دوره 17، شماره 4 - ( 1404 )                   جلد 17 شماره 4 صفحات 48-38 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghorbani B, Arsalani N, Gilvari T, Jenabi Ghods M, Mortezanasab M, Fallahi-Khoshknab. Comparison of the Master's curriculum of Critical Care Nursing in Iran and the University of Dublin, Ireland: A comparative study. Res Med Edu 2026; 17 (4) :38-48
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1513-fa.html
قربانی بنفشه، ارسلانی نرگس، گیلوری طاهره، جنابی قدس ماریه، مرتضی نسب مائده، فلاحی خشکناب مسعود. مقایسه برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت‌های ویژه ایران و دانشگاه دوبلین ایرلند: یک مطالعه تطبیقی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1404; 17 (4) :38-48

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1513-fa.html


گروه پرستاری، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران ، msflir@yahoo.com
چکیده:   (436 مشاهده)
مقدمه: کیفیت آموزش پرستاری به‌عنوان یک عامل مهم در ارتقای خدمات بهداشتی و درمانی شناخته می‌شود. پرستاری مراقبت‌های ویژه، نقش حیاتی در ارائه خدمات به بیماران بدحال دارد. برنامه‌های درسی کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت‌های ویژه در ایران و دانشگاه دوبلین ایرلند، با هدف تربیت پرستاران متخصص در این حوزه طراحی شده‌اند. این مقاله به بررسی و مقایسه تطبیقی برنامه درسی این دو کشور می‌پردازد تا نقاط قوت و ضعف هر یک را شناسایی کند و پیشنهادات لازم برای ارتقای کیفیت آموزش ارائه دهد.
روش‌ها: این مطالعه تطبیقی در سال 1404 با استفاده از مدل بردی(Bereday)  در چهار مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه الگوهای آموزشی بر مبنای برنامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت ویژه ایران و دوبلین ایرلند انجام شد.
یافته‌ها: نتایج مقایسه دو برنامه آموزشی نشان داد که دانشگاه دوبلین بر رویکردهای پژوهشی و نوآوری در آموزش تاکید دارد و فرصت‌های بیشتری برای کار و پژوهش در محیط‌های بین‌المللی فراهم می‌کند، در مقابل برنامه کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت­های ویژه ایران، عمدتا بر جنبه‌های نظری پرستاری متمرکز هستند، اما کمبود توجه به دوره‌های بالینی به وضوح احساس می‌شود.
نتیجه‌گیری: برنامـه درسی کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت ­های ویژه در ایـران نقـاط قـوت بسیـاری دارد ولی برای بهبود برنامه درسی، توجه به مواردی مانند آموزش از راه دور، تمرکز بر عملکرد مبتنی بر شواهد، مصاحبه ورودی، استفاده از فناوری‌های مدرن و شبیه‌سازی‌های پیشرفته، تاکید بر پژوهش و نوآوری نیز ضروری به نظر می­رسد.
 
متن کامل [PDF 1369 kb]   (176 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (138 مشاهده)  
نوع مطالعه: مروري | موضوع مقاله: مطالعات تطبیقی

فهرست منابع
1. Raghupathi V, Raghupathi W. The influence of education on health: an empirical assessment of OECD countries for the period 1995-2015. Arch Pub Heal 2020;78(1):20. [DOI:10.1186/s13690-020-00402-5]
2. Farmad SA, Esfidani A, Shahbazi S. A comparative study of the curriculum in master degree of medical education in Iran and some selected countries. BMC Med Educ 2023;23(1):393. [DOI:10.1186/s12909-023-04366-2]
3. Kavanagh JM. Crisis in competency: A defining moment in nursing education. Online J Issu Nurs. 2021;26(1). [DOI:10.3912/OJIN.Vol26No01Man02]
4. Salminen L, Stolt M, Saarikoski M, Suikkala A, Vaartio H, Leino-Kilpi H. Future challenges for nursing education-A European perspective. Nurse Edu Tod 2010;30(3):233-8. [DOI:10.1016/j.nedt.2009.11.004]
5. Babamohamadi H, Shahidi Delshad E, Nobahar M. Comparative study of master's critical care nursing program in Iran and Sydney, Australia. Edu Strategy Med Sci 2023;16(4):312-22. [Persian]
6. Thornton M, Persaud S. Preparing today's nurses: social determinants of health and nursing education. Online J Issues Nurs 2018;23(3). [DOI:10.3912/OJIN.Vol23No03Man05]
7. Sezer H, Şahin H. Faculty development program for coaching in nursing education: A curriculum development process study. Nurs Edu Prac 2021;55:103165. [DOI:10.1016/j.nepr.2021.103165]
8. Naiereh A, Hassan B, Monir N. Comparative study of the Iranian nursing bachelor's degree program with the International Islamic University of Malaysia. J Nur Edu 2019;7(6):47-58.[Persian] [Link]
9. Brauer DG, Ferguson KJ. The integrated curriculum in medical education: AMEE Guide No. 96. Med teach 2015;37(4):312-22. [DOI:10.3109/0142159X.2014.970998]
10. Mason H, Price DM, Bigelow A, Harden K. Multi-level classroom learning prepares nurses for future collaboration in palliative care: an educational initiative. Int J Palliat Nurs 2022;28(9):401-5. [DOI:10.12968/ijpn.2022.28.9.401]
11. Sagan A, Gałązka-Sobotka M, Czauderna P, Frączkiewicz-Wronka A, Badora-Musiał K, Petka N, et al. Health centres 75+ as a new model to improve care for older people in Poland. Int J Environ Res & Public Health 2022;19(12):7487. [DOI:10.3390/ijerph19127487]
12. Giuliano KK. Challenging precedent: critical care nursing and medical product innovation. Am J Crit Care 2020;29(4):253-61. [DOI:10.4037/ajcc2020275]
13. Tehran University of Medical Sciences. M.Sc. in critical care nursing. Tehran: Tehran University of Medical Sciences; 2020 . [Link]
14. Nurses AAoC-C, Bell L. AACN scope and standards for acute and critical care nursing practice: American Association of Critical-Care Nurses; 2015. [Link]
15. University of Pennsylvania School of Nursing. Adult Gerontology Acute Care Nurse Practitioner Program.
16. Master of Critical Care Nursing [Cited 2025 Jun 20]. Available from: https://hub.ucd.ie/usis/!W_HU_MENU.P_PUBLISH?p_tag=COURSE&MAJR=XA20. [Link]
17. Gilvari T, Arsalani N, Khajemirzaie F, Zabolypour S, Rafiee-Vardanjani L, Fallahi-Khoshknab M.Comparative study of critical care nursing curricula for postgraduate courses in Iran and Australia. Dev Strategy Med Edu 2023;10(3):194-207. [DOI:10.32598/DSME.10.3.557.1]
18. Ashrafi Z, Babamohamadi H, Nobahar M. Comparative study of master's critical care nursing program in Iran and Melbourne, Australia and strategies for promotion in Iran. J Nurs Edu 2019;8(4):9-18.[Persian] [Link]
19. Motie M, Arsalani N, Fallahi-Khoshknab M. Comparative comparison of the curriculum of the master's degree in emergency nursing in Iran and Monash University in Australia. Resea Med Educ 2024;16(2):52-62.[Persian] [DOI:10.32592/rmegums.16.2.52]
20. Abadian L Adib-Hajbaghery M. A comparative study of Iran's undergraduate nursing education system with Manchester University, England in 2022. Scie J Nurs, Midw and Param Fac 2023;8(3):31-46.[Persian] [Link]
21. Baghaei R, Hosseinzadegan F, Mokhtari L, Mihandoust S. Comprative study of nursing PhD curriculum in Iran, Turkey and Jordan. Scie J Nurs, Midw and Paramed Fac 2017;3(1):53-64.[Persian] [DOI:10.29252/sjnmp.3.1.53]
22. Rankings: The 9 best universities in Ireland for 2024/2025 [Internet] [Link]
23. TCD School of Nursing & Midwifery [Internet] [Link]
24. QS World University Rankings by Subject 2024: Nursing [Internet] [Link]
25. Rezaie F, Sanagoo A, Araghian Mojarad F, Jouybari L. Comparative study of master's critical care nursing program in Iran and Scotland (University of Edinburgh). Resea Med Educ 2022;14(2):58-66.[Persian] [DOI:10.52547/rme.14.2.58]
26. Borzou SR, Oshvandi K, Cheraghi F, Moayed MS. Comparative study of nursing PhD education system and curriculum in Iran and John Hopkins School of Nursing. Edu Strategy Med Sci 2016;9(3):194-205.[Persian] [Link]
27. Arian M, Nobahar M, Babamohamadi H. Comparative study of nursing master's education program in Iran and John Hopkins School of Nursing. J Nurs Edu 2018;7(3):34-48.[Persian] [Link]
28. Talebi R, Jouybari L, Mahmoodi Shan GR. Comparison of the curriculum of master of pediatric nursing in Iran and Ingram, McGill Canada: A comparative study. J Nurs Edu 2021;10(4):63-72. [Link]
29. Freed GL, Dunham KM, Lamarand KE, Loveland-Cherry C, Martyn KK, Committee ABoPRA. Pediatric nurse practitioners: roles and scope of practice. Pediatrics 2010;126(5):846-50. [DOI:10.1542/peds.2010-1589]

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در آموزش علوم پزشکی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Research in Medical Education

Designed & Developed by: Yektaweb