XML English Abstract Print


گروه مدیریت پرستاری، دانشکده پرستاری ومامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران ، Seyedmirza.sh@iums.ac.ir
چکیده:   (214 مشاهده)
مقدمه: باتوجه‌به ماهیت حرفه پرستاری، که نیاز به به‌روزرسانی دائمی دارد، لازم است در روش‌های آموزش سنتی تجدیدنظر شود و استفاده از مدل‌های تعاملی در آموزش پرستاری بیش‌ازپیش مورد توجه قرار گیرد. یکی از این مدل‌های نوین آموزشی، یادگیری وارونه است. این مطالعه با هدف تبیین تجارب دانشجویان تحصیلات تکمیلی پرستاری از روش یادگیری وارونه انجام شد.
روش‌ها: این مطالعه، پژوهشی کیفی با رویکرد تحلیل محتوای قراردادی است که در دانشجویان پرستاری تحصیلات تکمیلی، که به روش یادگیری وارونه آموزش دیده بودند، در سال 1402-1403 انجام شد. مشارکت‌کنندگان 22 نفر بودند که تمایل به ورود به مطالعه را داشتند. نمونه‌گیری به‌صورت هدفمند و تا رسیدن به اشباع داده‌ها انجام شد. برای جمع‌آوری داده‌ها از مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته، شامل پنج مصاحبه فردی (با سه دانشجوی کارشناسی ارشد و دو دانشجوی دکتری پرستاری) و سه مصاحبه گروهی (با یک گروه نه‌نفره دانشجویان دکتری، دو گروه دونفره و یک گروه چهارنفره از دانشجویان کارشناسی ارشد) استفاده شد. بایکی از دانشجویان 2 بار مصاحبه انجام شد. تحلیل داده‌ها طی هشت گام تحلیل محتوای کیفی به روش متعارف و در محیط نرم‌افزار وان‌نوت (OneNote) انجام گرفت. صحت داده‌ها با معیارهای لینکلن و گوبا (Lincoln and Guba ) تثبیت شد.
یافته‌ها: دو مضمون اصلی و پنج طبقه یا مضمون فرعی به دست آمد. مضامین اصلی عبارت بودند از: «تسهیل‌کننده‌ها» با سه طبقه (جذابیت، نوآوری و مشارکت) و «موانع» با دو طبقه (چالش‌های اجرایی و ضعف محتوا).
نتیجه‌گیری: عدم رعایت اصول دقیق و کم‌تجربه بودن استادان در اجرای روش یادگیری وارونه در آموزش میتواند اثربخشی این روش را کاهش دهد. لذا، لازم است در استفاده از این روش، بازنگری و توجه و دقت بیشتری شود و به‌ویژه برای ایجاد انگیزه و تنوع در اجرای آن، از سناریو و حل مسئله استفاده شود.
متن کامل [PDF 1046 kb]   (30 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (12 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهش کیفی | موضوع مقاله: شیوه های آموزش

فهرست منابع
1. Sezer TA, Esenay FI . Impact of flipped classroom approach on undergraduate nursing student's critical thinking skills. J Prof Nurs. 2022;42:201-08. [DOI:10.1016/j.profnurs.2022.07.002]
2. Omidkhoda A, Dehdarirad H, Changizi V. Planning, implementation and evaluation of active learning-teaching methods in inverted classroom, peer learning and virtual education among students in the school of allied medical sciences. Res Med Educ. 2021;13(3):42-54.[Persian] [DOI:10.52547/rme.13.3.42]
3. Nie A, Su X, Zhang S, Guan W, Li J. Psychological impact of COVID-19 outbreak on frontline nurses: a cross-sectional survey study. J Clin Nurs. 2020;29(21-22):4217-26. [DOI:10.1111/jocn.15454]
4. Ghasemi Abarghouie MH, Ghadami A, Omid A. Comparing the effect of three methods of lecture, virtual education and flipped classroom on learning, information retention and satisfaction of students in Isfahan University of Medical Sciences. Iran J Nurs Res. 2023;18(4):36-45.[Persian] [DOI:10.22034/IJNR.18.4.36] [DOI:10.22034/IJNR.18.4.36]
5. Kaur N. Comparison of two teaching strategies in simulation on cultural humility and cultural competence among baccalaureate nursing students [dissertation]. New York (NY): Teachers College, Columbia University; 2025. [Link]
6. Abbasszade A, Farokhzadian J, Torkaman M, Miri S. A transactional analysis training program on cognitive flexibility and emotion regulation in undergraduate nursing students: an experimental study. BMC Nurs. 2025. 24(1):306. [DOI:10.1186/s12912-025-02961-w]
7. Chance EA. The combined impact of AI and VR on interdisciplinary learning and patient safety in healthcare education: a narrative review. BMC Med Educ. 2025;25(1):1039. [DOI:10.1186/s12909-025-07589-7]
8. Yarmohammadian MH, Movaghar M, Jalili Z. Identifying the core competencies required for nursing graduates: A thematic analysis. Educ Strategy Med Sci. 2023;16(2):172-82. [Persian] [Link]
9. Murata H, Asakawa S, Kawamura T, Yamauchi H, Takahashi O, Henker R. Efficacy of modified team-based learning in a flipped classroom for an acute-care nursing course: a mixed-methods study. Nurs Open. 2023;10(7):4786-96. [DOI:10.1002/nop2.1730]
10. Salimi GH, Abdolahi N, Safavi AA. A case study of assessing perceptions, experiences, collaborating quality, learning performance, and student satisfaction in a flipped classroom. Q Iran Dis Educ J. 2021; 3(1):100-16 . [DOI:10.30473/idej.2022.63511.1096]
11. Sahebyar H, Habib Kaleybar R, Mesrabadi J, Farid A. The challenges of flipped learning: a qualitative content analysis. J Instruct Evalu. 2022;15(60):47-84.[Persian] [Link]
12. Valizadeh L, Ghiasvandian SH, Abedi HA, Zamanzadeh V. Challenges and solutions of MSc education in nursing: a qualitative study. Iran J Med Educ. 2012; 11(8):1010-23.[Persian] [Link]
13. Uzunboylu H, Prevalla B, Hamidi M. Content analysis of research papers on flipped learning. 2021;21(66). [DOI:10.6018/red.451551]
14. Birgili B, Seggie FN, Oğuz E. The trends and outcomes of flipped learning research between 2012 and 20 18: A descriptive content analysis. J Comp Educ. 2021;8(1):365-94. [DOI:10.1007/s40692-021-00183-y]
15. Jeong D, Park C, Eun Y. Effects of infection control education program using flipped learning based on the arcs model for nursing students: A mixed method. Healthcare. 2023;11(20):2731. [DOI:10.3390/healthcare11202731]
16. Betihavas, V, Bridgman H, Kornhaber R, Cross M. The evidence for 'flipping out': A systematic review of the flipped classroom in nursing education. Nurse Educ Today, 2016;38:15-21. [DOI:10.1016/j.nedt.2015.12.010]
17. Momeni-Moghaddam MA, Rostamian M. Enhancing students' learning and satisfaction in biochemistry course: The impact of flipped classroom and teamwork. Res Med EduC. 2025;16(4):23-33.[Persian] [DOI:10.32592/rmegums.16.4.23]
18. Akbari Farmad S, Shakerian S. The effectiveness of the flipped classroom approach based on the ADDIE model in students of community-based education of health sciences at Shahid Beheshti University of Medical Sciences. Res Med Educ. 2023; 15(2):36-46 .[Persian] [DOI:10.32592/rmegums.15.2.36]
19. Yao J, Yuan H, Zhu M, Wang J, Wang Q, Chen ZH, et al. Nursing student learning of evidence‐based nursing through case‐based learning and flipped learning: A mixed study. Nurs Open. 2023;10(9):6551-58. [DOI:10.1002/nop2.1910]
20. Van Alten DC, Phielix CH, Janssen J, Kester L. Effects of flipping the classroom on learning outcomes and satisfaction: A meta-analysis. Educ Res Rev. 2019;28:100281. [DOI:10.1016/j.edurev.2019.05.003]
21. Mirdehghan F, Keshmiri F, Shakerfar H, Nasreyani KH. Comparison the effect of flipped classroom and traditional education on the knowledge of using selected medical equipment in nursing students. Med Educ J. 2021;9(1):59-71.[Persian]. [DOI: 10.22088/mededj.9.1.59]
22. Elo S, Kyngäs H. The qualitative content analysis process. J Adv Nurs. 2008;62(1):107-15. [DOI:10.1111/j.1365-2648.2007.04569.x]
23. Erbil DG. A review of flipped classroom and cooperative learning method within the context of Vygotsky theory. Front Psychol. 2020;11:1157. [DOI:10.3389/fpsyg.2020.01157]
24. Zain FM, Sailin SN. Students' experience with flipped learning approach in higher education. Uni J Educ Res. 2020;8(10):4946-58. [DOI:10.13189/ujer.2020.081067]
25. Park I, SuhY. Meta-analysis of flipped learning effects in nursing education. Int J Environ Res Public Health. 2021;18(23):12814. [DOI:10.3390/ijerph182312814]
26. Bredow C, Roehling PV, Knorp AJ, Sweet AM. To flip or not to flip? A meta-analysis of the efficacy of flipped learning in higher education. Rev Educ Res 2021;91(6):878-918. [DOI:10.3102/00346543211019122]
27. Hoque MS, Islam M, Thurairaj S, Puteri Zarina MK, Farahdina T. Flipped classroom pedagogy in higher education in EFL contexts: Findings and implications for further research. Forum Ling Stud.2023;5(1):91-102. [DOI:10.18063/fls.v5i1.1534]
28. Brewer R, Movahedazarhouligh S. Successful stories and conflicts: A literature review on the effectiveness of flipped learning in higher education. J Comp Assisted Learn. 2018;34(4):409-16. [DOI:10.1111/jcal.12250]

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در آموزش علوم پزشکی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Research in Medical Education

Designed & Developed by: Yektaweb