[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 15، شماره 4 - ( 1402 ) ::
جلد 15 شماره 4 صفحات 31-24 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی میزان یادگیری و رضایتمندی با روش یادگیری مشارکتی و درگیری فعالانه دانشجویان در درس «تفسیر موضوعی قرآن کریم»
میترا بهرامی ، معصومه صیدی* ، رویا رشتی
مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران ، m.seidi@umsha.ac.ir
واژه‌های کلیدی: یادگیری مشارکتی، درگیری فعالانه، دانشجو، سخنرانی
متن کامل [PDF 489 kb]   (114 دریافت)     |   چکیده (HTML)  (203 مشاهده)
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: شیوه های آموزش
متن کامل:   (67 مشاهده)
مقدمه
یکی از اهداف قابل‌توجه در نظام‌های آموزشی به‌خصوص در کشورهای مختلف آموزش ارزش‌ها است. در حقیقت نظام‌های آموزشی سکان‌دار پاسخگویی به سؤالات اساسی انسان‌ها در ادوار مختلف می‌باشند و تدوین یک برنامه‌ریزی مدون و کارآمد از ضروریات هر نظام آموزش عالی است زیرا دوران طلایی و جوانی دانشجویان که سرمایه‌های ارزشمند هر جامعه محسوب می‌شوند در دانشگاه‌ها سپری می‌گردد، بنابراین توجه به ارتقاء و رشد مبانی و اندیشه‌های دینی و ارزشی آنان نیز از وظایف نظام آموزشی محسوب می‌گردد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، مجموعه‌ای از دروس معارف اسلامی در برنامه درسی تمام رشته‌های دانشگاهی و هم­چنین رشته‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی گنجانده شد تا از این طریق ارزش‌های دینی و اعتقادی و اخلاقی دانشجویان از طریق آموزش به آنان ارائه گردد (1). به جرات می‌توان گفت که آموزش ارزش‌های دینی یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در تقویت و ارتقاء بعد معنوی دانشجویان محسوب می‌گردد (2)، در حقیقت فلسفه گنجاندن دروس معارف اسلامی در کوریکولوم (برنامه درسـی دانشگاه‌ها) درسی کمـک بـه دانشگاه‌ها در ایفـای نقـش ذاتـی و مأموریت اساسـی آن‌ها  یعنـی- انسان‌سازی- اسـت؛ زیـرا دانشگاه، به‌مثابه کارخانه آدم­سازی، در سلامت و فساد جامعه نقش ویژه­ای دارند (3).
پویایی در دروس معارف اسلامی، راهبردی بسیار تأثیرگذار در راستای ارتقای بعد دینی و ارزشی دانشجویان محسوب می‌گردد. بنابراین بازنگری در روش‌های تدریس این دروس به جهت تأثیر فوق‌العاده­ای که در ارتقاء حیطه شناختی و حیطه نگرشی (عاطفی) دارند یکی از عوامل حیاتی در ایجاد تغییرات در اندیشه‌ها و باورها و رفتار دانشجویان به‌حساب می‌آید (4). دروس معارف معمولاً به روش آموزش سنتی ارائه می‌گردند که در این روش، اساتید ارائه‌دهنده محتوای دروس هستند و دانشجویان غالبا نقش غیرفعالی در کلاس درس  دارند (5). در روش سنتی، تدریس در یک سطح پیشرفت خطی صورت می‌گیرد و فرآیند یاددهی- یادگیری بر استاد متمرکز است و استاد مرکز ثقل این فرآیند قرار دارد. در این روش اگر استاد بتواند توجه، دقت و انگیزه دانشجویان را نسبت به کلاس و محتوای درسی حفظ نماید بسیار نقش مؤثری داشته است (6). در دهه‌های اخیـر، لـزوم تجدیـدنظـر در روش‌های سنتی تدریس و استفاده از روش‌های نوین و فعال یادگیری و دانشجو­محور از سوی نظام‌های آموزشی، احساس شده و کـاربرد ایـن روش‌ها  به‌خصوص در علـوم پزشکی مورد تأکید قرار گرفته است (7). تسهیل یادگیری با روش‌های تدریس مشارکتی، آموزش متقابل، تسهیل آموزش، کارآموزی شناختی، روش پرسش و پاسخ، روش گفتگو اتفاق می افتد (8). برای انتقال مفاهیم مربوط به حیطه‌های بالاتر حیطه شناختی یادگیری  مانند بکاربستن، تحلیل، ترکیب و ارزشیابی روش‌های یادگیری مبتنی بر حل مساله، آموزش الکترونیکی، کار در گروه کوچک، مباحثه، بازی و ایفای نقش که با مشارکت دانشجو همراه است نقش دارند (9).
یکی از روش‌های تدریس روش یادگیری مشارکتی است، در این روش با ایجاد ایده‌های نو به دانشجویان در فرآیند یاددهی - یادگیری و در دستیابی آنان به نوآوری و خلق ایده‌های جدید کمک می‌کند. از مزایای روش یادگیری مشارکتی: فراهم آوردن امکان تجربه موفقیت برای همه دانشجویان، افزایش اعتمادبه‌نفس، کاهش سطح اضطراب، تفکر انتقادی، توانایی کار گروهی، ترغیب تعامل فراگیران در فعالیت‌های کلاسی، افزایش احترام متقابل بین دانشجویان و مهارت‌یابی در زمینه‌های اجتماعی- روانی و ارتباطی را است (10). فرآیند یادگیری بهتر، مؤثرتر و ماندگارتر با فعال‌سازی و مشارکت هرچه بیشتر دانشجو در امر یادگیری محقق می‌گردد (11). عناصر اساسی برای موفقیت‌آمیز بودن یادگیری مشارکتی در کلاس: رابطه متقابل مثبت، مسئولیت‌پذیری فردی و گروهی، بهبود تعامل (چهره به چهره)، آموزش مهارت‌های بین فردی و تشکیل گروه کوچک فراگیران است (12). در این روش دانشجویان به‌عنوان یک یادگیرنده منفعل محسوب نمی‌شوند آن‌ها به‌جای این­که منفعلانه اطلاعات علمی و دینی خود را دریافت کنند، علاقه‌مند هستند که در کلاس‌های درس تعامل و مشارکت داشته باشند (13). یکی از دروس معارف اسلامی که در کوریکولوم رشته‌های علوم پزشکی ارائه ‌شده است، درس دو واحد نظری "تفسیر موضوعی قرآن کریم" است. با توجه به بررسی متون و مطالعات انجام‌ شده، پژوهشی که بر روی روش تدریس مشارکتی در این درس پرداخته باشند، یافت نشد. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان یادگیری و رضایتمندی دانشجویان با روش تدریس مشارکتی و درگیری دانشجویان در درس «تفسیر موضوعی قرآن کریم» در دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال تحصیلی 1402 انجام شد.
روش‌ها
این مطالعه به‌صورت نیمه تجربی (قبل و بعد از مداخله) بر روی دو گروه از دانشجویان به‌عنوان مداخله و کنترل انجام گرفت. گروه مداخله، آموزش را به روش مشارکتی و درگیری فعالانه و گروه کنترل به روش سخنرانی (روش رایج) دریافت نمودند. جامعه پژوهش دانشجویان رشته­های پزشکی، پرستاری و بهداشت دانشگاه علوم پزشکی همدان که نیم­سال دوم تحصیلی 1402-1401 واحد درسی تفسیر موضوعی قرآن کریم اخذ کرده بودند، در نظر گرفته شد. حجم نمونه به روش سرشماری شامل کلیه دانشجویانی (90 نفر) که این نیم­سال درس را انتخاب کردند. معیارهای ورود به مطالعه، اشتغال به تحصیل در یکی از دانشکده‌های دانشگاه علوم پزشکی همدان، داشتن رضایت جهت شرکت در مطالعه بود. دانشجویان کلاس به‌صورت سیستماتیک براساس لیست اسامی به دو گروه کنترل و مداخله با تعداد مساوی تقسیم شدند. در صورتی­که دانشجویان در زمان حذف و اضافه، درس را حذف کرده بودند از مطالعه خارج شدند.
به هر دو گروه دانشجویان اهداف و روش اجرای طرح توسط پژوهشگران به‌طور کامل توضیح داده شد و پس از اخذ رضایت‌نامه آگاهانه و کتبی دانشجویان در این مطالعه شرکت کردند. در اجرای روش رایج، ابتدا طرح دوره طراحی‌شده منتج از کوریکولوم که استاد برای کل‌ دوره در نظر گرفته بود در جلسه اول به دانشجویان توضیح داده شد. سپس تدریس در هر جلسه براساس سرفصل‌ها و محتوای آموزشی تعیین‌شده به شکل سخنرانی به‌صورت حضوری به مدت یک ساعت و نیم برگزار شد و در آخر هر کلاس پاورپوینت‌های مدرس در اختیار دانشجویان قرار گرفت. در اجرای روش گروه مداخله، ابتدا، قبل از شروع کلاس‌ها طبق لیست حضور و غیاب اداره آموزش گروه کلاسی در پیام‌رسان ایتا تشکیل شد و دانشجویان به ترتیب لیست به گروه‌های دو نفرِ تقسیم شدند و اجازه انتخاب هم‌گروهی به دانشجویان داده نشد تا با ویژگی‌های متفاوت افراد بتوانند تیمی کار نمایند و سپس راهنمای شیوه برگزاری این دوره به روش مشارکتی در اختیار دانشجویان قرار گرفت. در راهنما نحوه تهیه متن سخنرانی کوتاه 15 دقیقه‌ای براساس سرفصل‌های طرح دوره و چک‌لیست ارزیابی ارائه آن ها و نحوه پرسش و پاسخ از دانشجویان نگارش گردید و درخواست شد گروه ملزم است دو یا سه سؤال خوب همراه با پاسخ صحیح از ارائه خود تهیه نمایند و دانشجویانی که در کلاس درس داوطلبانه پاسخ صحیح دادند را طبق توافق با استاد نمره مثبت (هر دو مثبت 25 صدم نمره) بدهند. با توجه به سرفصل‌های درس به هر گروه یکی از آیات علمی قرآن داده شد. از گروه های دو نفره درخواست شد که متن سخنرانی 15 دقیقه آنان به شکل پاورپوینت و محتوای آن شامل نام دانشمند و اطلاعات دموگرافیک مختصر ایشان، موضوع علمی که توسط دانشمند کشف‌شده توضیح داده شود و آیه قرآن مرتبط با ترجمه  باشد  و یک کلیپ یا ویدئو از سایت های معرفی شده مرتبط هم آماده نمایند. تکالیف توسط نماینده گروه به‌صورت یک فایل از طریق پیام‌رسان ایتا یا تلگرام برای استاد ارسال شد، استاد تکالیف را بررسی کرده و با ارائه پیشنهاد‌ها و ایرادات، فایل اصلاح و آماده ارائه شد. در جلسه‌ی تعیین شده اعضاء گروه کلاس درس را از نظر وسایل کمک‌آموزشی موردنیاز مانند سیستم صوتی و تصویری آماده نمایند. از طرفی استاد جهت توجه حداکثری دانشجویان به مباحث، تعیین کرده بود هر دانشجو که یک سؤال خوب از گروه ارائه‌دهنده بپرسد یا یک جمع‌بندی از ارائه و فیلم آموزشی داشته باشد نمره مثبت به او تعلق می‌گیرد. ادامه کلاس استاد پاورپوینت‌های خود را که از منبع امتحانی تهیه نموده است ارائه داد. بعد از اتمام کلاس درس مجدداً از دانشجویان در رابطه با نکات اصلی درس پرسیده شد و دانشجویان به‌صورت داوطلبانه پاسخ دادند و برای هر پاسخ مثبت در نظر گرفته شد. سپس پاورپوینت درس در پیام‌رسان‌ها در گروه کلاسی بارگذاری شد.
ابزار مطالعه شامل سه پرسشنامه بود: پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، شامل: سن، جنس، رشته تحصیلی و مقطع تحصیلی؛ پرسشنامه میزان یادگیری، که یک پرسشنامه محقق ساخته حاوی 15 سؤال چهارگزینه‌ای که از محتوای درس تفسیر موضوعی قرآن کریم طراحی‌شده بود. در صورت پاسخ صحیح به هر سؤال نمره 1 و در صورت پاسخ غلط نمره صفر لحاظ شد. نحوه نمره­دهی حداقل نمره هر پرسشنامه صفر و حداکثر نمره 15 بود. سومین ابزار پرسشنامه میزان رضایتمندی دانشجویان گروه مداخله از برگزاری دوره بود. این پرسشنامه حاوی 17 سؤال در 3 حیطه؛ محتوای دوره، تکالیف ارائه‌شده و فعالیت کلاسی و محتوای تولیدشده بود. تکمیل آن به شیوه طیف لیکرت 6 گزینه‌ای (کاملاً راضی، نسبتاً راضی، متوسط، نسبتاً ناراضی، کاملاً ناراضی و نظری ندارم) که امتیاز صفر تا 5 بود. نحوه نمره­دهی پرسشنامه به این صورت بود که حداقل نمره هر پرسشنامه صفر و حداکثر نمره 85 بود.
در ابتدا روایی صوری پرسشنامه به ‌صورت کیفی انجام شد و در خصوص سطح دشواری، میزان تناسب و میزان ابهام سؤالات از دانشجویان پرسیده شد. جهت بررسی روایی محتوی از شاخص نسبت روایی محتوی (Content Validity Ratio) و شاخص روایی محتوی (Content Validity Index) استفاده شد. جهت بررسی شاخص نسبت روایی محتوی، نظرات 10 نفر از کارشناسان خبره در زمینه موردنظر در خصوص هر آیتم در سه طیف؛ آیتم ضروری است، آیتم مفید است ولی ضروری نیست و آیتم ضرورتی ندارد، جمع‌آوری شد. درنهایت برای محاسبه شاخص تعداد افرادی که آیتم ضروری را انتخاب کرده‌اند منهای نصف تعداد خبرگان، تقسیم‌ بر نصف تعداد خبرگان شد. درنهایت با استفاده از جدول لاوشه، آیتم‌هایی که مقدار آن‌ها بالاتر از62/0 بود، حفظ شدند (14). جهت محاسبه شاخص روایی محتوی نیز نظرات 10 نفر از کارشناسان خبره در زمینه مذکور در خصوص هر آیتم برای سه حالت سادگی و روان بودن، مربوط یا اختصاصی بودن و وضوح یا شفافیت، جمع‌آوری شد و هر حیطه با طیف لیکرت 4 گزینه‌ای نمره­دهی شد. درنهایت برخورد با هر سؤال به ‌صورت زیر بود: سؤالاتی که نمره CVI بالاتر از79/0 "مناسب"، بین 7/0 و79/0 "نیاز به اصلاح و بازنگری" و کم­تر از 7/0 غیرقابل ‌قبول در نظر گرفته شد. جهت انجام پایایی از آزمون آلفای کرونباخ استفاده و با توجه به این­که مقدار آن بالای7/0 به­دست آمد پرسشنامه از پایایی مناسب برخوردار بود. جهت روایی صوری و محتوایی پرسشنامه میزان یادگیری، سؤالات چهارگزینه‌ای منطبق با اهداف آموزشی طرح دوره طراحی شد و گروه معارف ضروری بودن و نبودن سؤالات را از درس تفسیر تائید کردند. از جهت ساختار طراحی سؤالات چهارگزینه‌ای دو خبره متخصص در رشته آموزش پزشکی سؤالات را با چک‌لیست میلمن بررسی و اصلاحات لازم انجام گرفت. داده‌ها بعد از جمع‌آوری با استفاده از نرم‌افزار آماری STATA.Ver.14 مورد تجزیه ‌و تحلیل قرار گرفت. از شاخص‌های آمار توصیفی (فراوانی و درصد) برای توصیف متغیرها و از آزمون t-test برای مقایسه دو گروه مداخله و کنترل و جهت بررسی معنی­داری هر حیطه از پرسشنامه رضایتمندی با میانگین کل از آزمون t تک نمونه استفاده شد. سطح معنی‌داری آماری کم­تر از 5 درصد در نظر گرفته شد. پژوهش حاضر در کمیته اخلاق دانشگاه علوم پزشکی همدان با شناسه اختصاصی (IR.UMSHA.REC.1402.293) ثبت‌ شده است. رضایت‌نامه آگاهانه کتبی از مشارکت‌کنندگان کسب گردید و توضیحات لازم ازجمله، هدف پژوهش و این­که در هر زمانی که مایل بودند از ادامه همکاری در این مطالعه خودداری نمایند و از پاسخ دادن به سؤالاتی که مناسب نمی‌دانند اجتناب ورزند، داده شد. اصل رازداری و حفظ محرمانگی اطلاعات و عدم درج نام و نام خانوادگی رعایت گردید.
یافته‌ها
در مطالعه حاضر در مجموع 90 دانشجو مورد ارزیابی قرار گرفت (45 نفر در گروه مداخله و 45 نفر در گروه کنترل). از لحاظ توزیع جنسی، کلیه دانشجویان در هر دو گروه دختر بودند. دامنه سنی شرکت‌کنندگان در هر دو گروه از 19 تا 21 سال بود و بین میانگین سنی در دو گروه از نظر آماری تفاوت معنی‌داری مشاهده نشد (952/0p=). براساس آزمون t مستقل بین دو گروه مداخله و کنترل، میانگین نمره یادگیری در گروه مداخله 54/4 نمره بیشتر از گروه کنترل بود و این تفاوت از نظر آماری معنی‌دار بود (05/0>P) (جدول 1).

میزان رضایتمندی دانشجویان از روش مشارکتی در جدول شماره دو نشان داده ‌شده است. میانگین کلی رضایتمندی 33/0
±69/3 (از 5 نمره) بود. درصد دانشجویان "کاملاً راضی و نسبتاً راضی" در حیطه‌های محتوای دوره، تکالیف ارائه ‌شده و محتوای تولید شده به ترتیب 03/74، 88/38 و 46/88 درصد بود. از سه حیطه پرسشنامه رضایتمندی، بیشترین میانگین نمره رضایتمندی مربوط به حیطه "محتوای تولیدشده" بود و این اختلاف از میانگین کلی از نظر آماری معنی‌دار بود (05/0>p).

بحث و نتیجه‌گیری
هدف مطالعه حاضر تعیین میزان یادگیری و رضایتمندی دانشجویان با روش تدریس مشارکتی و درگیری دانشجویان در درس «تفسیر موضوعی قرآن کریم» بود. با توجه به نتایج به‌دست‌آمده؛ در پژوهش حاضر، روش تدریس مشارکتی و درگیری فعالانه دانشجویان در کلاس درس به‌صورت معنی‌داری نقش بیشتری در میزان یادگیری دانشجویان نسبت به روش سخنرانی داشت و نتایج نشان داد که اکثر دانشجویان از برگزاری کلاس با روش تدریس مشارکتی رضایت دارند. این یافته همسو با نتایج برخی از پژوهش‌هایی بود که روش‌های سنتی و مشارکتی را در آموزش با یکدیگر مقایسه کرده بودند. نتایج مطالعه فرزاد محمدجان نشان داد که روش تدریس مشارکتی تأثیر بیشتری نسبت به روش تدریس سخنرانی بر فراگیران دارد و روش یادگیری مشارکتی منجر­به رضایت بیشتر دانشجویان نسبت به روش سخنرانی است و سطح یادگیری و رضایت دانشجویان دختر نسبت به پسر در روش تدریس مشارکتی بیشتر بود (15). نتایج مطالعه حسینی ضرابی و همکاران 9 روش‌‌ ایجاد تعامل را نام برد که 2 تا از روش‌ها مشارکت دادن دانشجو در طراحی آموزشی و اجرا و استفاده از تکنیک‌‌های یادگیری مشارکتی بود که در فرایند یادگیری تأثیرگذار است و با کاربست آن در عمل، محیط یادگیری پویا و فعال ایجاد می‌شود (16). نتایج مطالعه کلانتری  نشان داد که مشارکت دانشجویان در امر تدریس درس انگل‌شناسی، کیفیت آموزش این درس را بهبود بخشید. همچنین استفاده از این روش مشارکتی موجب تقویت انگیزه برای یادگیری، شرکت در کلاس، تلاش بیشتر و ارتباط بهتر بین مدرس و دانشجو  میشود (17). صفری و همکاران در نتیجه­گیری از مطالعه خود پیشنهاد کرد با به‌کارگیری روش‌های آموزشی فعال، باعث مشارکت بیشتر دانشجویان با موضوعات آموزشی شوند تا زمینه برای یادگیری بیشتر آنان فراهم گردد (18).
نتایج مطالعه (Elliott M, McErlain) در سال 2021 در استرالیا نشان داد که مشارکت دانشجویان برای دستیابی به نتایج مطلوب یادگیری مهم است و دانشجویان پرستاری تعامل را حضور در کلاس، علاقه­مندی و مشارکت فعال تعریف کردند (19). نتایج مطالعه الرحمی (Al-Rahmi) در سال 2015 در مالزی نشان داد که به­کارگیری شبکه‌های اجتماعی در کلاس درس بسیار تعاملی است و دانشجویان را درگیر می­ نمایند و همچنین آن­ها اعلام رضایت کردند (20). نتایج مطالعه حاضر نشان داد که پس از اجرای روش تدریس مشارکتی و درگیر کردن دانشجویان در کلاس درس یادگیری و رضایت‌مندی آنان افزایش یافت. بنابراین بهتر است از این روش به‌عنوان یکی از روش‌های مکمل برای ارائه دروس نظری استفاده گردد.
لذا توصیه  می­ گردد از ظرفیت‌های این رویکرد آموزشی جهت یادگیری بهتر، مؤثرتر انتقال آموزه‌های دینی در درس تفسیر موضوعی و سایر دروس نظری استفاده نمایند. این مطالعه تنها روی یک درس نظری انجام شد، برای تعمیم نتایج، می‌طلبد که پژوهش‌های گسترده‌تری توسط محققین برای سایر دروس انجام گردد. از محدودیت‌های مطالعه حاضر این بود که واحد درسی تفسیر موضوعی قرآن کریم را همه دانشجویان علوم پزشکی باید اخذ نمایند و با توجه به تعداد زیاد دانشجویان و تعداد محدود مدرسین به کلاس‌های پسر و دختر تقسیم ‌شده بود. محققین چون خانم بودند روش تدریس‌ها را در کلاس‌های دختر اجرا کردند.
قدردانی
این مقاله حاصل طرح تحقیقاتی با شماره (140205103817) مصوب دانشگاه علوم پزشکی همدان است. محققین از همکاری معاونت محترم تحقیقات و فناوری دانشگاه، مسئولین، اساتید و دانشجویان دانشکده‌های علوم  پزشکی کمال تشکر و قدردانی را دارند.

 
فهرست منابع
1. Mashaikh P, Mousavi F.[The effect of the Qur'an thematic interpretation course on the students of Islamic Azad University, Shiraz, in the cognitive dimension (based on Dr. Nasiri's book) ]. Cognitive Studies at Islamic University. 2021; 25(1): 253-70. [Persian]
2. Ayoubi M. Avizhgan M. [Feasibility study of teaching thematic interpretation of the Holy Quran with a health-oriented approach in medical universities]. Medicine and Spiritual Cultivation 2021; 30 (1): 23-32. [Persian]
3. Ghasempoor E, Ghasempoor E, Malekipour A.[Studying the implemented and obtained curriculum of general courses of Islamic education in higher education with an emphasis on the mixed method]. Quarterly of Qualitative Research in Curriculum 2018;6(2):96-111. [Persian]
4. Kahnouji M, Kamyabi H, Nagarestani H. [The effect of teaching the thematic interpretation of the Holy Qur'an in a needs-oriented manner on the critical thinking of the students of Vali Asr (Aj) Rafsanjan University].Cognitive Studies at Islamic University 2019; 23 (1): 21-40. [Persian]
5. Jabari K, Imanzadeh A, Ahmadzadeh Pournaki R, Hamrahzadeh M. [Comparison of the effect of electronic education with the traditional method on the learning of English language skills of students ]. Information and communication technology in educational sciences 2017; 7 (3): 127-43. [Persian]
6. Jacques S, Lequeu T. The Attractiveness of Reversing Teaching Forms; Feedback on an Electrical Engineering Course. International Journal of Engineering Pedagogy (iJEP) 2020; 10 (3): 21-34. [DOI:10.3991/ijep.v10i3.12361]
7. Anarinejad A, Zare Sheybani K, Rasekhi Pour M.[Investigating the Students' Attitudes and Tendencies Towards Applied Ethics Course (Case Study; Farhangian University of Fars)]. Quarterly Journal of Education Studies 2021; 6 (24): 17-30. [Persian]
8. Abdoli A, Pourshafee H, Zeinaldini Meymand F.[Investigating the quality of teachers; teaching in the higher education system: the need to pay attention to interactive teaching (case study: undergraduate students of South Khorasan University of Applied Sciences)]. Scientific Quarterly of Social-Cultural Studies of Khorasan 2017; 11(3): 47-76. [Persian]
9. Farjipak M, Aslani GR, Maghami AM. [Investigating internal organizational factors affecting the effectiveness of courses in the Department of Islamic Education, a case study: Islamic Azad University, Dezful branch]. Cognitive Studies at Islamic University 2018; 22 (74): 23-40. [Persian]
10. Sharifi Shayan F, Entesar Foumani GH, Hejazi M. [The Effectiveness of collaborative learning method on academic motivation and emotion control in children with attention deficit/hyperactivity disorder]. Quarterly Journal of Child Mental Health 2020; 6 (4): 74-84. [Persian] [DOI:10.29252/jcmh.6.4.8]
11. Omidi M, Najafi H, Sobhaninejad M. [Evaluating The Curriculum Of Islamic Courses Sciences University To Present Some Quality Guidelines]. The Journal of New Thoughts on Education 2017; 12 (4): 217-36. [Persian]
12. 12 Mourtos NJ. The nuts and bolts of cooperative learning in engineering. InProceedings of 1994 IEEE Frontiers in Education Conference-FIE'94 1994 Nov 2: IEEE;1994.
13. Hosseini SA, Jafarzadeh MR. [Comparing the effectiveness of reverse teaching methods and (traditional) lectures on students' learning in industrial-organizational psychology].Teaching & Learning Research 2022;17 (71): 1-19. [Persian]
14. Polit DF, Beck CT, Owen SV. Is the CVI an acceptable indicator of content validity? Appraisal and recommendations. Research in nursing & health 2007; 30 (4): 459-67. [DOI:10.1002/nur.20199]
15. Mohammadjani F, Tonkaboni F. [A Comparison between the Effect of Cooperative Learning Teaching Method and Lecture Teaching Method on Students' Learning and Satisfaction Level]. International Education Studies 2015; 8 (9): 107-12. [Persian] [DOI:10.5539/ies.v8n9p107]
16. Hosseini Zarrabi H, Khorasani A, Rezaeizadeh M, Mazaheri Tehrani MA.[Investigating the methods of creating interaction and improving students' engagement in the learning process in higher education: A systematic review]. New Educational Approaches 2021;16(1):77-96. [Persian]
17. Kalantari N, Ghaffari S.[The level of learning and satisfaction of laboratory science students from the method of active participation in education]. Education Strategies in Medical Sciences 2014; 4 (7): 215-9.[Persian]
18. 18 Safari M, Yazdanpanah B, Ghafarian H R, Yazdanpanah S. [Comparing the effect of teaching by lecture and discussion method on the level of learning and satisfaction of students]. Iranian Journal of Medical Education 2006; 6 (1): 59-64. [Persian]
19. Elliott M, McErlain P. Nursing Student Engagement with Their Learning: A Mixed Methods Study]. World Journal of Nursing Research 2021: 21-37. [DOI:10.31586/wjnr.2022.385]
20. Al-Rahmi WM, Othman MS, Yusuf LM. Effect of engagement and collaborative learning on satisfaction through the use of social media on Malaysian higher education. Research Journal of Applied Sciences, Engineering and Technolog 2015; 9 (12): 1132-42. [DOI:10.19026/rjaset.9.2608]
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bahrami M, Seidi M, Rashti R. Study of Level Learning and Satisfaction with the Cooperative Learning Method and Active Engagement of Students in the Course Subjects Interpretation of the Holy Quran. RME 2023; 15 (4) :24-31
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1351-fa.html

بهرامی میترا، صیدی معصومه، رشتی رویا. بررسی میزان یادگیری و رضایتمندی با روش یادگیری مشارکتی و درگیری فعالانه دانشجویان در درس «تفسیر موضوعی قرآن کریم». پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1402; 15 (4) :24-31

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1351-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 4 - ( 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education