[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 7، شماره 1 - ( 1394 ) ::
جلد 7 شماره 1 صفحات 12-3 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی نقش خودکارآمدی تحصیلی و مهارت‌های ارتباطی بین فردی بر دیدگاه دانشجویان در ارزشیابی مبتنی بر آموزش تلفیقی
علی اکبر عجم*
گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، ایران. ، aliakbarajam1387@gmail.com
چکیده:   (7899 مشاهده)

  مقدمه: با توجه به اهمیت استفاده از فناوری ­ های جدید از جمله آموزش تلفیقی در آموزش پزشکی و ضرورت ارزشیابی از یادگیری دانشجویان، این پژوهش، با هدف بررسی نقش خودکارآمدی تحصیلی و مهارت­های ارتباطی بین فردی دانشجویان در ارزشیابی مبتنی بر آموزش تلفیقی انجام شد.

  روش ­ ها: مطالعه حاضر یک پژوهش توصیفی- مقطعی و جامعه مورد پژوهش کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بودند که 260 نفر به روش نمونه گیری طبقه ای نسبتی انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه­های خودکارآمدی تحصیلی، استاندارد مهارت ­ های ارتباطی بین فردی و دیدگاه دانشجویان به ارزشیابی آموزش تلفیقی و جهت تحلیل داده ­ ها از آزمون های آماری test - t ، ANOVA و آزمون رگرسیون چندگانه سلسله مراتبی استفاده شد.

  یافته ­ ها: دانشجویان دیدگاه موافق و کاملاً موافقی با ارزشیابی مبتنی بر آموزش تلفیقی داشتند (90 درصد) و نتایج آزمون t تک نمونه­ای معنی­دار بود (14/51 t= و 01/0 p= ). بین مهارت­های ارتباطی بین فردی دانشجویان با توجه به رشته تحصیلی آنان تفاوت معنی­داری مشاهده شد. متغیرهای مهارت های ارتباطی و خودکارآمدی متغیرهایی بودند که دیدگاه دانشجویان نسبت به ارزشیابی مبتنی بر آموزش تلفیقی را پیش بینی می‌کردند (01/0 p= ) .

  نتیجه­گیری: یافته­های این پژوهش نشان داد که مهارت­های ارتباطی بین فردی و خودکارآمدی دانشجویان در ارزشیابی مبتنی بر آموزش تلفیقی نقش دارد. بنابراین پیشنهاد می­گردد استفاده از ارزشیابی مبتنی بر رویکرد آموزش تلفیقی در نظام آموزشی مورد توجه قرار گیرد.

واژه‌های کلیدی: خود کارآمدی، ارتباطات بین فردی، یادگیری، ارزشیابی
متن کامل [PDF 162 kb]   (2889 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (3145 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسي تربيتي
فهرست منابع
1. Garrison R, Vaughan H. Blended learning in higher education: Framework, principles and guidelines. San Francisco: Jossey-Bass; 2008. [DOI:10.1002/9781118269558]
2. Oermann MH, Goberson KB. Evaluation and Testing in Nursing Education, Third Edition. New York: Springer Publishing Company; 2009.
3. Zolfaghari M, Negarandeh R, Eybpoosh S. [developing a blended learning program for nursing and midwifery students in iran: process and preliminary outcomes]. Iran j Nurs midwifery Res 2013; 18 (1): -20-6. [Persian]
4. Allami A, Mohammadi N. [Students' Attitude toward Combining Traditional and Electronic Education Epidemiology Course in Internship]. Research in medical education 2010; 2 (1): 35-41. [Persian]
5. Muirhead B. Encouraging interaction in online classes. International Journal of Instructional Technology and Distance Learning 2004; 1(6): 16-21.
6. Henry R. Hybrid Learning Environments in Higher Education Can Transformational Learning Outcomes Be Achieved? United States: Proquest LLC; 2008.
7. Smart K, Cappel J. Student's perceptions of online learning: A comparative study. Journal of Information Technology Education 2006; 5(5):201-219. [DOI:10.28945/243]
8. Lindsay EB. The best of both worlds: Teaching a hybrid course. Academic Exchange Quarterly 2004;8 (4): 16-20.
9. Bersin J. The Blended Learning Book, Best Practices, Proven Methodologies, and Lesson Learned. United States of America: John Wiley & Sons, Inc; 2004.
10. Gebara T. Comparing a blended learning environment to a distance learning environment for teaching a learning and motivation strategies course [dissertation]. Ohio state university; 2010.
11. Tang X, Pan Q. Study on application of blended learning in the college English course, international seminar on Future information technology and management engineering: china; 2008. [DOI:10.1109/FITME.2008.65]
12. Noe RA. Employee Training and Development. 4th ed. Singapore: McGraw-Hill; 2008.
13. Sitzmann T, Kraiger K, Stewart D, Wisher R. The comparative effectiveness of web-based and classroom instruction: A meta-analysis, Personnel Psychology 2006; 59 (3): 623-664. [DOI:10.1111/j.1744-6570.2006.00049.x]
14. Lu CH. Understanding Self-directed Blended Learner's Usage Behavior of E-learning System. [dissertation]. China-Taiwan: National Sun Yat-Sen University; 2008.
15. Ajam AA. [blended learning curriculum design in Payame Noor University]. [dissertation]. Mashhad: Ferdowsi University of Mashhad; 2013. [Persian]
16. Farhangi A, safarzadeh H, khademi M. [Oganizational Communication Theory]. Tehran: Nashre Rasa; 2004. [Persian]
17. Ghobadi M. [communicational skills]. Mahnameh Banke Melli 2008; 150: 25-32. [Persian]
18. Doaayi H. [Providing corporate organizational communications model in Iran's steel industry group]. Journal of management knowledge 1994; 25(0):36-44.[Persian]
19. Matson JL. Matson evaluation of social skills with youngsters: manual. Worthington OH: international diagnostic system; 1990.
20. Merill K, Gimpel GA. Social skills of children and adolescents: conceptualization, assessment, and treatment. New jersey: Lawrence Erlbaum associates, inc; 1998.
21. Shea P, Bidjerano T. learning presence: towards a theory of self-efficacy, self regulation, and the development of a communities of inquiry in online and blended learning environments. Computers & education 2010; 55 (1):1721-1731. [DOI:10.1016/j.compedu.2010.07.017]
22. Hajloo N, sobhi N, Rahbar Taramsari M, Haghighatgoo M. [Perfectionism and Self-efficacy of Nurses in Rasht Hospitals]. Research in medical education 2011; 3 (1): 42-48. [Persian]
23. Haghani F, Asgari F, Zare S, Mahjoob Moadab H. [Correlation between Self-Efficacy and Clinical Performance of the Internship Nursing Students]. Research in medical education 2013; 5 (1): 22-30. [Persian] [DOI:10.18869/acadpub.rme.5.1.22]
24. Akin A. Self-efficacy, achievement goals and depression, anxiety, and stress: A structural equation modeling. World Applied Sciences Journal 2008; 3 (5): 725-732.
25. Fooladvand KH, Farzad V, Shahraray M, Sangari AA. [Role of social support, academic stress and academic self-efficacy on mental and physical health]. Contemporary Psychology 2009; 4 (2): 81- 93. [Persian]
26. Artino AR, La Rochelle JS, Durning SJ. Second-year medical students' motivational beliefs, emotions, and achievement. Med Educ 2010; 44(12): 1203-1212. [DOI:10.1111/j.1365-2923.2010.03712.x]
27. Zajacova A, Lynch SM, Espenshade TJ. Self-efficacy, Stress, and Academic Success in College. Research in Higher Education 2005; 46 (6): 677-706. [DOI:10.1007/s11162-004-4139-z]
28. Ghamari F, Mohammadbeigi A, Mohammadsalehi N. [The association between mental health and demographic factors with educational in the students of arak universities]. JBUMS. 2010; 12 (5): 118-124. [Persian]
29. Zeighami Mohammadi S, Hagigi S. [the association between nurses communication skills and nurse-physician relationship and collaboration]. Journal of nursing and midwifery 2008; 6(4): 189-196. [Persian]
30. Amini M, Nouri A, Samavatyan H, Soltanolkottabi M. [The Effect of Communication Skills Training on Organizational Citizenship Behavior (OCB) of Nurses]. Iranian Journal of Medical Education 2013; 12 (10):796-804. [Persian]
31. Salimi M, Peyman H, Sadeghifar J, Toloui Rakhshan S, Alizadeh M, Yamani N. [Assessment of Interpersonal Communication Skills and Associated Factors among Students of Allied Medicine School in Tehran University of Medical Sciences]. Iranian Journal of Medical Education 2013; 12 (12): 895-902. [Persian]
32. Zamani A, Shams B, Moazzam E. [Communication Skills Training for Physicians as a Strategy for Enhancing Patients' Satisfaction: A Model for Continuing Education Iranian]. Journal of Medical Education 2004; 4 (1): 15-22. [Persian]
33. Galhardo A, Cunha M, Pinto-Gouveia J. Measuring self-efficacy to deal with infertility: Psychometric properties and confirmatory factor analysis of the Portuguese version of the infertility self-efficacy scale. Res Nurs Health 2013; 36 (1): 65-74. [DOI:10.1002/nur.21516]
34. Tehrani FJ, Nikpour S. Effect of health on knowledge, self-efficacy and health behaviors of women with urinary tract infection. International Journal of Urological Nursing 2014; 8 (1): 3-14. [DOI:10.1111/ijun.12026]
35. Williams B W, Kessler HA, Williams MV. Relationship among Practice Change, Motivation, and Self-Efficacy. J. Contin. Educ. Health Prof 2014; 34 (1): 5-10. [DOI:10.1002/chp.21235]
36. De Fátima Wardenski R, De Espíndola MB, Struchiner M, Giannella TR. Blended learning in biochemistry education: Analysis of medical students' perceptions. Biochem. Mol. Biol. Educ 2012; 40 (4): 222-228. [DOI:10.1002/bmb.20618]
37. Ezeonwu M, Berkowitz B, Vlasses FR. Using an Academic-Community Partnership Model and Blended Learning to Advance Community Health Nursing Pedagogy. Public Health Nursing 2014; 31(3): 272-280. [DOI:10.1111/phn.12060]
38. El Ansari W, Dunne J. Case study of cognitive behavioral therapy awareness educational programme using blended learning, UK. Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing 2013; 20 (1): 50-63. [DOI:10.1111/j.1365-2850.2012.01879.x]
39. Lai KW, Khaddage F, Knezek G. Blending student technology experiences in formal and informal learning. Journal of Computer Assisted Learning 2013; 29 (5): 414-425. [DOI:10.1111/jcal.12030]
40. Ghanbari A, Jahednama F, Ghanbari A, Heidarzadeh A. [Survey of Medical Students Satisfaction of Internet Services in Guilan University of Medical Sciences in 1386]. Journal of research in medical education, Guilan University of Medical Sciences 2010; 2 (1): 49-53. [Persian]
41. Peyman H, Yaghoobi M, Sadeghi Far J, Saye Miri K, Alizadeh M, Yamani N, et al. [Assessment of interpersonal communication skill levels in lecturers of Ilam University of medical sciences: A case study]. Iranian Journal of Medical Education 2012; 11 (9): 1436-1442. [Persian]
42. So HJ, Brush TA. Student perceptions of collaborative learning, social presence and satisfaction in a blended learning environment: relationships and critical factors. Computers & education 2008; 51: 318-336. [DOI:10.1016/j.compedu.2007.05.009]
43. Gabriel M A. Learning together: Exploring group interactions online. Journal of Distance Education 2004; 19 (1): 54-72.
44. Heidarzadeh A, dadkhahetirani H, asadi A, nemati M. [The Interns, Residents and Faculty Members' Knowledge and Attitudes toward Communication Skills]. Research in Medical Education 2007; 9: 26-31. [Persian]
45. Zolfaghari M, Sarmadi M, Negarandeh R, Zandi B, Ahmadi F.[Attitudes of Nursing and Midwifery School's Faculty toward Blended E-learning at Tehran University of Medical Sciences]. Hayat 2009; 15 (1): 31-39. [Persian]
46. Bailey KD, Morais DB. Exploring the use of blended learning in tourism education. Journal of Teaching in Travel & Tourism 2005; 4 (4): 23-36. [DOI:10.1300/J172v04n04_02]
47. Koohang A, Behling R, Behling S. Adding a new dimension to education: student perceptions toward hybrid/blended course delivery. Issues in Information Systems 2008; 9 (1): 1-5.
48. Chen CC, Jones KT. Blended learning vs. traditional classroom settings: assessing effectiveness and student perceptions in an MBA accounting course. journal of educators online 2007; 4 (1): 1-15. [DOI:10.9743/JEO.2007.1.3]
49. Mahmudi Gh, Jahani MA. [Assessing Communication Skill &Psychological Health in Nursing and Midwifery Student of North Iran]. Abstract book of 2th Congress of Behavioral and social aspects of Health; 2011 Dec 18-19; Iran: Shahroud. [Persian]
50. Battye, G. & Carter, H. Report on Review of Online and Blended Learning, Australian: University of Canberra pub; 2009.
51. Bersin, J. The Blended Learning Book, Best Practices, Proven Methodologies, and Lesson Learned, United States of America: John Wiley & Sons, Inc; 2004.
52. Uibu K, Kikas, E. The roles of a primary school teacher in the information society, Scandinavian Journal of Educational Research 2008; 52 (5):459-480. [DOI:10.1080/00313830802346348]
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ajam A A. The Role of Academic Self-Efficacy and Interpersonal Relations Skills of Students in the evaluation based on Blending Learning. Research in Medical Education 2015; 7 (1) :3-12
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-173-fa.html

عجم علی اکبر. بررسی نقش خودکارآمدی تحصیلی و مهارت‌های ارتباطی بین فردی بر دیدگاه دانشجویان در ارزشیابی مبتنی بر آموزش تلفیقی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1394; 7 (1) :3-12

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-173-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 1 - ( 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education