تنها کلید شکوفا کردن همه توانایی های فطری که در درون هر فرد نهفته آموزش است
(1). آموزش، راهبردی است با هدف و جهتی مشخص که در طول زمان اجرا می گردد. در جریان آموزش فراگیران مهارتها و طرز تلقیها و گرایشهای مناسب را جهت ایفای نقش خاص میآموزند
(2). سه رکن اساسی آموزش: استاد، دانشجو و محیط آموزشی میباشد و اختلال در هر یک از این ارکان موجب افت کیفیت آموزش خواهد شد. حال اگر استادی به شرح وظایف خود به درستی عمل نکند، زیان های جبران ناپذیری به نظام آموزشی دانشگاه برجای میگذارد
(3). صلاحیت هر استاد به معنای قدرت توانایی و ظرفیت انجام شرح وظایف می باشد بهعبارت دیگر صلاحیت آمیختن مهارت و دانش می باشد (4). اساتید توانمند می توانند نقص کتب آموزشی را پوشش دهند و محیط آموزشی فعال و جذاب برای دانشجویان پدید آورند. صلاحیت اساتید بدنه اصلی دانشگاه را تشکیل میدهند و بیشک از تجهیزات سازمان اهمیت بیشتری دارند. نقش اساتید علوم پزشکی در توسعه و ساخت جامعه بسیار کلیدی می باشد. اساتید در آموزش به دانشجویان و ارتقای بهداشت و درمان جامعه تاثیرگذار میباشند. بنابراین این افراد بزرگترین سرمایه هر جامعه بهحساب میآیند که نقشی بس حساس و آیندهساز در پرورش نیروهای متخصص ایفاء می کنند (5). لذا باید دانشگاهها برای رفع چالشها و نیازها در صلاحیت اساتید اقدام کنند. این امر جز با ارزشیابی میسر نمی باشد. برای اینکه آموزش از حالتی ایستا به مسیری پویا سوق دهیم از ارزشیابی استفاده میکنیم. زیرا ارزشیابی منجر به بهبود فعالیت مشارکتکنندگان میشود
(6). دانشگاهها با رفع این چالشها نه تنها به صلاحیت اساتید کمک میکنند بلکه از طریق ارتقاء توانمندی و حضور مثمرثمر آنها به دانشجویان نیز سود میرساند. همچنین ارزشیابی از راههای معمول در سیستم های آموزشی جهت تعیین عملکرد اساتید میباشد. ارزشیابی اساتید توسط دانشجویان باعث ایجاد بستری مناسب برای اساتید در جهت بهتر کردن ارائه آموزش میباشد. یکی از مهمترین عوامل موثر در جهت ارتقای عملکرد اساتید آگاهی از ویژگیهای استاد با صلاحیت از منظر دانشجویان میباشد. باور به اینکه هر فرد عالمی معلم تصور میشود باور غلطی بیش نیست، زیرا بسیاری از افراد متخصص نمیتوانند در هنر تدریس موفقیت چشمگیر و رضایت مطلوبی از یادگیرندگان کسب کنند
(7).
صلاحیت حرفهای اساتید پرستاری بسیار حائز اهمیت است، زیرا این اساتید با توجه به پیشرفت روزافزون علم پزشکی و بهداشت، باید به روز باشند و آخرین دانشها و مهارتهای پرستاری را به دانشجویان خود آموزش دهند. صلاحیت حرفهای اساتید پرستاری شامل داشتن مدرک تحصیلی مرتبط، تجربه کاری در حوزه پرستاری، داشتن مهارتهای ارتباطی و روابط انسانی، توانایی ارزیابی و ارائه بازخورد به دانشجویان میشود. مطالعات نشان میدهد که اساتید با صلاحیت حرفهای میتوانند بهبود عملکرد دانشجویان پرستاری، بهبود کیفیت خدمات درمانی و بهداشتی و کاهش خطاهای پزشکی در سطح جامعه را به دنبال داشته باشند. بهعلاوه، اساتید با صلاحیت حرفهای میتوانند به ایجاد محیط آموزشی فعال و پویا برای دانشجویان کمک کنند و به ارتقای سطح دانش و تواناییهای پرستاری در جامعه کمک کنند (8).
انجام تحقیقات در این زمینه میتواند به دو دلیل کمککننده باشد، نظرات میتواند بهعنوان بازخورد به اساتید در مورد عملکردشان در کلاسهای درس یا در دورههای آموزشی مختلف، مورد استفاده قرار گیرد و به بهبود کیفیت آموزشی و از طرفی میتواند به بهبود صلاحیت اساتید کمک کند. این نظرات بهعنوان یک داده مورد استفاده قرار میگیرند و میتواند به ارائه آموزشهای مرتبط با مهارتهای پرستاری و بهداشت، بهبود روشهای آموزشی و بهبود روابط اساتید و دانشجویان کمک کند. برای مثال، یک تحقیق انجام شده در این زمینه نشان داد که نظرات دانشجویان پرستاری در مورد صلاحیت حرفهای اساتید، میتواند به بهبود روشهای آموزشی، بهبود ارتباطات بین اساتید و دانشجویان و بهبود عملکرد اساتید کمک کند. همچنین، این تحقیق نشان داد که در صورتی که اساتید دارای صلاحیت حرفهای باشند، دانشجویان بیشتر به نظر آنها احترام میگذارند و بیشتر به آنها اعتماد دارند (9).
شناخت این ملاکها به اساتید کمک میکند تا برنامهریزی و اهداف آموزشی مناسبتری طراحی کنند. با وجود اختلاف نظراتی که درباره صلاحیت اساتید بین دانشجویان وجود دارد، نتایج نشان میدهد که دانشجویان بهعنوان یک منبع موثق برای کسب آگاهی در مورد صلاحیت اساتید شناخته میشوند. از سوی دیگر، بهدلیل اهمیت و حساسیت ویژه زندگی انسان که بر دوش این دانشجویان است، جایگاه آموزش در علوم پزشکی بسیار حائز اهمیت است. لذا هدف از این مطالعه تبیین درک دانشجویان پرستاری از صلاحیت حرفه ای اساتید بود.
روش ها
با توجه به هدف پژوهش برای کشف مفهوم صلاحیت اساتید دانشجویان پرستاری از روش تحلیل محتوای کیفی که قادر به کشف درک احساسات و معانی پنهان آنها میباشد، به کار گرفته شد. تحلیل محتوای کیفی نوعی روششناسی تحقیق در خدمت تفسیر محتوایی دادهها میباشد. بنابراین تحلیل محتوا را میتوان روش تحقیقی برای تفسیر ذهنی محتوای داده های متنی از طریق فرآیندهای طبقه بندی نظاممند، کدبندی و تمسازی یا طراحی الگوهای شناخته شده دانست
(10). مشارکت کنندگان در مطالعه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال1401 بودند. با استفاده از نمونهگیری مبتنی بر هدف از دانشجویان برای شرکت در مطالعه دعوت به عمل آمد. در مجموع با ۱۲ مشارکتکننده مصاحبه انجام شد. معیار ورود به مطالعه دانشجوی شاغل به تحصیل در ترم دو تا ترم هشتم پرستاری و معیار خروج عدم تمایل دانشجو به ادامه شرکت در مطالعه بود. برای جمعآوری دادهها از مصاحبههای نیمه ساختار استفاده شد. از سوالاتی مانند: 1)وقتی می گوییم صلاحیت اساتید چه چیزی به ذهنتان میآید، 2)درک و تجربه تان را به عنوان دانشجو از صلاحیت اساتید برایم بگویید، 3)در خصوص عواملی که میتوانند بر صلاحیت و شایستگی یک استاد دانشگاه تأثیر بگذارند از تجربیات خود در این رابطه برای ما بگویید و از سوالات کاوشی مانند چرا، چطور، چگونه، مثال بزنید، برای غنی شدن مصاحبهها استفاده شد. در انتهای هر مصاحبه از شرکت کنندگان سوال شد: "آیا سوالی بوده که باید میپرسیدم و اگر می پرسیدم شما تجربیات بهتری را در این زمینه در اختیارم قرار میدادید؟ اگر بلی بفرمائید." میانگین مصاحبه ها 40 دقیقه به طول انجامید. مصاحبهها تا زمان رسیدن به اشباع داده ها ادامه یافت. مشارکتکنندگان از نظر جنسیت، وضعیت تاهل و ترم تحصیلی متنوع بودند. از آنجا که هدف این مطالعه شناسایی ابعاد صلاحیت اساتید بر اساس درک دانشجویان بود. برای تحلیل دادهها از رویکرد تحلیل محتوای کیفی Elo و Kyngas (2008) استفاده شد. در این تحلیل استقرای با مطالعه نمونههای خاص، داده ها کدگذاری، سرفصلها ایجاد و دسته بندی و انتزاعات ایجاد می شوند (11).
ایـن روش جهــت تجزیــه و تحلیــل دادههــا، ســه مرحلــه: کدگذاری باز، ایجاد طبقه و انتزاعیسـازی را پیشـنهاد کرده اسـت. قبـل از شـروع کدگـذاری بـاز، مصـاحبه نوشته شده چندین بار خوانده شد تا اینکه درک کلـی از مصاحبهها بهدست آید. در مرحلـه کدگـذاری بـاز، در حین خواندن متن بدون استفاده از نرم افزار، کد به واحدهای معنایی اختصاص داده شـد. مرحله ایجاد طبقه: کدها ازلحاظ تفـاوت و شـباهت باهم مقایسه شد و آنهایی که بـر یـک معنـی دلالـت داشتند در یک طبقه قرار گرفت. کدهای جدید بعد از بررســی در زیــر طبقــات قبلــی قــرار گرفــت و بــا اضافه شدن مصاحبهها طبقات شکل گرفت. در حین شکلگیری طبقات جهت کاهش طبقـات اولیـه، پـس از مقایسه در حد امکان در هم ادغام شدند و حـول طبقه مشترک قرار گرفتند.
مرحله انتزاعی سـازی: محقـق بـر اسـاس کـدها به یک توصیف کلی از پدیده دسـت پیـدا کـرد. محتـوا موجـود بـر روی طبقـه و زیـر طبقـات، اسمی گذاشته میشد که در کل نشاندهنده محتوای آن طبقه بود. همچنین ایـن مراحـل در طـول تحقیـق حالت رفت و برگشتی داشته است.
تحلیل دادهها با خواندن آنها بهصورت مکرر آغاز میشود تا درک کامل درباره آنها به دست آید. برای اطمینان از دقت علمی و اعتبار دادهها و موفق بودن پژوهش تجزیه و تحلیل همزمان دادهها استفاده شد. برای قابلیت انتقال تلاش شد توصیفی جامعه از تجربیات شرکت کنندگان ارائه شود. برای تأمین اعتبار و اعتماد دادهها از معیارهای چهارگانه Guba & Lincoln, گوبا و لینکن (12) استفاده شد. یافتههای مطالعه به پنج نفر از شرکتکنندگان جهت بازبینی مطالب و انطباق یافتهها با تجارب داده شد. متن مصاحبهها و کدهای استخراج شده در اختیار اساتید تیم تحقیق و دو نفر از افراد که به تحقیق کیفی مسلط بودند قرار گرفت و پیشنهادهای آنان در فرایند کدگذاری اعمال شد. پژوهشگران با مشغولیت طولانی مدت و غوطهوری کامل در داده ها سعی کردند، اعتبار آنها را افزایش دهند.
برای تأمین اعتماد مطالعه، پژوهشگران همه مصاحبهها را با دقت و کلمه به کلمه نوشتند و بدون استفاده از نرم افزار تایپ کردند. تیم تحقیق یافته های پژوهش را به صورت مجزا و گروهی بررسی و مواردی که نیاز به اصلاح داشت را بازبینی نمود. برای تأییدپذیری مطالعه، پژوهشگران سعی کردند مراحل تحقیق را در طول مطالعه با دقت ثبت و گزارش کنند تا در صورت نیاز امکان مطالعه از سوی دیگران فراهم شود. جهت تأمین انتقالپذیری پژوهشگران تلاش کردند با توصیف و تشریح دقیق تحقیق، زمینه لازم را برای قضاوت و ارزیابی دیگران مهیا کنند. قبل از مصاحبه رضایت شفاهی مشارکتکنندگان جهت شرکت در مطالعه گرفته شد. هدف از کاربرد ضبط صدا برای آنها توضیح داده و اطمینان داده شد که گفتههایشان به صورت محرمانه حفظ خواهد شد. این مطالعه حاصل طرح پژوهشی مصوب معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مازندران با کد اخلاق IR.MASUMS.REC.1397.s.289 است.
یافته ها
یافته ها حاصل مصاحبه های تعاملی و انفرادی با ۱۲ دانشجوی پرستاری است. در مجموع 1431 کد اولیه از دادهها بهدست آمد. با مقایسه شباهت و تفاوت کدهای اولیه، سه مضمون اصلی شامل: "صلاحیت آموزشی، صلاحیت اخلاقی و مدیریت کلاس" و هشت مضمون فرعی استخراج شد. این مضامین بیانگر ابعاد یا خصیصههای معنایی درک شده دانشجویان پرستاری از صلاحیت اساتید بود. برای تبیین این مضامین از نقل قولهای مستقیم شرکت کنندگان (درون گیومه) به همراه شماره هر یک از آنها از 1 تا 12 استفاده شد.
- صلاحیت آموزشی
یکی از مضامین اصلی این مطالعه "صلاحیت آموزشی" از تجربیات دانشجویان میباشد که با سه زیر مضمون: بهروز بودن دانش اساتید، تخصص داشتن در رشته و قادر به انتقال مطلب بودن استخراج شد. صلاحیت آموزشی اساتید از مباحثی است که در متون، آن را بهعنوان فرایند آموزشی ذکر کردهاند که میتواند شامل مشخصات کلی اساتید برای تدریس باشد. تجربیات دانشجویان پرستاری بیانگر آن بود که اساتیدی صلاحیت آموزشی را دارند که در رشته خود متخصص، بهروز و توانایی انتقال علم و مهارت را به فراگیران داشته باشند. از آنجاییکه اطلاعات علمی در زمینه دانش علوم پزشکی وسیع است، برای احاطه داشتن برآن نیاز به مهارت و تخصص در زمینه خاص رشته میباشد. نحوه ارائه انتقال مطالب نیز به فراگیران نیاز به مهارتهای ویژه دارد.
1-1 به روز بودن دانش اساتید
دانشجویان به موضوع بهروز بودن دانش اساتید اشاره کردند. یکی از دانشجویان بیان داشت: " اساتید برای اینکه علمشون بالاتر بره خودشون هم پژوهش داشته باشن، یعنی چیزای روز و کارآمد رو بدونن و در جریان باشن که بتونن ارائه بدن"(شماره 11: ترم 3).
بهروز بودن دانش اساتید نیاز دانشجویان پرستاری است. برگزاری دورههای بازآموزی، برگزاری دورههای فرصت تحصیلی، اصلاح آییننامهها و دستورالعملهای ارتقای اساتید با محوریت دانشبنیان بودن فرایند ارتقاء و توجه به مسایل جانبی زندگی استادان میتواند در به روز بودن دانش آنها کمک شایانی کند که باید در دستورکار سیاستگذاران و مدیران آموزش عالی کشور قرار گیرد.
1-2 تخصص داشتن در رشته
تخصص داشتن در رشته، یکی دیگر از مباحثی که دانشجویان برای صلاحیت آموزشی اساتید خود به آن اشاره نمودند. برخی از دانشجویان با اساتیدی مواجه شدهاند که تخصص کافی در رشته درسی که در حال تدریس آن بودند را نداشتند و این موضوع باعث شده است که دانشجویان به کیفیت آموزش دریافتی شکایت کنند. یکی از دانشجویان بیان داشت: "این تخصص استاد نبود و چیز زیادی ازش نمیدونست ولی میومد درس میداد" (شماره 10: ترم 4). بهدلیل وسیع بودن و همچنین رشد علم و تغییر آن، در زمینه علوم پزشکی اینگونه برداشت میشود که یک فرد نمیتواند در تمامی زمینه ها حتی در رشته خود احاطه کافی به خصوص در فرایند یاددهی را داشته باشد.
1-3 قادر به انتقال مطلب بودن
مهارت انتقال مطلب علمی به فراگیر، یکی دیگر از مضامین فرعی در صلاحیت آموزشی اساتید است. دانشجویان در زمینههای مختلف، تجربیات خود را در فراگیری از اساتید خود بیان کردند. اگر استاد قادر به انتقال مطلب به فراگیر نباشد به نحوی که حتی تخصص و داشتن مدارک بالا توسط اساتید، تاثیری در یادگیری دانشجویان نخواهد داشت. یکی از دانشجویان به این شکل بیان کرد: "استادی داشتیم که تو کل تدریسش که درس اختصاصی هم بود نه آناتومی گفت نه فیزیولوژی نه بیماری و فقط میومد خاطره تعریف میکرد که فلان فامیلم بیمارستان بستری شد." (شماره 9: ترم2)
"توانایی یک استاد در بیان مباحث درسی بهصورت تخصصی خیلی مهمه. یک استادی میاد درس میده ولی تخصصش چیز دیگه است."(شماره 1: ترم 6)
تجربیات دانشجویان رشته پرستاری نشان میدهد که یکی از مشکلات مهم در فرایند یادگیری، عدم فهم و درک صحیح از ارائه درس استادان است. دانشجویان معتقد بودند که وظیفه استاد، فقط بیان مطلب نباید، باشد، بلکه باید در حین تدریس نیز ارزیابی از فهم و درک دانشجو داشته باشد. یکی از دانشجویان اینگونه بیان داشت:
"استاد هر جلسه درس میده یک ارزیابی داشته باشه که تموم بچهها درس و یاد گرفته باشن و بعدش پاشون و بذارن بیرون کلاس...."(شماره 5: ترم4)
دانشجویان تجربیات مختلف در انتقال اطلاعات علمی توسط استاد را داشتند. "درس آناتومی را خوب یاد گرفتیم چون هم با شکل بود و هم توضیحات کامل بود و چند جلسه هم با مولاژ کار کرد به حالتی ملکه ذهن ما شد و تونست در ذهن ما بگنجاند. به بیان دیگه چون کار ما عملیه اگر استاد به صورت عملی هم به ما درس بده بهتر در ذهن ما گنجانده میشه. به نظرم اکتیو بودن و فعالیت خیلی بهتر از اینه که خیلی راحت فقط حرف بزنه و ......"(شماره 1: ترم 6)
تجربیات دانشجویان مملو از روشهایی بود که اساتید برای انتقال اطلاعات بهتر به فراگیر استفاده کرده بودند. فعال کردن دانشجو در امر یادگیری از قبیل ارائه کنفرانس توسط دانشجو، بحث گروهی، پرسش و پاسخ در آخر کلاس میتوانست انتقال اطلاعات را برای آنها آسانتر نماید و همچنین بر این باور بودند که پیشگیری از یک روش روتین تدریس میتواند کلاس را برای آنها جذاب نماید و مقبولیت استاد را بین دانشجو افزایش دهد. در نتیجه یادگیری برای آنها اتفاق بیفتد.
در زمینه استفاده از تکنولوژی و روشهای تدریس اساتید، دانشجویان تجربیاتی را بیان داشتند که در انتقال دانش و مهارت به آنها کمک کرده بود. دانشجویان اینگونه بیان داشتند: "... وقتی استاد میاد صرفاً از پاورپوینت استفاده میکنه عین اون جمله رو میخونه انتهای ترم هم همون پاورپوینت رو میده دست من چیزی که من تو سه روز فرجه میتونم بخونمش چه دلیلی داره من 17 جلسه براش بیام کلاس. فقط استاد میاد سر کلاس از سر خودش رفع میکنه و میمونه یه سری جزوه و کتاب که دانشجو خودش باید بره مطالعه کنه که این کاریه که بنظرم بدون استادم میشه انجامش داد اصلاً نیازی نیست که این همه وقت از همه گرفته بشه."(شماره 12: ترم 3)
2- صلاحیت اخلاقی
دومین مضمون اصلی "صلاحیت اخلاقی" با سه زیر مضمون، الگوی رفتاری بودن، ظاهر آراسته و تفاوت قائل نبودن بین دانشجویان تبیین شد. مهمترین عاملی که در تعلیم و تربیت دانشجویان نقش ایفاء میکند، اساتید هستند زیرا آنها میتوانند با اندیشههایی که دارند بر روی هزاران نفر اثر بگذارند. اساتید دانشگاه از یک سو مسئول انتقال صحیح مفاهیم علمی و از سویی الگوی عملی و انسانی اخلاقی در محیطهای آموزشی هستند. خصوصیات شایسته اخلاقی یک استاد میتواند موجب تسهیل فرآیند آموزشی شده و حتی نقص کتب درسی و کمبود امکانات آموزشی را جبران کند. یا بر عکس، بهترین موقعیت و موضوع تدریس را با عدم توانایی در ایجاد ارتباطی مطلوب به محیط آموزشی غیرفعال و غیرجذاب تبدیل نماید.
2-1 الگوی رفتاری بودن
یکی از مضامین فرعی صلاحیت اخلاقی است که با کدهای محترمانه با دانشجو برخورد کردن، تواضع داشتن در برخورد با دانشجو، بازخوردهای محترمانه دادن تبیین شد. دانشجویان تاکید داشتند که اساتید باید با آنها بهصورت محترمانه برخورد کنند، حتی در صورتی که دانشجویان اعتراضی نسبت به نحوهی ارزیابی استاد داشته باشند. یکی از دانشجویان این گونه بیان داشت:
"وقتی در سایت دانشجو اعتراض کرد جواب اعتراض و منطقی باید داد. حتی اگه اعتراض ناحق باشه براش کامل توضیح میداد که چگونه نمره داده اگه به حق باشه یه تجربه میشه که دیگه تکرار نشه"(شماره 1: ترم 6)
دانشجویان اعتقاد داشتن بهموقع سر کلاس حاضر شدن استاد نوعی احترام به دانشجو است. یکی از دانشجویان اینگونه بیان داشت: "حضور به موقع استاد سر کلاس، زمانی که استاد برای وقت دانشجویان احترامی قائل نیست صلاحیتش میتواند سلب گردد." (شماره 4: ترم 4)
دانشجویان معتقد بودند از نظر اخلاقی، تواضع داشتن استاد در ارتباط با دانشجو میتواند برای آنها آموزنده باشد. یکی از دانشجویان اینگونه بیان داشت: " فخر فروش هم حالا مثلاً من فلان مدرک دارم اینجا جای من نیست خب دانشجو احساس حقارت میکنه، اره استادی بوده که گفته من هیچ وقت فکر نمیکردم همچین دانشکده ای بیام درس بدم" (شماره 6: ترم 6)
برخی از اساتید از آنجاییکه جایگاه بالاتری نسبت به دانشجو دارند از قدرت خود استفاده میکند و دانشجویان را میترساند. یکی از دانشجویان بیان کرد:
"استاد با افتخار میگفت که من ترم پیش 15 نفر را انداختم. که این ضعف تدریس استاده نه افتخار او که بخواهد جلسه اول کلاس در مقابل ما آن را بیان کند..."(شماره 2: ترم 2)". استاد چون قدرت داره میتونه دانشجو رو اذیت کنه و سیستم آموزشی هم بههیچ وجه از دانشجو پشتیبانی نمیکنه.." (شماره 6: ترم 6).
از موارد اخلاقی که دانشجویان بیان داشتن به رفتار مناسب اساتید در هنگام اشتباه دانشجو میباشد. یکی از دانشجویان بیان داشت: "من خودم یکی دو جا اشتباه کردم حواسم نبود جلوی بیمار دو تا سوتی دادم ولی ایشون بالای سر بیمار بهم هیچی نگفتن بعد اینکه کار تموم شد، اومدیم بیرون سمت تریتمنت اومدیم گفت که این اشتباه رو کردی حواست باشه دفعه بعدی اینکارو نکنی خیلی کارش خوب بود بنظرم ..." (شماره 8: ترم 2). خلق و خوی خوب استاد، رفتار مناسب و احترام به دانشجویان، باعث ترغیب آنها در یادگیری می شود.
2-2 ظاهر آراسته
یکی از مضمامین فرعی صلاحیت اخلاقی، داشتن ظاهر آراسته استاد بود. پوشش آکادمیک، مرتب و لباس مناسب از مواردی بود که دانشجویان به آن اشاره کرده اند. یکی از دانشجویان بیان داشت:
"بنظر من پوشش خیلی مهمه خب یه استادی که ریخت و قیافش بهم ریخته باشه، ژولیده باشه خب بنظر من انرژی منفی میده. مثلاً اینکه یک استاد مانتوی شیک بپوشه یا در مورد اقایون لباس مرتب داشته باشه یا یکی که چادریه روسری رنگی با همون حجاب کاملی که داره روسریهای رنگی میتونه انرژی مثبت بده. ظاهر برای استاد خیلی مهمه.."(دانشجو 11: ترم 5). دانشجویان معتقد بودند ظاهر آراسته استاد باعث انرژی بیشتر آنها در کلاس میشود.
2-3 تفاوت قائل نشدن بین دانشجویان
یکی دیگر از مضامین صلاحیت اخلاقی، تفاوت قائل نشدن بین دانشجویان بود. دانشجویان معتقد بودند اساتید نباید تبعیض از هر جهت بین دانشجویان داشته باشند. تفاوتهای جنسیتی، طبقاتی، قومیتی و موفقیت تحصیلی که میتواند باعث آزادگی دانشجو شود. یکی از دانشجویان اینگونه بیان داشت:
"سر کلاس همش روش به سمت دخترا داره صحبت میکنه اصلا کاری به پسرا نداره کل فعالیت کلاسی میسپاره به دخترا حتی تو نمره دهی ها هم ...... " (شماره 8: ترم 2)
3- مدیریت کلاس
سومین مضمون این مطالعه مدیریت کلاس بود که با دو زیر مضمون کلاسداری و طراحی کلاس تبیین شد. دانشجویان در تجربیات خود از صلاحیت استاد به مدیریت کلاس اشاره نمودند. مدیریت کلاس یک مهارت است که اساتید علاوه برصلاحیت آموزشی و اخلاقی نیاز به آن دارند. حضور دانشجو در یک زمان و یک مکان بهترین فرصت برای آموزش است که با مدیریت کلاس توسط استاد از این موقعیت میتوان استفاده بهینه را داشت. با این حال اصول اولیهای وجود دارد که با رعایت آنها، هر معلمی میتواند مدیریت و کنترل کلاس درس خود را تا حد زیادی بهبود بخشد.
3-1 کلاس داری
کلاس داری زیرمضمون مدیریت کلاس میباشد. دانشجویان در ارتباط با زمانبندی درست کلاس و توانایی کلاسداری اساتید تجربیاتی را ذکر کردند. یکی از دانشجویان بیان کرد:
همش خاطره تعریف میکنه و نصف بیشتر وقت رو میزاره پای حاشیه. اون اسلاید توضیحش دو دقیقه است ولی یه ربع بیست دقیقه زمان میبره. یه اسلاید در مورد خاکه بعد هر خاطرهی که در مورد خاک دارن و هیچ ربطی هم به درس نداره رو میگن" (شماره 10: ترم 4). "جلسات نباید طولانی و پشت سر هم باشد مثلاً فارماکولوژیک درس پایه است و وقتی چهار ساعت برای فارماکولوژی زمان میزاره، در واقع یک ساعت و نیم اول بازده خوبی داره و 3 ساعت و نیم بعدی بیخود است و بازده لازم را ندارد" (شماره 2: ترم 2)
برخی دروس چند واحدی نیاز است که اساتید با توانمندی های متفاوت بخش هایی از آن را ارائه دهند، که نیاز است از قبل با هم هماهنگ شوند که دوباره کاری مطلب و یا سبک ارائه آنها سازماندهی شده باشد اما متاسفانه اینگونه نمیباشد. یکی از دانشجویان اینگونه بیان داشت:
"سه تا استاد برای درس .... داشتیم و اصلاً هم با هم هماهنگ نیستن. استاد .... چون پاوراشون انگلیسی بود ما قاطی کردیم..... این ناهماهنگی باعث شده درس.... تبدیل شده به یه درس خیلی بد برای ما و همه ما برای نمره 13 و 14 میایم سر جلسه و همین که پاس کنیم برامون کافیه چیزی هم بهمون اضافه نشد"(شماره 9: ترم 2).
3-2 داشتن طرح درس
داشتن طرح درس یکی از مضمون فرعی مدیریت کلاسداری میباشد. با طراحی چارچوبی برای تدریس، اهداف مشترک و مشخصی بین استاد و دانشجو شکل میگیرد. یکی از دانشجویان بیان کرد:
"اینکه استاد طرح درس بدهد خیلی خوب است مثلاً استاد ... به ما طرح درس داد و گفت که زمینه بحث درمورد فلان موضوع است و هر جلسه هم طبق موضوعاتی که ازش حرف زده بودند پیش رفتند و در درس های دیگر استاد این کار را نکرد. ولی اگر این کار را بکند نظم و پرستیژ خود را میرساند" (شماره 3: ترم 4)
بحث و نتیجه گیری
این مطالعه با هدف تبیین درک دانشجویان پرستاری از صلاحیت حرفهای اساتید انجام شد. از تحلیل دادهها به سه درون مایه اصلی: صلاحیت آموزشی، صلاحیت اخلاقی و مدیریت کلاس و هشت درون مایه فرعی: به روز بودن دانش اساتید، تخصص داشتن در رشته، قادر به انتقال مطلب بودن، الگوی رفتاری بودن، ظاهر آراسته، تفاوت قائل نبودن بین دانشجویان، کلاس داری و داشتن طرح درس استخراج شد.
در زمینه صلاحیت آموزشی اساتید، یکی از مضامین فرعی، بهروز بودن دانش اساتید مورد بررسی قرار گرفت. سالاروند و همکاران در تحقیق خود به توانمندی علمی اساتید اشاره کردند که با بهروزکردن دانش و تحلیل مطالب به آن پرداختهاند
(13). خسروی و همکاران نیز به توان علمی و معلمی استاد اشاره و آن را زیر شاخه تواناییهای تخصصی اساتید قرار داده اند
(14). پیمان و همکاران نیز در مطالعه خود بیان کردند که استاد باید بتواند با اطلاعات علمی و تخصصی خود به پرسشهای دانشجویان پاسخ درست ارائه دهد
(15). همینطور حکمت پو و همکاران نیز لازمه توانمندی اساتید پرستاری را بارعلمی آنها دانستند
(16). جعفری و همکاران، کسب صلاحیت علمی و مهارتهای تخصصی پرستاری را وظیفه اصلی اساتید میدانستند و همچنین بر این عقیده بودند که انتقال اطلاعات به دانشجویان از موارد مهم مهارت اساتید میباشد
(4).
در زمینه صلاحیت اخلاقی، یکی از مضامین فرعی، الگوی رفتاری استاد مطرح شده است. مقدم و همکاران در مطالعه خود به این نکته اشاره کردند که حفظ حرمت و احترام دانشجویان توسط استاد، از مهمترین عوامل برقراری ارتباط از دیدگاه دانشجویان میباشد (17). گیلپسی(Gillespie) نیز احترام در محیط آموزشی را در رشد توانایی دانشجو سهیم میداند (18). در مطالعه زمانی و همکاران (2020) به اهمیت ارتباط فردی و خصیصههای شخصیتی استاد و تأثیر آن در روند آموزشی اشاره شده است (19).
مطالعات نشان میدهد که ویژگیهایی که دانشجویان برای یک معلم خوب مطرح میکنند، میتواند در بهبود آموزش و یادگیری تأثیرگذار باشد (20). دانشجویان در مطالعه حاضر، مدیریت کلاس را از صلاحیت حرفهای استاد برشمردند. در مطالعات پیشین، نقش مهم سازماندهی کلاس توسط استاد و تأثیر آن بر یاددهی و یادگیری بررسی شده است. نتایج مطالعه پیمان و همکاران نشان داد که سازماندهی صحیح کلاس توسط استاد، برای دستیابی به اهداف آموزشی و ایجاد موفقیت در فرایند آموزش بسیار حائز اهمیت است (15). همچنین، میرمحمدی و همکاران عملکرد و توانایی استاد را بهعنوان یکی از عوامل ضروری در ایجاد موفقیت در فرایند آموزش و پرورش دانستند (21). نتایج ارزیابی صلاحیت تدریس مدرسان در مطالعه هامدان(Hamdan) و همکاران در مالزی نشان داد که مدرسان صلاحیت آموزشی خود را در زمینه کنترل و مدیریت کلاس و برنامه ریزی آموزشی نیازمند به ارتقاء میدانند
(22). مطالعات دیگر نیز به صلاحیت تدریس استاد و توانایی مدیریت کلاس نیز پرداخته اند
) 21).
از یافتههای مطالعه حاضر نشان داد استادی با دانش به روز، متخصص بودن در رشته خود، توانا در انتقال مطالب، الگویی خوب، آراسته، عادل و توانا در مدیریت کلاس، استادی با صلاحیت است. مدیران دانشکده های پرستاری می توانند از یافته های این مطالعه برای ارزیابی صلاحیت های لازم افراد در تصدی جایگاه هیات علمی دانشگاه، جذب مربیان آموزشی، در برنامه های توانمندسازی اساتید استفاده نمایند. در نظر گرفتن دیدگاهها و تجربیات دانشجویان میتواند به تحول آموزش دانشگاه کمک کند. پیشنهاد می گردد راهکارهای ارتقای صلاحیت استادان و توانمندسازی آنان به طور جدی تر در محیطهای آموزشی مورد بررسی قرار گیرد.
قدردانی
این طرح مصوبه کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، دانشکده پرستاری بهشهر با کد ثبت 289 است. بدینوسیله از دانشجویانی که در این مطالعه مشارکت داشتند قدردانی میشود.