[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 15، شماره 3 - ( 1402 ) ::
جلد 15 شماره 3 صفحات 80-71 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی ارتباط حالت فراشناختی، سبک های یادگیری و مدیریت زمان در دانشجویان مجازی آموزش پزشکی
سید کامران سلطانی عربشاهی ، عاطفه ذبیحی ززولی* ، اعظم نورورزی ، محمدحسن کشاورزی
گروه اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران ، zabihi1823@gmail.com
چکیده:   (197 مشاهده)
مقدمه: عوامل مختلفی بر کیفیت آموزش مجازی تاثیر می ­گذارند که شناسایی آن­ها و روابط­شان با یکدیگر می‌تواند زمینه و فرصت مناسبی برای برنامه‌ریزی آموزشی براساس نیازهای فراگیران و ویژگی ­های محیط آموزشی فراهم کند. لذا هدف از این مطالعه بررسی وضعیت و رابطه سه عامل حالت فراشناختی، سبک­ های یادگیری و مدیریت زمان در دانشجویان کارشناسی ارشد مجازی رشته آموزش پزشکی بود.
روش‌ها: این مطالعه تحلیلی- مقطعی در دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال تحصیلی 1401-1400 اجرا شد. 54 دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش پزشکی به­ روش سرشماری وارد مطالعه شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، پرسشنامه‌های استاندارد حالت فراشناختی اونیل و عابدی، سبک یادگیری وارک و مدیریت زمان ترومن بود. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS و با بکارگیری آزمون‌های من‌ویتنی، کای‌دو، کروسکال والیس و ضریب همبستگی اسپیرمن تحلیل گردید.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که بیشترین سبک یادگیری مورد استفاده در هر دو جنس، شنیداری است. میانگین نمره مدیریت زمان شرکت ­کنندگان در مطالعه برابر 41.77±6.74 و میانگین نمره راهبردهای فراشناختی برابر 50.03±7.46 بود. نتایج مطالعه نشان داد که رابطه بین سبک یادگیری و نمره فراشناختی (P=0.005, H=14.745) و بین سبک یادگیری و مدیریت زمان (P=0.001, H=19.433) معنی ­دار بود. همچنین رابطه بین سبک یادگیری با کلیه مولفه‌های فراشناختی (P<0.05) معنی ­دار بود. مطابق آزمون اسپیرمن بین حالت فراشناختی و مدیریت زمان رابطه معنی‌داری وجود نداشت (P>0.05, r=0.109).
نتیجه‌گیری: با عنایت به نتایج حاصله، سبک غالب یادگیری دانشجویان مجازی، شنیداری و میانگین نمره حالت فراشناختی در حد متوسط و مدیریت زمان نسبتاً مطلوب بود. لذا توصیه می­ گردد که سیاست گذاران آموزشی  به این سه عامل در بازنگری کوریکولوم و برنامه ­ریزی دانشجویان مجازی توجه نمایند.
واژه‌های کلیدی: فراشناخت، مدیریت زمان، یادگیری، آموزش، پزشکی
متن کامل [PDF 497 kb]   (139 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (299 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: برنامه درسي, برنامه ریزی آموزشی
فهرست منابع
1. Moradi A, Sanagoo A, Mehravar F, Jouybari L.[Mega University, Mega school and Mega Teacher in Medical]. Research in Medical Education 2023; 15(1): 1-4.[Persian]
2. Abdi N, Gharibikanipan F, Faraji O, Zarezadeh Y, Ghaneie Gheshlagh R. [Elaborating on the opinion of medical and nursing students of the Kurdistan University of Medical Sciences: Challenges and opportunities of virtual learning in focus]. Iranian Journal of Medical Education 2023; 23: 8-20. [Persian]
3. Jebraeily M, Niazkhani Z, Faezi A, Delavari S. [Evaluation of the quality of virtual education during the covid-19 pandemic from the perspective of students of Urmia University of Medical Sciences]. Nursing And Midwifery Journal 2022; 20(6): 469-78. [Persian] [DOI:10.52547/unmf.20.6.469]
4. Mohammadi S, Shohani M, Abedi L, Arizavi S, Rostami A. Quality of virtual education from the perspective of students and professors during the COVID-19 pandemic. Journal of Medical Education Development 2022; 15(46): 29. [DOI:10.52547/edcj.15.46.29]
5. Seraji F, Seifi A. [Investigating the Role of E-Learning Skills on Academic Satisfaction and Achievement in virtual students]. Technology of instruction and learning 2015; 1(2):58-81. [Persian]
6. Sahebzadeh M, Mehri M. [Higher education and review of self-centered learning methods in virtual education]. Journal of Horizon of Medical Sciences Education Development 2021; 12 (3): 97-112. [Persian]
7. Ebrahimi A, Mirshah Jafari SE, Rabbani Khoorasgani A. [Identification and Explanation of Proportional Teaching-Learning Strategies to the Generational Characteristics of Today's Undergraduate Students]. New Educational Approaches 2023; 17(2): 63-86. [Persian]
8. Rambod M, Tehranineshat B, Pasyar N, Torabizadeh C. [Explaining the Virtual Medical Education Process of the Students of Shiraz University of Medical Sciences in the COVID-19 Crisis: A Grounded Theory]. Journal of Nursing Education 2023; 12(3): 75-88. [Persian]
9. Qanbari A, Hashemi S, Rashid K. [Evaluation of Germane Cognitive Load in E-Learning Based on Student's Metacognitive Knowledge and Quality of E-Learning Service (SERVQUAL)]. Research in School and Virtual Learning 2023; 10 (4): 93-102. [Persian]
10. Jenaabadi H. [The Relationship of Metacognitive Strategies and Creativity with Learning Styles of Students Who Have Siblings with Internalizing, Externalizing, and Emotional Disorders]. Biquarterly Journal of Cognitive Strategies in Learning 2016; 4(6): 1-15. [Persian]
11. Azizi M, Rezaei M. [Review and electronic modeling and self-regulation strategies of Mazandaran University students]. Journal of Teaching in Marine Sciences 2021; 8(27): 15-29. [Persian]
12. Babamohamadi H, Sayadjou Z, Daihimfar F, Chahrpashloo H, Ghorbani R. [Learning style of students of Semnan university of medical sciences: A cross sectional study in 2017]. Journal of Hayat 2020; 26(1): 1-14. [Persian]
13. Ahmadinia H, Pakzad P, Rezaeian M. [Survey of Learning Models in Medical Students of Rafsanjan University of Medical Sciences in 2019: A Descriptive Study]. Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences 2022; 20(12): 1357-70. [Persian] [DOI:10.52547/jrums.20.12.1357]
14. Vatanparast M, Royani Z, Ghasemi H. [The survey of kerman Nursing Student's Attitudes toward Virtual Learning in 2009]. Journal of Nursing Education 2016: 53-61. [Persian]
15. Hamidian Divkolaei LS, Bagheri SM. [Evaluating the effect of different learning styles on the performance of architecture students in virtual training]. Technology of Education Journal (TEJ) 2023; 17(3): 507-24. [Persian]
16. Kashiri M, Taghizadeh M. [High and Low Achieving Online Graduate Students' Learning Styles and Strategies]. Journal of Applied Linguistics and Applied Literature: Dynamics and Advances 2023; 11(1). [Persian]
17. Nouri JM, Vafadar Z, Yavari A, Heidaranlu E. [Evaluating the Effectiveness of Time Management Workshop on Improving Time Management Skills in Nursing Students]. Journal of Military Medicine 2022; 23(10). [Persian]
18. Sharafi L, Zarafshani K, Zhoolideh M, Ghorbani Piralidehi F. [Analysis of Time Management Skills of Agriculture and Natural Resources Students]. Strategic Research Journal of Agricultural Sciences and Natural Resources 2021; 6(2): 184-71. [Persian]
19. Abdi M, Naghiloo MJ, Dinmohammadi M. [Factors affecting the time management of graduate medical sciences students during the COVID-19 pandemic]. Journal of Medical Education Development 2022; 15(46): 21-27. [Persian] [DOI:10.52547/edcj.15.46.22]
20. Mohammadi D, Ghomi M, Moslemi Z, Abbassi M. [The Relationship between Metacognitive Strategies, Academic Adjustment and Academic Performances in Students of Qom University of Medical Sciences]. Iranian Journal of Medical Education 2016; 16 :470-481[Persian]
21. Ghomi M, Moslemi Z, Mohammadi SD. [The relationship between metacognitive strategies with self-directed learning among students of Qom University of Medical Sciences]. Education Strategies in Medical Sciences 2016; 9(4): 248-59. [Persian]
22. Mehdipour M, Mortazavi H, Yazdani J, Namdari M, Moradi M. [Learning styles of dental students at Shahid Beheshti University of Medical Sciences using VARK questionnaire]. Iranian Journal of Medical Education 2018; 18: 176-82. [Persian]
23. Habibpour Sedani S, Abdeli Sultan Ahmadi J, Faeedfar Z. [A study on the learning styles of the students of urmia university of medical sciences based on" vark" developing critical thinking, liveliness and achievement motivation]. Nursing And Midwifery Journal 2016; 13(12): 1089-96. [Persian]
24. Javadinia A, Sharifzade G, Abedini M, Khalesi M, Erfaniyan M. [Learning Styles of Medical Students in Birjand University of Medical Sciences According to VARK Model]. Iranian Journal of Medical Education 2012; 11 (6) :584-589.[Persian]
25. Sevari K, Beshlideh K, Shehni M. [The relationship between time management and self-efficacy with academic procrastination]. Educational Psychology 2009; 5(14): 100-114. [Persian]
26. Taheri A, Yousefianzadeh O. [Comparing the learning style of students majoring in Librarianship and Information Sciences at Isfahan University of Medical Sciences and Isfahan University Based on Vark Model]. Development Strategies in Medical Education 2019; 6(2): 75-86. [Persian] [DOI:10.29252/dsme.6.2.75]
27. Abrishambaf R, Shahsavari F, Jolehar M. [Learning Styles and Teaching Methods for Dental Students of Tehran Islamic Azad University of Medical Sciences in 2018]. Journal of Mashhad Dental School 2022;46(4): 295-304. [Persian]
28. Özaydin Özkara B, Ibili E. Analysis of Students' E-Learning Styles and Their Attitudes and Self-Efficacy Perceptions towards Distance Education. International Journal of Technology in Education and Science 2021; 5(4): 550-70. [DOI:10.46328/ijtes.200]
29. Mohammadimehr M, Shahmoradi M, Sheikhi S, Nazari H. [Comparing Students' Learning Style and Metacognitive Strategies of Abdanan City Universities]. Journal of Educational Studies 2016; 8: 1-13. [Persian]
30. Ulieru V, Drăghicescu L, Petrescu AM, Stăncescu I. Metacognition and learning styles. Proceedings of the 5th WSEAS/IASME international conference on Engineering education; 2008 Jul 49-54; Heraklion, Greece; 2008.
31. Jafarpanah Z, Farahian M. The Relationship between Learning Styles and Metacognitive Reading Strategy of EFL Learners. International Research in Education 2016; 4 (1): 47. [DOI:10.5296/ire.v4i1.8383]
32. Khalilpour Z, Aghdasi M, Sani SHZ. [Investigating the Relationship between Learning Styles and Cognitive Styles in Athletic Students with the Moderating Effect of Academic Levels and Gender]. Journal of Sports and Motor Development and Learning 2021; 13(2): 203-217. [Persian]
33. Babaie S, Hosseini Z, Babaee R. [The relationship between learning styles and students' metacognitive skills]. The third international conference on modern research in management, economy and humanities, Georgia. 2016. [Persian]
34. Imani Z, Sabetimani M, Qujurand K, Ardestani S. The Effect of Teaching Metacognition Strategies on Time Management. Journal of Life Science and Biomedicine 2013; 3 (3): 221-228.
35. Bakhtiarpour S. [The relationship among critical thinking, meta-cognitions strategies and time management with academic performance in students of islamic azad university ahvaz branch]. Journal of Social Psychology (New Findings in Psychology) 2012; 7(22): 5-19. [Persian]
36. Broadbent J, Poon WL. Self-regulated learning strategies & academic achievement in online higher education learning environments: A systematic review. The Internet and Higher Education 2015; 27: 1-13. [DOI:10.1016/j.iheduc.2015.04.007]
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Soltani Arabshahi S, Zabihi Zazoly A, Norouzi A, Keshavarzi M. Relationship between Metacognitive Strategies, Learning Styles and Time Management in Virtual Medical Education Students. RME 2023; 15 (3) :71-80
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1338-fa.html

سلطانی عربشاهی سید کامران، ذبیحی ززولی عاطفه، نورورزی اعظم، کشاورزی محمدحسن. بررسی ارتباط حالت فراشناختی، سبک های یادگیری و مدیریت زمان در دانشجویان مجازی آموزش پزشکی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1402; 15 (3) :71-80

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1338-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 3 - ( 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education