[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 15، شماره 3 - ( 1402 ) ::
جلد 15 شماره 3 صفحات 80-71 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی ارتباط حالت فراشناختی، سبک های یادگیری و مدیریت زمان در دانشجویان مجازی آموزش پزشکی
سید کامران سلطانی عربشاهی ، عاطفه ذبیحی ززولی* ، اعظم نورورزی ، محمدحسن کشاورزی
گروه اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران ، zabihi1823@gmail.com
واژه‌های کلیدی: فراشناخت، مدیریت زمان، یادگیری، آموزش، پزشکی
متن کامل [PDF 497 kb]   (143 دریافت)     |   چکیده (HTML)  (211 مشاهده)
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: برنامه درسي, برنامه ریزی آموزشی
متن کامل:   (310 مشاهده)
مقدمه
رشد سریع و روز افزون فناوری­ های نوین آموزشی و ارتباطات منجر­به تغییرات گسترده­ای در سیستم‌های آموزش علوم پزشکی و ظهور مفاهیم آموزش مجازی و آموزش از راه دور شده است (1). که فرصت­های یادگیری بی­شماری را برای یادگیرندگان در هر زمان و مکانی فراهم کرده است و اهمیت آن با بروز پاندمی کووید 19 و تعطیلی کلاس‌های حضوری بیش از هر زمانی پررنگ گردید (2). در آموزش مجازی، محتوای آموزشی از طریق سیستم مدیریت یادگیری به­صورت چندرسانه­ای به یادگیرنده ارائه می­ گردد و برقراری ارتباط بین استاد و دانشجو به­صورت آفلاین یا آنلاین برقرار می­شود. پژوهش­های متعددی در زمینه مزایا و معایب این روش آموزشی در سراسر جهان به­خصوص در ایام پاندمی کووید19  انجام شده است که هر یک بعد جدیدی را برای طراحان  دوره­های مجازی گشوده­اند (3). به­عنوان مثال در مطالعه محمدی و همکاران، میانگین نمره کیفیت کلاس­های آموزش مجازی از دیدگاه اساتید و دانشجویان در حد متوسط و به ترتیب 6/48 و 9/47 تعیین شد (4). 
علاوه بر آن تعدادی از مطالعات نیز به بررسی عوامل تاثیرگذار بر آموزش مجازی و روابط بین آن­ها پرداختند. به­عنوان مثال سراجی به نقل از Sun و همکاران با طرح نظریه "کیفیت بخشی به دوره­های مجازی"، شش عامل شایستگی مدرسان، کیفیت برنامه آموزشی، شرایط فرهنگی اجتماعی، ویژگی­های فناوری و ویژگی­های دانشجویان را مورد توجه قرار دادند. در این نظریه مهارت­های یادگیرنده مانند خود نظم­دهی، مهارت­های فراشناختی و غیره از عناصر مهم و اساسی در کیفیت بخشی دوره­های مجازی است (5). علاوه بر آن مواردی مانند ویژگی­های یادگیرنده، راهبردهای فراشناختی، سبک یادگیری فراگیر و مهارت او در مدیریت زمان نیز در مطالعات به­عنوان عوامل تاثیرگذار بر کیفیت آموزش مجازی در تعدادی از مطالعات مورد توجه قرار گرفته­اند (8-6).
فراشناخت به ­عنوان یک مفهوم مهم در حوزه نظریه شناختی و یکی عوامل تاثیر­گذار بر کیفیت بخشی سیستم مجازی، به ­عنوان فکر کردن درباره تفکر خود، آگاهی از دانش و فرایندهای شناختی خود تعریف می­شود (9). راهبردهای فراشناختی از جنبه­های مهم و اصلی راهبردهای یادگیری است که مهم­ترین اهداف آن، خود کنترلی و خودآموزی است. یافته­های پژوهشی نشان دادند که راهبردها و مهارت­ های فراشناختی قابل یادگیری هستند و فراشناخت با عوامل و ویژگی­های شخصیتی مثل خلاقیت، توانایی ذاتی و استعدادها ارتباط نزدیکی دارد (10). براساس مطالعات، فراشناخت نقش تاثیرگذاری بر بهبود یادگیری دانشجویان مجازی دارد.  به­عنوان نمونه مطالعه عزیزی و رضایی نشان داد که قابلیت­ های سیستم مدیریت یادگیری با راهبردهای یادگیری خودتنظیم (راهبردهای شناختی و فراشناختی) رابطه مثبت و معنی­داری دارد. ضمن آن­که یادگیری الکترونیکی موجب افزایش راهبردهای یادگیری خودتنظیم در بین یادگیرندگان گردید (11).
مفهوم مورد تاکید دیگر در کیفیت بخشی سیستم مجازی، سبک­های یادگیری می­باشد که به چگونگی یادگیری دانشجویان اشاره می­کنند و مجموعه‌ای از ویژگی‌هـای شـناختی، عـاطفی و روانشناختی در نظر گرفته می­شود که به­عنوان شاخصی برای فهم چگونگی یـادگیری دانشجویان و نحـوه دریافـت، پردازش و استفاده از اطلاعات در حـل مسـایل به­کار می‌رود. مطابق مرور بر متون، آموزش اثربخش مستلزم توجه به سبک­های یادگیری فراگیران است و یادگیری کارآمد زمانی اتفاق می­افتد که محتوا و روش آموزشی متناسب با سبک فراگیران باشد (12). ﺳﻨﺠﺶ سبک‌های ﻳﺎدﮔﻴﺮی داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن در ﺑﺴﻴﺎری از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش    ﻋﻠـﻮم ﭘﺰﺷـﻜﻲ ﺟﻬﺎن به‌عنوان ﻳـﻚ ﺑﺮﻧﺎﻣـﻪ الزامی به‌­صورت ﻣﺪاوم و ﭘﻴﻮﺳﺘﻪ اﻧﺠـﺎم می‌گیرد تا اﺳﺎﺗﻴﺪ از ظرفیت‌های داﻧﺸـﺠﻮﻳﺎن خود آگاهی یابند (13) مطابق مطالعاتی که ارتباط یادگیری آنلاین و سبک­های یادگیری را مورد بررسی قرار دادند نیاز است تا در آموزش آنلاین به سبک یادگیری فراگیر نیز توجه شود (14). مطالعه حمیدیان و باقری نشان داد که سبک غالب یادگیرندگان گروه معماری در آموزش مجازی، از نوع انطباق یابنده است که در آن فراگیران نسبت به انجام آزمایش و عملی نمودن آموخته­های خود تمایل بیشتری دارند (15). مطالعه کشیری و تقی زاده نیز حاکی از آن بود که در دانشجویان کارشناسی ارشد آنلاین بیشترین سبک یادگیری مربوط به سبک­های سنتزی، مستقل از میدان، بسته­گرا، تصادفی-شهودی و دیداری بوده است. همچنین محققین توصیه کرده­اند که مدرسان آنلاین به سبک­ها و استراتژی­های یادگیرندگان آنلاین توجه کنند و تلاش کنند تا منابع و روش­های مناسب را بر اساس سبک­ها و استراتژی­های آنان انتخاب کنند (16). 
مهارت­های مدیریت زمان نیز یکی دیگر از عوامل تاثیر­گذار بر موفقیت سیستم مجازی و نیاز هر دانشجو برای موفقیت­های علمی است که یک مهارت رفتاری است و نقش مهمی در سازماندهی مطالعه دانشجویان و برنامه درسی دارد (17). مهارت­های مدیریتی مؤثر به دانشجویان کمک می­کند تا در مسیر دستیابی به هدف­های خود تلاش کنند و از فعالیت­های غیر ضروری پرهیز کنند (18). لذا آموزش مدیریت زمان باید جزء برنامه­های هر موسسه آکادمیک باشد. مطالعه عبدی و همکاران نشان داد که مهارت مدیریت زمان دانشجویان نسبتاً مطلوب بوده است. با این حال، دانشجویان کارشناسی ارشد مهارت مدیریت زمان بهتری نسبت به دانشجویان دکتری و رزیدنت­ها داشتند (19). یافته­های مطالعه شرفی برعکس مطالعه قبلی نشان داد که مهارت مدیریت زمان دانشجویان دکتری نسبت به کارشناسی ارشد و کارشناسی در سطح بیشتری قرار داشت (18).
با وجود اهمیت این سه عامل یعنی سبک یادگیری، راهبردهای فراشناختی و مهارت مدیریت زمان در زمینه یادگیری و یاددهی دانشجویان مطابق مطالعات (20)، بسیاری از برنامه‌ریزی­های آموزشی برای تدریس بدون توجه به این سه عامل و مقایسه آن­ها صورت می­گیرد که این امر می­تواند منجر­به مشکلات فراوانی در زمینه یادگیری و کیفیت آموزش شود. از طرفی بررسی مطالعات موجود در مورد سه ویژگی فوق نشان داد که تاکیدات فراوانی بر تاثیرگذاری این سه ویژگی بر کیفیت سیستم آموزش مجازی  شده است (8-5)، با این حال مطابق جستجوی محققین مطالعه جاری، پژوهشی که به بررسی ارتباط این سه ویژگی با هم و در یک سیستم آموزش مجازی علوم پزشکی پرداخته باشد، یافت نشد و اکثر مطالعات یا بر سیستم­های آموزش حضوری متمرکز بوده است و یا این­که این عوامل جداگانه و در ارتباط با سایر متغیرها مورد بررسی قرار گرفته است و یافته­ های آن­ها نیز متضاد هم می­باشد. در این راستا با توجه به اهمیت این سه عامل در آموزش مجازی که ذکر آن رفت، مطالعه حاضر به­منظور پاسخگویی به این شکاف مطالعاتی انجام شد. لذا هدف از این مطالعه بررسی وضعیت مهارت­ های فراشناختی، سبک های یادگیری و مدیریت زمان در بین دانشجویان کارشناسی ارشد مجازی آموزش پزشکی و همچنین ارتباط آن­ها با یکدیگر بوده است.
روش­ ها
در این مطالعه تحلیلی- مقطعی جامعه آماری آن دانشجویان کارشناسی ارشد مجازی رشته آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران و همگی هیات علمی بودند که به ­روش سرشماری وارد مطالعه شدند. حداقل حجم نمونه براساس هدف اصلی مطالعه (تخمین میانگین) و با استفاده از مطالعات قبلی (20) و با لحاظ ضریب تصحیح جامعه محدود، 45 نفر تعیین شد. با در نظر گرفتن احتمال 23درصدی ریزش نمونه، پرسشنامه بین کلیه دانشجویان توزیع شد. روش اجرا بدین صورت بود که پس از تایید پروپوزال، کسب مجوز کمیته اخلاق دانشگاه علوم پزشکی ایران (IR.IUMS.REC 1396.32520) و هماهنگی با گروه آموزش پزشکی، به دانشجویان توضیحات لازم در خصوص مطالعه، محرمانه ماندن اطلاعات آنان و انتشار اطلاعات به­ صورت کلی و بدون ذکر نام ارائه گردید و بعد از کسب رضایت آگاهانه از آن­ها، پرسشنامه در اختیار دانشجویان جهت تکمیل آن قرار گرفت. ابزار جمع­آوری اطلاعات سه پرسشنامه حالت فراشناختی، سبک یادگیری وارک و مدیریت زمان ترومن بود.
پرسشنامه حالت فراشناختی، ابزاری است که برای اندازه­گیری تفکر سطوح بالاتر یا مهارت­های فراشناختی پیشنهاد شده است. این پرسشنامه با تلاش مشترک اونیل (O'neill) و عابدی در سال 1996 در مرکز ملی پژوهش­های مربوط به  ارزشیابی، استانداردها و آزمودن تدوین شد. این پرسشنامه از چهار مؤلفه تشکیل شده است و برای اندازه­گیری هر مؤلفه آن 5 ماده (در مجموع 20 ماده) در نظر گرفته شده است. مؤلفه ­های پرسشنامه حالت فراشناختی شامل، برنامه­ریزی، نظارت یا بازبینی خویشتن، راهبرد شناختی، و آگاهی است. مقیاس اندازه­گیری پرسشنامه حالت فراشناختی ترتیبی و شبیه طیف لیکرت است ولی دامنه آن از 1 (کاملاًمخالف) تا 4 (کاملاً موافق) متغیر است. بالاترین نمره ممکن 80 و پایین­ترین نمره ممکن 20 خواهد بود (40-20: ضعیف، 50-40: متوسط، بالاتر از 50: متوسط). ضرایب پایایی گزارش شده برای پرسشنامه در مطالعات از 70% تا 83% متغیر می­ باشد. در تحقیق ابافت در اهواز پایایی پرسشنامه حالت فراشناختی با استفاده از دو روش آلفای کرونباخ و دونیمه سازی به ترتیب برابر 75/0 و 75/0 به دست آمد. در پژوهش قمی و همکاران که بر روی 383 نفر انجام گرفت، پایایی این پرسشنامه به روش آلفای کرونباخ 9/0 محاسبه گردید (21). جهت مطالعه جاری نیز پایایی پرسشنامه به روش آلفای کرونباخ 93/0 تعیین شد.
پرسشنامه سبک‌های یادگیری وارک توسط فلیمینگ  (Fleming) در سال 1998 جهت اندازه­گیری سبک­های یادگیری طراحی گردید.  این پرسشنامه حاوی 16 سؤال است که چهار سبک یادگیری یعنی سبک دیداری، سبک شنیداری، سبک خواندنی- نوشتنی و سبک جنبشی- حرکتی را مورد سنجش قرار می­دهد. بدین صورت که هر سؤال از چهار گزینه تشکیل شده و هر کدام از گزینه­ها یکی از ابعاد سبک یادگیری را مورد بررسی قرار  می­دهد. در این پرسشنامه، هر فرد توانایی انتخاب بیش از یک گزینه را دارد. لذا در صورتی که یک پاسخ به تنهایی قادر به بیان نظراتشان نیست، می­توانند پاسخ‌های بیشتری را برگزینند. بدین ترتیب هر فرد حداکثر 16 و حداقل صفر امتیاز از هر حیطه (سبک) را کسب می­نماید. کسب نمره بیشتر در هر کدام از انواع سبک‌های یادگیری، نشان­دهنده تمایل بیشتر فرد به آن سبک بود. در صورتی که فردی در دو و یا بیشتر از یک زمینه، نمره برابر کسب کند، به­عنوان سبک یادگیری با عملکرد چندگانه در نظر گرفته می­شود. روایی محتوایی و پایایی ابزار قبلاً توسط فلمینگ در سال 2004 صورت گرفته است. پایایی آن طی پژوهش­های مختلف داخل کشور بین 86/0 تا 97/0 محاسبه شد (23، 22). در مطالعه جوادی نیا و همکاران پایایی آن به روش آزمون مجدد و برابر 8/0 گزارش شد. روایی آن نیز با استفاده نظرات اعضای هیات علمی صاحب­نظر تایید شد (24). در مطالعه کنونی نیز پایایی این پرسشنامه با استفاده از محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برابر 73/0 برآورد گردید.
پرسشنامه مدیریت زمان توسط ترومن و هارتلی  (Trueman & Hartley) در سال 1996 توسعه یافت و دارای 14 سوال و دو زیرمقیاس می­باشد. این پرسشنامه جدید در یک طیف لیکرت 5 درجه­ای از هرگز تا همیشه نمره­گذاری می‌شود و در نهایت دو زیرمقیاس برنامه ­ریزی کوتاه مدت و برنامه­ریزی بلند مدت برای آن به دست می­آید. ترومن و هارتلی (Trueman & Hartley) در پژوهش خود آلفای کرونباخ این پرسشنامه را 77/0 گزارش کردند. این پرسشنامه در ایران برای اولین بار توسط سواری ترجمه و بر روی دانشجویان دانشگاه پیام نور اهواز اجرا و آلفای کرونباخ آن 72/0 محاسبه شد. همچنین روایی سازه پرسشنامه با استفاده از محاسبه ضریب همبستگی پرسشنامه بین سوال محقق­ ساخته و  پرسشنامه مدیریت زمان 34/0 محاسبه شد که در سطح 01/0P< معنی­دار بود (25). در مطالعه جاری نیز آلفای کرونباخ آن برابر 91/0 به­دست آمد.
اطلاعات پرسشنامه­ها برای تجزیه و تحلیل وارد نرم­افزار آماری SPSS.Ver.16 گردید. برای بررسی نرمال بودن توزیع داده‌ها از آزمون شاپیروویلک و با توجه به این­که توزیع داده­ها نرمال نبود، برای تحلیل داده­ها از آزمون­های ناپارامتریک من ویتنی، کروسکال والیس، کای دو و ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شد. 
یافته­ ها
در این مطالعه در مجموع 54 دانشجو مجازی آموزش پزشکی شرکت کردند. بررسی سبک یادگیری شرکت­کنندگان در مطالعه نشان داد که بیشترین سبک یادگیری مورد استفاده در هر دو گروه مذکر و مونث، شنیداری بوده است. همچنین 4 نفر (7درصد) نیز دوسبکی (2 نفر ترکیب خواندنی- نوشتنی و شنیداری و 2 نفر ترکیب خواندنی- نوشتنی و دیداری) بودند (جدول 1).تجزیه و تحلیل داده­ها نشان داد که میانگین نمره مدیریت زمان 74/6±77/41 است. میانگین نمره کلی راهبردهای فراشناختی 46/7±03/50 و میانگین نمره مولفه برنامه­ریزی 60/14±2/12، نظارت یا بازبینی خویشتن 16/2±55/12، راهبرد شناختی 11/2±59/12 و آگاهی 46/1±74/12 بود. به­طور کلی نمره فراشناختی در 8 نفر (15درصد) در سطح ضعیف، 24 نفر (44 درصد) در سطح متوسط و 22 نفر (41درصد) در سطح قوی بود.

نتایج آزمون شاپیرو ویلک در مورد توزیع نرمال داده حاکی از آن بود که توزیع نمرات حالت فراشناختی و مدیریت زمان نرمال (05/0>P) نمی‌باشد، لذا جهت آنالیز داده‌های از آزمون‌های ناپارامتریک استفاده شد. برای مقایسه نمره فراشناختی و مدیریت زمان بین دانشجویان مذکر و مونث از آزمون من ویتنی استفاده شد. نتایج نشان داد که اختلاف معنی­داری بین نمرات در دو جنس وجود ندارد (05/0P>) (جدول 2). همچنین نتایج آزمون کای دو نشان داد که بین جنسیت و سبک یادگیری نیز رابطه معنی ­داری وجود ندارد (05/0>P) (جدول 3).

 نتایج آزمون کروسکال والیس نشان داد که بین سبک یادگیری و نمره فراشناختی (05/0>P) و بین سبک یادگیری با مولفه­های فراشناختی(05/0>P) رابطه معنی­داری وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که بین سبک یادگیری و مدیریت زمان رابطه معنی­داری وجود دارد (05/0>P) (جدول 4). نتایج آزمون اسپیرمن نشان داد که بین حالت فراشناختی و مدیریت زمان رابطه معنی‌داری وجود ندارد (109/0, r= 05/0P>).

بحث و نتیجه گیری
هدف از مطالعه جاری بررسی ارتباط بین راهبردهای فراشناختی، سبک ­های یادگیری و مدیریت زمان در دانشجویان مجازی آموزش پزشکی بود. نتایج مطالعه حاضر نشان داد که بیشترین سبک یادگیری مورد استفاده در شرکت­کنندگان، شنیداری است. همچنین بین جنسیت و سبک یادگیری آنان رابطه معنی ­داری مشاهده نشد. بین سبک یادگیری و نمره فراشناختی و بین سبک یادگیری و مدیریت زمان و نیز بین حالت فراشناختی و مدیریت زمان رابطه معنی­داری وجود داشت. بررسی مطالعات موجود نشان داد که تعدادی از آن­ها همراستا و تعدادی در تضاد با یافته­های مطالعه جاری هستند.
نتایج مطالعه جوادی­ نیا و همکاران نشان داد که بیشترین سبک یادگیری دانشجویان پزشکی بیرجند شنیداری است (24). مطالعه مهدی­پور و همکاران در دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه شهید بهشتی نیز حاکی از آن بود که سبک غالب دانشجویان، از نوع شنیداری می­باشد (22). مطالعات فوق همراستا با مطالعه کنونی است و نشان­دهنده استفاده بیشتر از سبک یادگیری شنیداری می­باشد. با این حال مطالعه طاهری و همکاران نشان داد که دانشجویان از سبک­های متفاوتی استفاده می‌کنند و سبک ترجیحی اغلب آن­ها خواندنی/ نوشتنی است (26). مطالعه ابریشم­باف و همکاران نیز نشان داد که فراوان­ترین سبک یادگیری دانشجویان، شنوایی و   کم­ترین سبک آن­ها، بینایی بود (27). که در تضاد با یافته­ های مطالعه جاری است. این امر می­تواند ناشی از سبک یاددهی اساتید باشد که فراگیران سعی در انطباق یادگیری خود با آن می­نمایند، به­خصوص در محیط آموزش مجازی که عمدتاً دانشجویان از پادکست و شنیدن صدای مدرس برای یادگیری بهره می­برند.
نتایج مطالعه احمدی­نیا و همکاران نشان داد که توزیع فراوانی سبک‌های یادگیری در بین جنس مذکر و مونث اختلاف معنی­دار وجود ندارد (13). که هم­راستا با یافته مطالعه حاضر است. با این حال در مطالعه اوزایدین اوزکارا و ابیلی  (Özaydin Özkara & Ibili) بیشترین سبک یادگیری دانشجویان آنلاین دختر از نوع یادگیری کلامی، فعال و شهودی بیان شد و این امر از نظر آماری معنی­دار بود (28). محمدی مهر و همکاران نیز طی پژوهش خود اظهار داشتند که رابطه معنی­داری بین جنسیت و  سبک­های یادگیری وجود دارد (29) که با یافته ­های مطالعه حاضر در تضاد می­باشد. یکی از دلایلی که می­تواند این امر را تفسیر نماید مربوط به تمایلات فردی یادگیرندگان، عوامل محیطی و اجتماعی تاثیرگذار بر یادگیری آن­ها نظیر گروه­های همتایان و تمایل آن­ها به یادگیری فردی یا گروهی و     فرصت­های ارائه شده توسط محیط یادگیری نظیر تمرین و تکرار می­باشد.
نتایج مطالعه حاضر حاکی از آن بود که بین سبک یادگیری و نمره فراشناختی رابطه معنی­داری وجود دارد. اولیرو  (Ulieru) و همکاران نیز در مطالعه خود بیان کردند ارتقاء برخی از استراتژی­های کارآمد آموزشی نظیر استراتژی­های فراشناختی که مرتبط با سبک­های یادگیری فراگیران هستند، باید از ضروریات هر مدرسی باشد (30). پژوهش جعفرپناه نیز نشان داد که سبک­های دیداری و ترکیبی رابطه قوی با استراتژی فراشناختی دارند (31). موارد مذکور هم­راستا با مطالعه حاضر می­باشد. با این حال مطالعه خلیل­پور و همکاران نشان داد که بین سبک­های شناختی و متغیرهای مرتبط به سبک یادگیری همبستگی معنی­داری وجود ندارد (32). مطالعه بابایی و همکاران نیز حاکی از آن بود که بین سبک­های یادگیری و مهارت­های فراشناختی دانشجویان رابطه معنی­داری وجود ندارد که مخالف با یافته­های مطالعه حاضر است (33). به­نظر   می­رسد این امر ناشی از جمعیت مورد مطالعه و ویژگی­های خاص آن (یعنی عضو هیات علمی و دانشجوی مجازی بودن) است. به­عبارتی در مطالعه حاضر شرکت­کنندگان، اعضای هیات علمی بودند که به­عنوان دانشجو در حال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد مجازی آموزش پزشکی بودند.
در مطالعه حاضر بین سبک یادگیری و مدیریت زمان و نیز بین حالت فراشناختی و مدیریت زمان رابطه معنی­داری مشاهده شد. مطالعه ایمانی و همکاران نشان داد که تدریس   مهارت­های فراشناختی منجر­به ارتقای مهارت مدیریت زمان می­شود (34). همچنین مطالعه بختیارپور نیز نشان داد که بین هر یک از متغیرهای راهبردهای فراشناختی و مدیریت زمان با عملکرد تحصیلی دانشجویان رابطه معنی­دار وجود دارد (35). برادبنت و پون  (Broadbent & Poon) طی مرور سیستماتیک خود بیان کردند رابطه مثبتی بین استراتژی فراشناختی و مدیریت زمان با پیامدهای آکادمیک وجود دارد (36). مدیریت زمان خود یکی از­ جنبه­های خودتنظیمی و خود کنترلی است و خود کنترلی خود به­عنوان مهم­ترین اهداف راهبرد فراشناختی یاد می­شود (10). در حقیقت مدیریت زمان به معنای در اختیار گرفتن زمان، مدیریت فردی و خود مدیریتی است که تداعی­کننده مهارت­های فراشناختی می­باشد.
با توجه به نتایج مطالعه حاضر و مطالعات مشابه مبنی­بر غالب بودن سبک یادگیری شنیداری در بین دانشجویان مجازی و وجود رابطه معنی­دار بین حالت فراشناختی و مدیریت زمان و بین سبک یادگیری و مدیریت زمان می­توان نتیجه گرفت که تدارک برنامه­های آموزشی مناسب جهت ارتقای مهارت­ها فراشناختی و مدیریت زمان دانشجویان مجازی با در نظر گرفتن سبک یادگیری آن­ها، ما را در رسیدن به نتایج مطلوب آموزشی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان یاری خواهد رساند. لذا نیاز است به هر سه عامل در آموزش دانشجویان مجازی توجه شود و برای ارتقای آن­ها تصمیم‌گیری گردد. ضمن آن­که نیاز است این موضوع در برنامه‌ریزی‌های بلند مدت و بازنگری کوریکولوم دوره نیز مورد توجه برنامه‌ریزان و سیاست­گذاران حوزه آموزش مجازی قرار گیرد.
از آنجایی­که هر یک از موارد مذکور از عوامل مهم و تاثیرگذار بر آموزش مجازی هستند، بنابراین پیشنهاد می­شود در مطالعات آتی به این موضوع توجه شده و به مقایسه دانشجویان دانشگاه­های مختلف در داخل و خارج از کشور پرداخته شود. همچنین پیشنهاد می­گردد متغیرهایی نظیر معدل، عملکرد تحصیلی نیز در این بررسی لحاظ گردد. اگرچه این مطالعه وضعیت سه عامل سبک یادگیری، مهارت­های فراشناختی و مدیریت زمان و رابطه این متغیرهای مهم با یکدیگر را در دانشجویان مجازی آشکار ساخته است با این حال از محدودیت‌های مطالعه جاری کم بودن حجم نمونه و متمرکز بودن آن در یک دانشگاه می­باشد و نیاز است مطالعه در حجم وسیع­تر انجام شود و دانشجویان مجازی دانشگاه­های مختلف از نظر میزان تاثیر­پذیری این عوامل با هم مقایسه شوند.
قدردانی
از گروه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران و عزیزانی که در تکمیل فرم همکاری داشتند و همچنین از مرکز تحقیقات آموزش پزشکی و معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی ایران و کلیه بزرگوارانی که ما را در اجرای این پژوهش یاری رساندند، کمال تشکر را داریم.


 
فهرست منابع
1. Moradi A, Sanagoo A, Mehravar F, Jouybari L.[Mega University, Mega school and Mega Teacher in Medical]. Research in Medical Education 2023; 15(1): 1-4.[Persian]
2. Abdi N, Gharibikanipan F, Faraji O, Zarezadeh Y, Ghaneie Gheshlagh R. [Elaborating on the opinion of medical and nursing students of the Kurdistan University of Medical Sciences: Challenges and opportunities of virtual learning in focus]. Iranian Journal of Medical Education 2023; 23: 8-20. [Persian]
3. Jebraeily M, Niazkhani Z, Faezi A, Delavari S. [Evaluation of the quality of virtual education during the covid-19 pandemic from the perspective of students of Urmia University of Medical Sciences]. Nursing And Midwifery Journal 2022; 20(6): 469-78. [Persian] [DOI:10.52547/unmf.20.6.469]
4. Mohammadi S, Shohani M, Abedi L, Arizavi S, Rostami A. Quality of virtual education from the perspective of students and professors during the COVID-19 pandemic. Journal of Medical Education Development 2022; 15(46): 29. [DOI:10.52547/edcj.15.46.29]
5. Seraji F, Seifi A. [Investigating the Role of E-Learning Skills on Academic Satisfaction and Achievement in virtual students]. Technology of instruction and learning 2015; 1(2):58-81. [Persian]
6. Sahebzadeh M, Mehri M. [Higher education and review of self-centered learning methods in virtual education]. Journal of Horizon of Medical Sciences Education Development 2021; 12 (3): 97-112. [Persian]
7. Ebrahimi A, Mirshah Jafari SE, Rabbani Khoorasgani A. [Identification and Explanation of Proportional Teaching-Learning Strategies to the Generational Characteristics of Today's Undergraduate Students]. New Educational Approaches 2023; 17(2): 63-86. [Persian]
8. Rambod M, Tehranineshat B, Pasyar N, Torabizadeh C. [Explaining the Virtual Medical Education Process of the Students of Shiraz University of Medical Sciences in the COVID-19 Crisis: A Grounded Theory]. Journal of Nursing Education 2023; 12(3): 75-88. [Persian]
9. Qanbari A, Hashemi S, Rashid K. [Evaluation of Germane Cognitive Load in E-Learning Based on Student's Metacognitive Knowledge and Quality of E-Learning Service (SERVQUAL)]. Research in School and Virtual Learning 2023; 10 (4): 93-102. [Persian]
10. Jenaabadi H. [The Relationship of Metacognitive Strategies and Creativity with Learning Styles of Students Who Have Siblings with Internalizing, Externalizing, and Emotional Disorders]. Biquarterly Journal of Cognitive Strategies in Learning 2016; 4(6): 1-15. [Persian]
11. Azizi M, Rezaei M. [Review and electronic modeling and self-regulation strategies of Mazandaran University students]. Journal of Teaching in Marine Sciences 2021; 8(27): 15-29. [Persian]
12. Babamohamadi H, Sayadjou Z, Daihimfar F, Chahrpashloo H, Ghorbani R. [Learning style of students of Semnan university of medical sciences: A cross sectional study in 2017]. Journal of Hayat 2020; 26(1): 1-14. [Persian]
13. Ahmadinia H, Pakzad P, Rezaeian M. [Survey of Learning Models in Medical Students of Rafsanjan University of Medical Sciences in 2019: A Descriptive Study]. Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences 2022; 20(12): 1357-70. [Persian] [DOI:10.52547/jrums.20.12.1357]
14. Vatanparast M, Royani Z, Ghasemi H. [The survey of kerman Nursing Student's Attitudes toward Virtual Learning in 2009]. Journal of Nursing Education 2016: 53-61. [Persian]
15. Hamidian Divkolaei LS, Bagheri SM. [Evaluating the effect of different learning styles on the performance of architecture students in virtual training]. Technology of Education Journal (TEJ) 2023; 17(3): 507-24. [Persian]
16. Kashiri M, Taghizadeh M. [High and Low Achieving Online Graduate Students' Learning Styles and Strategies]. Journal of Applied Linguistics and Applied Literature: Dynamics and Advances 2023; 11(1). [Persian]
17. Nouri JM, Vafadar Z, Yavari A, Heidaranlu E. [Evaluating the Effectiveness of Time Management Workshop on Improving Time Management Skills in Nursing Students]. Journal of Military Medicine 2022; 23(10). [Persian]
18. Sharafi L, Zarafshani K, Zhoolideh M, Ghorbani Piralidehi F. [Analysis of Time Management Skills of Agriculture and Natural Resources Students]. Strategic Research Journal of Agricultural Sciences and Natural Resources 2021; 6(2): 184-71. [Persian]
19. Abdi M, Naghiloo MJ, Dinmohammadi M. [Factors affecting the time management of graduate medical sciences students during the COVID-19 pandemic]. Journal of Medical Education Development 2022; 15(46): 21-27. [Persian] [DOI:10.52547/edcj.15.46.22]
20. Mohammadi D, Ghomi M, Moslemi Z, Abbassi M. [The Relationship between Metacognitive Strategies, Academic Adjustment and Academic Performances in Students of Qom University of Medical Sciences]. Iranian Journal of Medical Education 2016; 16 :470-481[Persian]
21. Ghomi M, Moslemi Z, Mohammadi SD. [The relationship between metacognitive strategies with self-directed learning among students of Qom University of Medical Sciences]. Education Strategies in Medical Sciences 2016; 9(4): 248-59. [Persian]
22. Mehdipour M, Mortazavi H, Yazdani J, Namdari M, Moradi M. [Learning styles of dental students at Shahid Beheshti University of Medical Sciences using VARK questionnaire]. Iranian Journal of Medical Education 2018; 18: 176-82. [Persian]
23. Habibpour Sedani S, Abdeli Sultan Ahmadi J, Faeedfar Z. [A study on the learning styles of the students of urmia university of medical sciences based on" vark" developing critical thinking, liveliness and achievement motivation]. Nursing And Midwifery Journal 2016; 13(12): 1089-96. [Persian]
24. Javadinia A, Sharifzade G, Abedini M, Khalesi M, Erfaniyan M. [Learning Styles of Medical Students in Birjand University of Medical Sciences According to VARK Model]. Iranian Journal of Medical Education 2012; 11 (6) :584-589.[Persian]
25. Sevari K, Beshlideh K, Shehni M. [The relationship between time management and self-efficacy with academic procrastination]. Educational Psychology 2009; 5(14): 100-114. [Persian]
26. Taheri A, Yousefianzadeh O. [Comparing the learning style of students majoring in Librarianship and Information Sciences at Isfahan University of Medical Sciences and Isfahan University Based on Vark Model]. Development Strategies in Medical Education 2019; 6(2): 75-86. [Persian] [DOI:10.29252/dsme.6.2.75]
27. Abrishambaf R, Shahsavari F, Jolehar M. [Learning Styles and Teaching Methods for Dental Students of Tehran Islamic Azad University of Medical Sciences in 2018]. Journal of Mashhad Dental School 2022;46(4): 295-304. [Persian]
28. Özaydin Özkara B, Ibili E. Analysis of Students' E-Learning Styles and Their Attitudes and Self-Efficacy Perceptions towards Distance Education. International Journal of Technology in Education and Science 2021; 5(4): 550-70. [DOI:10.46328/ijtes.200]
29. Mohammadimehr M, Shahmoradi M, Sheikhi S, Nazari H. [Comparing Students' Learning Style and Metacognitive Strategies of Abdanan City Universities]. Journal of Educational Studies 2016; 8: 1-13. [Persian]
30. Ulieru V, Drăghicescu L, Petrescu AM, Stăncescu I. Metacognition and learning styles. Proceedings of the 5th WSEAS/IASME international conference on Engineering education; 2008 Jul 49-54; Heraklion, Greece; 2008.
31. Jafarpanah Z, Farahian M. The Relationship between Learning Styles and Metacognitive Reading Strategy of EFL Learners. International Research in Education 2016; 4 (1): 47. [DOI:10.5296/ire.v4i1.8383]
32. Khalilpour Z, Aghdasi M, Sani SHZ. [Investigating the Relationship between Learning Styles and Cognitive Styles in Athletic Students with the Moderating Effect of Academic Levels and Gender]. Journal of Sports and Motor Development and Learning 2021; 13(2): 203-217. [Persian]
33. Babaie S, Hosseini Z, Babaee R. [The relationship between learning styles and students' metacognitive skills]. The third international conference on modern research in management, economy and humanities, Georgia. 2016. [Persian]
34. Imani Z, Sabetimani M, Qujurand K, Ardestani S. The Effect of Teaching Metacognition Strategies on Time Management. Journal of Life Science and Biomedicine 2013; 3 (3): 221-228.
35. Bakhtiarpour S. [The relationship among critical thinking, meta-cognitions strategies and time management with academic performance in students of islamic azad university ahvaz branch]. Journal of Social Psychology (New Findings in Psychology) 2012; 7(22): 5-19. [Persian]
36. Broadbent J, Poon WL. Self-regulated learning strategies & academic achievement in online higher education learning environments: A systematic review. The Internet and Higher Education 2015; 27: 1-13. [DOI:10.1016/j.iheduc.2015.04.007]
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Soltani Arabshahi S, Zabihi Zazoly A, Norouzi A, Keshavarzi M. Relationship between Metacognitive Strategies, Learning Styles and Time Management in Virtual Medical Education Students. RME 2023; 15 (3) :71-80
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1338-fa.html

سلطانی عربشاهی سید کامران، ذبیحی ززولی عاطفه، نورورزی اعظم، کشاورزی محمدحسن. بررسی ارتباط حالت فراشناختی، سبک های یادگیری و مدیریت زمان در دانشجویان مجازی آموزش پزشکی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1402; 15 (3) :71-80

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1338-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 3 - ( 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education