[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 7، شماره 1 - ( 1394 ) ::
جلد 7 شماره 1 صفحات 72-63 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی باور بهداشتی بر میزان رعایت احتیاط های استاندارد در دانشجویان پزشکی
محبت محسنی، محمود محبوبی، احمدرضا صیادی، زیبا شعبانی، محمد اسدپور*
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان ، asadpoor1@yahoo.com
چکیده:   (8495 مشاهده)

  : آسیب ­ های ناشی از فرو رفتن سوزن، معمولی ­ ترین شکل تماس شغلی با خون می ­ باشند. تبعیت از احتیاط ­ های استاندارد باعث کاهش این خطر می ­ شود. این مطالعه، تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی باور بهداشتی بر میزان رعایت با احتیاط ­ های استاندارد در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان را بررسی نمود.

  روش­ها: مطالعه از نوع پژوهش مداخله­ای شاهد­دار بود. جمعیت مورد مطالعه کل دانشجویان پزشکی در مقطع بالینی ( 117 نفر) بودند که به صورت تصادفی به دو گروه مداخله آموزشی (مورد 57 نفر) و گروه کنترل (شاهد 60 نفر) تقسیم شدند. داده ­ ها با استفاده از پرسشنامه پژوهشگر ساخته جمع آوری و اطلاعات پس از وارد شدن در نرم افزار SPSS با استفاده از آزمون­های آماری t مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

  یافته: نتایج نشان داد 8/80 درصد از دانشجویان، هیچ ­ گونه سابقه آموزش قبلی در مورد احتیاط­های استاندارد نداشتند. 5/15 درصد سابقه آسیب با سرسوزن و اجسام نوک تیز ( Needle Stick ) و 5/13درصد سابقه تماس با ترشحات بیماران را داشتند. مداخله آموزشی در رابطه با احتیاط ­ های استاندارد در گروه مورد، از لحاظ آماری بطورمعنی­داری موجب افزایش نمره میانگین سازه ­ های آگاهی، حساسیت درک شده، شدت درک شده، منافع درک شده، خود کارآمدی و رفتار گردید. ولی با وجود افزایش نمره سازه راهنما برای عمل و کاهش نمره موانع درک شده، تغییرات معنی دار نبودند .

  نتیجه ­ گیری: نتایج نشان داد مداخله آموزشی در اتخاذ رفتار بهداشتی موثر بوده و با الگوی اعتقاد بهداشتی تناسب داشته است. لذا تداوم آموزش به دانشجویان پزشکی در رابطه با احتیاط ­ های استاندارد پیشنهاد می ­ گردد.

واژه‌های کلیدی: آموزش، مطالعات مداخله ای، احتیاط­، استاندارد، دانشجویان پزشکی، مراقبت بهداشتی
متن کامل [PDF 1343 kb]   (3057 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (2425 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: شیوه های آموزش
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mohseni M, Mahbobi M, Sayadi A R, Shabani Z, Asadpour M. The Effect of an Educational Intervention Based on Health Belief Model on the Standard Precautions among Medical Students of Rafsanjan University of Medical Sciences. RME 2015; 7 (1) :63-72
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-156-fa.html

محسنی محبت، محبوبی محمود، صیادی احمدرضا، شعبانی زیبا، اسدپور محمد. بررسی تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی باور بهداشتی بر میزان رعایت احتیاط های استاندارد در دانشجویان پزشکی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1394; 7 (1) :63-72

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-156-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 1 - ( 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education