مقدمه : الگومداری، جوهره فرآیند تدریس و یک نوع روش تدریس موثر در آموزش پزشکی به ویژه در پرستاری است. الگومداری و منتورینگ در «یاددهی» و «یادگیری» نقش کلیدی دارد . لذا بکارگیری شیوههای جدید آموزش جهت دستیابی به حداکثر دانش و کارآیی در رشتههای علوم پزشکی امری ضروری به نظر می رسد . این مطالعه با هدف مروری بر الگومداری و منتورینگ (مربیگری) در پرستاری و به ویژه کاربرد آن در آموزش پرستاری انجام شده است.
روش ها: اطلاعات این مطالعه مروری با استفاده از مرور و خلاصهسازی مقالات و کتب مرتبط و از طریق جستجوی هدفمند کتابخانهای و منابع الکترونیکی در پایگاههای , ScienceDirect ,PubMed Google Scholar SID, IranMedex, Magiran با کلیدواژههای الگومداری، الگومحوری، منتور، منتورینگ و آموزش پرستاری به فارسی و انگلیسی، جداگانه و ترکیبی انجام شد. مقالات از سال 1990 تا 2014 مورد بررسی قرار گرفتند. که در ابتدا تعداد مقالات حدود 80 بود که بعد از بررسی مقالات حدود 50 مقاله مرتبط با پژوهش حاضر، مورد بررسی قرار گرفتند.
یافته ها : در این مطالعه مروری، زوایا، ویژگی ها، تفاوت و ابعاد مختلف دو برنامه آموزشی منتورینگ و الگومداری بیان گردید و اهمیت آن از جنبه های آموزش، بالین ، دانش با تاکید بر حرفه پرستاری از دید مطالعات مختلف مورد بررسی قرار گرفت. مطالعات مختلف الگومداری را از راههای موفقیت در یادگیری مشکل مدار معرفی میکنند. الگومداری علاوه بر تاثیر در آموزش نظری، در بالین هم به کار گرفته میشود. الگومدار در آموزش از ارتقای حرفهای دانشجویان حمایت کرده و یک استراتژی مورد قبول برای انتقال نگرشها و رفتارهای حرفهای از مربی پرستاری به دانشجویان است . در مقابل منتورینگ یک فرایند فعالتر و در موقعیتهای آموزش بالینی، بسیاری از اعضای هیأت علمی مسئولیتی فعال، به عنوان منتور را بر عهده دارند.
نتیجه گیری: در پرستاری منتورینگ فرایندی است که شکاف بین آموزش و دنیای واقعی کار را پر میکند. الگومداری نیز یک استراتژی یادگیری سنجیده و قابل تامل است. هر دوی این برنامهها نقش با ارزشی را در پرستاری ایفا میکنند و باعث ایجاد رضایت شغلی میگردند. لذا آگاهی از این رویکردهای آموزشی و عواملی که بر آن اثر میگذارد، برای طراحان آموزشی و مدرسان اهمیت زیادی دارد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |