یادگیری الکترونیکی به عنوان یکی از انواع یادگیری خود محور یکی از پدیده های دنیای آموزش مدرن است که در عصر اطلاعات و در جامعه ی مبتنی بردانش پا به عرصه ی وجود گذاشته است. نفوذ سریع فناوری اطلاعات در میان آحاد مردم و استفادهی روز افزون از تکنولوژی در عرصه های مختلف موجب تغییر شیوه ی زندگی آنها شده است. همچنین در حیطه آموزش، روشهای مبتنی بر تکنولوژی با روش های سنتی آموزش بهطور جدی به رقابت پرداخته است. این تغییر شیوه ی سیستم آموزشی رشته های علوم پزشکی از جمله دندانپزشکی را نیز ملزم به استفاده از این فناوری ها در دروس تخصصی میکند (1). یادگیری الکترونیکی اصطلاحی به معنای استفاده از روشهای مختلف از جمله مولتی مدیا برای اهداف آموزشی است که میتواند از طریق موبایلهای هوشمند، لپ تاپ و فضای مجازی صورت گیرد (2). ویژگی اصلی و اساس یادگیری الکترونیکی خاصیت ارتباطی و تعاملی آن است که بستری برای پردازش و معنابخشی بهتر به اطلاعات را فراهم می کند (3). کلاس های آموزش سنتی به علت اینکه وابسته به مکان و زمان خاصی هستند، نمیتوانند بستر مناسب و جذابی را برای یادگیری فراهم آورند و همچنین نمیتوانند باعث بهبود مهارت و خلاقیت یادگیرندگان شوند (4). یکی از ابزارهای مهم اطمینان از اثر بخشی آموزش در موقعیت های از راه دور و چهره به چهره، از طریق پشتیبانی از یادگیرنده است. از آنجاکه یادگیرندهها بهطور فزاینده و چشم گیری از شبکه ی جهانی وب برای تعامل در یادگیری و همکاری استفاده می کنند، سیستم های پشتیبانی دانشجو هم به این فرآیند یادگیری کمک میکنند و به یادگیرنده در ارتقای تواناییها و اعتماد به نفس در خود محوری در آموزش و تعامل اجتماعی یاری میرسانند (5). حفظ دانشجو در حیطه ی آموزشی که به آن وارد شده است، مساله ای بسیار مهم است. استفاده از سیستمهای الکترونیکی و برنامههای شبکههای اجتماعی با افزایش میزان کارایی برنامه های آموزشی و سهولت در دسترسی به مطالب و یادگیری، می تواند باعث افزایش علاقمندی و رضایتمندی دانشجویان از رشتهی تحصیلی و کاهش میزان انصراف و ترک دانشگاه شود (6).
امروزه تلفن همراه هوشمند بخش مهمی از زندگی مدرن را تشکیل میدهند و امکان دسترسی راحت به اینترنت و همچنین قابلیت به اشتراک گذاشتن تصاویر و فیلم و پیام رسانی سریع را فراهم میکنند. قاعدتاً دانشجویان پزشکی ودندانپزشکی نیز از این امکانات مستثنی نیستند و اکثریت آنها دارای تلفن همراه هوشمند بوده و از نرم افزارهای پیامرسان سریع استفاده میکنند. مطالعات نشان دادهاند که استفاده از نرمافزارهای موبایل در آموزش پزشکی و دندانپزشکی باعث افزایش مشارکت دانشجویان در روند آموزش، بهبود روند بازخورد و ارتقاء ارتباط بین دانشجویان و اساتید میگردد (7). یکی از این نرم افزارهای کاربردی، Tritapp است که یک شبکه اجتماعی تخصصی در حوزهی علوم پزشکی است. کاربران این شبکه متخصصان در حوزهی علوم پزشکی مانند: پزشک، دندانپزشک، داروساز، پرستار است. هدف این شبکه، ایجاد ارتباط تخصصی بین کاربران است تا به اشتراک اطلاعات و به حل مسایل حرفهی خود بپردازند همچنین اساتید در آن میتوانند موضوعات جدید را آموزش دهند که میتواند بستری کاربردی برای حمایت از فراگیر باشد.
در درس مبانی اندودانتیکس دانشجویان برای اولین بار در دوره تحصیل خود با این درس آشنا میشوند و برای نخستین بار وارد بخش اندو میشوند. با توجه به حساسیت این درس و ماهیت آن که با بیماران دارای درد سر و کار دارند، لازم است علاوه برکسب دانش، مهارت لازم در چگونگی تحصیل در این بخش را بهدست بیاورند و با راهنمای مطالعه و قوانین و مقررات بخش اندو بهطور کامل مسلط شوند. با توجه به اطلاعات در دسترس و تحقیقات انجام شده، مطالعهای که به بررسی تاثیر ارایهی راهنمای مطالعه با تلفن همراه هوشمند در آموزش دندانپزشکی بپردازد، انجام نگرفته است؛ لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر ارائهی راهنمای مطالعه و قوانین بخش اندو با تلفن همراه هوشمند در درس مبانی اندودانتیکس عملی (واحد عملی پری کلینیک اندودانتیکس) بررضایتمندی و خوداظهاری توانمندی در دانشجویان دندانپزشکی عمومی طراحی شد.
روش ها
این مطالعه بهصورت نیمه تجربی برروی 36 دانشجوی سال چهارم (سال تحصیلی 1400 -1399) رشته دندانپزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران در واحد درسی مبانی اندودانتیکس (پری کلینیک) انجام گرفت. با توجه به اینکه تعداد کل دانشجوهای سال چهارم دانشکده دندانپزشکی پردیس بینالملل دانشگاه علوم پزشکی تهران 36 نفر بود، حجم نمونه بهروش سرشماری شامل کلیه دانشجویان سال چهارم (36 نفر) در نظر گرفته شد.
به منظور انجام این مطالعه، ابتدا تاییدیه کمیته اخلاق در تحقیقات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران اخذ شد. دانشجویان به دو گروه مساوی تقسیم شدند که این تقسیم بندی براساس تقسیم دانشجویان برای گذراندن درس مبانی اندو عملی در دو نیم ترم اول و دوم توسط واحد آموزش پردیس بینالملل دانشکده دندانپزشکی بود. اهداف و روش اجرای مطالعه توسط محققین بهطور کامل به دانشجویان توضیح داده شد و پس از اخذ رضایتنامه آگاهانه دانشجویان در این مطالعه شرکت کردند. جهت جلوگیری از Contamination، گروه شاهد دانشجویانی بودند که در نیم ترم اول واحد درسی مبانی اندو را میگذراندند.
در گروه شاهد، قوانین و راهنمای درس مبانی اندودانتیکس عملی طبق کوریکولوم بهروش رایج مربوطه در اختیار دانشجویان قرار گرفت. روش رایج بدین صورت بود که قوانین ورود به بخش در جلسه اول به دانشجویان توضیح داده شد و برنامه دمو و کار عملی طول ترم برروی تابلو اعلانات پری کلینیک نصب و همچنین راهنما و برنامه آموزشی در سایت دانشکده بارگذاری شد. در گروه آزمون، علاوه برروش معمول بخش اندو، راهنمای مطالعه و قوانین بخش اندو با استفاده از شبکه اجتماعی متخصصان علوم پزشکی Tritapp در اختیار دانشجویان قرار گرفت. در واقع با استفاده از این نرمافزار، در طول دوره از دانشجویان پشتیبانی شد. اطلاعات مربوط به قوانین و راهنمای مطالعه در ابتدا و در طول دوره بهصورت اطلاعیه متنی و یا پستهای تصویری در اختیار دانشجویان قرار داده شد و در طول دوره برنامههای کار عملی و زمان دمو و وسایل مورد نیاز به ایشان یادآوری شد. در این گروه دانشجویان پس از نصب نرمافزار برروی گوشیهای همراه هوشمند خود و آشنایی با این شبکه اجتماعی، از طریق مطالعه ی متن، مشاهده تصویر و پاسخ به سوالات از قوانین بخش اندو و راهنمای مطالعه این درس مطلع گردیدند. تمام دانشجویان گروه مداخله ترغیب به استفاده از نرمافزار شدند و محققین، قبل از آغاز ترم تحصیلی، با همکاری گروه پشتیبانی Tritapp آیکون مورد نظر را در نرمافزار فوق قرار دادند و کلیه دانشجویان گروه مداخله عضو گروه شدند. با این حال، اگر دانشجویی از اپلیکیشن و پکیج استفاده نمیکرد دچار عواقبی مانند کسر نمره نمیشد. بهمنظور ارزیابی رضایت دانشجویان در بخش اندو با استفاده از این شبکه اجتماعی، در پایان هر گردش با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته توانمندی و رضایتمندی مورد بررسی قرار گرفت. خلق گویهها و سازههای ابزار یعنی ساخت پرسشنامه؛ با استفاده از نظر پژوهشگر (به صورت عمده) و همچنین سوالات و پرسشنامه های موجود و مورد نظر محققان در مطالعات پیشین انجام پذیرفت. سپس گویهها با یکدیگر ترکیب شده تا سازههای ابزار را شکل دهند. جهت تعیین خصوصیات روانسنجی پرسشنامه طراحی شده، روایی محتوایی (CVI، CVR) و روایی صوری اندازهگیری شد. برای تعیین روایی محتوایی، از دو روش کمّی و کیفی استفاده شد. برای تعیین روایی محتوا، گویهها در اختیار متخصصان حیطه دندانپزشکی قرار گرفتند تا از لحاظ اعتبار محتوایی بررسی شوند. در روش کیفی، رعایت دستور زبان (Grammar)، استفاده از کلمات مناسب (wording)، قرارگیری آیتمها در جای مناسب خود (Item allocation) و امتیازدهی مناسب (Scaling)، توسط متخصصان مورد بررسی قرار گرفت. بازخورد متخصصان در زمینه سوالات گردآوری و براساس آن اصلاح شود.
بهمنظور ارزیابی روایی محتوایی ابزار به شکل کمّی، ضریب CVR (ضریب نسبت روایی محتوا یاContent Ratio Validity) و شاخص CVI (شاخص روایی محتوا یا Content Index Validity) استفاده شد که ابزار با (CVI=1 , CVR=0.62). تایید گردید. پس از بررسی روایی محتوایی، ابزار طراحی شده به پنل متخصصین داده شد تا درمورد ظاهر سوالات نظر بدهند. برای تعیین روایی صوری نیز از دو روش کمّی و کیفی استفاده شد. در تعیین کیفی روایی صوری، موارد سطح دشواری، میزان عدم تناسب و ابهام مورد بررسی قرار گرفت و اصلاح شد. در مرحله بعدی، جهت کاهش و حذف آیتم های نامناسب و تعیین اهمیت هر یک از آیتم ها، از روش کمّی (نمره دهی از 1 تا 5) تاثیر آیتم استفاده شد. پرسشنامه ی نهایی شامل اطلاعات دموگرافیک دانشجویان (سن، جنس، میزان استفاده از فضای مجازی در شبانه روز) برای گروه مداخله با 24 آیتم و گروه شاهد با 12 آیتم بود. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS.Ver.23 و شاخصهای آمار توصیفی (فراوانی و درصد)، و با توجه به توزیع نرمال بودن نمرات از آزمونt-test و در غیر اینصورت از Mann- Whitney برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. همچنین سطح معنیداری کمتر از 05/0 در نظر گرفته شد.
یافته ها
در مطالعه حاضر در مجموع 36 دانشجو مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج نشان داد که از لحاظ توزیع جنسی، به ترتیب در گروه مداخله 1/42 درصد مرد و 9/57 درصد زن و در گروه شاهد 2/41 درصد مرد و 8/58 درصد زن حضور داشتند. همچنین سن افراد مورد مطالعه، در گروه مداخله با میانگین سنی افراد برابر 26/2 ± 68/24 سال و در گروه شاهد برابر 11/1 ± 64/24 سال بود که از لحاظ آماری تفاوت معنیداری بین دو گروه وجود نداشت (951/0p=).
نتایج نشان داد که زمان استفاده دانشجویان از شبکههای اجتماعی، در گروه مداخله (15 درصد بین 5/0 تا 1 ساعت، 8/36 درصد بین 1 تا 2 ساعت و 4/47 درصد) بیش از 2 ساعت از این شبکهها و در گروه شاهد (9/5 درصد بین 5/0 تا 1 ساعت، 2/41 درصد بین 1 تا 2 ساعت و 9/52 درصد) بیش از 2 ساعت از این شبکهها استفاده میکردند (نمودار 1). همچنین نتایج نشان داد که تفاوت معنیداری در زمان استفاده از شبکههای اجتماعی بین دو گروه وجود ندارد (640/0p=).
نتایج نشان داد که کلیه دانشجویان گروه مداخله از نرمافزار تریت اپ برای دریافت راهنمای مطالعه و قوانین بخش اندو استفاده می کردند. از نظر رضایت در طراحی نرمافزار کاربردی تریت اپ، 5/44 درصد از دانشجویان، آن را متناسب با نیازهای دانشجویان می دانستند. 4/44 درصد از دانشجویان طراحی بصری و گرافیک نرمافزار را مناسب می دانستند. همچنین 5/55 درصد از دانشجویان اعتقاد داشتند که نرم افزار تریت اپ دارای کاربری آسان و کاربر پسند است و6/55 درصد از دانشجویان فضا و طراحی نرمافزار تریت اپ را بهعنوان یک برنامه کمک آموزشی، مناسب و کارآمد دانستند. کلیه دانشجویان (100درصد) معتقد بودند که استفاده از این نرم افزار به عنوان یک برنامه کمک آموزشی برای ارائه راهنمای مطالعه و قوانین بخش اندو، از گمراهی و اتلاف وقت دانشجو جلوگیری می کند. 8/77 درصد دانشجویان معتقد بودند که نرمافزار تریت اپ امکانات مورد نیاز را بهعنوان یک برنامه مستقل برای پاسخگویی به نیاز دانشجویان برای تعامل با اساتید را دارد. 4/33 درصد دانشجویان گزارش کردند که تریپ اپ در افزایش توانایی آنها در تعامل با دیگران در شبکههای مجازی تاثیر مثبت داشته است. 4/83 درصد دانشجویان با توجه به مجازی شدن فعالیتهای آموزشی در طی دوران کرونا وجود نرمافزارهای اجتماعی مانند تریت اپ را برای ارائه محتواهای آموزشی و محتواهای پشتیبانی کمک کننده دانستند. 7/28 درصد از آنان اظهار داشتند که از دریافت پاسخ به موقع از سوی سیستم پشتیبان از طریقنرم افزار تریت اپ، رضایت دارند. 7/28 درصد دانشجویان از دریافت پاسخ مناسب و کامل از سوی سیستم پشتیبان از طریق نرم افزار تریت اپ، رضایت داشتند.
جدول شماره یک نشان میدهد که در حیطه رضایتمندی بجزء سوال " روش ارائه قوانین بخش اندو و راهنمای مطالعه آن، مناسب است"(019/0 =p)، در کلیه سوالات تفاوت معنیداری آماری بین گروه مداخله و شاهد وجود ندارد. در حیطه خوداظهاری نتایج نشان داد که در هیچکدام از سوالات بین دو گروه مداخله و شاهد تفاوت معنیداری آماری وجود ندارد (جدول 1).
بحث و نتیجه گیری
با توجه به نتایج بهدست آمده، در مطالعه حاضر، بهره گیری از برنامه Tritapp بهعنوان یکی از شبکههای اجتماعی ویژه پزشکی با هدف ارائه راهنمای مطالعه و قوانین بخش اندودانتیکس موفقیت قابل قبولی داشته است. اما در حیطه افزایش توانمندی دانشـجویان تفـاوت معنیداری ایـجاد نکرده بود. در مطالعه حاضر کلیه دانشجویان از نرمافزار تریت اپ استفاده کردند. در انجام چنین مطالعاتی استفادهی تمام اعضای گروه مداخله از موبایل هوشمند و اپلیکیشنهای آنلاین یک چالش محسوب میشود. نتایج مـطالعهی Manakil در سـال 2017 بهمنظور بررسی تاثیر تکنولوژی موبایل در آموزش دندانپزشکی در میان 251 نفر از دانشجویان سال اول و سال آخر در دانشکده دندانپزشکی نشان داد که صرفاً 15 تا 25 درصد دانشجویان از اپلیکیشن استفاده میکنند. اما با توجه به پیگیری های انجام شده و همچنین احساس نیاز دانشجویان به پشتیبانی آنلاین در دوران پاندمی کرونا، در مطالعه وی کلیه افراد گروه مداخله عضو اپلیکیشن تریت اپ شده و در گروه فعالیت داشتند (8).
در مطالعه حاضر به لحاظ جنسیت تفاوتی در میزان استفاده از نرمافزار تریت اپ بین دانشجویان دختر و پسر مشاهده نشد که میتواند نشاندهنده این باشد که بسته حمایتی به میزان مشابهی جذابیت در هر دو جنس داشته است. میتوان گفت نیاز آن در بین دانشجویان مرد و زن احساس شده است. نتایج بیانگر آن بود که 50 درصد از شرکتکنندگان در هر دو گروه، بیشتر از دو ساعت در طول شبانه روز از فضای مجازی استفاده میکردند. نتایج مطالعه Nalwa و همکاران نشان داد که در سالهای اخیر استفاده از اینترنت و فضای مجازی رشد چشمگیری داشته است (9). این امر میتواند قابل توجه سیاستگزاران امر آموزش باشد تا از پتانسیل تمایل دانشجویان به فضای مجازی، از آن به عنوان ابزاری در ارتقاء آموزش دندانپزشکی بهره گیرند.
نتایج مطالعهی حاضر نشان داد که در حدود نیمی از دانشجویان گروه مداخله طراحی تریت اپ را متناسب با نیازهای شخصی خود میدانستند و اکثراً وجود نرمافزارهای کاربردی نظیر تریت اپ را برای ارائه محتواهای پشتیبانی بسیار کمککننده میدانستند. بیش از 80 درصد دانشجویان در گروه مداخله اعتقاد داشتند که راهنمای مطالعه و قوانین بخش را در دسترس هستند. در مطالعه مشابه Alamerو همکاران نتایج نشان داد که استفاده از یک نرمافزار کاربردی(whatsup) برای حمایت از فراگیران و تشویق آنها بسیار مفید بوده و موجب رضایت فراگیران شده است (10). حال آنکه در مطالعه حاضر از نرم افزار تخصصی که صرفاً به گروه علوم پزشکی اختصاص یافته است؛ استفاده گردید. لذا به نظر میرسد گسترش شبکههای اجتماعی تخصصی و کاربرد آن در آموزش دندانپزشکی میتواند فضای حرفهایتری برای حمایت از فراگیر باشد.
کلیه دانشجویان گروه مداخله معتقد بودند که استفاده از نرمافزار کاربردی تریت اپ بهعنوان یک برنامه کمک آموزشی برای ارائه راهنمای مطالعه و قوانین بخش اندو، از گمراهی و اتلاف وقت دانشجو جلوگیری میکند. به احتمال زیاد ارتباط شبانه و روزی آنلاین با اساتید، پشتیبانی و یادآوری روزانهی برنامههای تئوری و همچنین یادآوری بههمراه داشتن وسایل مورد نیاز برای روز درسی دانشجویان، موجب جلوگیری از اتلاف وقت و گمراهی آنها میگردد. از آنجاییکه انتخاب محتواهای ارائه شده به دانشجویان متناسب با نیازهای آنان صورت گرفته، به طوریکه تلاش شد تا کلیه مواردی را که دانشجویان به دلیل عدم وجود آگاهی و آشنایی قبلی با بخش اندودانتیکس بعضاً سر در گم و سبب اتلاف وقت آنان شود را پوشش دهد.
نتایج حاکی از آن بود که حدود دو سوم دانشجویان به قابل اعتماد بودن و کاربردی بودن این نرمافزار برای تامین اطلاعات لازم آموزشی و کسب توانمندی عملی در این درس اعتقاد دارند. مطالعه Barros de Oliveira و همکاران اثربخشی استفاده از موبایل را بهعنوان یک ابزار کمکی برای تشخیص رادیولوژیک عوارض اندودونتیک در دانشجویان دندانپزشکی مورد بررسی قرار دادند. نتایج بیانگر آن بود که استفاده از اپ موبایل شامل تصاویر رفرانس، توانایی دانشجویان را برای تشخیص عوارض اندودونتیک به طور قابل توجهی افزایش میدهد (11). صرفاً حدود 29 درصد دانشجویان اظهار داشتند که از دریافت پاسخ به موقع، مناسب و کامل از سوی سیستم پشتیبان از طریق نرم افزار تریت اپ، رضایت دارند. این موضوع نشان دهنده ی این است که دانشجویان از پیگیری سیستم پشتیبان مربوط به خود نرم افزار تریت اپ در ارتباط با حل مشکلات یا اختلالات نرم افزار، رضایت کافی نداشتند. در مطالعه حاضر، در گروه شاهد قوانین و راهنمای درس مبانی اندودانتیکس عملی طبق کوریکولوم به روش رایج ارائه شد. اما در گروه مداخله علاوه بر روش رایج، راهنمای مطالعه و قوانین بخش اندودانتیکس عملی با استفاده از شبکهی اجتماعی متخصصان علوم پزشکی، تریت اپ، در اختیار دانشجویان قرار گرفت. با توجه به نتایج بهدست آمده، در ارتباط با رضایت از نحوهی ارائهی قوانین بخش اندودانتیکس و راهنمای مطالعهی آن به لحاظ آماری اختلاف معنیداری بین دو گروه شاهد و مداخله مشاهده شد. همچنین در گروه مداخله رضایت بیشتری نسبت به گروه شاهد وجود داشت. با توجه به نتایج بدست آمده، استفاده از نرمافزارهایی مانند تریت اپ و پشتیبانی آنلاین برای دانشجویان در دورهی پاندمی کرونا بهدلیل محدودیت آموزش حضوری بسیار کمککننده بود. نتایج مطالعه Berry و همکاران نشان داد که استفاده از اپ های موبایلی در پیامدهی آموزشی پریودنتیک بهویژه در مواردی که همراه با روشهای سنتی باشد، اثربخشی بیشتری دارند (12). در مطالعه Saxena و همکاران، اکثر دانشجویان دندانپزشکی اعتقاد داشتند که رسانه های اجتماعی در مطالعات دوره تخصصی خود به آنها کمک میکنند. همچنین اکثراً مشتاق اجرای آموزش الکترونیکی در برنامه درسی خود بودند (13). نتایج مطالعه Manakil و همکاران نشان داد که درصد کمی از دانشجویان از اپلیکیشنها برای یادگیری استفاده می کنند با اینکه اکثر دانشجویان اظهار کردند که ابزار موبایل با کاربردهای نرمافزاری میتواند کمک مثبتی برای مدیریت بیمار و آموزش باشد (8).
در حیطه ی خوداظهاری توانمندی و یادگیری در بین دانشجویان گروه مداخله و گروه شاهد تفاوت معنیداری از نظر آماری مشاهده نشد. با این وجود، با توجه به اینکه هدف غایی سیستمهای پشتیبانی از فراگیر، ارتقاء دانش و توانمندی آنان است، به نظر میرسد برای بهبود کیفیت سیستم حمایتی مجازی به منظور ارتقاء یادگیری برنامهریزی شود. نتایج مطالعه Muhammad و همکاران در سال 2018 نشان داد که احساس تعلق داشتن، شرکت کردن در ارتباط جمعی و تعامل با دیگران و داشتن احساس امنیت برای پیدا کردن جایگاه خود، یادگیری فراگیران را بهبود میبخشد (14). در مطالعه ی حاضر صرفاً 33 درصد از دانشجویان گروه مداخله اظهار داشتند که نرمافزار Tritapp در افزایش توانایی دانشجو در تعامل با دیگران در شبکههای مجازی تاثیر مثبت دارد. بهنظر میرسد دانشجویان بیش از استفاده از این نرمافزار، از واتساپ و اینستاگرام برای تعامل با یکدیگر استفاده میکردند. بنابراین استفاده از نرم افزار تریت اپ تاثیر چندانی در ارتباط بین دانشجویان نداشت. این امر میتواند به توسعه دهندگان این ابزارها، برای ارتقا کیفیت تعامل بین افراد، به عنوان یک بازخورد، موثر باشد.
نتایج مطالعه حاضر حاکی از آن بود که دانشجویان در گروه شاهد درصد رضایت بالاتری نسبت به گروه مداخله در احساس راحتی و امنیت برای پرسیدن سوالهای خود را دارند. علت این امر را شاید بتوان در انتقال مطلب در گروه تریت اپ (به صورت نوشتاری و صوتی) دانست. بهعنوان مثال: در موارد اعتراض یا انتقاد، با توجه به ثبت شدن مطلب و عدم امکان تغییر توسط دانشجویان موجب عدم احساس راحتی و امنیت گردد. همچنین در گروه تریت اپ مطالب پرسیده شده برای تمام اعضای گروه نمایش داده میشود که میتواند احساس ناخوشایندی برای فرد ایجاد کند. اما به نظر میرسد در گروه شاهد، انتقال مطالب و سوالات به صورت حضوری و گفتاری، احساس راحتی و امنیت بیشتری برای دانشجو فراهم میکند. در مطالعهی حاضر حدود 90 درصد از دانشجویان گروه شاهد و 60 درصد از گروه مداخله به آگاهی پیدا کردن از راهنمای مطالعه و قوانین بخش اندو و بهره مندی از سیستم پشتیبان دانشجو ابراز علاقهمندی کردند. در مطالعهای که توسط Bass و همکاران جهت کشف پتانسیل سیستمهای پشتیبان دانشجو با عنوان ترویج حفظ و موفق ساختن دانشجو انجام شد، نتایج نشان داد که 90 درصد شرکتکنندگان حلقههای حمایت دانشجویی را برای تاثیرگذاری بر ادراکات آنها از شغل مامایی و جهتدادن آنها به تحصیل در دانشگاه مفید دانستند (6). با توجه به نتایج مطالعه حاضر میتوان گفت که بستههای حمایت از فراگیر در حفظ دانشجویان و ایجاد انگیزه برای ارتقاء تحصیلی و آینده شغلی حائز اهمیت است. در نهایت به نتیجه نهایی میتوان گفت که بهرهگیری از برنامه Tritapp بهعنوان یکی از شبکههای اجتماعی ویژه پزشکی با هدف ارائه راهنمای مطالعه و قوانین بخش اندودانتیکس موفقیت قابل قبولی داشته است، با توجه به اینکه رضایتمندی از نرمافزار کاربردی بهطور نسبی بالا بود، اما در حیطه افزایش توانمندی دانشجویان تفاوت معنی داری مشاهده نشد. از آنجاییکه در مطالعه حاضرصرفاً به پشتیبانی و ارائهی راهنمای مطالعه و قوانین بخش توجه داشت، انتظار میرفت بین دو گروه شاهد و مداخله از لحاظ دسترسی به منابع و محتوا که در سیستم مدیریت یادگیری الکترونیکی دانشگاه (نوید) بارگذاری شده، اختلافی وجود نداشته باشد که نتایج مطالعه نیز این مطلب را تایید کرد. ولی به لحاظ توصیفی در گروه مداخله رضایتمندی بالاتری نسبت به گروه شاهد مشاهده شد. از محدودیت های مطالعه حاضر می توان به حجم پایین مطالعه اشاره کرد. از طرفی به دلیل اجرای مطالعه در زمان پاندمی کووید-19، برقراری ارتباط بین اساتید و دانشجویان کمتر بود. به نظر میرسد بهتر است که پشتیبانیها همزمان بهصورت حضوری و مجازی باشد تا دانشجویان برای استفاده از این محتواها انگیزه بیشتری یابند و همچنین زیرساخت های مناسب برای ارائه این محتواها آماده شود. در نهایت، حمایت از فراگیر با ارائه راهنمای مطالعه به شکل سنتی و با استفاده از شبکه اجتماعی ویژه متخصصین در رضایتمندی و توانمندی دانشجویان دندانپزشکی در درس مبانی اندودانتیکس نقش مشابهی داشته است.
قدردانی
نویسندگان مراتب قدردانی خود از آقای دکتر محمدجواد خرازی فرد برای آنالیز دادهها اعلام میدارند.