[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 15، شماره 4 - ( 1402 ) ::
جلد 15 شماره 4 صفحات 31-24 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی میزان یادگیری و رضایتمندی با روش یادگیری مشارکتی و درگیری فعالانه دانشجویان در درس «تفسیر موضوعی قرآن کریم»
میترا بهرامی ، معصومه صیدی* ، رویا رشتی
مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران ، m.seidi@umsha.ac.ir
چکیده:   (184 مشاهده)
مقدمه: روش‌های تدریس متداول مانند سخنرانی برای یادگیری دروس نظری طبق مطالعات مثمر ثمر نیست و نیاز است که از روش‌هایی استفاده گردد تا دانشجویان درگیر و مسئولیت یادگیری خود را بپذیرند. هدف مطالعه تعیین و مقایسه میزان یادگیری و رضایتمندی دانشجویان با روش تدریس مشارکتی و درگیری دانشجویان در درس «تفسیر موضوعی قرآن کریم» بود.
روش‌ها: این مطالعه نیمه تجربی (قبل- بعد) بود. مداخله برای واحد درسی نظری «تفسیر موضوعی قرآن کریم» در دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال 1402 انجام گرفت. حجم نمونه 90 دانشجو از دانشکده‌ها انتخاب و به‌صورت تصادفی به دو گروه مساوی تقسیم شدند. مطابق با طرح دوره در گروه کنترل از روش تدریس (سخنرانی)، در گروه مداخله از روش یادگیری مشارکتی و درگیرکردن دانشجویان استفاده شد. محتوای آموزشی و اسلایدهای طراحی‌شده، مدرس ارائه‌کننده و تعداد جلسات برای هر دو گروه یکسان بود. ابزار مطالعه شامل دو پرسشنامه، اندازه‌گیری سطح یادگیری  با 15  سوال چهارگزینه ای و اندازه‌گیری سطح رضایتمندی دانشجویان از دوره 17 آیتم بود. برای هر دو گروه پیش‌آزمون و پس‌آزمون برگزار شد. داده‌ها با استفاده از آزمون‏ های آماری توصیفی (فراوانی و درصد) و تحلیلی (آزمون t مستقل و آزمون t تک نمونه) با نرم‌افزار آماری STATA مورد تجزیه‌ وتحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: میزان یادگیری در گروه مداخله به‌طور معنی ­داری 4/54 واحد بیشتر از روش رایج بود (0/05>p). میانگین و انحراف معیار رضایتمندی برابر 0/33±3/69 (از 5 نمره) بود. میزان رضایت دانشجویان در حیطه‌های محتوای دوره، تکالیف ارائه ‌شده و محتوای تولید شده به ترتیب 74/03، 38/88 و 88/46 درصد بود. بیشترین میانگین رضایتمندی مربوط به حیطه محتوای تولیدشده بود و این اختلاف از از نظر آماری معنی‌دار بود (0/05>p).
نتیجه‌گیری: با توجه به افزایش یادگیری و رضایت‌مندی دانشجویان در روش تدریس مبتنی­ بر مشارکت و درگیری دانشجویان استفاده از این روش به‌عنوان یکی از روش‌های مکمل برای ارائه دروس نظری به اساتید توصیه می­ گردد.
واژه‌های کلیدی: یادگیری مشارکتی، درگیری فعالانه، دانشجو، سخنرانی
متن کامل [PDF 489 kb]   (102 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (53 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: شیوه های آموزش
فهرست منابع
1. Mashaikh P, Mousavi F.[The effect of the Qur'an thematic interpretation course on the students of Islamic Azad University, Shiraz, in the cognitive dimension (based on Dr. Nasiri's book) ]. Cognitive Studies at Islamic University. 2021; 25(1): 253-70. [Persian]
2. Ayoubi M. Avizhgan M. [Feasibility study of teaching thematic interpretation of the Holy Quran with a health-oriented approach in medical universities]. Medicine and Spiritual Cultivation 2021; 30 (1): 23-32. [Persian]
3. Ghasempoor E, Ghasempoor E, Malekipour A.[Studying the implemented and obtained curriculum of general courses of Islamic education in higher education with an emphasis on the mixed method]. Quarterly of Qualitative Research in Curriculum 2018;6(2):96-111. [Persian]
4. Kahnouji M, Kamyabi H, Nagarestani H. [The effect of teaching the thematic interpretation of the Holy Qur'an in a needs-oriented manner on the critical thinking of the students of Vali Asr (Aj) Rafsanjan University].Cognitive Studies at Islamic University 2019; 23 (1): 21-40. [Persian]
5. Jabari K, Imanzadeh A, Ahmadzadeh Pournaki R, Hamrahzadeh M. [Comparison of the effect of electronic education with the traditional method on the learning of English language skills of students ]. Information and communication technology in educational sciences 2017; 7 (3): 127-43. [Persian]
6. Jacques S, Lequeu T. The Attractiveness of Reversing Teaching Forms; Feedback on an Electrical Engineering Course. International Journal of Engineering Pedagogy (iJEP) 2020; 10 (3): 21-34. [DOI:10.3991/ijep.v10i3.12361]
7. Anarinejad A, Zare Sheybani K, Rasekhi Pour M.[Investigating the Students' Attitudes and Tendencies Towards Applied Ethics Course (Case Study; Farhangian University of Fars)]. Quarterly Journal of Education Studies 2021; 6 (24): 17-30. [Persian]
8. Abdoli A, Pourshafee H, Zeinaldini Meymand F.[Investigating the quality of teachers; teaching in the higher education system: the need to pay attention to interactive teaching (case study: undergraduate students of South Khorasan University of Applied Sciences)]. Scientific Quarterly of Social-Cultural Studies of Khorasan 2017; 11(3): 47-76. [Persian]
9. Farjipak M, Aslani GR, Maghami AM. [Investigating internal organizational factors affecting the effectiveness of courses in the Department of Islamic Education, a case study: Islamic Azad University, Dezful branch]. Cognitive Studies at Islamic University 2018; 22 (74): 23-40. [Persian]
10. Sharifi Shayan F, Entesar Foumani GH, Hejazi M. [The Effectiveness of collaborative learning method on academic motivation and emotion control in children with attention deficit/hyperactivity disorder]. Quarterly Journal of Child Mental Health 2020; 6 (4): 74-84. [Persian] [DOI:10.29252/jcmh.6.4.8]
11. Omidi M, Najafi H, Sobhaninejad M. [Evaluating The Curriculum Of Islamic Courses Sciences University To Present Some Quality Guidelines]. The Journal of New Thoughts on Education 2017; 12 (4): 217-36. [Persian]
12. 12 Mourtos NJ. The nuts and bolts of cooperative learning in engineering. InProceedings of 1994 IEEE Frontiers in Education Conference-FIE'94 1994 Nov 2: IEEE;1994.
13. Hosseini SA, Jafarzadeh MR. [Comparing the effectiveness of reverse teaching methods and (traditional) lectures on students' learning in industrial-organizational psychology].Teaching & Learning Research 2022;17 (71): 1-19. [Persian]
14. Polit DF, Beck CT, Owen SV. Is the CVI an acceptable indicator of content validity? Appraisal and recommendations. Research in nursing & health 2007; 30 (4): 459-67. [DOI:10.1002/nur.20199]
15. Mohammadjani F, Tonkaboni F. [A Comparison between the Effect of Cooperative Learning Teaching Method and Lecture Teaching Method on Students' Learning and Satisfaction Level]. International Education Studies 2015; 8 (9): 107-12. [Persian] [DOI:10.5539/ies.v8n9p107]
16. Hosseini Zarrabi H, Khorasani A, Rezaeizadeh M, Mazaheri Tehrani MA.[Investigating the methods of creating interaction and improving students' engagement in the learning process in higher education: A systematic review]. New Educational Approaches 2021;16(1):77-96. [Persian]
17. Kalantari N, Ghaffari S.[The level of learning and satisfaction of laboratory science students from the method of active participation in education]. Education Strategies in Medical Sciences 2014; 4 (7): 215-9.[Persian]
18. 18 Safari M, Yazdanpanah B, Ghafarian H R, Yazdanpanah S. [Comparing the effect of teaching by lecture and discussion method on the level of learning and satisfaction of students]. Iranian Journal of Medical Education 2006; 6 (1): 59-64. [Persian]
19. Elliott M, McErlain P. Nursing Student Engagement with Their Learning: A Mixed Methods Study]. World Journal of Nursing Research 2021: 21-37. [DOI:10.31586/wjnr.2022.385]
20. Al-Rahmi WM, Othman MS, Yusuf LM. Effect of engagement and collaborative learning on satisfaction through the use of social media on Malaysian higher education. Research Journal of Applied Sciences, Engineering and Technolog 2015; 9 (12): 1132-42. [DOI:10.19026/rjaset.9.2608]
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bahrami M, Seidi M, Rashti R. Study of Level Learning and Satisfaction with the Cooperative Learning Method and Active Engagement of Students in the Course Subjects Interpretation of the Holy Quran. RME 2023; 15 (4) :24-31
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1351-fa.html

بهرامی میترا، صیدی معصومه، رشتی رویا. بررسی میزان یادگیری و رضایتمندی با روش یادگیری مشارکتی و درگیری فعالانه دانشجویان در درس «تفسیر موضوعی قرآن کریم». پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1402; 15 (4) :24-31

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1351-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 4 - ( 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education