دوره 7، شماره 1 - ( 1394 )                   جلد 7 شماره 1 صفحات 72-63 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mohseni M, Mahbobi M, Sayadi A R, Shabani Z, Asadpour M. The Effect of an Educational Intervention Based on Health Belief Model on the Standard Precautions among Medical Students of Rafsanjan University of Medical Sciences. Res Med Edu 2015; 7 (1) :63-72
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-156-fa.html
محسنی محبت، محبوبی محمود، صیادی احمدرضا، شعبانی زیبا، اسدپور محمد. بررسی تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی باور بهداشتی بر میزان رعایت احتیاط های استاندارد در دانشجویان پزشکی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1394; 7 (1) :63-72

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-156-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان ، asadpoor1@yahoo.com
چکیده:   (8799 مشاهده)

  : آسیب ­ های ناشی از فرو رفتن سوزن، معمولی ­ ترین شکل تماس شغلی با خون می ­ باشند. تبعیت از احتیاط ­ های استاندارد باعث کاهش این خطر می ­ شود. این مطالعه، تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی باور بهداشتی بر میزان رعایت با احتیاط ­ های استاندارد در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان را بررسی نمود.

  روش­ها: مطالعه از نوع پژوهش مداخله­ای شاهد­دار بود. جمعیت مورد مطالعه کل دانشجویان پزشکی در مقطع بالینی ( 117 نفر) بودند که به صورت تصادفی به دو گروه مداخله آموزشی (مورد 57 نفر) و گروه کنترل (شاهد 60 نفر) تقسیم شدند. داده ­ ها با استفاده از پرسشنامه پژوهشگر ساخته جمع آوری و اطلاعات پس از وارد شدن در نرم افزار SPSS با استفاده از آزمون­های آماری t مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

  یافته: نتایج نشان داد 8/80 درصد از دانشجویان، هیچ ­ گونه سابقه آموزش قبلی در مورد احتیاط­های استاندارد نداشتند. 5/15 درصد سابقه آسیب با سرسوزن و اجسام نوک تیز ( Needle Stick ) و 5/13درصد سابقه تماس با ترشحات بیماران را داشتند. مداخله آموزشی در رابطه با احتیاط ­ های استاندارد در گروه مورد، از لحاظ آماری بطورمعنی­داری موجب افزایش نمره میانگین سازه ­ های آگاهی، حساسیت درک شده، شدت درک شده، منافع درک شده، خود کارآمدی و رفتار گردید. ولی با وجود افزایش نمره سازه راهنما برای عمل و کاهش نمره موانع درک شده، تغییرات معنی دار نبودند .

  نتیجه ­ گیری: نتایج نشان داد مداخله آموزشی در اتخاذ رفتار بهداشتی موثر بوده و با الگوی اعتقاد بهداشتی تناسب داشته است. لذا تداوم آموزش به دانشجویان پزشکی در رابطه با احتیاط ­ های استاندارد پیشنهاد می ­ گردد.

متن کامل [PDF 1343 kb]   (3199 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (2564 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: شیوه های آموزش

فهرست منابع
1. Efstathiou G, Papastavrou E, Raftopoulos V, Merkouris A. Factors influencing nurses' compliance with Standard Precautions in order to avoid occupational exposure to microorganisms: A focus group study. BMC nursing 2011; 10 (1):1-12. [DOI:10.1186/1472-6955-10-1]
2. Ojulong J, Mitonga KH, Iipinge SN. Knowledge and attitudes of infection prevention and control among health sciences students at University of Namibia. African health sciences. 2013;13 (4): 1071-8. [DOI:10.4314/ahs.v13i4.30]
3. Barikani A, Afaghi A. Knowledge, attitude and practice towards standard isolation precautions among Iranian medical students. Global journal of health science. 2012; 4 (2):142-6. [DOI:10.5539/gjhs.v4n2p142]
4. Amoran O, Onwube O. Infection control and practice of standard precautions among healthcare workers in northern Nigeria. J Glob Infect Dis. 2013; 5 (4):156-63. [DOI:10.4103/0974-777X.122010]
5. Pittet D, Allegranzi B, Storr J, Nejad SB, Dziekan G, Leotsakos A, et al. Infection control as a major World Health Organization priority for developing countries.J Hosp Infect.2008;68(4):285-92. [DOI:10.1016/j.jhin.2007.12.013]
6. La-Rotta EI, Garcia CS, Barbosa F, dos Santos AF, Vieira GM, Carneiro M. Evaluation of the level of knowledge and compliance with standart precautions and the safety standard (NR-32) amongst physicians from a public university hospital, Brazil. Revista brasileira de epidemiologia = Brazilian journal of epidemiology 2013; 16 (3): 786-97. [DOI:10.1590/S1415-790X2013000300021]
7. Beekmann SE, Vaughn TE, McCoy KD, Ferguson KJ, Torner JC, Woolson RF, et al. Hospital bloodborne pathogens programs: program characteristics and blood and body fluid exposure rates. Infection control and hospital epidemiology. Infect Control Hosp Epidemiol 2001; 22 (2): 73-82. [DOI:10.1086/501867]
8. Askarian M, Honarvar B, Tabatabaee HR, Assadian O. Knowledge, practice and attitude towards standard isolation precautions in Iranian medical students. J Hosp Infect 2004; 58 (4): 292-6. [DOI:10.1016/j.jhin.2004.07.004]
9. Livshiz-Riven I, Nativ R, Borer A, Kanat-Maymon Y, Anson O. Nursing students' intentions to comply with standard precautions: an exploratory prospective cohort study. Am J Infect Control 2014; 42 (7): 744-9. [DOI:10.1016/j.ajic.2014.04.002]
10. Nair SS, Hanumantappa R, Hiremath SG, Siraj MA, Raghunath P. Knowledge, Attitude, and Practice of Hand Hygiene among Medical and Nursing Students at a Tertiary Health Care Centre in Raichur, India. ISRN Prev Med 2014; 2014: 608927. [DOI:10.1155/2014/608927]
11. Fayaz SH, Higuchi M, Hirosawa T, Sarker MA, Djabbarova Z, Hamajima N. Knowledge and practice of universal precautions among health care workers in four national hospitals in Kabul, Afghanistan. J Infect Dev Ctries 2014; 8 (4): 535 -42. [DOI:10.3855/jidc.4143]
12. Moghimi M, Marashi SA, Kabir A, Taghipour HR, Faghihi-Kashani AH, Ghoddoosi I, et al. Knowledge, attitude, and practice of Iranian surgeons about blood-borne diseases 2009; 151 (1): 80-4. [DOI:10.1016/j.jss.2007.12.803]
13. Amin TT, Al Noaim KI, Bu Saad MA, Al Malhm TA, Al Mulhim AA, Al Awas MA. Standard precautions and infection control, medical students' knowledge and behavior at a Saudi university: the need for change. Glob J Health Sci 2013; 5 (4): 114-25. [DOI:10.5539/gjhs.v5n4p114]
14. D'Alessandro D, Agodi A, Auxilia F, Brusaferro S, Calligaris L, Ferrante M, et al. Prevention of healthcare associated infections: medical and nursing students' knowledge in Italy. Nurse Educ Today 2014; 34 (2): 191-5. [DOI:10.1016/j.nedt.2013.05.005]
15. Cartagena RG, Veugelers PJ, Kipp W, Magigav K, Laing LM. Effectiveness of an HIV prevention program for secondary school students in Mongolia. J Adolesc Health 2006;39 (6): 925 e9-16. [DOI:10.1016/j.jadohealth.2006.07.017]
16. Speizer IS, Tambashe BO, Tegang SP. An evaluation of the "Entre Nous Jeunes" peer-educator program for adolescents in Cameroon. Stud Fam Plann 2001; 32 (4): 339-51. [DOI:10.1111/j.1728-4465.2001.00339.x]
17. Swenty CF, Rowser M. An education intervention in an incarcerated population to reduce the occurrence of infectious skin diseases. J Correct Health Care 2014; 20 (4): 343-52. [DOI:10.1177/1078345814541532]
18. O'Neill E, Stevens NT, Clarke E, Cox P, O'Malley B, Humphreys H. Use of e-learning to enhance medical students' understanding and knowledge of healthcare-associated infection prevention and control. J Hosp Infect 2011;79 (4): 368-70. [DOI:10.1016/j.jhin.2011.08.008]
19. Glanz K, Rimer BK, Viswanath K. Health Behavior and Health Education: Theory, Research, and Practice.4Th ed. San Francisco:Jossey-Bass: 2008.
20. Asadpour M, Ghofranipour F, Niknami S, Eftekhar Ardebili H, Hajizadeh E.[Promotion and Maintenance of Preventive Behaviors from HIV, HBV and HCV Infections in Health Care Workers with Using Constructs of Health Belief Mode In Precede-Proceed Model]. [dissertation].Tehran: Tarbiat Modares University, School of Medical Sciences 2010. [Persian]
21. Myers JE, Myers R, Wheat ME, Yin MT. Dental students and bloodborne pathogens: occupational exposures, knowledge, and attitudes. J Dent Educ 2012;76 (4): 479-86. [DOI:10.1002/j.0022-0337.2012.76.4.tb05280.x]
22. Abou El-Enein NY, El Mahdy HM. Standard precautions: a KAP study among nurses in the dialysis unit in a University Hospital in Alexandria, Egypt. J Egypt Public Health Assoc 2011; 86 (1-2): 3-10. [DOI:10.1097/01.EPX.0000395430.92943.69]
23. Askarian M, Memish ZA, Khan AA. Knowledge, practice, and attitude among Iranian nurses, midwives, and students regarding standard isolation precautions. Infect Control Hosp Epidemiol 2007; 28 (2): 241-4. [DOI:10.1086/510868]
24. Laraqui O, Laraqui S, Tripodi D, Zahraoui M, Caubet A, Verger C, et al. Assessing knowledge, attitude, and practice on occupational blood exposure in caregiving facilities, in Morocco. Med Mal Infect 2008; 38 (12): 658-66. [DOI:10.1016/j.medmal.2008.09.009]
25. Saleem T, Khalid U, Ishaque S, Zafar A. Knowledge, attitudes and practices of medical students regarding needle stick injuries. J Pak Med Assoc 2010; 60 (2): 151-6.
26. Al-Dabbas M, Abu-Rmeileh NM. Needlestick injury among interns and medical students in the Occupied Palestinian Territory. East Mediterr Health J 2012; 18 (7): 700-6. [DOI:10.26719/2012.18.7.700]
27. Liyanage IK, Caldera T, Rwma R, Liyange CK, De Silva P, Karunathilake IM. Sharps injuries among medical students in the Faculty of Medicine, Colombo, Sri Lanka. Int J Occup Med Environ Health 2012; 25 (3): 275-80. [DOI:10.2478/s13382-012-0036-4]
28. Varsou O, Lemon JS, Dick FD. Sharps injuries among medical students. Occup Med (Lond) 2009; 59 (7): 509-11. [DOI:10.1093/occmed/kqp103]
29. Rezaeian M , Asadpour M , Khademrezaeian H. Epidemiology of occupational exposure to needlestick and body fluids among doctors and medical students in Rafsanjan University of Medical Sciences. JOHE 2012; 1(1): 44-49. [DOI:10.18869/acadpub.johe.1.1.44]
30. Pirzadeh A, Sharifirad GhR. Effect of educational program on knowledge and health belief model structures about acquired immune deficiency syndrome (AIDS) among high school female student in Isfahan, Iran. J Gorgan Uni Med Sci 2012; 14 (3): 66-71.
31. Sharifi-rad G, Hazavei MM, Hasan- zadeh A, Danesh-amouz A. [The effect of health education based on health belief model on preventive actions of smoking in grade one, middle school students]. Arak University of Medical Sciences Journal 2007; 10 (1) :79-86. [Persian]
32. Yang YH, Liou SH, Chen CJ, Yang CY, Wang CL, Chen CY, et al. The effectiveness of a training program on reducing needlestick injuries/sharp object injuries among soon graduate vocational nursing school students in southern Taiwan. J Occup Health 2007; 49 (5): 424-9. [DOI:10.1539/joh.49.424]
33. Mischke C, Verbeek JH, Saarto A, Lavoie MC, Pahwa M, Ijaz S. Gloves, extra gloves or special types of gloves for preventing percutaneous exposure injuries in healthcare personnel. Cochrane Database Syst Rev2014 ; 7; 3: CD009573. [DOI:10.1002/14651858.CD009573.pub2]
34. Mehrdad R, Meshki M, Pouryagub G. Effects of training course on occupational exposure to bloodborne pathogens: a controlled interventional study. Int J Prev Med 2013; 4 (11): 1236-42.
35. Mahmoudifar Y, Khazrate Z. [ Effect of training in the field of AIDS on awareness rate and attitude of students]. Bimonthly Educ Strateg Med Sci. 2009; 2 (3) :109-115. [Persian]
36. Krishnan P, Dick F, Murphy E. The impact of educational interventions on primary health care workers' knowledge of occupational exposure to blood or body fluids. Occup Med (Lond) 2007; 57 (2): 98-103. [DOI:10.1093/occmed/kql126]

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در آموزش علوم پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb