevant factors]. journal of research in dental sciences 2018;15(1):49-55. [persian] [DOI:10.29252/jrds.15.1.49]
11. Zaregar M, Ebrahimipour H, Shaabani Y, Hooshmand E.[The relationship between motivation and academic burnout among students of health school, Mashhad University of Medical Sciences]. Development Strategies in Medical Education 2017;4(1):40-50. [persian]
12. Fernández-Arata M, Dominguez-Lara SA, Merino-Soto C. Ítem único de Burnout Académico y su relación con autoeficacia académica en estudiantes universitarios. Enfermería Clínica 2017;27(1):60-1. [DOI:10.1016/j.enfcle.2016.07.001]
13. Altunsoy S, Çimen O, Ekici G, Atik AD, Gökmen A. An assessment of the factors that influence biology teacher candidates' levels of academic self-efficacy. Procedia-Social and Behavioral Sciences 2010;2(2):2377-82. [DOI:10.1016/j.sbspro.2010.03.340]
14. Rigg J, Day J, Adler H. Emotional exhaustion in graduate students: The role of engagement, self-efficacy and social support. Journal of Educational and Developmental Psychology 2013;3(2):138. [DOI:10.5539/jedp.v3n2p138]
15. de Oliva Costa EF, Santos SA, de Abreu Santos ATR, de Melo EV, de Andrade TM. Burnout Syndrome and associated factors among medical students: a cross-sectional study. Clinics 2012;67(6):573-9. [DOI:10.6061/clinics/2012(06)05]
16. Galán F, Sanmartín A, Polo J, Giner L. Burnout risk in medical students in Spain using the Maslach Burnout Inventory-Student Survey. International archives of occupational and environmental health 2011;84:453-9. [DOI:10.1007/s00420-011-0623-x]
17. Zhang X, Klassen RM, Wang Y. Academic burnout and motivation of Chinese secondary students. International Journal of Social Science and Humanity 2013;3(2):134. [DOI:10.7763/IJSSH.2013.V3.212]
18. Ahmadzade A.[Relationship between self-efficacy and achievement motivation and academic achievement of boys and girls gifted second grade school education in Mashhad academic [dissertation]. Iran: Allameh Tabatabai University; 2012. [persian]
19. Crossley ML, Mubarik A. A comparative investigation of dental and medical student's motivation towards career choice. British dental journal 2002;193(8):471-3. [DOI:10.1038/sj.bdj.4801599]
20. Taheri-Kharameh Z, Sharififard F, Asayesh H, Sepahvandi M, Hoseini MH. Relationship between Academic Self-efficacy and Motivation among Medical Science Students. Journal of Clinical & Diagnostic Research 2018;12(7) :JC07-JC10. [DOI:10.7860/JCDR/2018/29482.11770]
21. Rostami Z, Abedi MR, Schuffli VB.[Standardization of Maslash burnout inventory among female students at University of Isfahan]. New Educational Approaches 2011;6(1):21-38. [persian]
22. Zajacova A, Lynch SM, Espenshade TJ. Self-efficacy, stress, and academic success in college. Research in higher education. 2005;46(6):677-706. [DOI:10.1007/s11162-004-4139-z]
23. Shokri O, Toulabi S, Ghanaei Z, Taghvaeenia A, Kakabrayy K, Foladvand K.[Psychometric study of academic self-efficacy questionnaire]. J Teach Learn Stud 2011;3(2):45-61. [persian] [DOI:10.5861/ijrsll.2014.681]
24. Bahrani M. A Study of Secondary students' academic motivation and the predictive factors. Journal Of Social Sciences And Humanities Of Shiraz University 2005; 22 :4 (45):104-115. [persian]
25. Alavi SA, Abbasnia S. Motivation and motivation-related factors and their relationship with burnout and engagement: A study of Iranian EFL learners. International journal of research studies in language learning 2014;3(5):107-20. [DOI:10.5861/ijrsll.2014.681]
26. Moulavi P, Rostami K, Mohammadnia H, Rasoulzadeh B, Fadaei NA.[Evaluation of the factors responsible for the reduction of educational motive of students in Ardebil university of medical sciences].Pakistan Journal of Social Sciences 2007:4(1):98-101. [persian]
27. Abtahi. The relationship between Creativity and Social Adaptively with the Academic Performance of the High School Students in Zanjan City. Educational Administration Research. 2012;3(10):15-28. [persian]
28. Sheikholeslami R, Razavieh A.[Predicting Creativity of Students of Shiraz University With Regard to Extrinsic Motivation, Intrinsic Motivation and Sex Variables].Eslam va Pajoheshhay Tarbiati 2005;45(22):94-103.[persian]
29. Taghavi Larijani T, Ramezani F, Khatoni A, Monjamed Z.[Comparison of the sources of stress among the senior Nursing and Midwifery Students of Tehran Medical Sciences Universities]. Hayat 2007;13(2):61-70. [persian]
30. Karimi F, Ahmadi M, Baghiri S, Garkaz O.[The Relationship between Self-Esteem and Academic Stress of Students of Shahroud University of Medical Sciences in the Academic Year 2020-2021]. MCS 2022; 8 (4) :391-398. [persian] [DOI:10.52547/mcs.8.4.391]
31. Barkhordari-Sharifabad M, Abdollahi Z, Nasiriani K.[The Relationship between Bullying in the Clinical Setting and Self-Esteem and Coping Strategies Used by Nursing Students]. Research in Medical Education 2021;13(4):45-54. [persian] [DOI:10.52547/rme.13.4.45]
32. Abdollah Abadi F, Ghaffari M, Naderi H.[ Role related social support, work-family-school role conflicts, and academic burnout in women]. Counseling Culture and Psycotherapy 2019; 10 (40): 155-82. [persian]
33. Maleki T, Heidari N, Ali Beigi AH.[Investigating the Relationships between Quality of Learning Experience's Components and Self-efficacy on Academic Burnout among Agricultural Students (Case Study: Agriculture and Natural Resources Campus at Razi University)]. Agricultural Extension and Education Research 2019; 11 (4): 1-8. [persian]
34. Almeida LS, Prieto MD, Ferreira AI, Bermejo MR, Ferrando M, Ferrándiz C. Intelligence assessment: Gardner multiple intelligence theory as an alternative. Learning and Individual Differences 2010; 20 (3): 225-30. [DOI:10.1016/j.lindif.2009.12.010]
35. Bandura A, McClelland D. Social learning theory. First published. New York. Grneral Learning Press; 1977.
36. Pajares F. Self-efficacy beliefs, motivation, and achievement in writing: A review of the literature. Reading &Writing Quarterly. 2003;19(2):139-58. [DOI:10.1080/10573560308222]
37. Sahraeian A, Edrisi F.[Evaluating the Relationship between Burnout and Aggression in Medical Interns of Shiraz University of Medical Sciences]. Sadra Medical Journal 2020; 8 (4): 419-28. [persian]
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sharififard F, Haji Mohammad Hoseini M, Farsi M, Mehdipour A, Tahmasebi F, Heidarpoor A. Investigating the relationship between burnout education with self-efficacy and academic motivation of students. RME 2023; 15 (2) :5-14
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1255-fa.html

شریفی فرد فاطمه، حاجی محمدحسینی مهسا، فارسی محسن، مهدی پور آیدا، طهماسبی فائزه، حیدرپور اعظم. بررسی ارتباط فرسودگی تحصیلی با خودکارآمدی تحصیلی و انگیزه تحصیلی دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی قم. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1402; 15 (2) :5-14

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1255-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 2 - ( 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education