[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 7، شماره 2 - ( 1394 ) ::
جلد 7 شماره 2 صفحات 20-12 برگشت به فهرست نسخه ها
عوامل مؤثر بر انطباق آموزش نظری و مراقبت بالینی پرستاران
سید علی مجیدی، فردین مهرابیان*، معصومه اصغرنیا، حمیده صفرمحمدی، احسان کاظم نژاد
دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان،رشت، ایران ، mehrabian@gums.ac.ir
چکیده:   (6349 مشاهده)

  مقدمه: پرستاران جهت داشتن حداکثر کارآیی باید در کلاس ­ های نظری اطلاعات و دانش مورد نیاز خود را کسب نموده و از طریق تمرین و تجربه در محیط­­های بالینی توانمندی­های علمی خود را احراز کنند. این پژوهش جهت بررسی عوامل موثر برانطباق آموزش نظری و مراقبت بالینی از دیدگاه پرستاران انجام شد.

  روش­ها: این تحقیق، یک مطالعه توصیفی- مقطعی است که در آن 200 نفر از کارکنان پرستاری بیمارستان­های آموزشی و درمانی رشت و بیمارستان رسول اکرم (ص) در سال1393 شرکت داشتند. روش نمونه گیری به صورت تصادفی خوشه‌ای دو مرحله‌ای بود. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه دو قسمتی شامل اطلاعات فردی و عوامل موثر برانطباق آموزش نظری و مراقبت بالینی پرستاران بود. جهت انجام نمونه گیری ابتدا لیستی از بخش‌های فعال بیمارستان ­ ها و مراکز آموزشی درمانی رشت تهیه و به تعداد 20 نفر در هر خوشه به صورت تصادفی انتخاب شدند. در داخل هر بخش انتخاب شده با توجه به حجم پرستاران شاغل، نمونه گیری در هر سه شیفت انجام گردید. تجزیه و تحلیل داده ­ ها با استفاده از روش آماری تحلیل عاملی و نرم افزار آماری SPSS انجام گردید.

  یافته ­ ها : عوامل موثر برانطباق آموزش نظری و مراقبت بالینی در چهار حیطه فعالیت پرسنل بخش­ها، وضعیت بالینی، کیفیت آموزش و تسلط مربیان داده ها نشان داد که ارتقای خودباوری پرستاران در اتخاذ تصمیم مستقل، انجام مراقبت‌های بالینی براساس استانداردها، میزان تحصیلات و سطح علمی مربیان و میزان اعتماد به نفس مربیان در هنگام آموزش مراقبت بالینی از بیشترین اهمیت برخوردار بود.

  نتیجه گیری : با توجه به وجود فاصله بین آموزش نظری و مراقبت بالینی پرستاران تدوین برنامه‌های آموزشی مناسب در آینده با در نظر گرفتن نقاط ضعف و قوت در حیطه‌های مختلف جهت انطباق آموزش تئوری و مراقبت بالینی الزامی می‌باشد.

واژه‌های کلیدی: پرستاری، آموزش، پرستاری عملی، مراقبت پرستاری
متن کامل [PDF 191 kb]   (2406 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (3091 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: برنامه درسي, برنامه ریزی آموزشی
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Majidi S A, Mehrabian F, Asgharnia M, Safar Mohammadi H, Kazemnezhad E. Effective Factors on Adaptation of Theoretical Education and Practical Nursing Care. RME 2015; 7 (2) :12-20
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-213-fa.html

مجیدی سید علی، مهرابیان فردین، اصغرنیا معصومه، صفرمحمدی حمیده، کاظم نژاد احسان. عوامل مؤثر بر انطباق آموزش نظری و مراقبت بالینی پرستاران. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1394; 7 (2) :12-20

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-213-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 2 - ( 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education