دوره 9، شماره 1 - ( 1396 )                   جلد 9 شماره 1 صفحات 1-8 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mansoori S, Abedini-baltork M, Lashkari H, Bagheri S. Effectiveness of Problem-Based Learning on Student's Academic Performance: A quasi-experimental study. Res Med Edu 2017; 9 (1) :8-1
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-383-fa.html
منصوری سیروس، عابدینی بلترک میمنت، لشکری حسین، باقری ستار. بررسی میزان اثربخشی آموزش با رویکرد حل مسأله بر عملکرد تحصیلی دانشجویان: یک مطالعه نیمه تجربی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1396; 9 (1) :8-1

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-383-fa.html


گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردکان، اردکان. یزد ، smansoori06@gmail.com
چکیده:   (8869 مشاهده)

مقدمه: آموزش با رویکرد حل مسأله در حوزه پزشکی به عنوان رویکردی نو مورد پذیرش قرار گرفته و مطالعات نظری و تجریی زیادی صورت گرفته است. با وجود اهمیت این رویکرد، هنوز به روشنی اثربخشی آن به اثبات نرسیده است. این مطالعه با هدف بررسی میزان اثر بخشی آموزش با رویکرد حل مسأله در حوزه آموزش پزشکی انجام گرفت.

روش­ ها: این پژوهش به شیوه مطالعه مداخله ­ای نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل انجام گردید. جامعه مورد مطالعه دانشجویان رشته مدیریت خدمات بهداشتی درمانی سال تحصیلی 93-94 در درس مدیریت منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز  بود. شیوه نمونه گیری مبتنی بر تعیین تصادفی یک کلاس به عنوان گروه آزمایش (21نفر) و یک کلاس به عنوان گروه گواه (19نفر) در نظر گرفته شد. جهت سنجش عملکرد تحصیلی دانشجویان از آزمون محقق­ ساخته استفاده گردید. داده ها با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (آزمون تحلیل کواریانس- ANCOVA)  و از طریق نرم­ افزار آماریspss  تجزیه و تحلیل شد.

یافته­ ها: نتایج نشان داد که آموزش با رویکرد حل مسئله بر عملکرد تحصیلی دانشجویان به صورت معنی داری موثر است (0/01>p). با وجودی که میانگین نمرات دو گروه در پیش آزمون تفاوت چشم­گیری با هم نداشتند با این حال میانگین گروه آزمایش در پایان دوره (پس­ آزمون)  16/33 و میانگین گروه گواه که 13/94 بوده که نشان از اثربخشی معنی­ دار رویکرد آموزش به شیوه حل مساله بر عملکرد تحصیلی دانشجویان داشت.

نتیجه ­گیری: با توجه به اینکه آموزش به شیوه حل مساله بر موفقیت دانشجویان تاثیر مثبت و معنی­داری دارد، توصیه می­شود اساتید علوم پزشکی در بکارگیری از این شیوه تدریس مبادرت ورزند و آموزش به شیوه حل مساله در دستور دانشگاه های علوم پزشکی قرار گیرد.

متن کامل [PDF 112 kb]   (3330 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (4308 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى

فهرست منابع
1. Zarshenas L, Momeni Danaei Sh, Oshagh M, Salehi P. [Problem Based Learning: An Experience of a New Educational Method in Dentistry]. Iranian Journal of Medical Education 2010; 10 (2): 171-179. [Persian]
2. Jin J, Bridges SM. Educational Technologies in Problem-Based Learning in Health Sciences Education: A Systematic Review. J Med Internet Res2014; 16 (12): e251. [DOI:10.2196/jmir.3240]
3. Koleini N, Farshidfar F, Shams B, Salehi M. [Problem based learning or lecture: a new method of teaching biology to first year medical students: an experience]. Iranian Journal of Medical Education 2003; 3 (2): 54-8. [Persian]
4. Prince KJ, Van Mameren H, Hylkema N, Drukker J, Scherpbier AJ, Van der Vleuten CP. Does problem-based learning lead to deficiencies in basic science knowledge? An empirical case on anatomy. Medical Education 2003; 37 (1): 15-21. [DOI:10.1046/j.1365-2923.2003.01402.x]
5. Kong LN, Qin B, Zhou YQ, Mou SY, Gao HM. The effectiveness of problem- based learning on development of nursing students critical thinking: A systematic reviewe and meta-analysis. International Journal of Nursing Studies 2014; 51 (3): 458-469. [DOI:10.1016/j.ijnurstu.2013.06.009]
6. Saunders TR, Dejbakhsh S. Problem-based learning in undergraduate dental education: faculty development at the University of Southern California School of Dentistry. Journal of Prosthodontics 2007; 16 (5): 394-9. [DOI:10.1111/j.1532-849X.2007.00216.x]
7. Oda Y, Onishi H, Sakemi T. Effectiveness of Student Tutors in Problem-Based lerning of undergraguate Medical Education 2014. Tohoku J. Exp. Med 2014; 232 (3): 223-227. [DOI:10.1620/tjem.232.223]
8. Khadjooi K, Rostami K. [Problem- based Learning]. Gastroenterology and Hepatology from bed to bench 2011; 4 (1): 12-16. [Persian].
9. Puri D. An integrated Problem- based curriculum for Biochemistry teaching in medical sciences. Indian Journal of Clinical Biochemistry 2002; 17 (2): 52-59. [DOI:10.1007/BF02867971]
10. Noohi E, Abaszadeh A, Maddah SB, Borhani F. Collaborative Learning Experiences in Problem-Based Learning (PBL) Education: a Qualitative Study. J Qual Res Health Science 2013; 1 (4): 255-67.
11. Prichard SJ, Stratford JR, Bizo AL. Team-skills training enhances collaborative learning. Learning and Instruction 2006; 16 (3): 256-65. [DOI:10.1016/j.learninstruc.2006.03.005]
12. Hill DA. A strategy for teaching and learning in the PBL clerkship. Medical Teach 1997; 19 (1): 24-28. [DOI:10.3109/01421599709019342]
13. Noohi E, Azizi F, Soheil Arshadi F, Hagh doost A A. [Surveying the effect of readiness for self directed learning on problem-based learning in general practice trainees]. Research in Medicine 2001; 25 (3):179-182. [Persian]
14. Alessio H. Student perceptions about and performance in problem-based learning. Journal of Scholarship of Teaching and Learning 2004; 4 (1): 25-36.
15. Sundblad G, Sigrell B, Knutsson John L, Lindkvist C. Students' evaluation of a learning method: A comparison between problem-based learning and more traditional methods in a specialist University training programme in psychotherapy. Med Teach 2002; 24: 268-72.
16. Alleyne T, Shirley A, Bennett C, Addae J, Walrond E, West S, et al. Problem-based compared with traditional methods at the faculty of Medical Sciences University of the West Indies: A model study. Med Teach 2002; 24: 273-9. [DOI:10.1080/01421590220125286]
17. Fattahi Bafghi A, Karimi H, Anvari MH, Barzegar K. [Comparison of the effectiveness of two teaching methods of group discussion and lecturing in learning rate of laboratory medicine students]. SDME 2007; 4 (1): 51-6. [Persian]
18. Woolfolk AE.educational psychology .6th and 8th ed. boston :allyn and bacon; 2001.
19. Altun I. The perceived problem solving ability and values of student nurses and midwives. Journal of Nurse Education Today 2003; 23 (4), 575-58. [DOI:10.1016/S0260-6917(03)00096-0]
20. Sadr Lahijani MS, Raoof Kateb HR. [The effect of PBL and film showing, frequent quizzes and lecture-based method on short-term performance of dentistry students]. Journal of Medical Education 2004; 4 (2): 77-80. [Persian]
21. Antepohl W, Herzig S. Problem-based learning versus lecture-based learning in a course of basic pharmacology: A controlled, randomized study. Med Educ 1999; 33 (2): 106-13. [DOI:10.1046/j.1365-2923.1999.00289.x]
22. Zolfaghari M, Mehrdad N, Parsa Yekta Z, Salmani Barugh N, Bahrani N. [The effect of lecture and e-learning methods on learning mother and child health course in nursing students]. IJME 2007; 7 (1): 31-9. [Persian]
23. Wollfolk A. What do teachers need to know about self - efficacy . paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association; 2004 April 15; san diego , CA; 2004. [Cited 2016 Dec20 ]. Available from: http://anitawoolfolkhoy.com/pdfs/what-do-teachers-need.pdf
24. Srinivasan M, Wilkes M, Stevenson F, Nguyen T, Slavin S. Comparing problem-based learning with case-based learning: Effects of a major curricular shift at two institutions. Acad Med 2007; 82 (1): 74-82. [DOI:10.1097/01.ACM.0000249963.93776.aa]
25. Nadi MA, Gordanshekan M , Golparvar M. [Effect of Critical Thinking, Problem Solving and Meta-Cognitive on Students' Self-Learning]. Research in Curriculum Planning 2011, 8 (1-2): 53-61. [Persian]
26. Imani S, Veisi kohreh S, Kord noghabi R,Veisipour H,Tahmasian H , Rabie Mesbah A. [The effectiveness of problem solving training on reduction of math anxiety amangst the students with field-dependent cognitive style in academic year 1391-1392]. Research in Curriculum Planning 2015;12 (9): 47-54. [Persian]
27. Bell C, D'zurilla T. Problem- solving therapy for depression: A meta-analysis. Clinical Psychology Review 2009; 29 (4): 348-353. [DOI:10.1016/j.cpr.2009.02.003]
28. Choon-Huat Koh G, Eng Khoo H, Wong ML, Koh D. The effects of problem-based learning during medical school on physician competency: a systematic review. Canadian Medical Association Journal 2008; 178 (1): 34-41. [DOI:10.1503/cmaj.070565]
29. Soltani E. [The effectiveness of training in industrial and manufacturing organizations]. Tadbir journal 2001;119: 40-44. [Persian]
30. Selcuk GS, Caliskan S, Erol M. The effect of gender and grade levels on Turkish physics teacher candidates' problem solving Strategies. Journal of Turkish since education 2007; 4 (1): 92-100.
31. Malouf GM, Thorsteinsson, EB, Schuttle NS. The Efficacy of Problem Solving Therapy in mathematical progress mid school. Clinical Psychology Review 2007; 27 (1): 46-57. [DOI:10.1016/j.cpr.2005.12.005]
32. Van Berkel H, Schmidt H. On the additional value of lectures in a problem-based curriculum. Educ Health 2005; 18 (1): 45-61. [DOI:10.1080/13576280500042648]
33. Doucet MD, Purdy RA, Kaufman DM, Langille DB. Comparison of problem-based learning and lecture format in continuing medical education on headache diagnosis and management. Medical Education 1998; 32 (6): 590-6. [DOI:10.1046/j.1365-2923.1998.00277.x]
34. Fisher M, King J, Tague G. Development of a self-directed learning readiness scale for nursing education. Nurse Education Today 2001; 21 (7): 516-25. [DOI:10.1054/nedt.2001.0589]
35. Ataei N, Panjehpour M. [Comparison the Effectiveness of Problem Based Learning with Lecture-Based Method in Teaching Metabolic Biochemistry]. Iranin jornal of Medical Education: Special issue for educational development and health promotion 2012; 11 (9): 1319- 1325. [Persian]
36. Shokoohi-Yekta M, Parand A and Akbari Zardkhaneh S. [Effectiveness of Teaching Problem- Solving Skills on Parental Stress and Parenting Style]. Knowledge & Research in Applied Psychology 2014; 15(3): 45-53. [Persian]
37. Baker CM, Pesut DJ, McDaniel AM, Fisher ML. Evaluating the impact of problem-based learning on learning styles of master's students in nursing administration. J Prof Nurse 2007; 23 (4): 214-19. [DOI:10.1016/j.profnurs.2007.01.018]
38. Prichard SJ, Stratford JR, Bizo AL. Team-skills training enhances collaborative learning. Learning and Instruction 2006; 16 (3): 256-65. [DOI:10.1016/j.learninstruc.2006.03.005]

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در آموزش علوم پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb