[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 15، شماره 2 - ( 1402 ) ::
جلد 15 شماره 2 صفحات 35-26 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین درک دانشجویان پرستاری از صلاحیت حرفه ای اساتید: تحلیل محتوای کیفی
هما وجدانی ، فاطمه طالبیان ، علی مرادی ، اکرم ثناگو* ، لیلا جویباری
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران ، akramsanagoo@gmail.com
چکیده:   (822 مشاهده)
مقدمه: یکی از عوامل مهم در یادگیری و موفقیت دانشجویان، صلاحیت حرفه­ ای اساتید است. هدف این مطالعه تبیین درک دانشجویان پرستاری از صلاحیت حرفه ­ای اساتید بوده است.
روش­ ها: این پژوهش کیفی با استفاده از نمونه ­گیری مبتنی بر هدف با 12 دانشجوی پرستاری در سال 1401 در دانشگاه علوم پزشکی مازندران انجام شد. برای جمع ­آوری داده ها از مصاحبه ­های نیمه ساختار استفاده شد. نمونه ­گیری به­ صورت هدفمند شروع و تا رسیدن به اشباع داده ها ادامه یافت. برای آنالیز داده­ ها از روش Elo و Kyngas (2008)  در سه مرحله کدگذاری باز، ایجاد طبقه و انتزاعی ­سازی انجام شد.
یافته ها: از تحلیل داده­ ها سه مضمون اصلی شامل صلاحیت آموزشی (به روز بودن دانش اساتید، تخصص داشتن در رشته، قادر به انتقال مطلب بودن)، صلاحیت اخلاقی (الگوی رفتاری بودن، ظاهر آراسته، تفاوت قائل نبودن بین دانشجویان)، مدیریت کلاس (کلاس­داری، داشتن طرح درس) استخراج شد.
نتیجه­ گیری: یافته‌ها بیانگر سه ویژگی آموزشی و اخلاقی و مدیریت کلاس یک استاد حرفه­ ای در پرستاری است. بکارگیری این ویژگی­ ها در مراکز اموزشی دانشگاه­های علوم پزشکی، نه تنها در بدو ورود بلکه در طول خدمت اساتید می­ تواند کاربرد داشته باشد.
واژه‌های کلیدی: صلاحیت حرفه ای، استاد، دانشجو، پرستاری
متن کامل [PDF 411 kb]   (226 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (349 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: حرفه اي گري ، اخلاق پزشكي
فهرست منابع
1. Ghorbani R, Haji-Aghajani S, Heydarifar M, Andade F, Abadi MS.[Viewpoints of nursing and para-medical students about the features of a good university lecturer]. Koomesh 2009;10 (2):77-84.[Persian]
2. Najafi, Mino, Kashmiri.[Gap analysis of skill and educational need's Ph.D. students in Tehran University of medical science as regards teaching skill]. RJMS 2014; 21 (118) :32-4 .[Persian]
3. Mohaddesi H, Feizi A, Salem R.[A Comparison Of Teachers And Students Opinions Toward Effective Teaching Standards In Urmia University Of Medical Sciences]. Nursing and Midwifery Journal 2012; 9 (6): 464-471.[Persian]
4. Jafari H, Mohammadi E, Ahmadi F, Kazemnejad A.[The perceptions of nursing students and their teachers about professional competency of academic staff: A qualitative study]. J Mazandaran Univ Med Sci 2014; 23 (110) :2-15 .[Persian]
5. Abdolmaleki S, Maleki H, Asadi F. [Effective teaching component of teachers in curriculum planning]. Research in Curriculum Planning 2018;15 (59): 95-114. [Persian]
6. Didehban H, Mirzazadeh A, Khankeh HR. [The Perspective of Medical Faculty Members about the Challenges of Faculties' Evaluation System in Iranian Context: A Qualitative Study]. Archives of Pharmacy Practice 2020;11(1): 47-53. [Persian]
7. Aslam MN. Student rating as an effective tool for teacher evaluation. J Coll Physicians Surg Pak 2013; 23 (1): 37-41.
8. Kianian T, Navidian A, Gheraatipour H. Assessment of teaching competencies of faculty members from the viewpoints of faculty members and students. Educ Strategy Med Sci 2020; 13 (4) :342-350.[Persian]
9. Nazari R, Eesa Mohammadi E .Characteristics of competent clinical instructors: a review of the experiences of nursing students and instructors. Journal of Nursing and Midwifery Sciences 2015: 2(2): 11-22.
10. Hsieh H-F, Shannon SE. Three approaches to qualitative content analysis. Qualitative health research 2005;15 (9): 1277-88. [DOI:10.1177/1049732305276687]
11. Elo S, Kyngäs H. The qualitative content analysis process. Journal of Advanced Nursing 2008: 62(1):107-115. [DOI:10.1111/j.1365-2648.2007.04569.x]
12. Lincoln YS, Guba EG. Naturalistic Inquiry.Beverly Hills, CA: Sage Publications, Inc;1985. [DOI:10.1016/0147-1767(85)90062-8]
13. Salarvand S, Yamani N, Kashani F, Salarvand M, Ataei M, Fesharaki MH. [Nursing Students' Perception of Ethical and Professional Characteristics of an Ideal Faculty Member: A Qualitative Study]. Iranian Journal of Medical Education 2015; 15: 481-94. [Persian]
14. Khosravi S, Pazargadi M, Ashktorab T. [Nursing Students' Viewpoints on Challenges of Student Assessment in Clinical Settings: A Qualitative Study]. Iranian Journal of Medical Education 2012; 11 (7): 735-49. [Persian]
15. Peyman H, Zarian A, Sadeghifar J, Alizadeh M, Yaghubi M, Yamani N. [Characteristics of a Capable University Teacher from the Students' Point of View]. Iranian Journal of Medical Education 2011; 10 (5) :1131-1139. [Persian]
16. Hekmatpou D, Jahani F, Nejat N. [Exploration of characteristics of a competent nursing faculty member: A qualitative study]. Iranian journal of Nursing research 2013; 8 (1): 58-67. [Persian]
17. Rahimi Moghadam S, Hosseini M S, Fekri N, Emkani M. Survey of the Priorities of Teachers Evaluation and effective factors from Students viewpoint of Neyshabur University of Medical Sciences. mededj 2019; 7 (2) :14-22.[Persian]
18. Gillespie M. Student-teacher connection in clinical nursing education. J Adv Nurs 2002; 37 (6): 566-76. [DOI:10.1046/j.1365-2648.2002.02131.x]
19. Zamani S, Enayatrad M, Ebrahimi H, Hosseini KZ, Hosseini RZ. [Characteristics of a Capable Teacher to Teach Effectively from Students' Perspective at Shahroud University of Medical Sciences]. International Journal of Health Studies 2020; 6 (1):0-0. [Persian]
20. Beigzadeh A, Shokoohi M, Vali L. [Characteristics of a capable university lecturer from the viewpoints of health services management students in Iranian Medical Universities]. Strides in Development of Medical Education 2014;11(3): 330-41. [Persian]
21. Mirmohammadi Meybodi SJ, Mazloomi Mahmodabadi S, Shahbazi H, Sharifpoor Z, Zeynolabedini M. [The Comparison of the Characteristics of Effective Teaching from Instructors' and Students' viewpoint, Yazd Shahid Sadooghi University of Medical Sciences]. Future of Medical Education Journal 2012; 2 (4): 24-31. [Persian]
22. Hamdan AR, Abdul Ghafar MN, Li LTH. Teaching competency testing among malaysian school teachers. European Journal of Social Sciences 2010;12:610-7.
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Vejdani H, Fatemeh Talebian F, Moradi A, Sanagoo A, Jouybari L. Explaining Nursing Students' Understanding of Teachers' Professional Competence: Qualitative Content Analysis. RME 2023; 15 (2) :26-35
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1275-fa.html

وجدانی هما، طالبیان فاطمه، مرادی علی، ثناگو اکرم، جویباری لیلا. تبیین درک دانشجویان پرستاری از صلاحیت حرفه ای اساتید: تحلیل محتوای کیفی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1402; 15 (2) :26-35

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1275-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 2 - ( 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education