[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: بهار ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی وضعیت موجود و مطلوب عوامل موثر بر مشارکت دانشگاه‌های علوم پزشکی در توسعه دوره های M‌OOC از دیدگاه خبرگان آموزش مجازی
آزیتا برزه کار ، زهرا کریمیان* ، مانوش مهرابی
گروه یادگیری الکترونیکی در علوم پزشکی، دانشکده مجازی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران ، z_karimian_z@yahoo.com
چکیده:   (169 مشاهده)
مقدمه: عوامل زیادی بر مشارکت دانشگاه ها در توسعه دوره ­های موک تاثیرگذار است. پژوهش حاضر با هدف مقایسه وضعیت موجود و مطلوب عوامل موثر بر مشارکت دانشگاه ­های­ علوم پزشکی در توسعه دوره­ های موک از دیدگاه خبرگان و متخصصین آموزش مجازی دانشگاه­ های علوم پزشکی انجام شده است.
روش ها: تحقیق حاضر به روش توصیفی پیمایشی در سال­1401-1400  بر روی 206 نفر از خبرگان آموزش­ مجازی دانشگاه ­های علوم پزشکی ایران انجام شد. ابزار پژوهش، پرسشنامه ­ی محقق ساخته شامل 27 سوال در مقیاس لیکرت 5 گزینه ­ای با خط برش 3 بود. روایی ابزار با روش تحلیل محتوای CVR و CVI انجام شد و پایایی آن به شیوه همسانی درونی سوالات با آلفای کرونباخ 0/949 تایید شد. داده ­ها از طریق آزمون­ های  t­زوجی، t مستقل و ANOVA  و با استفاده  از نرم­ افزار ­آماری SPSS تجزیه و تحلیل شدند.
یافته­ ها: مقایسه وضعیت موجود و مطلوب مولفه ها نشان داد، وضعیت موجود به طور معناداری در  مولفه های فرهنگی
(t=32/54,P<0/001) ، ساختاری (t=31/47,P<0/001) سیاسی (t=32/05,P<0/001) و نیروی انسانی (t=34/66,P<0/001). کمتر از میزان مطلوب بوده است. در بررسی وضعیت موجود گویه ها، میانگین نمره برگزاری جشنواره­­ های ملی (0/92±1/67)، تشویق فعالیت­­ های برجسته (0/82±1/67)، احساس تعلق و عضویت اساتید  به ­عنوان عضوی از توسعه ­دهندگان موک ­(0/95±1/77)، وجود مکانیسم ­­های انگیزشی برای اساتید (1/01±1/82)، و نیروهای ستادی (1/13±1/82) کم­ترین امتیاز را داشتند. توزیع عادلانه قدرت (1/02±1/94) و سودآوری مناسب (1/06±1/89)، نیز میانگین پایینی­ را نشان داد. در بررسی­ وضعیت مطلوب، شرکت کنندگان  بر پشتیبانی مراکز توسعه ­آموزش­ مجازی (0/66± 4/66)، توانمندسازی ­اساتید (65/74±4/0)، مکانیسم­ های انگیزشی (55/79±4/0)، و تدوین شاخص و راهنما (0/79±4/54)، بیشترین تاکید را داشتند .
نتیجه­ گیری: با توجه به نتایج می­ توان گفت توسعه دوره ­های موک امری چند بعدی است. تعیین مکانیسم ­های انگیزشی، ارتباط تعاملی متولیان موک با دانشگاه­ های علوم پزشکی، توجه به توزیع عادلانه قدرت در توزیع منابع و اختیارات، و ایجاد اهداف و منافع مشترک در ایجاد حس  یک­پارچگی و هم­ افزایی بین فعالیت­ ها موثر و ضروری به نظر می­ رسد.
واژه‌های کلیدی: موک، مشارکت، اعضای هیات علمی، یادگیری الکترونیکی، دانشگاه علوم پزشکی
متن کامل [PDF 661 kb]   (66 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (15 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تکنولوژی آموزشی، یادگیری الکترونیکی،آموزش مجازی
فهرست منابع
1. Bettiol S, Psereckis R, MacIntyre K. A perspective of massive open online courses (MOOCs) and public health. Front Public Health 2022; 10:1058383. [DOI:10.3389/fpubh.2022.1058383]
2. Moeinikia M, Aryani E, Zahed Bablan A, Mousavi T, Kazemi S.[Perusal the factors affecting on the implementation of Massive Open Online Courses (MOOC) in higher education (Mixed Method)]. Educ Strategy Med Sci 2017; 9 (6):458-470. [Persian]
3. Zhu M, Sari A, Lee MM. A systematic review of research methods and topics of the empirical MOOC literature (2014-2016). Internet High Educ 2018; 37:31-39. [DOI:10.1016/j.iheduc.2018.01.002]
4. Mahajan R, Gupta P, Singh T. Massive Open Online Courses: Concept and Implications. Indian Pediatr 2019; 56(6): 489-495. [DOI:10.1007/s13312-019-1575-6]
5. Kaplan AM, Haenlein M. Higher education and the digital revolution: about MOOCs, SPOCs, social media, and the cookie monster. Bus Horiz 2016; 59:441-50. [DOI:10.1016/j.bushor.2016.03.008]
6. Sarrafzadeh M. Libraries and Librarians in the MOOC age. Sciences and Techniques of Information Management 2016; 2 (1): 11-32.
7. Karnouskos S, Holmlund M. Impact of Massive Open Online Courses (MOOCs) on Employee Competencies and Innovation. Blekinge Institute of Technology. School of Management 2014.
8. Cirulli F, Elia G, Lorenzo G, Margherita A, Solazzo G. The use of MOOCs to support personalized learning: An application in the technology entrepreneurship field. Knowledge Management & E-Learning 2016;8(1):109. [DOI:10.34105/j.kmel.2016.08.008]
9. Fidalgo Blanco Á, Sein-Echaluce Lacleta ML, García-Peñalvo FJ. Methodological Approach and Technological Framework to break the current limitations of MOOC model. Journal of Universal Computer Science 2016; 21(5):712-734.
10. Dang A, Khanra S, Kagzi M. Barriers towards the continued usage of massive open online courses: A case study in India. The International Journal of Management Education 2022; 20 (1): 100562. [DOI:10.1016/j.ijme.2021.100562]
11. Cusumano, MA. MOOCs revisited, with some policy suggestions. Communications of the ACM 2014; 57 (4): 24-26. [DOI:10.1145/2580941]
12. Zhao F, Fu Y, Zhang QJ, Zhou Y, Ge PF, Huang HX, He Y. The comparison of teaching efficiency between massive open online courses and traditional courses in medicine education: a systematic review and meta-analysis. Ann Transl Med 2018; 6 (23): 458. [DOI:10.21037/atm.2018.11.32]
13. Matoor M, Aliabadi K, Mozayani N, Delavar A, Nili Ahmadabadi MA. [Critical Introduction to Massive Open Online Courses (MOOCs)]. Critical Studies in Texts & Programs of Human Sciences 2017; 17 (6): 257-280. [Persian]
14. Lucio-Ramirez CA, Nigenda JP, Garcia-Garcia M, Olivares SL. Clinical competence assessment: development of a mobile app to enhance patient centerderness. Dev Learn Organ: An Intern J 2019; 34: 17-20. [DOI:10.1108/DLO-08-2019-0186]
15. Ministry of Health and Medical Education. [Innovations in Medical Education Packages Based on the Health system Higher Education Program]. [Cited 2022 Sept 18]. Available from: https://dme.behdasht.gov.ir/uploads/113/doc/Basteha_v12.pdf
16. Perlman S. Another Decade, another Coronavirus. New England Journal of Medicine 2020; 382 (8): 760-2. [DOI:10.1056/NEJMe2001126]
17. Holshue ML, DeBolt C, Lindquist S, Lofy KH, Wiesman J, Bruce H, et al. First case of 2019 novel coronavirus in the United States. New England journal of medicine 2020; 382 (10): 929-36. [DOI:10.1056/NEJMoa2001191]
18. Gong Z. The development of medical MOOCs in China: current situation and challenges. Med Educ Online 2018; 23 (1): 1527624. [DOI:10.1080/10872981.2018.1527624]
19. Setia S, Tay JC, Chia YC, Subramaniam K. Massive open online courses (MOOCs) for continuing medical education - why and how? Adv Med Educ Pract 2019; 10: 805-812. [DOI:10.2147/AMEP.S219104]
20. Smart University of Medical Sciences. [ Monitoring report on virtual education activities of Iranian schools and universities of medical sciences in the second half of 2020]. [Cited 2022 Sept 18]. Available from: https://yun.ir/ek41y7
21. Higher Education Research and Planning Institute.[Research and Technology, Higher Education Statistics Book of Iran] [Cited 2022 Sept 18]. Available from: https://www.imps.ac.ir/index.aspx?fkeyid=&siteid=1&fkeyid=&siteid=1&pageid=6821
22. Jafari E, Fathi vajargah, K, Arefi M, RezaeiZadeh M. [Qualitative meta-analysis on the conducted researches in the field of MOOC (Massive Open Online Courses)]. Research in Curriculum Planning 2017; 14 (53): 27-41. [Persian]
23. Cochran WG. Sampling Techniques. 3rd ed. New York: John Wiley & Sons; 1977.
24. Bolman LG. Deal TE. Reframing organizations: artistry, choice, and leadership. San Francisco: Jossey-Bass; 2008.
25. Liyanagunawardena TR, Williams SA. Massive open online courses on health and medicine: review. J Med Internet Res 2014; 16 (8): e191. [DOI:10.2196/jmir.3439]
26. Ospina-Delgado J, García-Benau MA, Zorio-Grima A. Massive Open Online Courses for IFRS education: a point of view of Spanish Accounting Educators. Procedia-Social and Behavioral Sciences 2016; 228: 356-61. [DOI:10.1016/j.sbspro.2016.07.053]
27. Gholampour M, Rostami Nejad M, pourshafei H.[Identifying the Key Factors of the Success of MOOC Courses: Synthesis Research Based on the Roberts Model]. Journal of Curriculum Research 2020; 9 (2): 139-162. [Persian]
28. Rezaei E, Zaraii Zavaraki S, Hatami J, Ali Abadi K, Delavar A.[Development of MOOCs Instructional Design Model Based on Connectivism Learning Theory]. jmed 2017; 12 (1 and 2): 65-86. [Persian]
29. Karimian Z, Abolghasemi M. Comparison between the Viewpoints of Faculty Members Regarding the Share of Scholarship Functions in Different Disciplines. JMED 2018; 11 (29) :63-76. [DOI:10.29252/edcj.11.29.63]
30. Lowenthal P, Snelson C, Perkins R. Teaching Massive, Open, Online, Courses (MOOCs): Tales from the Front Line. The International Review of Research in Open and Distributed Learning 2018; 19 (3):1-19. [DOI:10.19173/irrodl.v19i3.3505]
31. Zhang J, Gao M, Zhang J. The learning behaviours of dropouts in MOOCs: A collective attention network perspective. Computers & Education 2021;167: 104189. [DOI:10.1016/j.compedu.2021.104189]
32. Arpaci I, Al-Emran M, Al-Sharafi MA. The impact of knowledge management practices on the acceptance of massive open online courses (MOOCs) by engineering students: A cross-cultural comparison. Telematics and Informatics 2020; 54: 101468. [DOI:10.1016/j.tele.2020.101468]
33. Dai HM, Teo T, Rappa NA. Understanding continuance intention among MOOC participants: The role of habit and MOOC performance. Computers in Human Behavior 2020; 112: 106455. [DOI:10.1016/j.chb.2020.106455]
34. Qi C, Liu S. Evaluating on-line courses via reviews mining. IEEE Access 2021; 9:35439-35451. [DOI:10.1109/ACCESS.2021.3062052]
35. Masoudi M, Karimian Z, Mehrabi M. Investigating the components of virtual education development based on the four-frame model of organizational development. JMED 2023; 16 (50): 40-50. [DOI:10.32592/jmed.2023.16.50.40]
36. Cooper S, Sahami M. Reflections on Stanford's MOOCs. Communications of the ACM 2013; 56 (2): 28-30. [DOI:10.1145/2408776.2408787]
37. Kop R, Fournier H, Mak JS. A pedagogy of abundance or a pedagogy to support human beings? Participant support on massive open online courses (MOOCs). International Review of Research in Open and Distributed Learning 2011;12(7):74-93. [DOI:10.19173/irrodl.v12i7.1041]
38. Farasatkhah M, Maniee R.[Effective factors on faculty participation in higher education policy making and university planning]. Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education 2023; 20 (4): 29-53. [Persian]
39. Moore RL, Wang C. Influence of learner motivational dispositions on MOOC completion. Journal of Computing in Higher Education 2021; 33 (1): 121-34. [DOI:10.1007/s12528-020-09258-8]
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education