دوره 7، شماره 1 - ( 1394 )                   جلد 7 شماره 1 صفحات 18-13 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Seyed Majidi M, Judi R. Evaluation Attitudes of Clinical Medicine and Basic Sciences Teachers about Peer-Assisted Learning in Babol University of Medical Science. Res Med Edu 2015; 7 (1) :13-18
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-149-fa.html
سید مجیدی مریم، جودی رضا. دیدگاه اساتید پزشکی بالینی و علوم پایه در ارتباط با اثرات بالقوه سیستم آموزش به کمک همتایان در دانشگاه علوم پزشکی بابل. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1394; 7 (1) :13-18

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-149-fa.html


مرکز تحقیقات مواد دندانی بابل، عضو کمیته تحقیقات دانشجویان پزشکی، دانشکده دندان‌پزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران ، dumanjodi@gmail.com
چکیده:   (6166 مشاهده)

  مقدمه: یکی از روش­های نوین در زمینه آموزش، روش یادگیری به کمک همتایان می ­ باشد. با توجه به مزایای این روش، هدف از مطالعه حاضر بررسی دیدگاه اساتید دانشکده پزشکی بالینی و علوم پایه دانشگاه علوم پزشکی بابل در ارتباط با مزایای بالقوه سیستم یادگیری به کمک همتایان است .

  روش ­ ها: در این مطالعه توصیفی – مقطعی، دیدگاه 2 3 8 نفر از اساتید علوم پایه و پزشکی بالینی دانشگاه علوم پزشکی بابل در مورد مزایای سیستم یادگیری به کمک همتایان، توسط پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت. جامعه مورد مطالعه به روش سرشماری انتخاب شدند. داده ­ های بدست آمده توسط تست­های آماری t یک نمونه ای، t زوج و AVOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

  یافته ها: از نظر اساتید شرکت­کننده، این سیستم بیشترین تاثیر را بر عدم کم­رنگ شدن نقش اساتید در آموزش (2/51 درصد)، تقویت اعتماد به نفس دانشجو (47درصد) و ارائه بازخورد به موقع و مناسب اندوخته ها (5/48درصد) داشت. میانگین رضایتمندی (مزایا و اجرای این سیستم) از نظر جنس و سابقه تدریس معنی­دار نبوده ولی میانگین این شاخص به صورت معنی­داری از عدد 74 (عدد ملاک) بزرگ­تر بود.

  نتیجه گیری: یافته­ها نشان داد که اساتید پزشکی بالینی و علوم پایه موافق مزایای و انجام این روش هستند و اجرای این سیستم می­تواند منجر به تربیت نیروی انسانی توانمند گردد .

متن کامل [PDF 113 kb]   (1806 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1520 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: شیوه های آموزش

فهرست منابع
1. Hudson JN, Tonkin AL. Clinical skills education: outcomes of relationships between junior medical student's senior peers and simulated patients. Med Educ 2008; 42 (9): 901-8. [DOI:10.1111/j.1365-2923.2008.03107.x]
2. Kojuri J, Dehghani MR, Amini M, Bazrafkan L, Saber M, Pilevar A, et al.[ Nokati mohem dar amozeshe pezeshki]. Shiraz: Shiraz University of medical sciences publication; 2009. [Persian]
3. Sorbal DT. Cross-year peer tutoring experience in a medical school: condition and outcomes for student tutors. Med Educ 2002; 36(11): 1064-70. [DOI:10.1046/j.1365-2923.2002.01308.x]
4. Henning JM, Weinder TG, Marty MC. Peer assisted learning in clinical education: Literature review. Athletic Training Education journal 2008; 3 (3): 84-90. [DOI:10.4085/1947-380X-3.3.84]
5. Alcamo AM, Davids AR, Way DP, Lynn DJ, Vandre DD .The impact of peer-designed and Led USMLE step 1 review course: improvement in preparation and scores. Acad Med 2010; 85 (10 Suppl): 45-8. [DOI:10.1097/ACM.0b013e3181ed1cb9]
6. Peets AD, Coderre S, Wright B, Jenkins D, Burak K, Leskosky S,et al. involvement in teaching improves learning in medical students: a randomized cross-over study. BMC Medical education. 2009; 9 (55): 1-5. [DOI:10.1186/1472-6920-9-55]
7. Weyrich P, Celebi N, Schrauth M, Montler A, Lammerding-Koppel M, Nikendei C. peer-assisted versus faculty staff-led skills laboratory training: a randomized controlled trial. Med Educ 2009; 43 (2):113-20. [DOI:10.1111/j.1365-2923.2008.03252.x]
8. Knobe M, Munker R, Sellei RM, Holschen M, Mooij SC, Schmidt-Rohlfing B, et al. peer teaching: a randomized controlled trial using student-teacher to teach musculoskeletal ultrasound. Med Educ 2010; 44 (2): 148-55. [DOI:10.1111/j.1365-2923.2009.03557.x]
9. Rogers DA, Regehr G Gelula M, Yeh K, Howdieshell TR, Webb W. peer teaching and computer-assisted learning: An effective combination for surgical Skill Training 2000; 92(1): 53-5. [DOI:10.1006/jsre.2000.5844]
10. Alizadeh M, Gharibi F, Asghari Jafarabadi M, Esmaeilnasab N, Bostani Z, Zarghami F.[ The perspectives of medicine students and academic members in Tabriz university of medical sciences about the required infrastructures for implementation of proposed peer assisted learning (PAL) system]. Strides Dev Med Educ 2012; 9 (1):11-17. [Persian]
11. Topping K, Ehly S. Peer-assisted learning. Lawrence Erlbaum Associates Inc; 1998. [DOI:10.4324/9781410603678]
12. Weidner TG, Popp JK. Peer-assisted learning and orthopedic evaluation psychomotor skills. J Athl Train 2007; 42 (1): 113-9.
13. Alizadeh M, Gharibi F, Asghari Jafarabadi M, Esmaeilnasab N, Bostani Z, Zarghami F. [Attitudes of medical instructors and students of Tabriz university of medical science towards peer assisted learning (PAL) system]. JMED, 2012; 7 (1): 48-57. [Persian]
14. Rohrbeck CA, Ginsburg-Block, Fantuzzo JW, Miller TR. Peer-assisted learning interventions with elementary school students: A meta-analytic review. Journal of Educational Psychology 2003; 95 (2): 240-57. [DOI:10.1037/0022-0663.95.2.240]
15. Fuchs D, Thompson A, Svenson E, Yen L, Otaiba SA, Yang N , et al. Peer-assisted learning strategies in reading extensions for kindergarten, first grade and high school. Remedial and Special Education 2001; 22 (1): 15-21. [DOI:10.1177/074193250102200103]
16. Topping K, Ehly W. Peer Assisted Learning: A Framework for Consultation. Journal of Educational and Psychological Consultation 2001; 12 (2): 113-32. [DOI:10.1207/S1532768XJEPC1202_03]
17. Secomb J. A systematic review of peer teaching and learning in clinical education. J Clin Nurs 2007; 17 (6): 703-16. [DOI:10.1111/j.1365-2702.2007.01954.x]

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در آموزش علوم پزشکی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Research in Medical Education

Designed & Developed by: Yektaweb