اولویت بندی موضوعات پژوهش در آموزش دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان به روش دلفی
|
شادمان نعمتی، فریبا عسگری*، آبتین حیدرزاده، عالیا صابری، محمد هادی بهادری، سودابه حدادی |
رشت. دانشکده پرستاری و مامایی شهیدبهشتی ، asgari_f@gums.ac.ir |
|
چکیده: (13302 مشاهده) |
مقدمه: تعیین اولویت های پژوهشی یک فرآیندعلمی است که به منظور اختصاص منابع برای بهترین استفاده بنا نهاده شده است و از اصول استراتژیک رهبری در هرساختار پژوهشی است نظر به اهمیت و نقش تحقیقات علمی در برنامه ریزیهای خرد و کلان، و نیز با توجه به اینکه پژوهشها باید در راستای نیازهای اصلی جامعه مربوطه باشد، هدف این مطالعه تعیین اولویتهای پژوهشی در حیطه آموزش از دیدگاه دستاندرکاران امورآموزش پزشکی و اعضای هیات علمی دانشکده پزشکی بود .
روش ها: این مطالعه توصیفی- مقطعی برروی 30 نفر از اعضای هیات علمی خبره دانشگاه علوم پزشکی گیلان انجام شد. محیط پژوهش دانشکده پزشکی شهر رشت بود. روش جمع آوری اطلاعات، به روش دلفی و در سه مرحله انجام شد. دادهها پس از جمع آوری با استفاده از نرم افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل گردید. پس از محاسبه میانگین نمرات کلیه شرکتکنندگان درخصوص هرعنوان، عناوینی که از نمرههای بالاتری برخوردار بودند به عنوان موضوع دارای اولویت بالا در حیطه مربوطه قرارگرفت.
یافتهها: نتایج حاصل از اتفاق نظر اعضای هیات علمی شامل 89 عنوان پژوهشی در6 حیطه پژوهش درآموزش به عنوان اولویت ارائه گردید و پس از نمره دهی و تجزیه و تحلیل حیطه های مختلف، درنهایت درمورد عناوین 6 حیطه مختلف اتفاق نظر به دست آمد و در مرحله نهایی در هر حیطه به ترتیب: برنامهریزی آموزشی 39 عنوان، ارزشیابی آموزشی 19 ، اعضای هیات علمی 13 آموزش مداوم 5 ،مدیریت آموزشی 10 و درحیطه دانشجویان و استعدادهای درخشان 3 عنوان تاییدگردید.
نتیجه گیری: باتوجه به ضرورت تحقیق درامور آموزشی، به نظر میرسد که تعیین اولویتهای پژوهشی در حیطه آموزش علوم پزشکی یکی از اهداف اصلی برنامه راهبردی حوزههای آموزشی و هماهنگ سازی فعالیت هستههای آموزشی دانشکدهها با سایرفعالیتها برای پاسخ به نیازهای کلان جامعه، ضروری میباشد.
|
|
واژههای کلیدی: اولویتبندی، روش دلفی، پژوهش، آموزش |
|
متن کامل [PDF 308 kb]
(3000 دریافت)
| | متن کامل (HTML) (3060 مشاهده)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|