[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 15، شماره 3 - ( 1402 ) ::
جلد 15 شماره 3 صفحات 13-4 برگشت به فهرست نسخه ها
نیازسنجی فرهنگی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان
زهرا طاهری ازبرمی ، معصومه ادیب* ، فائزه بهبودی
گروه پرستاری مراقبت ویژه، دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی رشت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران ، adibmasoomeh@yahoo.com
چکیده:   (267 مشاهده)
مقدمه: توجه به بسترفرهنگی دانشگاه ­ها به ­عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار بر کوریکولوم پنهان منجر به موفقیت تحصیلی و رشد اجتماعی دانشجویان می­ گردد. آگاهی از نیازهای متنوع و متعدد فرهنگی دانشجویان در جهت تصمیم‌گیری و برنامه ­ریزی ­های فرهنگی در دانشگاه ضروری است. این مطالعه با هدف تعیین نیازهای فرهنگی دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی رشت انجام شده است.
روش ­ها: این پژوهش یک مطالعه مقطعی از نوع تحلیلی است که برروی 237 دانشجوی دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی رشت در سال 1401 اجرا شد. ابزار پژوهش یک پرسشنامه محقق­ ساخته با مقیاس 5 درجه ­ای لیکرت با 47 گویه و هفت خرده مقیاس بود. داده­ ها با استفاده از روش ­های آمار توصیـفی شامل فراوانـی، میانگین و انحـراف معیـــار و آزمون ­های اسپیـرومن، شاپیرو-ویلک، من ویتنی یو، فریدمن و تصحیح بونفرونی و از طریق نرم افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ­ها: نتایج نشان داد که 137 نفر از دانشجویان (57/8 درصد) دختر، 211 نفر(89 درصد) غیرشاغل، 152 نفر (63/7 درصد) بومی و 226 نفر(95/4 درصد) مجرد و میانگین سنی دانشجویان 3/6±21/3 بود. دانشجویان نیازهای مرتبط فرهنگی خود را به ترتیب اولویت؛ توسعه فعالیت­ های ورزشی، مهارت­ های هنری، نیاز مرتبط با آداب و سنن اجتماعی، توسعه مهارت­ های اجتماعی، امور معنوی، نیاز مرتبط با تفکر سیاسی و امور دینی و مذهبی مشخص نمودند. نتایج نشان داد که بین نیازهای فرهنگی دانشجویان و جنسیت تفاوت آماری معنی­ دار وجود ندارد.
نتیجه­ گیری: با توجه به نتایج حاصله از مطالعه حاضر، دانشجویان دارای نیازهای فرهنگی متنوعی هستند. از دیدگاه دانشجویان نیاز به توسعه فعالیت­ های ورزشی و هنری در اولویت قرار داشت. لذا توصیه می ­گردد نیازهای هفت­گانه­ ی مشخص شده در این مطالعه مورد توجه مسولان دانشگاه قرار گیرد و برای پاسخ­ گویی به این نیازها برنامه ­ریزی مناسب صورت گیرد.
واژه‌های کلیدی: نیازسنجی، فرهنگ، دانشجو، دانشگاه
متن کامل [PDF 425 kb]   (124 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (214 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
فهرست منابع
1. Hafferty FW. Beyond curriculum reform: confronting medicine's hidden curriculum. Academic medicine 1998; 73 (4): 403- 7. [DOI:10.1097/00001888-199804000-00013]
2. Cubukcu Z. The effect of hidden curriculum on character education process of primary school students. Educational Sciences: Theory and Practice 2012; 12 (2): 1526- 34.
3. Rabah I. The influence of assessment in constructing a hidden curriculum in higher education: can self and peer assessment bridge the gap between the formal and the hidden curriculum. International Journal of Humanities and Social Science 2012; 2 (11): 236- 42.
4. Martin JR. What should we do with a hidden curriculum when we find one? Curriculum Inquiry 1976; 6 (2): 135- 51. [DOI:10.2307/1179759]
5. Sarikhani Y, Shojaei P, Rafiee M, Delavari S. Analyzing the interaction of main components of hidden curriculum in medical education using interpretive structural modeling method. BMC Medical Education 2020; 20: 1- 9. [DOI:10.1186/s12909-020-02094-5]
6. Motevaseli E, Noroozi M, Hasani Z.[Evaluating the cultural assessment needs of international students of Tehran University of Medical Sciences]. Intercultural Studies Quarterly 2022; 17 (51): 33- 62.[Persian]
7. Barghi Isa, Qasabzade J.[Cultural Needs Asssessment of Students at Shahid Madani University of Azerbaijan (Tabriz)]. Iran J Cult Health Promot 2021; 4 (4) :532-542. [Persian]
8. Eghbali A, Seyedkalan SM, Nabavi SS.[Analyzing the social-cultural activities of Farhangian University by providing implementation solution]. Aplied Educational Leader Ship 2022; 3 (4): 1- 4. [Persian]
9. Bekrizadeh H, Esfandyari F, Panahi M. [Comparative Analysis of the Cultural Needs of Male and Female Students]. Scientific Quarterly of Ilam Culture 2023; 23 (76, 77): 118- 134. [Persian]
10. Qaedali HR, Ashouri M.[Problems and Shortcomings in the Effectiveness of the Cultural Activities in Universities]. Bi-Quarterly Journal of Cultural Guardianship of the Islamic 2020; 4 (9): 169- 90. [Persian]
11. Repo H, Vahlberg T, Salminen L, Papadopoulos I, Leino-Kilpi H. The cultural competence of graduating nursing students. Journal of transcultural nursing 2017; 28 (1): 98- 107. [DOI:10.1177/1043659616632046]
12. Farzaneh AH, Amirianzadeh M.[The Effectiveness of Cultural Events from the Perspective of the Islamic Azad University Students, Fars Province]. Journal of New Approaches in Educational Administration 2016; 7 (27): 163- 78. [Persian]
13. Razavi SM, Alavi SH, Loghmani M.[Designing Students' Health System with Emphasis on Sport Activities]. Journal of Sport Management and Motor Behavior 2021 Aug 23; 17 (33): 96- 81. [Persian]
14. Diehl K, Fuchs AK, Rathmann K, Hilger- Kolb J. Students' motivation for sport activity and participation in university sports: A mixed- methods study. BioMed research international. 2018. [DOI:10.1155/2018/9524861]
15. Jin X, Ye Y. Impact of fine arts education on psychological wellbeing of higher education students through moderating role of creativity and self-efficacy. Frontiers in Psychology 2022; 13: 957578. [DOI:10.3389/fpsyg.2022.957578]
16. Vandsadeqpour A, Bahrami A, Abedi F, Atabati E, Farrokhfall K.[The role of the art in medical education from the viewpoint of students of Birjand University of Medical Sciences]. JournaL Of Neishaboor Medical Sciences faculty. 2020; 8 (3): 12- 22. [Persian]
17. AKaberi A, Ghardashi F, Keyvanloo A, Farzadmanesh A, Moatakef Sh.[Investigation the religious belifes of male and female students at Islamic Azad University of Sabsevar, 2008]. Beyhagh 2015; 14(1): 8-12. [Persian]
18. Nasseri M, Kaveh F, Rabbani A.[Investigation of How Students View Religion (A Model Based on Grounded Theory, Case Study: Students of University of Isfahan)]. Journal of Applied Sociology 2017 ; 27 (4): 79- 98. [Persian]
19. Moridi F, Azadarmaki T.[Gender and Religiosity]. Journal of Applied Sociology 2013; 24 (3): 1- 14. [Persian]
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Taheri_Ezbarami Z, Adib M, Behboudi F. Assessment of Students` Cultural Needs In Guilan University Of Medical Sciences. RME 2023; 15 (3) :4-13
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1342-fa.html

طاهری ازبرمی زهرا، ادیب معصومه، بهبودی فائزه. نیازسنجی فرهنگی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1402; 15 (3) :4-13

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1342-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 3 - ( 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education