دانشجوی دکترای آموزش پزشکی، گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران ، mansoormohsenabadi@yahoo.com
متن کامل [PDF 457 kb]
(909 دریافت)
|
چکیده (HTML) (2980 مشاهده)
متن کامل: (886 مشاهده)
دانشکده ها و موسسات آموزشی با یک بحران آموزشی جهانی که ناشی از همه گیری بیماری کووید 19 بوده است دست و پنجه نرم می کنند، چرا که وضعیت بوجود آمده نحوه آموزش و ارائه مراقبت های بهداشتی و درمانی را در بسیاری از کشورهای جهان متحول نموده است و تغییرات و تحولاتی که انجام آن ممکن بود یک دهه زمان ببرد در طول یک هفته اتفاق افتاده است (3-1). در بسیاری از کشورها، دانشکده های پزشکی بسیاری از برنامه های آموزشی خود را به بستر آنلاین منتقل نموده و برای تحقق اهداف و نیازهای برنامه درسی خود بر روی روش های یادگیری الکترونیکی و آموزش در محیطهای مجازی متمرکز شده اند (4، 1). باتوجه به سرعت و شدت ایجاد تغییرات در زمینه یادگیری الکترونیکی و آموزش مجازی، چالش های فراوانی برای مربیان و دانشجویان پزشکی به همراه داشته داشته است. دو چالش عمده برای مدرسین و دانشجویان علوم پزشکی این بوده است که در محیط یادگیری الکترونیکی، چگونه می توان به اهداف یادگیری دست یافت و چگونه می توان ارزیابی نمود؟ بحران جهانی کووید 19 جنبههای آموزشی و ارزیابی تمامی ابعاد نظری و عملی برنامه درسی پزشکی را تحت تاثیر قرار داد که منجر به عدم اطمینان و اضطراب زیاد در بین مربیان و دانشجویان پزشکی شد (4). به ویژه، یکی از نگرانی های مهم دانشجویان و اساتید پزشکی نحوه ارزیابی بود، زیرا روش های ارزیابی در مقایسه با روش های حضوری تحت تأثیر قرار گرفته و کاملاً تغییر پیدا کردند. برخی از دانشکدههای پزشکی روش های مختلفی را برای ارزیابی تکوینی و تراکمی مانند آزمون های تشریحی و چندگزینه ای آنلاین، آزمون های شفاهی آنلاین، آزمونهای با منابع و کتب در دسترس و غیره به کار گرفته اند. عدم تجربه و آشنایی در زمینه ارزیابی الکترونیکی، محیط شلوغ و پر سر و صدای منزل، مشکلات ارتباطی و فنی، عدم دسترسی به امکانات مورد نیاز و غیره، منجر به ایجاد استرس و اضطراب در دانشجویان پزشکی میگردد (3،5). از طرف دیگر، برخی موضوعات از جمله کیفیت آزمون ها، چگونگی و روشهای طراحی ارزیابی الکترونیکی، اعتبار و پایایی آزمون های الکترونیکی، رعایت انصاف و عدالت در آزمون، پذیرش و سودمندی آزمونهای الکترونیکی، مسائل فنی، تقلب، جستجو در گوگل و غیره، باعث ایجاد نگرانی و اضطراب در اساتید و مربیان پزشکی می شود. با توجه به ماهیت چند بعدی علوم پزشکی (دانشی، مهارتی و نگرشی)، تجویز یک نسخه واحد برای ارزیابی الکترونیکی دانشجویان این حوزه امکان پذیر نیست. با توجه به موارد ذکر شده، توجه به نکات زیر می تواند به کاهش اضطراب و نگرانی مربیان و دانشجویان پزشکی کمک کند:
- تنوع در ابزارهای ارزیابی الکترونیکی
- طراحی بلوپرینت آزمون
- اطمینان از آگاهی دانشجویان از قالب ارزیابی الکترونیکی
- افزایش درصد نمرات ارزیابی تکوینی، تکالیف، مشارکتها و تعاملات کلاسی
- اطمینان از دسترسی دانشجویان پزشکی به محیط ارزیابی برابر
- طراحی سوالات آزمون در زمینه سنجش سطوح بالای شناختی و کاربرد دانش
- استفاده از ارزیابی های گروهی
- کمک به کاهش شدت و میزان استرس در محیط های یادگیری الکترونیکی
- تشویق دانشجویان برای تمرکز بر اهداف یادگیری
- استفاده از ارزیابی به عنوان یک وسیله در جهت یادگیری نه به عنوان یک هدف
- توسعه استراتژیهای یادگیری خود راهبر دانشجویان
- اطمینان از دسترسی برابر به اینترنت، دستگاهها و منابع برای همه دانشجویان
نوع مطالعه:
نامه به سردبير |
موضوع مقاله:
تخصصي
فهرست منابع
1. Al-Balas M, Al-Balas HI, Jaber HM, Obeidat K, Al-Balas H, Aborajooh EA, et al. Distance learning in clinical medical education amid COVID-19 pandemic in Jordan: current situation, challenges, and perspectives. BMC Medical Education 2020; 20 (1): 1-7.
https://doi.org/10.1186/s12909-020-02257-4 [
DOI:10.1186/s12909-020-02428-3]
2. González T, De La Rubia M, Hincz K, Comas-Lopez M, Subirats L, Fort S, et al. Influence of COVID-19 confinement in students performance in higher education 2020; 15(10): e0239490. [
DOI:10.1371/journal.pone.0239490]
3. Jervis CG, Brown LR. The prospects of sitting 'end of year' open book exams in the light of COVID-19: A medical student's perspective. Medical Teacher 2020; 42 (7): 830- 1. [
DOI:10.1080/0142159X.2020.1766668]
4. Sani I, Hamza Y, Chedid Y, Amalendran J, Hamza N. Understanding the consequence of COVID-19 on undergraduate medical education: Medical students' perspective. Annals of Medicine and Surgery 2020; 58: 117- 9. [
DOI:10.1016/j.amsu.2020.08.045]
5. Pace EJ, Khera GK. The equity of remote-access open-book examinations during Covid-19 and beyond: Medical students' perspective. Medical Teacher 2020; 42 (11): 1314-1318 . [
DOI:10.1080/0142159X.2020.1783438]
ارسال پیام به نویسنده مسئول