دوره 13، شماره 2 - ( 1400 )                   جلد 13 شماره 2 صفحات 3-1 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohsenabadi M, Karami S. Impact of COVID-19 pandemic on assessment of medical students: a student’s perspective. Res Med Edu 2021; 13 (2) :1-3
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1039-fa.html
محسن آبادی منصور، کرمی سحر. تأثیرات همه گیری کووید 19 بر ارزیابی دانشجویان پزشکی: دیدگاه دانشجویی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1400; 13 (2) :1-3

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1039-fa.html


دانشجوی دکترای آموزش پزشکی، گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران ، mansoormohsenabadi@yahoo.com
متن کامل [PDF 457 kb]   (909 دریافت)     |   چکیده (HTML)  (2980 مشاهده)
متن کامل:   (886 مشاهده)
دانشکده ها و موسسات آموزشی با یک بحران آموزشی جهانی که ناشی از همه­ گیری بیماری کووید 19 بوده است دست و پنجه نرم می­ کنند، چرا که وضعیت بوجود آمده نحوه آموزش و ارائه مراقبت­ های بهداشتی و درمانی را در بسیاری از کشورهای جهان متحول نموده است و تغییرات و تحولاتی که انجام آن ممکن بود یک دهه زمان ببرد در طول یک هفته اتفاق افتاده است (3-1). در بسیاری از کشورها، دانشکده­ های پزشکی بسیاری از برنامه­ های آموزشی خود را به بستر آنلاین منتقل نموده و برای تحقق اهداف و نیازهای برنامه درسی خود بر روی روش ­های یادگیری الکترونیکی و آموزش در محیط­های مجازی متمرکز شده ­اند (4، 1). باتوجه به ­سرعت و شدت ایجاد تغییرات در زمینه یادگیری الکترونیکی و آموزش مجازی، چالش ­های فراوانی برای مربیان و دانشجویان پزشکی به همراه داشته داشته است. دو چالش عمده برای مدرسین و دانشجویان علوم پزشکی این بوده است که در محیط یادگیری الکترونیکی، چگونه می­ توان به اهداف یادگیری دست یافت و چگونه می­ توان ارزیابی نمود؟ بحران جهانی کووید 19 جنبه­های آموزشی و ارزیابی تمامی ابعاد نظری و عملی برنامه درسی پزشکی را تحت تاثیر قرار داد که منجر به عدم اطمینان و اضطراب زیاد در بین مربیان و دانشجویان پزشکی شد (4). به ­ویژه، یکی از نگرانی­ های مهم دانشجویان و اساتید پزشکی نحوه ارزیابی بود، زیرا روش ­های ارزیابی در مقایسه با روش­ های حضوری تحت تأثیر قرار گرفته و کاملاً تغییر پیدا کردند. برخی از دانشکده­های پزشکی  روش­ های مختلفی را برای ارزیابی تکوینی و تراکمی مانند آزمون­ های تشریحی و چندگزینه ­ای آنلاین، آزمون­ های شفاهی آنلاین، آزمون­های با منابع و کتب در دسترس و غیره به کار گرفته ­اند. عدم تجربه و آشنایی در زمینه ارزیابی الکترونیکی، محیط شلوغ و پر سر و صدای منزل، مشکلات ارتباطی و فنی، عدم دسترسی به امکانات مورد نیاز و غیره، منجر به ایجاد استرس و اضطراب در دانشجویان پزشکی می­گردد (3،5). از طرف دیگر، برخی موضوعات از جمله کیفیت آزمون­ ها، چگونگی و روش­های طراحی ارزیابی الکترونیکی، اعتبار و پایایی آزمون­ های الکترونیکی، رعایت انصاف و عدالت در آزمون، پذیرش و سودمندی آزمون­های الکترونیکی، مسائل فنی، تقلب، جستجو در گوگل و غیره، باعث ایجاد نگرانی و اضطراب در اساتید و مربیان پزشکی می­ شود. با توجه به ماهیت چند بعدی علوم پزشکی (دانشی، مهارتی و نگرشی)، تجویز یک نسخه واحد برای ارزیابی الکترونیکی دانشجویان این حوزه امکان­ پذیر نیست. با توجه به موارد ذکر شده، توجه به نکات زیر می­ تواند به کاهش اضطراب و نگرانی مربیان و دانشجویان پزشکی کمک کند:
  • تنوع در ابزارهای ارزیابی الکترونیکی
  • طراحی بلوپرینت آزمون
  • اطمینان از آگاهی دانشجویان از قالب ارزیابی الکترونیکی
  • افزایش درصد نمرات ارزیابی تکوینی، تکالیف، مشارکت­ها و تعاملات کلاسی
  • اطمینان از دسترسی دانشجویان پزشکی به محیط ارزیابی برابر
  • طراحی سوالات آزمون در زمینه سنجش سطوح بالای شناختی و کاربرد دانش
  • استفاده از ارزیابی­ های گروهی
  • کمک به کاهش شدت و میزان استرس در محیط­ های یادگیری الکترونیکی
  • تشویق دانشجویان برای تمرکز بر اهداف یادگیری
  • استفاده از ارزیابی به­­ عنوان یک وسیله در جهت یادگیری نه به­ عنوان یک هدف
  • توسعه استراتژی­های یادگیری خود راهبر دانشجویان
  • اطمینان از دسترسی برابر به اینترنت، دستگاه­ها و منابع برای همه دانشجویان
نوع مطالعه: نامه به سردبير | موضوع مقاله: تخصصي

فهرست منابع
1. Al-Balas M, Al-Balas HI, Jaber HM, Obeidat K, Al-Balas H, Aborajooh EA, et al. Distance learning in clinical medical education amid COVID-19 pandemic in Jordan: current situation, challenges, and perspectives. BMC Medical Education 2020; 20 (1): 1-7. https://doi.org/10.1186/s12909-020-02257-4 [DOI:10.1186/s12909-020-02428-3]
2. González T, De La Rubia M, Hincz K, Comas-Lopez M, Subirats L, Fort S, et al. Influence of COVID-19 confinement in students performance in higher education 2020; 15(10): e0239490. [DOI:10.1371/journal.pone.0239490]
3. Jervis CG, Brown LR. The prospects of sitting 'end of year' open book exams in the light of COVID-19: A medical student's perspective. Medical Teacher 2020; 42 (7): 830- 1. [DOI:10.1080/0142159X.2020.1766668]
4. Sani I, Hamza Y, Chedid Y, Amalendran J, Hamza N. Understanding the consequence of COVID-19 on undergraduate medical education: Medical students' perspective. Annals of Medicine and Surgery 2020; 58: 117- 9. [DOI:10.1016/j.amsu.2020.08.045]
5. Pace EJ, Khera GK. The equity of remote-access open-book examinations during Covid-19 and beyond: Medical students' perspective. Medical Teacher 2020; 42 (11): 1314-1318 . [DOI:10.1080/0142159X.2020.1783438]

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در آموزش علوم پزشکی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Research in Medical Education

Designed & Developed by: Yektaweb