[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 4، شماره 2 - ( 1391 ) ::
جلد 4 شماره 2 صفحات 8-1 برگشت به فهرست نسخه ها
اولویت بندی موضوعات پژوهش در آموزش دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان به روش دلفی
شادمان نعمتی، فریبا عسگری*، آبتین حیدرزاده، عالیا صابری، محمد هادی بهادری، سودابه حدادی
رشت. دانشکده پرستاری و مامایی شهیدبهشتی ، asgari_f@gums.ac.ir
چکیده:   (13801 مشاهده)

  مقدمه: تعیین اولویت های پژوهشی یک فرآیندعلمی است که به منظور اختصاص منابع برای بهترین استفاده بنا نهاده شده است و از اصول استراتژیک رهبری در هرساختار پژوهشی است نظر به اهمیت و نقش تحقیقات علمی در برنامه ریزی­های خرد و کلان، و نیز با توجه به اینکه پژوهش­ها باید در راستای نیازهای اصلی جامعه مربوطه باشد، هدف این مطالعه تعیین اولویت­های پژوهشی در حیطه آموزش از دیدگاه دست­اندرکاران امورآموزش پزشکی و اعضای هیات علمی دانشکده پزشکی بود .

  روش ­­ها: این مطالعه توصیفی- مقطعی برروی 30 نفر از اعضای هیات علمی خبره دانشگاه علوم پزشکی گیلان انجام شد. محیط پژوهش دانشکده پزشکی شهر رشت بود. روش جمع آوری اطلاعات، به روش دلفی و در سه مرحله انجام شد. داده­ها پس از جمع آوری با استفاده از نرم افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل گردید. پس از محاسبه میانگین نمرات کلیه شرکت­کنندگان درخصوص هرعنوان، عناوینی که از نمره­های بالاتری برخوردار بودند به عنوان موضوع دارای اولویت بالا در حیطه مربوطه قرارگرفت.

  یافته­ها: نتایج حاصل از اتفاق نظر اعضای هیات علمی شامل 89 عنوان پژوهشی در6 حیطه پژوهش درآموزش به عنوان اولویت ارائه گردید و پس از نمره دهی و تجزیه و تحلیل حیطه های مختلف، درنهایت درمورد عناوین 6 حیطه مختلف اتفاق نظر به دست آمد و در مرحله نهایی در هر حیطه به ترتیب: برنامه­ریزی آموزشی 39 عنوان، ارزشیابی آموزشی 19 ، اعضای هیات علمی 13 آموزش مداوم 5 ،مدیریت آموزشی 10 و درحیطه دانشجویان و استعدادهای درخشان 3 عنوان تاییدگردید.

  نتیجه­ گیری: باتوجه به ضرورت تحقیق درامور آموزشی، به نظر می­رسد که تعیین اولویت­های پژوهشی در حیطه آموزش علوم پزشکی یکی از اهداف اصلی برنامه راهبردی حوزه­های آموزشی و هماهنگ سازی فعالیت هسته­های آموزشی دانشکده­ها با سایرفعالیت­ها برای پاسخ به نیازهای کلان جامعه، ضروری می­باشد.

  

واژه‌های کلیدی: اولویت­بندی، روش دلفی، پژوهش، آموزش
متن کامل [PDF 308 kb]   (3240 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (3345 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nemati S, Asgari F, Heidarzadeh A, Saberi A, Bahadouri M H, Haddadi S. Priorities of medical education research based on delphi method in medical school of Guilan university of medical sciences. RME 2012; 4 (2) :1-8
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-39-fa.html

نعمتی شادمان، عسگری فریبا، حیدرزاده آبتین، صابری عالیا، بهادری محمد هادی، حدادی سودابه. اولویت بندی موضوعات پژوهش در آموزش دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان به روش دلفی . پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1391; 4 (2) :1-8

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-39-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 2 - ( 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education