[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 15، شماره 3 - ( 1402 ) ::
جلد 15 شماره 3 صفحات 38-25 برگشت به فهرست نسخه ها
اعتباربخشی دوره تخصصی دستیاری پزشکی خانواده دانشگاه های علوم پزشکی ایران
آبتین حیدرزاده ، ایده دادگران* ، فرزاد محسنی ، حسین خوشرنگ ، راضیه قرباندوست ، ماندانا جوانک ، نفیسه دادگران ، ماهدخت طاهری ، نگار پوروخشوری ، صدیقه فلاح بوساری
مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران ، i.dadgaran@gmail.com
چکیده:   (309 مشاهده)
مقدمه: تخصص پزشکی خانواده به ­عنوان یکی از مهم ­ترین سیاست­گذاری ­هایی است که در دهه­ ی اخیر در عرصه نظام آموزش و سلامت مطرح شده است، از طرفی دیگر اعتباربخشی به ­عنوان یکی از مهم­ترین  روش­ های تضمین و ارتقای کیفیت آموزش پزشکی، وسیله ­ای بسیار مناسب برای تضمین ارائه آموزش صحیح به دستیاران در مقاطع مختلف تحصیلی علوم پزشکی و در نهایت، ارائه خدمات مناسب به جامعه محسوب می­ شود. بدین جهت، هدف از پژوهش حاضر، اعتباربخشی دوره دستیاری ﭘﺰﺷﻚ ﺧﺎﻧﻮاده در دانشگاه ­های علوم پزشکی کشور می­ﺑﺎﺷﺪ.
روش ­ها: این مطالعه اعتباربخشی از نوع ارزشیابی است که توسط دبیرخانه شورای پزشکی عمومی وزارت با همکاری مرکز تحقیقات آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان و سازمان جهانی بهداشت اجرا شد. این پروژه در دو مرحله ارزیابی درونی و ارزیابی بیرونی در 12 دانشگاه علوم پزشکی کشور تربیت­ کننده دوره تخصصی پزشکی خانواده انجام گرفت. روش نمونه­ گیری مبتنی­ برکل جامعه پژوهش (شامل 12 دانشگاه علوم پزشکی کشور) بود. به ­منظور ارزیابی درونی از پرسشنامه استانداردهای تخصص پزشکی خانواده که توسط WONCA طراحی شده، استفاده شد. ترجمه و بومی­ سازی پرسشنامه به روش ترجمه و باز ترجمه انجام شد. پس از ترجمه، از طریق مکاتبه دبیرخانه شورای پزشکی عمومی با 12 دانشگاه کشور در اختیار آنان قرار گرفت. در ابتدای ارزیابی درونی، فرم ­های مربوطه به دانشگاه­ ها ارسال و پس از انجام ارزیابی درونی، ارزیابی بیرونی آغاز و ارزیابان جهت پایش، فعالیت ­های 12دانشگاه را تعیین نمودند. تجزیه و تحلیل داده­ ها به دو روش کمی و کیفی انجام شد. کلیه داده­ های حاصل از ارزیابی درونی و بیرونی مرتبط با جداول
TLR استانداردهای الزامی و ترجیحی به تفکیک هر دانشگاه از طریق نرم ­افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. اطلاعات حاصل از مستندات و مصاحبه­ ها به­ صورت کیفی مورد بررسی قرار گرفت. جهت انطباق نتایج ارزیابی درونی و بیرونی و نیز انطباق مستندات با گزارشات، ارزیابی تطبیقی توسط ارزیابان بیرونی و تیم تحقیق صورت گرفت.
یافته­ ها: با توجه به نتایج ارزیابی­ های درونی و بیرونی و نظرات ارزیابان، رای نهایی درخصوص اعتباربخشی دوره تخصصی پزشکی خانواده به تفکیک دانشگاه ­ها توسط تیم تحقیق صادر گردید. براساس این تصمیم ­گیری ۲ دانشگاه علوم پزشکی تایید نسبی برنامه (۳ ساله)؛ ۳ دانشگاه تایید نسبی برنامه (۲ ساله)؛ ۲ دانشگاه تایید نسبی برنامه (۱ ساله)؛ و ۱ دانشگاه تایید مشروط برنامه (6 ماهه) و ۴ دانشگاه عدم تایید صلاحیت را دریافت نمودند.
نتیجه­ گیری: نتایج اعتباربخشی این مطالعه به منزله راهنمایی جهت تقویت نقاط قوت و برطرف نمودن نقاط ضعف در اجرای برنامه موجود جهت دانشگاه ­های علوم پزشکی و منبعی جهت تصمیم­ گیری در سطح کلان و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جهت اعطاء مجوز ادامه کار و فعالیت دانشگاه­ ها برای تربیت دوره تخصصی پزشکی خانواده است.
واژه‌های کلیدی: اعتباربخشی، ارزشیابی، آموزش پزشکی، پزشکی خانواده، دستیاری
متن کامل [PDF 548 kb]   (120 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (314 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
فهرست منابع
1. Ministry of Health and Medical Educatio.[Educational program and criteria of family physician specialty]. Tehran. Ministry of Health and Medical Education; 2015. [Persian]
2. Mohammadian M, VafaeeNajar A, NejatzadehganEidgahi Z, Jajarmi H, Hooshmand E. [Reviewing the Challenges of Family Physician Program from the Perspective of Managers and Doctors in North Khorasan province 2017]. Journal of Paramedicine and Rehabilitation Sciences of Mashhad 2018; 7 (1): 14- 24. [Persian]
3. Jabari A, Sharifirad G, Shokri A, BahmanZiari N, Kordi A.[Overview of the Performance of Rural Family Physician in Iran]. Health Inf Manage 2013; 9 (7): 1132- 45. [Persian]
4. Reiesian Sh, Eslamian M, Azmal M, Bastani P, Kalhor R.[Assessment Of Urban Family Physician Program In Pilot Centers Covered By Ahvaz Jundishapur University Of Medical Sciences]. payavard Salamat 2013; 7 (1) :11-20. [Persian]
5. Family Medicine Residency. [Cited 2019 Aug10]. Available from: http://etums.tums.ac.ir/Default. aspx? PageID=95 [Persian]
6. Family Medicine Residents Official Website of Iranian Family Physicians. [Cited 2019 Oct22]. Available from: http://www.iranianfamilyphysicians.com [Persian]
7. EDC of Isfahan. Operational Program of Accreditation and Appraisal Unit. [Cited 2018 Jul 18]. Available from: http://edc.mui.ac.ir/fa [Persian]
8. Pazargadi M, Peyravi H A, Pourkhoshbakht Y, Alavi Mojed H, Azizi F.[Proposing an Accreditation Model for Medical Universities of Iran]. Iranian Journal of Medical Education 2001; 1 (4) :26-35. [Persian]
9. Hakkak M, Hozni SA, Shahsiah N, Akhlaghi T.[Design of Hospital Accreditation Model: A Qualitative Study]. Management Strategies in Health System 2017; 2 (3) :201- 14. [Persian]
10. Tabrizi J, Kabiri N, Abdollahi L, Yari Fard K, Saadati M, Daemi A, et al.[Developing Accreditation Measures for Adapted Model of Clinics' Accreditation and Accrediting the Clinic of Tabriz Aali Nasab Hospital Using this Model in 2012]. Depiction of Health 2014; 4 (4): 26- 30. [Persian]
11. Mirzadeh A, Tavakoli S, Yazdani K, Taj M. Accreditation: A Way to Quality Assurance and Improvement. Iranian Journal of Medical Education 2004; 4 (2): 105- 16. [Persian]
12. MacLellan A M, Brailovsky C, Rainsberry P, Bowmer I, Desrochers M. Examination outcomes for international medical graduates pursuing or completing family medicine residency training in Quebec. Canadian Family Physician 2010; 56 (9): 912- 8.
13. Miri A, Sanainasab H, Khajeazad M, Mohtashami R. [Assessment of the Implementation of the Standards of the World Federation of Medical Education (WFME) during the Internship Period of One of the Tehran University of Medical Sciences]. Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences 2018; 11 (1): 148 -56. [Persian]
14. Nejatifar F, Gharib C, Monfared A, Shenavar I, Alavi SA, Hojati A, et al.[Internal evaluation of residency training course in internal medicine of Guilan University of Medical Sciences in 2022]. Research in Medical Education 2022; 14 (1): 79- 88. [Persian] [DOI:10.52547/rme.14.1.79]
15. Gibson C, Ladak F, Shrestha A, Yadav B, Thu K, Aye T. Use of WONCA global standards to evaluate family medicine postgraduate education for curriculum development and review in Nepal and Myanmar. Education for Primary Care 2016; 27 (5): 351- 7. [DOI:10.1080/14739879.2016.1218798]
16. Narenji Thani F, Jamaladdini H, Rouhani S.[Identification and evaluation of internal factors related tothe education management system in the Red Crescent Society of the Islamic Republic of Iran]. Journal of Medicine and Spiritual Cultivation 2019; 28 (1): 79- 102. [Persian]
17. Mirzaei A, Sadeghifar J, Mousavi SM, Khodayari R. Internal Evaluation in Selected Educational Groups of Faculty of Medicine in Ilam University of Medical Sciences (A Short Report). Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences 2013; 12 (1): 71- 8. [Persian]
18. Sereshti M, Banaeian S, Delaram M, Kazemian A, Safdari Dehcheshme F, Karami A, et al. [Internal Evaluation of Midwifery Department, Nursing and Midwifery Faculty of Shahrekord University of Medical Sciences]. Educ Strategy Med Sci 2019; 11 (5):191- 9. [Persian]
19. Al- Khathami AD. Evaluation of Saudi family medicine training program: The application of CIPP evaluation format. Medical teacher 2012; 34 (sup1): S81- S9. [DOI:10.3109/0142159X.2012.656752]
20. Dobbie A, Kelly P, Sylvia E, Freeman J. Evaluating family medicine residency COPC programs: meeting the challenge. Family Medicine- Kansas City 2006; 38 (6): 399.
21. Eden AR, Peterson LE. Impact of potential accreditation and certification in family medicine maternity care. Fam Med 2017; 49 (1): 14- 21.
22. David AK. Preparing the personal physician for practice (P4): residency training in family medicine for the future. The Journal of the American Board of Family Medicine 2007; 20 (4): 332- 41. [DOI:10.3122/jabfm.2007.04.070081]
23. Hosseini M, Tabrizchi N.The Trend of Family Physician in Iran and Selected Countries of the World. Iran J Cult Health Promot 2022; 6 (1) :12-18.
24. Buchman S. It's about time: 3-year FM residency training. Canadian Family Physician 2012; 58 (9): 1045.
25. Fowler N, Lemire F, Oandasan I, Wyman R. The evolution of residency training in family medicine: a Canadian perspective. Family Medicine 2021; 53 (7): 595- 8. [DOI:10.22454/FamMed.2021.718541]
26. Scherger JE. Preparing the personal physician for practice (P4): essential skills for new family physicians and how residency programs may provide them. The Journal of the American Board of Family Medicine 2007; 20 (4): 348- 55. [DOI:10.3122/jabfm.2007.04.070059]
27. Khazaei MR, Zanganeh F, Eftekhari LM, Rezaei M. Characteristics of the Internal Evaluations of the Educational Groups in Kermanshah University of Medical Sciences, Iran. Educational Research in Medical Sciences 2021; 10 (1): e115443. [DOI:10.5812/erms.115443]
28. Maniate JM. Redesigning a resident program evaluation to strengthen the Canadian residency education accreditation system. Academic Medicine 2010; 85 (7): 1196- 202. [DOI:10.1097/ACM.0b013e3181e1a73b]
29. Bazargan A.[Rethinking about continuous quality assessment in Iran higher education: Need for strengthening national evaluation agencies and framework revision.]Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education 2022; 27 (4): 1- 23. [Persian] [DOI:10.52547/irphe.27.4.1]
30. Tomlinson M. Conceptions of the value of higher education in a measured market. Higher Education 2018; 75 (4): 711- 27. [DOI:10.1007/s10734-017-0165-6]
31. WONCA. WONCA Global Standards on PostgraduateFamily Medicine Education [Cited 2013 Feb14]. Available from: https://www.woncaeurope.org
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Heidarzadeh A, Dadgaran I, Mohseni F, Khoshrang H, Ghorbandoost R, Javanak M, et al . Accreditation of the Family Medicine Residency Training Programme in Universities of Medical Sciences(UMS) of Iran. RME 2023; 15 (3) :25-38
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1252-fa.html

حیدرزاده آبتین، دادگران ایده، محسنی فرزاد، خوشرنگ حسین، قرباندوست راضیه، جوانک ماندانا، و همکاران. و همکاران.. اعتباربخشی دوره تخصصی دستیاری پزشکی خانواده دانشگاه های علوم پزشکی ایران. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1402; 15 (3) :25-38

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1252-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 3 - ( 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education