[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 12، شماره 4 - ( 1399 ) ::
جلد 12 شماره 4 صفحات 69-59 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین تغییر پارادایم آموزش و بهسازی نیروی انسانی: با تمرکز بر مدل توسعه فردی(IDP)
احدالله عزیزی ، کوروش فتحی واجارگاه* ، محبوبه عارفی ، محمود ابوالقاسمی
گروه رهبری و توسعه آموزش عالی ، دانشگاه شهید بهشتی تهران، ایران ، kouroshfathi@gmail.com
چکیده:   (3153 مشاهده)
مقدمه: امروزه آموزش و بهسازی منابع انسانی یکی از استراتژی­ های اصلی دستیابی به سرمایه انسانی و سازگاری مثبت با شرایط تغییر به ­عنوان دو مزیت رقابتی سازمان­ ها تلقی می­ شود. در سال‌های اخیر تغییرات معنی ­دار و گسترده‌ای در حوزه آموزش اتفاق افتاده است که از این تغییر تحت عنوان تغییر پارادایم آموزش به یادگیری یاد می­ شود. یکی از تأکیدات این تغییر پارادایم استفاده از روش‌های متفاوت و ترکیبی در آموزش و بهسازی منابع انسانی می‌باشد. لذا این مطالعه با هدف تبیین تغییر پارادایم آموزش و بهسازی نیروی انسانی: با تمرکز بر مدل توسعه فردی(IDP)  انجام گرفت.
روش ها:مطالعه حاضر به شیوه مروری- تحلیلی با مرور ادبیات نظری در کتب نوشته­ شده در حوزه آموزش و بهسازی منابع انسانی و به­ کارگیری مقالات چاپ­ شده در حوزه آموزش و برنامه درسی توسعه فردی ­شده، منابع انسانی و بهسازی نیروی انسانی در مجلات داخلی و خارجی سال­ های 19-2010 انجام شد، بعد از تبیین اهمیت و ضرورت بهسازی نیروی انسانی به تغییر پارادایم آموزش به یادگیری در بهسازی نیروی انسانی و تاکید این پارادایم به استفاده از روش ­های ترکیبی و ویژگی­ های پارادایم ­های جدید در آموزش و بهسازی نیروی انسانی و مبانی نظری پرداخته شد؛ از جمله مهم ­ترین مدل­ های توسعه منابع انسانی، مدل توسعه انفرادی­ شده (IDP) به ­صورت مبسوط شامل تعریف، اهداف و ویژگی­ های طرح توسعه فردی، فرایند شش مرحله­ ای برنامه ­ریزی توسعه فردی بررسی و در نهایت جمع­ بندی و نتیجه­ گیری به ­عمل آمد.
یافته ها: برنامه توسعه فردی­ شده (IDP) مدلی برای برنامه ­ریزی و بهسازی نیروی انسانی است که متمرکز بر شناسایی تجربیات ضروری برای رشد و بهسازی هریک از افراد در راستای تحقق اهداف مشترک توسعه حرفه­ ای افراد در بهسازی و ارتقاء سازمانی است.
نتیجه گیری: یکی از جلوه­ های توانمندسازی کارکنان، آموزش است. برنامه توسعه فردی­ شده (IDP) مدلی برای برنامه ­ریزی برای بهسازی نیروی انسانی است؛ نتایج مطالعه حاضر نشان داد که این مدل از برنامه­ ریزی می­ تواند در قالب یک فرایند مداوم و پویا در جهت تعالی کارکنان و دستیابی به اهداف سازمانی مورد توجه قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: توسعه فردی، بهسازی، منابع انسانی، آموزش و یادگیری
متن کامل [PDF 738 kb]   (1018 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1674 مشاهده)  
نوع مطالعه: مروري | موضوع مقاله: تخصصي
فهرست منابع
1. Jafari far Z, Khorasani A, Rezaei Zadeh M.[ Identifying and ranking the challenges of learners in virtual education and improvement of human resources (case study: Shahid Beheshti University)]. Technology of Education Journal (TEJ) 2016; 11(1): 1-20. [Persian]
2. Mohammadi Nasab R, Fakhimi Azar S, Pasban M, Bohlouli N. Employee Empowerment Model by Applying Training in Specialized Police Headquarters (Case Study: East Azarbaijan Province Disciplinary Command). Tose e Quarttely Development Management of The Human Resources and Logistics 2020; 1399(58): 166-182. [Persian]
3. Fadaei Keyvani R, Sadat Eshkevar SZ. [The Position of Training in Human Resource Development in Present-day Organizations.] Quarterly Journal of Applied Studies in Management and Development Sciences2017; 2(5): 1-9. [Persian]
4. Weru JW, Iravo MA, SakwaM. The Relationship between Training and Development on Performance of State Owned Corporations.International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences 2014; 3 (9): 57- 75. [DOI:10.6007/IJARBSS/v3-i9/190]
5. Diba Vajari T, Abbasi A, Fathi Vajargah K. [How to Gain Managers Supports for Staff Training and Development]. Journal of Management and Planning In Educational System 2016; 9(1): 101-114. [Persian]
6. Zandi B, Mosavinezhad R, Ahmadi GH A, Jamalzade M.[Studying the Educational Needs of Shiraz Medical Sciences University Staff: A need for a Suitable Educational Model and Human Resource Development]. jms 2013; 1 (2) :70-76. [Persian]
7. Elnaga A, Imran A. The Effect of Training on Employee Performance. European Journal of Business and Management 2013; 5 (4): 137- 147.
8. Potnuru RKG, Sahoo CK. HRD interventions, employee competencies and organizational effectiveness: an empirical stuy. European Journal of Training and Development 2017; 40 (5): 345- 65. [DOI:10.1108/EJTD-02-2016-0008]
9. Shams Murakani G, Safai Movahed S, Fatimi sefst A. [Pathology of Human Resource Training and Improvement Activities Based on the Trilogy Model (Case Study: Fajr Electronic Industries)]. Journal of Human Resource Education and Development 2014;2(7): 71- 100. [Persian]
10. Agarwal S, Chawla G, Singh R.[ Innovations in human resource practices: measurement development and validation], International Journal of Innovation Science 2017; 9 (4): 396- 416. [DOI:10.1108/IJIS-05-2017-0046]
11. Hassanzadeh R, SeyedAbbaszadeh MH, Ghavandi H The relationship between knowledge management and human resource development from the viewpoint of staff Urmia University]. Journal of Library and Information Research 2014; 48 (4): 521- 605. [Persian]
12. Jafarian H, Samieyan M, Azari A.[ Evaluating the Effectiveness of In-Service Training Courses for Police Officers of Chaharmahal va Bakhtiari Province in 1994 Based on Kirk Patrick Evaluation Model]. Quarterly Journal of Management Studies 2016; 3: 1- 15. [Persian]
13. Ferreira A I. Luis FM, Rosa I R, Carla I. [The impact of human resources practices on consumers' investment intentions: A study in the financial sector]. Employee Relations 2017; 39 (4): 475- 486. [DOI:10.1108/ER-05-2016-0097]
14. Bahadori M, Izadi M, Hoseinpurfard M. [Plagiarism; Concepts, Causes and Strategies]. Journal of Military Medicine ] Iranian Journal of Military Medicine 2012; 14 (3): 168- 177. [Persian]
15. Tabatabaei Mazdabadi SM. [Feasibility of Implementation of Mobile Education in Tehran Municipality] Journal of Training & Development of Human Resources 2014;1(2) 25- 40. [Persian]
16. Khaef Elahi AA, Rajabzadeh A, Lajevardi A. [Presenting the Human Resource Improvement Model with Emphasis on the Role of New Technologies]. Journal of Human Resource Management Research 2010; 2(1): 1- 22. [Persian]
17. Mitchell D, Morton M, Hornby G. Review of the literature on individual education plans. Ministry of Education; 2010.
18. Doa gooyan D, Noorizadeh H.[Pathology of Educational Process of Driving Schools in Karaj]. rahvar 2017; 14(37): 23-54. [Persian]
19. Hirsh Å. The Individual Development Plan; supportive tools or mission impossible? Swedish teachers' experiences of dilemmas in IDPs practices. Educational Enquiry 2014; 5 (3): 405- 27. [DOI:10.3402/edui.v5.24613]
20. Mohammadpour Zarandi H, Khorasani A, Zamani Manesh H.[New Approaches in Training and Development of Human Resources]. Tehran; Aftab e Andishe 2017. [Persian]
21. ObedgiuV. Human resource management, historical perspectives, evolution and professional development. Journal of Management Development 2017; 36 (8): 986- 90. [DOI:10.1108/JMD-12-2016-0267]
22. Saffarzadeh M, Manouchehri K. [Training via mobile electronic tools]. 2nd International Conference on Electronic Municipalities; Iran's Municipalities and village administrators;Tehran: civilica; 2009 [Persian]
23. Chomal VS, Saini JR. A Study and Analysis of Paradigm Shifts in Education Triggered by Technology. IJRESS 2013; 1(3):14-28.
24. Beausaert SAJ.The use of personal development plans in the workplace [dissertation]. Maastricht University. The Netherlands; 2011. [DOI:10.1007/978-94-007-0802-0_14]
25. Stewart G, Brown KG. Human Resource Management: linking strategy to practice. Danvers. John Wiley and Sons, Inc; 2011.
26. Gibbs G, Simpson C. Does your assessment support your student's learning?. Journal of Learning and Teaching in Higher Education 2004; 1 (2): 3- 21.
27. Aguinis H, Gottfredson RK, Joo, H Using performance management to win the talent war. Business Horizons 2012; 8 (2): 609- 16. [DOI:10.1016/j.bushor.2012.05.007]
28. Seyed Javadin S, Heydari, H, Shahbaz Moradi S.[A Study on Employees Empowerment in Service Sector(case study of banking system)] Journal of Public Administration 2009; 1(2): 75-88. [Persian]
29. Farhangi J. [The Achievements of Developing Individual Development Plans as Facilitators of Individual Development (Case Study: Prison Project by Kisson Corporation)]. Tadbir 2015; 26(278): 27- 35. [Persian]
30. Beigi W, Gholipour A. [Human resource development by means of personal development plan in project-based organizations]. Journal of Public Administration 2016; 8(1): 15-32. [Persian]
31. Khanifar A, Baghban K, Rezaee AM, Hojerbrian A. Developing a Strategic Plan for Personal Development of Personnel in the Oil Industry, 10th International Management Conference;Tehran: 2013.
32. Austin Z, Marini A, Desroches B. Use of a learning portfolio for continuous professional development: A study of pharmacists in Ontario (Canada). Pharmacy Education 2005; 5 (3): 1-7. [DOI:10.1080/15602210500282434]
33. Smith K, Tillema H. Evaluating portfolio use as a learning tool for professionals. Scandinavian Journal of Educational Research 1998; 42 (4): 193- 205. [DOI:10.1080/0031383980420206]
34. Armstrong M. Armstrong's handbook of human resource management practice.2nd ed. London: koganpage; 2009.
35. Rothwell WJ. Effective Succession Planning: Ensuring Leadership Continuity and Building Talent from Within. 4th ed. American Management Association: United States of America; 2010.
36. Gholipour R, Hashemi M .[ Explaining the Impact of Mentoring on Succession: Focusing on Individual Development Plans]. Quarterly Journal of Human Resource Management Research 2015;7(2): 25- 52. [Persian]
37. Patel S, Kitchen G, Barrie J. Personal Development Plans-Practical Pitfalls. Trends in Anaesthesia and Critical Care 2013; 3(4):220-3. [DOI:10.1016/j.tacc.2013.04.003]
38. Hattie J, Timperley H. The Power of Feedback. Review of Educational Research 2007; 77 (1): 81- 112. [DOI:10.3102/003465430298487]
39. E-reward. Survey of Performance Management Practice, e-reward, Stockport. 2005.
40. Aguinis H. Performance management. Upper Saddle River, NJ: Pearson Prentice Hall :2005.
41. Kirkpatrick DL. Improving employee performance through appraisal and coaching. New York: Amacom Books; 2006.
42. Afjahi SAA, Saleh Ghafari A. [Factors Affecting Maintenance and Desertion of Knowledge-Based Staff; Case Study: University Jihad, Tehran]. Journal of Cultural Strategy2013;6(21): 79-112. [Persian]
43. Hassanzadeh MS, Shahrani, A [Individual Development Planning] .Tadbir 2005; 163: 21-26. [Persian]
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Azizi A, Fathi Vajargha K, Arefi M, Abolghasemi M. Explaining the Human Resources Training and Improvement Paradigm: Focusing on the Individual Development Model (IDP). RME 2020; 12 (4) :59-69
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-959-fa.html

عزیزی احدالله، فتحی واجارگاه کوروش، عارفی محبوبه، ابوالقاسمی محمود. تبیین تغییر پارادایم آموزش و بهسازی نیروی انسانی: با تمرکز بر مدل توسعه فردی(IDP). پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1399; 12 (4) :59-69

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-959-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 4 - ( 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education