دانشگاه ها علاوه بر رسالت اصلی خود در ارائه برنامه های درسی رسمی، باید برنامه درسی پنهان خود را نیز مدیریت نمایند. برنامه درسی پنهان را می توان مجموعه ای از تاثیرات که در سطح فرهنگ و ساختار سازمانی عمل می کند، تعریف نمود
(1) که به ارزشها، رفتارها و هنجارهای ضمنی در یک محیط آموزشی اشاره دارد
(2) و شامل دانش، نگرش، ارزشهای حاکم بر محیطهای آموزشی
(3) و رفتارهایی است که بدون قصد آگاهانه به ساختار فرهنگی منتقل می شوند
(4). بههمین دلیل، یکی از ابعاد مهم و تاثیرگذار در شکل دهی و مدیریت برنامه درسی پنهان، توجه به فرهنگ سازمانی دانشگاه و بستر فرهنگی دانشجویان میباشد
(5). فرهنگ مجموعهی پیچیده ای است که شامل یکسری علوم و دانش ها، اعتقادات، هنرها، افکار و عقاید، صنایع، تکنیک، قوانین و مقررات، عادات و رسوم و رفتار و ضوابطی است که انسان بهعنوان عضو یک جامعه آنرا از جامعهی خود فرا میگیرد و در قبال آن تعهداتی دارد
(6). لذا جهت مدیریت بهتر برنامه درسی پنهان، شناخت نیازهای فرهنگی دانشجویان که از بسترهای فرهنگی متفاوت وارد دانشگاهها شده و در دورانگذار از آموزش دبیرستانی به آموزش دانشگاهی به سر میبرند، از اهمیت ویژهای برخوردار است. واقعیت این است که دانشگاه هم برمحیط اجتماعی و فرهنگی تاثیر میگذارد و هم از فرهنگ و اجتماع تاثیر میپذیرد
(7). علاوه برآن، دانشگاه را میتوان یکی از نهادهای اجتماعی دانست که به دنبال شکل دادن یکپارچه شخصیت فردی دانشجویان در جنبه های مختلف آن بوده و کارکرد آن تنها به رشد شناختی دانشجویان محدود نمیشود
(8) بلکه علاوه بر ارائه آموزش پیشرفته به مستعدترین جوانان و تربیت نیروی متخصص و ماهر و توسعه علم و پژوهش، رسالت تربیت اجتماعی و فرهنگی دانشجویان را نیز برعهده دارد. براین اساس، اشاعه علم و ادب و فرهنگ از جمله وظایف مهم دانشگاههاست که سهم موثری در نظام فرهنگ پذیری جامعه ایفاء می کنند. اهمیت پرداختن به مسایل فرهنگی تا بدانجاست که مهمترین آسیب دانشگاهها، ناتوانی تولید و باز تولید فرهنگی آنها شناخته شده است. بنابراین، پرداختن به فعالیتهای فرهنگی در دانشگاه ضرورتی اجتناب ناپذیر است
(9).
در حال حاضر، نیاز امروز بشر، به ویژه جوانان و قشر تحصیل کرده جامعه، نیاز فرهنگی است. دانشجو سمبل نشاط، حرکت و بالندگی است. او در دانشگاه به فضای آموزشی وارد می شود که برنامه هایی مدون و از پیشتعیین شده برای تحصیل وی فراهم شده است. اما همهی اوقات دانشجو به مطالعه و تحصیل نمیگذرد بلکه اوقات فراغتی خواهد داشت که باید به نحو مطلوب و بهینهای برای آن برنامهریزی شود. ساماندهی فعالیتهای فرهنگی سبب می شود که دانشجویان اوقات فراغت خود را صرف فعالیتهای مفید کنند و با حفظ سرزندگی و نشاط، از افتادن در ورطه آسیبهای هولناک در امان باشند. در حال حاضر فعالیتهایی که تحت عنوان فعالیت فرهنگی در دانشگاهها انجام میشود عمدتاً عجولانه، فاقد برنامه و طراحی شده است و بهندرت براساس نیاز مخاطبان می باشد.
(9). آگاهی از نیازهای متنوع و متعدد فرهنگی دانشجو و تحلیل آن در تصمیمگیری و برنامهریزی فرهنگی امری بسیار ضروری است
(8). میتوان نیاز را بهعنوان خواست و ترجیح، نوعی نقصان، عیب یا کمبود و در بیانی جامعتر، فاصله بین وضعیت کنونی موجود و موقعیت مطلوب قلمداد کرد. نیازسنجی، تشخیص کاستیها، خلاءها و تعیین ضرورتها براساس آن خلاءهاست. بنابراین، با توجه به تعربف نیاز و فرهنگ، میتوان گفت نیاز سنجی فرهنگی به رعایت قواعد مربوط به فعالیتهای عملی و انتخاب تکینیکهای مطالعه، نیازها و مسایل مبتلا به فرهنگ یک گروه میپردازد تا براساس یافتههای آن ضمن شناخت مسایل، اقدام به اولویتبندی آنها کرده تا در نتیجهی آن وضعیت فرهنگی گروه را بهبود بخشد
(7). نیازسنجی در حقیقت سنگ زیرین ساختمان فعالیتهای فرهنگی است که هرقدر این سنگ زیرین بنیادیتر و مستحکمتر باشد، بنای آن محکمتر و آسیبناپذیرتر است. نیازهای فرهنگی را میتوان لیستی از کالاها و فعالیتهای فرهنگی قلمداد نمود که افراد طالب آنند و به تعبیر دیگر، آن دسته از نیازهایی هستند که یکی از مظاهر یا ابعاد فرهنگ در بوجود آمدن آنها دخیل بوده و به نوعی در پیشبرد اهداف فرهنگی موثر هستند. اگر فعالیت فرهنگی، فعالیتی دانسته شود که با تولید، توزیع و مصرف کالا و خدمات فرهنگی سر و کار دارد، آنگاه نیاز فرهنگی نیازی است که در حوزهی تولید، توزیع و مصرف کالا و خدمات فرهنگی وجود دارد و از سوی کنشگران این حوزه احساس میشود یا در آینده بهوجود میآید و احساس میشود
(6).
لازم به ذکر است که تاکنون اقدامات گوناگون و متنوعی در دانشگاهها برای انتقال پیام فرهنگی انجام شدهاست اما اغلب آنها بدون نگرش علمی و نیازسنجی فرهنگی بوده است
(9). گاهی اوقات مدیران و مجریان فرهنگی بدون شناخت کافی از نیازها و اولویتهای فرهنگی دانشجویان، برنامههای فرهنگی را برای آنان در نظر میگیرند که برخی از برنامهها موفقیت مورد انتظار را کسب نمیکنند. بههمین دلیل میتوان گفت اولین و اساسیترین گام در تدوین و اجرای برنامههای فرهنگی و اجرای صحیح و مبتنی بر واقعیت آن، فرآیند نیاز سنجی است
(6). توجه به نیازهای فرهنگی دانشجویان در برنامهریزیهای فرهنگی، ضرورتی اجتنابناپذیر است. چرا که اگر برنامههای تربیتی برخاسته از نیازهای مخاطب نباشد، درصد موفقیت کمتری دارد
(7). قائدعلی و عاشوری نیز در مطالعهی خود جهت بررسی مشکلات و کاستیهای اثربخشی فعالیتهای فرهنگی، به این نتیجه رسیدند که فعالیتهای فرهنگی در دانشگاه، ضعف در هدف، ضعف در شناخت نیازهای فرهنگی و ضعف در برنامهریزی و سازماندهی دارد
(10). نیازهای فرهنگی شامل مواردی چون: نیاز هنری، نیاز ملی، نیاز علمی- آموزشی، نیازهای معطوف به جلب توجه و احترام، نیاز ورزشی، نیازهای معطوف به آزادی قلم و بیان، نیاز سیاسی، نیازهای هنری- آموزشی، نیاز مذهبی و نیاز اجتماعی میباشد که برنامهریزی دانشگاه درخصوص این نیازها میتواند گامی موثر در ارتقای فرهنگ عمومی جامعه باشد
(7).
از طرفی صلاحیت فرهنگی در دانشگاههای علوم پزشکی و در حوزه ارائه مراقبت سلامت، یک جزء ضروری است و باید در جهت ارتقای شایستگیهای فرهنگی دانشجویان در آموزش، فرصتهای مداوم فراهم گردد. چرا که میتواند سبب فراهم آوردن زمینههای تعامل دانشجویان با فرهنگهای مختلف، توسعه مهارتهای کلامی و برقراری ارتباط موثر شود
(11). به نظر میرسد با توجه به رویکرد جهانی شدن و رشد جمعیت مهاجر، نیاز به کسب صلاحیت و شایستگی فرهنگی در دانشجویان چند برابر شده است و با توجه به اینکه یکی از راهکارهای ارتقاء شایستگیهای فرهنگی در دانشجویان تشویق و دخالت دادن آنها در فعالیتهای فوق برنامه فرهنگی است، لازم است که تدابیر لازم در این حوزه اندیشیده و اجرایی گردد
(12).
لذا با توجه به موارد پیشگفت، شناسایی نیازهای فرهنگی و برنامهریزی در راستای رفع آنها امری ضروری است. براین اساس، مطالعهی حاضر با هدف تعیین نیازهای فرهنگی دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی رشت طراحی شد. نتایج این پژوهش و مطالعات مشابه میتواند شناخت ما را نسبت به نیازهای فرهنگی دانشجویان بهبود بخشد و با استفاده از نتایج آن میتوان برای دانشجویان، این سرمایههای علمی جامعه، برنامههای فرهنگی متناسبتری طراحی کرد.
روش ها
این پژوهش یک مطالعه مقطعی از نوع تحلیلی است که با هدف تعیین نیازهای فرهنگی دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی رشت در سال 1401 اجرا شد. تعداد دانشجویان در هنگام مطالعه 720 نفر بود. حجم نمونه با 95% اطمینان و خطای 05/0، تعداد 237 نفر برآورد گردید کـه بـا
روش نمونهگیری در دسترس وارد مطالعه شدند. معیار ورود نمونهها، اشتغال به تحصیل در دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی رشت و تمایل به شرکت در مطالعه بود. همه ملاحظات اخلاقی مرتبط با پژوهش رعایت شد. اهداف پژوهش بهطور کامل شرح داده شد و به مشارکتکنندگان اطمینان داده شد که اطلاعات حاصله از جمعآوری دادهها کاملاً محرمانه است و نیازی به درج نام نام خانوادگی نمیباشد. به دانشجویان اطمینان داده شد که عدم مشارکت آنان هیچگونه تاثیری در روند تحصیلی و ارزشیابی تحصیلی آنان ندارد.
ابزار پژوهش یک پرسشنامه محقق ساخته شامل مشخصات دموگرافیک (سن، محل تولد، مقطع تحصیلی، رشته تحصیلی، وضعیت اشتغال، وضعیت تاهل، محل سکونت) و پرسشنامه نیازهای فرهنگی با مقیاس پاسخدهی پنجگانه لیکرت به ترتیب موافقم= 2، تا حدودی موافقم= 1، نظری ندارم= 0، تا حدودی مخالفم= -1-، مخالفم= ۲ - با 47 گویه و هفت خرده مقیاس آداب و سنن ملی (7 سوال)، نیازهای مرتبط با امور دینی و مذهبی (7 سوال)، نیازهای مرتبط با امور معنوی (4 سوال)، نیازهای مرتبط با توسعه مهارتهای اجتماعی(8 سوال)، نیازهای مرتبط با توسعه تفکر سیاسی (8 سوال)، نیازهای مرتبط با توسعه مهارتهای هنری (6 سوال) و نیازهای مرتبط با توسعه فعالیتهای ورزشی (7 سوال) بود. سوالات منفی بهصورت معکوس امتیازدهی شد (سوال 7 از خرده مقیاس نیازهای مرتبط با آداب و سنن اجتماعی، سوال 4 و 6 و 7 از خرده مقیاس نیازهای مرتبط با امور دینی و مذهبی، سوال 5 از خرده مقیاس نیازهای مرتبط با امور معنوی، سوال 2 و 8 از خرده مقیاس نیازهای مرتبط با مهارتهای اجتماعی و سوال 8 از خرده مقیاس مرتبط با تفکر سیاسی). برای اولویتبندی نیازهای فرهنگی، ابتدا میانگین کل خرده مقیاسهای پرسشنامه محاسبه و سپس میانگین نمره هریک از گویههای خرده مقیاس تعیین و تفاوت آن با میانگین کل محاسبه گردید. در نهایت، نیازها براساس بالاترین میانگین نمره کسب شده به ترتیب اولویت رتبهبندی شدند.
پرسشنامه برای تعیین روایی محتوایی در اختیار 10 نفر از صاحبنظران حوزه فرهنگی و آموزشی قرار گرفت و با انجام اصلاحاتی تایید شد. همچنین پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ (مقدار ۸۲۶/۰) تایید گردید.
بهمنظور انجام نیازسنجی فرهنگی، پس از کسب مجوز از کمیته اخلاق دانشگاه علوم پزشکی گیلان با کد IR.GUMS.REC.1401.599، نسخه الکترونیک پرسشنامه از طریق لینک در اختیار دانشجویان دانشکده قرار داده شد تا نسبت به تکمیل آن در بازه سه ماههای که تعیین شده بود، اقدام نمایند. برای توصیف دادهها از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار، تعداد و درصد) و آمار استنباطی و از طریق نرم افزار آماریSPSS.Ver.21 تجزیه و تحلیل شدند. بهمنظور بررسی نرمالیتی نمره حیطههای نیازهای فرهنگی از آزمون شاپیرو- ویلک استفاده شد، نتایج نشان داد که این نمرات از توریع نرمالی برخوردار نمیباشند. با استفاده از آزمون فریدمن به مقایسه نمرههای حیطههای نیازهای فرهنگی پرداخته شد. جهت تعیین ارتباط جنس با نمره حیطههای نیازهای فرهنگی از آزمون من ویتنی یو استفاده گردید. سطح معنیداری 05/0P< در نظر گرفته شد.
یافته ها
نتایج حاکی از آن بود 2/72 درصد دانشجویان در رشته پرستاری، 7/17 درصد دانشجویان در رشته مامایی، 1/10 درصد آنان در رشته فوریتهای پزشکی پیش بیمارستانی و 2/93 از کل دانشجویان در مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل هستند. میانگین سنی آنان6/3 ± 3/21 و 8/57 درصد دانشجویان دختر، 89 درصد غیرشاغل، 7/63 درصد بومی و 4/95 درصد آنان مجرد بودند.
نتایج نشان داد که در مورد نیازهای مربوط به آداب و سنن اجتماعی، بیشترین نیاز دانشجویان مربوط به "آشنایی با آداب و رسوم محلی و ملی برای دانشجویان ضروری است " (6/80 درصد)، مرتبط با امور دینی و مذهبی بیشترین نیاز "فراهم نمودن امکان شرکت فعال دانشجویان در مراسم و اجتماعات مذهبی" (62 درصد)، بیشترین نیاز مرتبط با امور معنوی نیاز " دانشجویان با کارکرد معنویت در زندگی روزمره باید آشنا شوند"(1/62 درصد)، بیشترین نیاز مرتبط با توسعه مهارتهای اجتماعی مربوط به نیاز"آموزش مهارتهای ارتباطی و کلامی به منظور توسعه تعاملات موثر در دانشجویان" (9/83 درصد)، مرتبط با توسعه تفکر سیاسی، بیشترین نیاز "در نظر گرفتن کانالهای ارائه نقد و نظریات پیشنهادی سیاسی دانشجویی با مسئولین" (3/63 درصد)، نیازهای مرتبط با توسعه مهارتهای هنری بیشترین نیاز "باید به نحو شایسته از دانشجویان برتر در زمینههای فرهنگی تقدیر شود" (4/79 درصد)، و نیازهای مرتبط با "توسعه فعالیتهای ورزشی" بیشترین نیاز "فراهم نمودن بستر مناسب جهت استفاده دانشجویان از امکانات مختلف ورزشی در اماکن مختلف ضروری است" (4/86 درصد) است (جدول 1).
همچنین نتایج نشان داد که نیاز به امور دینی و مذهبی و نیازهای مرتبط با امور معنوی در دانشجویان دختر بیشتر از پسر است، در حالیکه پسرها نیاز مرتبط با آداب و سنن احتماعی، توسعه مهارتهای اجتماعی، توسعه تفکر سیاسی، توسعه مهارتهای هنری و توسعه فعالیتهای ورزشی را مهمتر اعلام کردند. از آزمون من ویتنی برای بررسی تفاوت نیازهای فرهنگی در دختر و پسر استفاده شد. اما تفاوتی از نظر آماری بین دخترها و پسرها مشاهده نشد (جدول 2).
بحث و نتیجه گیری
در مطالعه حاضر، دانشجویان اولویت نیازهای فرهنگی خود را به ترتیب توسعه فعالیتهای ورزشی، مهارتهای هنری، آداب و سنن اجتماعی، توسعه مهارتهای اجتماعی، امور معنوی، تفکر سیاسی و نیاز مرتبط با امور دینی و مذهبی اعلام نمودند.
نتایج مطالعه حاضر نشان داد که مهمترین نیاز دانشجویان در حیطه های هفتگانه، توسعه فعالیتهای ورزشی است. دانشجویان در معرض استرس و فشارهای مختلفی از جمله دوری از خانه، آشنا نبودن با محیط دانشگاه، عدم علاقه به رشته تحصیلی و کافی نبودن امکانات رفاهی، اقتصادی و نیز موفقیت در امتحانات دوره تحصیل در دانشگاه میباشند و متحمل سختیهای زیادی از جمله بیخوابی طولانی مدت و پرهیز از سرگرمیها میشوند. این استرس ها می توانند اثرات قابل توجهی روی سلامت آنان بگذارد. این در حالی است که یکی از معیارهای پویایی دانشگاه ها سلامت دانشجویان در تمامی ابعاد روانی، جسمانی است. محققان براین باورند که زندگی دانشجویی و محیط دانشگاهی محیطی تنشزاست. چرا که دانشجویان دارای مجموعه ای از مشکلات نظیر مسائل درسی، مالی، ازدواج، شخصیتی و رفتاری هستند. به همین دلیل اختلالات روانی نظیر اضطراب، افسردگی، تنیدگی و اختلالات جسمانی در دانشجویان شیوع بیشتری دارد. از طرفی دانشجویان، نخبگان علمی جامعه محسوب میشوند، بنابراین سلامتی آنان موضوع مهمی است. در این راستا، یکی از مهمترین عوامل ایجاد، حفظ و ارتقای سلامت، انجام فعالیت بدنی منظم و ورزش است. بنابراین بهمنظور پیشگیری از تهدیدات سلامت دانشجویان، باید اوقات فراغت متنوع و سالم برای آنان فراهم نمود
(13). واقعیت دیگر این است که زندگی روزمره دانشجویان بهعلت شرکت در کلاسهای مختلف با کم تحرکی همراه است و فعالیت بدنی در این گروه سنی مهم است، زیرا الگوهای آینده سلامت بزرگسالان در این مرحله از زندگی ایجاد میشود. در مطالعه Diehl، دانشجویان وجود برنامه ورزشی را در دانشگاه مهم ارزیابی کردند و مهمترین مانع در اجرای آن را کمبود وقت و زیاد بودن حجم مطالب درسی عنوان کردند. مسولان دانشگاه میتوانند با حفظ تداوم برنامههای ورزشی در تعطیلات ترم و هماهنگ نمودن برنامه کلاسها با زمان فعالیتهای ورزشی، دانشجویان بیشتری را قادر سازند تا در ورزشهای دانشگاهی شرکت کنند و از مزایای آن بهرهمند شوند. این یک گام مهم در جهت افزایش فعالیت بدنی در این گروه است و به بهبود سلامت فعلی و آینده آنها کمک خواهد نمود
(14).
دانشجویان برنامههای توسعه مهارتهای هنری را برای رشد مهارت اجتماعی و پرورش تفکر خلاق کافی ندانسته چرا که این نیاز نیز در فهرست نیازهای اولویتدار آنان مطرح شده است. هنر موثرترین رسانه برای بیان آرمانهای انسانی، فرهنگ، هویت، سبک زندگی، عواطف و تجربیات اجتماعی است. همچنین، هنر یکی از مهمترین عناصر سازنده جوامع توسعه یافته بهعنوان بخشی از آموزش بوده و تنها راه پرورش افرادی است که میخواهند دقیق ببینند، واقعیت را بهوضوح درک کنند، تحلیلی بیندیشند، سوال کنند، از قراردادهای خشک و سخت رهایی یابند و الگوهای جدیدی خلق کنند. علاوه براین، هنر میتواند کمک قابل توجهی به پیشرفت جوامع و موفقیت موسسات آموزشی کند و موجب افزایش انگیزه دانشجویان، رضایت تحصیلی و نشاط آنان گردد
(15). تاثیر مثبت هنر بر عملکرد مغز انسان و کاربردهایش مطلب جدیدی نیست. هنر دارای مزایای متعددی از جمله مجال کافی برای ارائه راه حلهای مختلف یک مشکل، فراهمکننده مشارکت فعال یادگیرندگان، افزایش و پرورش خلاقیت، پرورش تفکر، رشد مهارت اجتماعی و تسهیل فرآیند یاددهی و یادگیری میباشد. نتایج مطالعه صادقپور و همکاران نیز نشان میدهد که از دیدگاه دانشجویان، هنر تاثیر بسزایی بریادگیری و ارتقای روحیه و عملکرد آنان دارد. بهطوریکه یافتههای این مطالعه نشان داد که انجام دادن یک فعالیت هنری بیش از 70 درصد از دانشجویان را به درس خواندن تشویق کرده است. لذا با توجه به اینکه دانشجویان در معرض استرسهای زیادی قرار دارند، لزوم توجه به هنر برای کاهش فرسودگی در دانشجویان بیشتر احساس میشود
(16). در این راستا، مطالعه Jin و همکاران نیز نشان داد که بین هنرهای زیبا و خلاقیت و خودکارآمدی و بهزیستی روانشناختی رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد. بنابراین لازم است فعالیتهای هنری در دوره تحصیلی مختلف آموزشی دانشجویان در نظر گرفته شود تا خلاقیت و خودکارآمدی دانشجویان آموزش عالی تقویت شود
(15).
در مطالعه حاضر، دانشجویان نیاز به امور دینی و مذهبی را در رتبه آخر اولویت خود قرار دادند. علت این انتخاب را احتمالاً میتوان به رشد تکنولوژی و وسایل ارتباط جمعی در جامعه امروز و امکان دسترسی آسان به رسانههای جمعی برای پاسخگویی به سوالات دانشجویان دانست که باعث میشود دانشجویان در کوتاهترین زمان ممکن، به بیشترین اطلاعات پیرامون آنچه نیاز دارند، دسترسی پیدا کنند. از طرفی میتوان به نقش مهم خانوادههای ایرانی در تربیت مذهبی و کسب آموزههای دینی و پرورش استعداد مذهبی دانشجویان هم اشاره نمود. همچنین حرکت فضای دانشگاههای کشور بعد از انقلاب در مسیر دینداری و ارزشهای اخلاقی و وجود دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها در راستای پاسخگویی به سوالات و شبهات دینی دانشجویان و تمرکز روی مسایل دینی و مذهبی باعث شده است که گامهای موثر و حرکت رو به جلو در تربیت دینی نسل جوان و دانشجویان در سالهای اخیر برداشته شود. از طرفی بسترهای مناسب فرهنگی در دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی رشت از جمله، برگزاری مسابقات فرهنگی، مذهبی به مناسبتهای مختلف در سطح دانشکده، وجود بسترهای مناسب جهت شرکت فعال دانشجویان در مراسم و اجتماعات مذهبی در دانشگاه، وجود امکانات و بسترهای مناسب برای توسعه و ترویج شعائر دینی و مذهبی در دانشکده و برگزاری نشستهای منظم با مسولان دانشکده و دفتر نهاد نمایندگی احتمالاً در این اولویتبندی و انتخاب دانشجویان بیتاثیر نبوده است. به هرحال باورهای دینی و مذهبی از زمانهای قدیم همراه و همدم بشر بوده است بهگونهای که این نیاز از زندگی انسان تفکیک ناپذیر بوده و در تمامی طول تاریخ با بشر همراه بوده است
(17). در این راستا، نتایج مطالعهی ناصری و همکاران نشان داد که باورهای دینی دانشجویان در حد بالا و پایبندی به انجام مناسک فردی آنان در حد متوسط و رو به بالاست. اما پایبندی به اعمال جمعی دینی دانشجویان در حد کم میباشد
(18). بنابراین قطعاً تا رسیدن به مرزهای ایدهآل هنوز فاصله زیادی وجود دارد. لذا، همچنان برای توسعه بیشترآرمان های دینی و مذهبی در سطح دانشگاه، لازم است مسولان دانشگاه، در این زمینه برنامهریزی لازم را داشته باشند.
علیرغم تحقیقات مختلف که نشاندهنده دیندارتر بودن زنان نسـبت به مـردان است، طبق مطالعـه مدیری لوونتال Levontal معتقد است این تفاوت بسته به فرهنگ و سنت هر دین متفاوت است. در بیان علت این تفاوت ها نیز اعتقاد براین است که مردان بیشتر به رفتارهای پر خطر روی میآورند. در حالیکه دخترانی که در خانوادههای پدر سالار رشد کردهاند، بهعلت ریسکگریزیشان، دیندارترند
(19). در مطالعه حاضر نیز یافتهها نشان داد که اگرچه دخترها نیازهای مرتبط با امور دینی و مذهبی و نیازهای مرتبط با امور معنوی را مهمتر اعلام کردند اما از نظر آماری تفاوتی بین پسرها و دخترها وجود نداشت. نتایج یک مطالعه در اصفهان نیز با این یافته همسو بود و بیانگر پایبندی بیشتر دختران به مذهب میباشد
(18).
براساس نتایج مطالعه ی حاضر میتوان گفت که دانشجویان دارای نیازهای فرهنگی متنوعی هستند و لزوم برنامهریزی مناسب برای پاسخگویی به این نیازها امری ضروری به نظر میرسد. در مطالعه ی حاضر، دانشجویان نیاز به توسعه فعالیتهای ورزشی را در صدر نیازهای خود اعلام کرده اند. بنابراین لازم است مسولان دانشگاه مهمترین اولویت خود را صرف ساماندهی مطلوب فعالیتهای ورزشی برای دانشجویان نمایند. تامین امکانات و تجهیزات مختلف ورزشی در ساعات متفاوت شبانه روز، برگزاری مسابقات ورزشی در سطح داخلی دانشگاه در رشته های مختلف و فراهم نمودن امکان شرکت آنها و برگزاری کلاس های آموزشی در رشته های محتلف ورزشی به صورت فوق برنامه از جمله اقداماتی است که در استمرار سلامت جسمی و نشاط دانشجویان میتواند موثر باشد.
با توجه به اهمیت هنر در تربیت و رشد انسان و نیز براساس اظهارت دانشجویان که نیازهای هنری را بهعنوان یکی از اولویت های خود ذکر کردهاند، تشکیل کلاسهای آموزشی در زمینه هنر بهصورت آزاد، برگزاری نمایشگاه و ارائه آثار هنری هنرمندان برجسته کشور و تقدیر از دانشجویان برتر در زمینههای فرهنگی- هنری میتواند نیاز به هنر و زیبایی شناختی در دانشجویان را تا حدودی تامین نماید.
بهعلت حساسیتهای خاص در جامعه، بسیاری از افراد نظرات خود را نسبت به موضوعات فرهنگی پنهان می کنند. بنابراین احتمال دارد دانشجویان دیدگاه واقعی خود را بیان نکرده باشند که میتواند از محدویتهای مطالعه حاضر به شمار آید.
قدردانی
نویسندگان مراتب قدردانی خود را از دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی رشت جهت مشارکت و همکاری در اجرای این مطالعه اعلام میدارند. ضمناً برای انجام این مطالعه هیچ کمک مالی خاصی از هیچ سازمانی دربخشهای دولتی، خصوصی یا غیرانتفاعی دریافت نشده است. همچنین، هیچگونه تعارض منافع توسط نویسندگان بیان نگردیده است.