دوره 3، شماره 2 - ( 1390 )                   جلد 3 شماره 2 صفحات 8-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mobashery M, Khosravi S H, Deris F, Taji F, Taheri Z, Mardanpour E. Characteristics of a Good Teacher in Terms of Students of Health School in Shahrekord University of Medical Sciences. Res Med Edu 2011; 3 (2) :1-8
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-38-fa.html
مباشری محمود، خسروی شمس علی، دریس فاطمه، تاجی فریده، طاهری زهرا، مردان پور شهرکردی الهام. ویژگی‌های استاد خوب از دیدگاه دانشجویان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1390; 3 (2) :1-8

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-38-fa.html


، shamsalikhosravi@yahoo.com
چکیده:   (12295 مشاهده)

  مقدمه: با وجود اینکه پژوهش های متعدد ویژگی های متفاوتی را برای یک استاد خوب ارائه داده اند، هنوز تلاش برای یافتن ویژگی های مشترک ادامه دارد. این پژوهش با هدف تعیین ویژگی های یک استاد نمونه دانشگاهی از دیدگاه دانشجویان صورت گرفت.

  روش ها: این مطالعه توصیفی – مقطعی بر روی 140 نفر از دانشجویان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد به صورت سرشماری در سال تحصیلی 89-88 انجام شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای 24 گویه که روایی آن از طریق روایی محتوایی و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ (87/0) تایید گردید. داده های حاصل از پژوهش با استفاده از آمار توصیفی و آزمون های مجذور کای، ANOVA ، کورسکال والیس و آنالیز واریانس در سطح معنی داری (5./0 ≥ P ) از طریق نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

  یافته ها: 9/30 درصد دانشجویان مذکر، 1/69 درصد مونث، 4/42 درصد در مقطع کاردانی و 6/57 درصد کارشناسی بودند. مهم ترین ویژگی استاد نمونه از نظر دانشجویان تسلط استاد بر درس مورد تدریس (4/96 درصد) و دانش عمومی در رابطه با درس مورد تدریس(3/94 درصد) و کم اهمیت ترین ویژگی، قاطعیت و سختگیری استاد(9/61 درصد) بود. بین سن دانشجویان و نظر آنان در ارتباط با ارائه مطالب جالب درسی، شیوایی بیان استاد، ارتباط صمیمی استاد با دانشجویان و ارتباط چشمی مناسب استاد با دانشجویان ارتباط معنی دار آماری وجود داشت (05/0 < p ).

  نتیجه گیری: با توجه به اینکه در مطالعات مختلف معیارهای متعددی جهت اساتید نمونه در حیطه های مختلف از دیدگاه دانشجویان شناسایی شده، جلب توجه اساتید محترم به اینگونه معیارها می تواند سبب جلب اعتماد دانشجویان، بهبود عملکرد آموزشی و تدریس اثربخش شود. لذا با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش و تأکید بر معیار تسلط استاد بر درس مورد تدریس به عنوان یکی از اساسی ترین معیارهای استاد خوب، اساتید باید در برنامه ریزی فعالیت های آموزشی خود این ویژگی ها را در نظر گرفته و در جهت افزایش میزان کارایی دانش و تقویت انگیزه در دانشجویان خود کوشش کنند.

واژه‌های کلیدی: ارزیابی، استاد نمونه، دانشجویان
متن کامل [PDF 118 kb]   (2508 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (4674 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزشی

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در آموزش علوم پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb