دوره 16، شماره 2 - ( 1403 )                   جلد 16 شماره 2 صفحات 14-4 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mehravar Giglou S, Zahed Babelan A. Explanation of the Components of Skill-Based Education in Higher Education With A Qualitative Approach. Res Med Edu 2024; 16 (2) :4-14
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1394-fa.html
مهرآور گیگلو شهرام، زاهد بابلان عادل. تبیین مولفه های آموزش مبتنی بر مهارت در آموزش عالی با رویکرد کیفی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1403; 16 (2) :4-14

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1394-fa.html


گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران ، s.mehravar@atu.ac.ir
چکیده:   (474 مشاهده)
مقدمه: آموزش مهارت­ محور دانشگاهی ابزاری اساسی برای توانمندسازی افراد با مهارت‌ها و توانایی‌های فنی سطح بالا است که می‌توان از آن برای توسعه ملی استفاده کرد. لذا پژوهش حاضر با هدف تبین مولفه­ های آموزش مبتنی­ بر مهارت در آموزش عالی با رویکرد کیفی انجام شده است.
روش ­ها: پژوهش حاضر با رویکرد کیفی از نوع تحلیل مضمون انجام شده است. گروه هدف مورد مطالعه، اعضای هیات علمی دانشگاه ­های محقق اردبیلی، علامه طباطبائی، شهید بهشتی و تهران بود. مشارکت­ کنندگان شامل 15 نفر از اعضای هیات علمی بودند که به روش نمونه­ گیری هدفمند انتخاب شدند. جهت جمع­ آوری داده­ ها از مصاحبه نیمه ­ساختار یافته استفاده شد.
یافته­ ها: مجموع کدهای آزاد استخراج شده از محتوای مصاحبه­ ها 113 مورد بود که پس از ادغام کدهای مشابه با یکدیگر در نهایت 98 کد استخراج و در 16 مضمون فرعی طبقه­ بندی و در نهایت در 7 مضمون اصلی دسته ­بندی شدند. مقوله­ های سیاست­ گذاری، برنامه درسی مبتنی ­بر مهارت، ماموریت و رسالت­ های دانشگاه، روش ­های تدریس، کارآفرینی، توانمندسازی اعضای هیات علمی و توسعه فناوری به عنوان مهم­ترین مولفه­ های آموزش مبتنی ­بر مهارت از دیدگاه اعضای هیات علمی شناسایی شدند.
نتیجه­ گیری: با عنایت به یافته­ های پژوهش می­ توان گفت که نهادینه کردن آموزش مبتنی ­بر مهارت در دانشگاه می­ تواند نقش موثری در اشتغال دانش ­آموختگان داشته باشد.
متن کامل [PDF 483 kb]   (133 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (64 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزشی

فهرست منابع
1. Kayzouri AH, Mohammadi Hoseini SA. Sadat Soleimani E .[Students' Perception of Faculty Members' Teaching Competence (Case Study: Ferdowsi University of Mashhad)]. Research in Teaching 2019; 7(4):107-131.‏ [Persian]
2. Talman K, Vierula J, Kanerva AM, Virkki O, Koivisto JM, Haavisto E. Instruments for assessing reasoning skills in higher education: A scoping review. Assessment & Evaluation in Higher Education 2021;46(3): 376-392.‏ [DOI:10.1080/02602938.2020.1776212]
3. Emike OE, Chidi DM. Skill-Oriented Education And Career Competence Among Postgraduate Students In University Of Lagos, Nigeria. Ethiopian e-Journal for Research and Innovation Foresight (Ee-JRIF) 2019;11(1).
4. Soini K, Jurgilevich A, Pietikäinen J, Korhonen-Kurki K. Universities responding to the call for sustainability: A typology of sustainability centres. Journal of Cleaner Production 2018;170: 1423-1432.‏ [DOI:10.1016/j.jclepro.2017.08.228]
5. Śleszyńska M. How to Write (Science) Better. Simplified English Principles in a Skill-Oriented ESP Course. Studies in Logic, Grammar and Rhetoric 2021; 66(1):115-33.‏ [DOI:10.2478/slgr-2021-0008]
6. Huckabee ML, Flynn R, Mills M. Expanding rehabilitation options for dysphagia: skill-based swallowing training. Dysphagia 2023; 38(3): 756-767.‏ [DOI:10.1007/s00455-022-10516-3]
7. Mwita, KM. Tanzania graduate employability: Perception of human resource management practitioners. International Journal of Human Resource Studies 2018; 8(2): 263-272.‏ [DOI:10.5296/ijhrs.v8i2.12921]
8. Thirunavukarasu G, Chandrasekaran S, Subhash Betageri V, Long J. Assessing learners' perceptions of graduate employability. Sustainability 2020; 12(2): 460.‏ [DOI:10.3390/su12020460]
9. Khawla A, Khataybeh A. Representing teaching staff in Jordanian universities for the 21st century skills. Pegem Journal of Education and Instruction 2021;11(3): 17-25.‏
10. PhusaluxJ UB, Fongsuwan W. Determinants of modern management of private vocational colleges: A Structural Equation Model. Research Journal of Business Management, 2015;9(2):378-90.‏ [DOI:10.3923/rjbm.2015.378.390]
11. Amin JB. Quality assurance of the qualification process in TVET: Malaysia Country. The Online Journal for Technical and Vocational Education and Training in Asia 2016;7: 1-12.‏
12. Idris A, Mbudai Y. Technical and vocational education: Challenges towards youths empowerment in Kano State-Nigeria. Journal of Technical Education and Training 2017; 9(1).‏
13. Tang KN. Innovate Higher Education to Enhance Graduate Employability. Pertanika Journal of Social Sciences & Humanities 2019;27(2). [DOI:10.4324/9780429058899-14]
14. Partey PA. The importance of field experience in teacher preparation: Perspectives of trainee economics teachers in the University of Cape Coast. International journal of research in social sciences 2014;4(4): 58-63.‏
15. Malekpour Lapari K, Montazeri T. [The components of the Curriculum based on Skills in Higher Education and Presenting a Model: A Meta-synthesis]. Journal of higher education curriculum studies 2022; 12(24): 103-137.[Persian]
16. Sharifi Asadi Malafeh F, Khorasani A, Fathi Vajargah K, Salehi Omran E.[Determination of Employability skills of Academic Graduates with Exploratory Mixed Method Approach]. Theory and Practice in the Curriculum 2019;7 (13): 29-52. [Persian]
17. Salehi Omran, Ebrahim; Einkhah, F. [Skill training, human capital development and employment]. 7th National Conference on Human Capital Development. 2019 Dec 28; Tehran 2020. [Persian]
18. Chan CK, Fong ET, Luk LY, Ho R. A review of literature on challenges in the development and implementation of generic competencies in higher education curriculum. International Journal of Educational Development 2017; 57: 1-10.‏ [DOI:10.1016/j.ijedudev.2017.08.010]
19. Muratore S, Kim M, Olasky J, Campbell A, Acton R. Basic airway skills acquisition using the American College of Surgeons/ Association for Surgical Education medical student simulation-based surgical skills curriculum: Initial results. The American Journal of Surgery 2017; 213(2): 233-237.‏ [DOI:10.1016/j.amjsurg.2016.09.053]
20. Purnima KS, Lalitha A, Srinivas T. Constraints Perceived by Participants of Skill Oriented Certificate Courses in Establishing Small Scale Enterprise Units. Asian journal of Extension Education 2020; 38: 66.‏
21. Lotfi Jalal Abadi M, Farhadi A, Ravaei S, Gholami M.[Designing a Skill-oriented Model for Occupational Students: Using the Grounded Theory]. Karafan Journal 2020; 16 (2): 71-100. [Persian]
22. Entezarian N, Tahmasebi T. [Examining the degree of coordination and adaptation of the higher education system and technical and vocational educational whit the needs of the labor market]. Work and society 2011;11 (140): 59-70. [Persian]
23. Mohammadpour A. [Anti-Method: Logic and Design in Qualitative Methodology.].Tehran.2nd ed. Sociologists; 2012. [Persian]

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در آموزش علوم پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb