[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 12، شماره 4 - ( 1399 ) ::
جلد 12 شماره 4 صفحات 28-16 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تاثیر دو روش آموزشی Jigsaw و بازخوردی بر میزان رضایتمندی دانشجویان پرستاری و هوشبری دانشکده پرستاری و مامایی مشهد
شیوا عزیزی ، مریم باقری* ، حسین کریمی مونقی ، سیدرضا مظلوم
گروه پرستاری داخلی و جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی ، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران/ مرکز تحقیقات مراقبت پرستاری و مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی ، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران ، Bagherim@mums.ac.ir
چکیده:   (2655 مشاهده)
مقدمه: امروزه آموزش به ­روش دانشجو محور مورد تاکید کارشناسان آموزشی قرار گرفته است. یادگیری به ­روش بازخوردی و جیگساو دو روش آموزشی دانشجو محور از رویکردهای تاملی و تعاملی هستند که در آن دانشجویان در کلاس فعال می­ باشند. این مطالعه به مقایسه میزان رضایت­مندی دانشجویان در روش بازخوردی و جیگساو پرداخته است.
روش‌‌ها: این مطالعه تجربی روی 65 نفر از دانشجویان پرستاری و هوشبری مقطع کارشناسی پیوسته دانشگاه علوم پزشکی مشهد که به ­صورت در دسترس انتخاب شده بودند، اجرا شد.6 جلسه تئوری مربوط به واحد درسی اصول و فنون پرستاری برای اجرای مداخله انتخاب گردید. میزان رضایت دانشجویان از طریق فرم نظرسنجی پژوهشگر ساخته مشتمل بر 24 گویه در سه حیطه سنجیده شد. تجزیه و تحلیل از آمارهای توصیفی و آزمون آماری من ویتنی نرم ­افزار آماری SPSS و آمارهای توصیفی و آزمون آماری من ویتنی استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که بین نمره رضایت­مندی دانشجویان از روش تدریس جیگساو و بازخوردی تفاوت آماری معنی ­داری وجود دارد ( 0/001=p).  همچنین رضایت­ مندی دانشجویان از روش جیگساو در هر سه حیطه مورد بررسی (زمان، ارتقاء مهارت­ها و ایجاد علاقه و انگیزه) به­ شکل معنی­ داری بیشتر از روش بازخوردی بود (0/002=p).
نتیجه گیری: نتایج حاصل از این تحقیق، نشان داد که روش تدریس پویا و غیرانفعالی جیگساو و دخالت دادن هرچه بیشتر دانشجو در فرآیند یاددهی- یادگیری، باعث می‌شود که دانشجویان با علاقه بیشتر به مباحث مربوطه بپردازند و استفاده از این شیوه­ های تدریس، ضمن آشنایی دانشجویان با روش ­های نوین آموزشی، می­ تواند دانشجویان را به­ سمت خودآموزی سوق دهد.
 
واژه‌های کلیدی: جیگساو، بازخوردی، رضایت مندی، روش تدریس مشارکتی
متن کامل [PDF 953 kb]   (1127 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1629 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: شیوه های آموزش
فهرست منابع
1. Karimi Monaghi H, Rad M, Bakhshi M. [Do the New Methods of Teaching in Medical Education have Adequate Efficacy: A Systematic Review]. SDME 2013; 10 (2): 271- 80. [Persian]
2. Haghani F, Rahimi M, Ehsanpour S. [An investigation of perceived feedback in clinical education of midwifery students in Isfahan University of medical sciences]. IJME 2014: 14(7): 571- 580. [Persian]
3. Naeemi Hoseini F, Zare H, Hormozi M, SHaghagi F, Kaveh MH.[A comparison of the effects of blended learning and lecture based instruction on the student's academic motivation and satisfaction]. TEJ 2012; 6(4):245-54. [Persian]
4. Pazargadi M. Tahmasebi S. [Learning styles and their application in nursing]. Iranian Journal of Educational Strategies 2010; 3 (2): 73- 76. [Persian]
5. Mahmoudirad G, Alhani F, Anoosheh M. [Nursing students' and instructors' experience about nursing fundamental course: A qualitative study]. Iranian Journal of Medical Education 2009 15; 8 (2): 293- 303. [Persian]
6. Asadizaker M, Abed Saeedi Z, Abedi H. [Development of Clinical Teaching Process of the Fundamentals of Nursing with Participatory Approach: an Action Research]. Journal of Qualitative Research in Health Sciences 2014 15; 3 (2): 155- 89. [Persian]
7. Solati SM, Javadi R, Hosseini Teshnizi S, Asghari N.[Desirability of two participatory methods of teaching, based on students' view point]. Bimonthly Journal of Hormozgan University of Medical Sciences 2010; 14 (3): 191- 7. [Persian]
8. Elahi N, Alhani F, Ahmadi F. [Effective Education: Perceptions and Experiences of Nursing Students]. Iranian Journal of Medical Education 2012; 12 (2): 110- 9. [Persian]
9. Eslami Akbar R, Hojat M, Badiyepeymaie Jahromi Z.[Comparison of teaching through peer learning with the lecture method on the learning level of anesthesiology students at Jahrom University of Medical Sciences in 2013]. Journal of Nursing Education 2015; 4 (3): 56- 65. [Persian]
10. Razavi S, Mardani M, Avighgan M. [Increase the continuity of learning the lessons of histology with discussion method]. IJME 2012; 11 (9): 1162- 70. [Persian]
11. Golafrooz Shahri H, Khaghanizade M. [Introduction to oral presentation teaching method]. Education Strategies in Medical Sciences 2010; 2 (4): 161- 6. [Persian]
12. Khoobi M, Mohamadi N, Parvizi S, Haghani H, Izadibidani F.[A Comparison of Nursing Students' Satisfaction in Compact Disc-based Education vs]. Traditional Education. Iranian Journal of Medical Education 2015; 15: 89- 97. [Persian]
13. Behnamfar F.[Modern Reticence]. IJME 2014; 14 (9): 829- 830. [Persian]
14. Sadeghnezhad Forotagheh M, Bagheri M. [Comparison of Lecture and puzzle for Teaching Medical Emergency to Anesthesiology Students: Students' Learning and Viewpoints]. Iranian Journal of Medical Education 2013, 12 (10): 786- 795. [Persian]
15. Mirzaei M, Azizian F.[Assessment of interactive and Task-Based Learning (TBL) methods compared to the conventional method of undergraduate teaching]. Journal of Medical Education and Development 2012; 7 (1): 10- 17. [Persian]
16. Saif AA.[Modern educational psychology: psychology of learning and instruction].6th ed. Tehran: Doran; 2008. [Persian]
17. Nooozi D, Zamani F, Sharafzade Soheili A.[The effect of using educational software on students active learning of mathematics: AConstructivist aooroch]. Information and communication technology in educational sciences 2014; 4 (35): 5- 23. [Persian]
18. Nilsson KE, Stomberg MI. Nursing student's motivation toward their studies-a survey study. BMC nursing 2008; 7 (1): 6 [DOI:10.1186/1472-6955-7-6]
19. Edraki M, Abdoli R.[The Relationship between Nursing Students' educational Satisfaction and their academic success]. Iranian journal of medical education 2011; 11 (1): 32- 9. [Persian]
20. Ghobadi L, Peyravi M. [Differences in academic performance and motivated students in active learning profiles]. Journal of teaching and learning studies 2014; 6 (1): 65- 112. [Persian]
21. Momeni Danaei Sh, Zarshenas L, Oshagh M, Omid Khoda SM.[Which method of teaching would be better; cooperative or lecture]. IJME 2011; 11 (1): 24- 31. [Persian]
22. Talaei A, Hekmatpoo D.[Exploration of Arak medical students' experiences on effective factors in active learning: a qualitative research]. IJME 2012; 12 (2): 131-42. [Persian]
23. Razavi SH, Avizhgan M.[Comparison of Lecture and Group Discussion Methods on Learning Anatomical Sciences: A Study in PhD students]. IJME 2012; 11 (6): 580- 581. [Persian]
24. Haghanie F.[Active learning: An approach for reducing theory-practice gap in clinical education]. IJME 2012; 11 (9): 1179- 90. [Persian]
25. Pishgahi A, Dareshiri S, Owlia MB, Halvani A, Salman Roghani H, Aghili H, Kermani Alqureyshi M, Lotfi MH.[The effect of active learning method on stability of information and satisfaction of physiopathology students in Yazd University of Medical Sciences]. IJME 2010; 9 (3): 208- 15. [Persian]
26. Gömleksi Z. Effectiveness of cooperative learning (jigsaw II) method in teaching English as a foreignlanguage toengineering students (case of first university, turkey). European Journal of EngineeringEducation 2007; 32 (5): 613- 25. [DOI:10.1080/03043790701433343]
27. Maftei G, Maftei M. The strengthen knowledge of atomic physics using the "mosaic" method (The Jigsaw method). Procedia-Social and Behavioral Sciences 2011; 15: 1605-10. [DOI:10.1016/j.sbspro.2011.03.338]
28. Aronson E, Blaney N, Stepan C, Sikes J, Snapp N. The jigsaw classroom.2nd ed. Beverley Hills: Sage; 1978.
29. Torabizadeh K, Fathiazar E, Rahmani A.[The Effect of Two Teaching Methods on Nursing Students Perception of Psycho-Social Climate of the Classroom: Jigsaw Puzzle Versus Programmed Lecture]. IJME 2010; 9 (4): 290- 301. [Persian]
30. Aronson E, Patnoe S. The jigsaw classroom: Building cooperation in the classroom. 2nd ed. New York: Addison Wesley Longman; 1997.
31. Payami Bousari M, Fathi E, Moosavinasab N. [Comparing the Effect of Lecture Combined with Question and Answer, and Team Member Teaching Design on Nursing Student's Achievements]. IJME 2006; 6 (2): 45- 51. [Persian]
32. Karimi Moonaghi H. [New teaching approaches in higher education focusing on medical sciences education]. Mashhad: Mashhad University of medical sciences vice chancellor for research; 2014. [Persian]
33. Tayebi V, Tavakoli H, Armat M, Nazari A, Tabatabaee Chehr M, Rashidi Fakari F, et al . Nursing students' satisfaction and reactions to oral versus written feedback during clinical education. jmed. 2014; 8 (4) :2-10[Persian]
34. Moaddab N, Mohammadi E, Bazrafkan L. [The Status of Feedback Provision to Learners in Clinical Training from the Residents and Medical Students' Perspective at Shiraz University of Medical Sciences, 2014]. MEDIA 2015; 6 (1): 58- 63. [Persian]
35. Zare H, Arezi S. The Effect of Teaching Methods of Puzzle on Students Learning. Research in school and virtural learning 2014; 2 (6): 7- 16.
36. Jafari Z.[Comparison of rehabilitation students' learning in neurology through lecture with teambased learning (TBL)]. IJME 2013; 13 (6): 448- 56. [Persian]
37. Van Tran D. The Effects of Jigsaw Learning on Students' Attitudes in a Vietnamese Higher Education Classroom. International Journal of Higher Education 2012; 1 (2): 9. [DOI:10.5430/ijhe.v1n2p9]
38. Panjehpour M, Ataei N. Comparison of cooperating active and traditional teaching methods in medicine student satisfaction and learning of Clinical Biochemistry in pharmacy students. Journal of Medical Education Development 2015; 8 (19): 81- 91.
39. Karimi Moonaghi H, Mohammady A, SalehMoghaddam A, Gholami H, Karshki H.[Comparing the Effects of Cooperative Learning to Lecture Trainings on the Motivational Beliefs and Self-Regulating Learning Strategies]. IJME 2014; 14 (5): 393- 402. [Persian]
40. Mohammadi AS, Khaghanizade M, Ebadi AB, Amiri FA, Raesifar A.[ Log book a method of evaluating education and feedback strategy in nursing]. Educational Strategies 2010; 3 (1): 41-45. [Persian]
41. Hekmatpou D. [Effect of Portfolio Based Evaluation on Accuracy of Clinical Evaluation of Nursing Students during Internship in Arak University of Medical Sciences, Iran] Strides in Development of Medical Education 2013; 10(1): 60-69.[Persian]
42. Eilks I. Experiences and Reflections about Teaching Atomic Structure in a Jigsaw Classroom in Lower Secondary School Chemistry Lessons. Journal of Chemical Education 2005; 82(2): 313. [DOI:10.1021/ed082p313]
43. Gömleksi Z. Effectiveness of cooperative learning (jigsaw II) method in teaching English as a foreignlanguage toengineering students (case of first university, turkey). European Journal of EngineeringEducation 2007; 32 (5): 613- 25. [DOI:10.1080/03043790701433343]
44. Abiri M, Sadeghi A, Khosro Gavid M, ofoghi N.[a comparison of cooperative, discovery, and lecture method on students learning development and outlook toward physics].Curriculum Planning Knowledge and Research in Educational Sciences 2014; 11 (15): 55- 67. [Persian]
45. Mengduo Q, Xiaoling J. Jigsaw Strategy as a Cooperative Learning Technique: Focusing on the Language Learners. Chinese Journal of Applied Linguistics (Bimonthly) 2010; 33 (4): 113- 125.
46. Veenman S, Benthum N, Bootsma D, van Dieren J, der Kemp N. Cooperative learning and teacher education. Teaching and Teacher Education 2002; 18 (1): 87- 103. [DOI:10.1016/S0742-051X(01)00052-X]
47. Dinmohamadi MR, Jalali A, Bastani F, Parvizi S, Barimnezhad L.[Feedback: basic element of clinical education]. IJME 2008; 9 (3): 278- 82. [Persian]
48. Haghani F, Sadeghi N.[Reflective Practice in Nursing Care].IJME 2012;11(9):1511- 8. [Persian]
49. Haghani F, FakhariM.[Feedback in Clinical Education: Concept, Barriers, and Strategies]. IJME 2014: 13 (10): 869- 85. [Persian]
50. kariman N, Heidari T. The effect of Portfolio's evaluation on learning and satisfaction of midwifery students. J Arak Uni Med Sci 2010; 12 (4):81-88. [Persian]
51. Abedini Z, Jafar Begloo E, Raeisi M, Dadkhah Tehrani T.[Effectiveness of Reflection in Clinical Education: Nursing Students' Perspective]. IJN 2011; 24 (71): 74- 82. [Persian]
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Azizi S, Bagheri M, karimi moonaghi H, Mazloum S. Comparison of the Effect of Two Educational methods of Jigsaw and Feedback on the Level of Satisfaction of Nursing and Anesthesia Students of Mashhad School of Nursing and Midwifery. RME 2020; 12 (4) :16-28
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-917-fa.html

عزیزی شیوا، باقری مریم، کریمی مونقی حسین، مظلوم سیدرضا. مقایسه تاثیر دو روش آموزشی Jigsaw و بازخوردی بر میزان رضایتمندی دانشجویان پرستاری و هوشبری دانشکده پرستاری و مامایی مشهد. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1399; 12 (4) :16-28

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-917-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 4 - ( 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education