[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 15، شماره 1 - ( 1402 ) ::
جلد 15 شماره 1 صفحات 39-31 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش احیاء قلبی ریوی مبتلایان به کووید 19 به دو روش کلاس وارونه و جیگساو بر روی سطح دانش دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر
فاطمه کیانی ، محمدرضا یزدانخواه فرد* ، مریم روانی پور ، راضیه باقرزاده ، فاطمه حاجی نژاد
گروه پرستاری داخلی- جراحی ، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران ، m.r.yazdankhah@bpums.ac.ir
چکیده:   (645 مشاهده)
مقدمه: ماهیت آموزش در دانشگاه‌های علوم پزشکی به ­گونه‌ای است که تدریس در این دانشگاه‌ها از اهمیت خاصی برخوردار است. بنابراین تجدیدنظر در روش‌های سنتی تدریس و استفاده از روش‌های نوین، فعال و دانشجو محور اجتناب ناپذیر بوده و مورد قبول سیستم‌های آموزشی می­ باشد. برهمین اساس مطالعه‌ حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش احیاء قلبی ریوی مبتلایان به کووید 19 به دو روش کلاس وارونه و جیگساو در سطح دانش دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر انجام گرفت.
روش ­ها: این مطالعه نیمه تجربی دو گروهی با طرح پیش آزمون- پس آزمون بر روی 41 دانشجوی ترم 7 کارشناسی پرستاری در مبحث احیاء قلبی ریوی مبتلایان کووید 19 صورت گرفت. دانشجویان به ­صورت تصادفی به دو گروه کلاس جیگساو (20 نفر) و کلاس وارونه (21 نفر) تقسیم شدند. پس از آموزش مبحث به دو روش فوق، دانش احیاء قلبی ریوی دو گروه، با سوالات پژوهش­گر ساخته سنجیده شد. داده‌ها با استفاده از میانگین، انحراف معیار، آزمون‌های t  مستقل و زوجی با سطح معنی­ داری 0/05 با کمک نرم ­افزار آماری SPSS  تجزیه و تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که نمره ­ی دانش هر دو گروه بعد از مداخله به ­طور معنی ­داری (0/001>P) افزایش یافت. به ­طوری که میانگین نمره دانش احیاء قلبی ریوی در کلاس وارونه از 3/56±13/62 قبل از مداخله به 5/41±20/71 بعد از مداخله و همچنین در کلاس جیگساو، از 3/17±14/65 قبل از مداخله به 2/63±26/20 بعد از مداخله افزایش یافته است. مقایسه میانگین تغییرات این دو روش فعال آموزشی نشان داد که در گروه کلاس جیگساو میانگین افزایش نمره دانش بیشتر از کلاس وارونه می­ باشد که از لحاظ آماری معنی ­دار است (0/001>P).
نتیجه ­گیری: به­ طورکلی یافته‌های این مطالعه نشان داد که روش تدریس کلاس وارونه و جیگساو موجب بهبود و ارتقاء دانش دانشجویان پرستاری از احیاء قلبی ریوی در مبتلایان به کووید 19 گردیده است. توصیه می‌شود که مدرسین پرستاری از این روش‌ها و به‌خصوص روش جیگساو که در مطالعه حاضر موجب بهبود بهتر یادگیری دانشجویان پرستاری گردید، در آموزش دانشجویان بیشتر استفاده نمایند.
واژه‌های کلیدی: آموزش، پرستاری، تدریس، جیگساو، کلاس وارونه
متن کامل [PDF 509 kb]   (302 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (509 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: شیوه های آموزش
فهرست منابع
1. Hmelo- Silver CE .Problem based learning: what and how student learn. Educational Psychology Review 2004; 16 (3): 235- 265. [DOI:10.1023/B:EDPR.0000034022.16470.f3]
2. Hadjerrouit S. Developing web-based learning resources in school education: A user- centered approach. Interdisciplinary Journal of E-Learning and Learning Objects 2010; 6 (1): 115- 135. [DOI:10.28945/1172]
3. Chacko TV. Simulation- based medical education: Using best practices and curriculum mapping to maximize educational benefits in the context of shift toward competency- based medical education. Archives of Medicine and Health Sciences 2017; 5 (1): 9- 15. [DOI:10.4103/2321-4848.208217]
4. Curran VR, Sharpe D, Forristall J, Flynn K. Student satisfaction and perception of small group process in case-based interprofessional learning. Med Teach 2008; 30 (4): 431- 433. [DOI:10.1080/01421590802047323]
5. Rasouli SE, Akbarzadeh N, Rudgarian M, Gholipour M.[The effect of teaching methods on the learning of middle school students of Babol city]. The 1st national conference of new findings in the field of teaching and learnin; 2018. Farhangian University of Hormozgan Province, Hormozgan; 2018. [Persian]
6. Schmitz BD, MacLean SL, Shidler HM. An emergency pursuit game: a method for teaching emergency decision- making skills. The Journal of Continuing Education in Nursing 1991; 22 (4): 152- 158. [DOI:10.3928/0022-0124-19910701-07]
7. Hamouda AMS, Tarlochan F. Engaging Engineering Students in Active Learning and Critical Thinking through Class Debates. Procedia-Social and Behavioral Science 2015; 19: 990- 995. [DOI:10.1016/j.sbspro.2015.04.379]
8. Pishgahi A, Dareshiri Sh, Owlia M, Halvani A, Noori Majelan N, Salman Roghani H, et al. [The Effect of Active Learning Method on Stability of Information and Satisfaction of Physiopathology Students in Yazd University of Medical Sciences]. Iranian Journal of Medical Education 2009; 9 (3): 208- 214. [Persian]
9. Safari M, Yazdanpanah B, Ghafarian H, Yazdanpanah SH. [Comparing the effect of lecture and discussion methods on students learning and satisfaction]. Iran J Med Educ 2006; 6 (1): 59- 64. [Persian]
10. Silén C, Wirell S, Kvist J, Nylander E, Smedby Ö. Advanced 3D visualization in student- centred medical education. Medical Teacher 2008; 30 (5): 115- 124. [DOI:10.1080/01421590801932228]
11. Azizi S, Bagheri M, Karimi Moonaghi H, Mazloum S. [Comparison of the effect of two educational methods of Jigsaw and feedback on the level of satisfaction of nursing and anesthesia students of Mashhad School of Nursing and Midwifery]. RME 2020; 12 (4): 16- 28. [Persian] [DOI:10.52547/rme.12.4.16]
12. Xu J- h. Toolbox of teaching strategies in nurse education. Chin Nurs Res 2016; 3 (2): 54 - 7. [DOI:10.1016/j.cnre.2016.06.002]
13. Marques PA, Correia NC. Nursing education based on "Hybrid" problem-based learning: The impact of PBL -based clinical cases on a pathophysiology course. J Nurs Educ 2017; 56 (1): 60. [DOI:10.3928/01484834-20161219-12]
14. Goldenberg D, Iwasiw C. Reciprocal learning among students in the clinical area. Nurse Educ 1992; 17 (5): 27-9. [DOI:10.1097/00006223-199209000-00009]
15. Smith KA, MacGregor J. Making small- group learning and learning communities a widespread reality. New Directions for Teaching and Learning 2002; 2000 (81): 77- 88. [DOI:10.1002/tl.8106]
16. Keramati MR. [Competition or friendship in the classroom]. Journal of Psychology and Education 2001; 2002; 31 (2): 139- 55. [Persian]
17. Aronson E, Patnoe S. The jigsaw classroom: Building cooperation in the classroom. 2nd ed. New York: Addison Wesley Longman; 1997.
18. Moskowitz JM, Malvin JH, Schaeffer GA, Schaps E. Evaluation of jigsaw, a cooperative learning technique. Contemporary educational psychology. 1985; 10 (2): 104- 112. [DOI:10.1016/0361-476X(85)90011-6]
19. Gömleksi Z. Effectiveness of cooperative learning (jigsaw II) method in teaching English as a foreign language to engineering students (case of first university, turkey). European Journal of Engineering Education 2007; 32 (5): 613- 625. [DOI:10.1080/03043790701433343]
20. Gelu M, Muza M. The strengthen knowledge of atomic physics using the "mosaic" method (The Jigsaw method)]. Procedia Social and Behavioral Sciences 2011; 15: 1605- 1610. [DOI:10.1016/j.sbspro.2011.03.338]
21. Torabizadeh K, Fathiazar E, Rahmani A.[The Effect of Two Teaching Methods on Nursing Students Perception of Psycho-Social Climate of the Classroom: Jigsaw Puzzle Versus Programmed Lecture]. Iranian Journal of Medical Education 2010; 9 (4): 290- 300. [Persian]
22. Sadeghnezhad Forotagheh M, Bagheri M.[Comparison of Lecture and Puzzle for Teaching Medical Emergency to Anesthesiology Students: Student's Learning and Viewpoints]. Iranian Journal of Medical Education 2012; 12 (10): 786- 795. [Persian]
23. O'Flaherty J, Phillips C. The use of flipped classrooms in higher education: A scoping review. The Internet and Higher Educ 2015; 25: 85- 95. [DOI:10.1016/j.iheduc.2015.02.002]
24. Graham K, Burke K. Student's perceptions on a blended and flipped classroom. Int J Process Educ 2014; 6 (1): 21-26.
25. Moffett J, Mill AC. Evaluation of the flipped classroom approach in a veterinary professional skills course. Advances in medical education and practice 2014; 5: 415-425. [DOI:10.2147/AMEP.S70160]
26. Gilboy MB, Heinerichs S, Pazzaglia G. Enhancing Student Engagement Using the Flipped Classroom. Journal of Nutrition Education and Behavior 2015; 47 (1): 109-114. [DOI:10.1016/j.jneb.2014.08.008]
27. Khanova J, Roth MT, Rodgers JE, McLaughlin JE. Student experiences across multiple flipped courses in a single curriculum. Medical Education 2015; 49 (10): 1038-1048. [DOI:10.1111/medu.12807]
28. Berrett D. How 'Flipping' the Classroom Can Improve the Traditional Lecture. The Chronicle of Higher Education 2012; 78 (1): 1- 14.
29. Mirdehghan F, Keshmiri F,Shakerfar H, Nasiriani Kh. Comparison the Effect of Flipped Classroom and Traditional Education on the Knowledge of Using Selected Medical Equipment in Nursing Students. Medical Education Journal 2021; 9 (1): 59- 71.
30. Mortazavi Moghadam SG, Allahyari E, Vahedi F, Zare Bidaki M. The Effect of Web- based Flipped Classroom Approach on Learning and Satisfaction of Medical Students Comparison with Lecture- based Method. J Med Edu Dev. 2021; 16 (3): 207-215. [DOI:10.18502/jmed.v16i3.7903]
31. Madden C. Undergraduate nursing students acquisition and retention of CPR knowledge and skills. Nurse Education Today 2006; 26 (3): 218- 227. [DOI:10.1016/j.nedt.2005.10.003]
32. Bai MR, Barati S, Gurjani KH, Payandehmehr P, Totunchi Z, Zanganeh MI, et al. [Guide to resuscitation in patients with or suspected of covid - 19]. [Cited 2022 Sep 14].Available from: https://treatment.sbmu.ac.ir/uploads/oldfile/ACLS_&_COVID-19__final_99-01-15.pdf [Persian]
33. Borimnejad L, Nikbakht Nasrabadi A, Mohammadi H. [The effect of cardiopulmonary resuscitation workshop on nurses sustained learning]. Iranian Journal of Medical Education 2008; 7 (2): 209- 215. [Persian]
34. Mohsenpour M, Imani Z, Abdolkarimi M. [The effect of education of cardiopulmonary resuscitation (CPR) on knowledge of nursing staff and CPR team members in a hospital in Kerman province]. Journal of Qualitative Research in Health Science 2010; 9 (1): 1- 7. [Persian]
35. Saif A A.[Educational Measurement, Assessment and Evaluation]. 52nd ed. Tehran: Doran; 2021. [Persian]
36. Dehghanzadeh S, Alizadeh S. Explaining Nursing Student's Experiences of a Flipped Classroom: A qualitative Study. J Med Educ Dev 2018; 11 (31): 1- 15. [Persian] [DOI:10.29252/edcj.11.31.1]
37. Fakhari E, Seyfi N, Najafi M, Vakili MA.[Process of the utilizing of flipped classroom for knowledge and satisfaction improvement of dental students in the periodontal and pediatric preclinical courses]. Tebvatazkiye 2017; 26 (3): 213-218. [Persian]
38. Clark KR. The Effects of the Flipped Model of Instruction on Student Engagement and Performance in the Secondary Mathematics Classroom. Journal of Educators Online 2015; 12 (1): 91- 115. [DOI:10.9743/JEO.2015.1.5]
39. Shimamoto D. Implementing a flipped classroom: An instructional module. [Cited 2022 Jun 20]. Available from: https://docplayer.net/12533220-Implementing-a-flipped-classroom-an-instructional-module.html.
40. Dhawo MS, Chrisnawati C, Ladjar I. Undergraduate nursing student's experience using the combination of Flipped Classroom and Jigsaw strategy. In 5th Asian Academic Society International Conference Proceeding Series; 2017 Jul 27. PPI Thailand dan Khon Kaen University, Yogyakarta; 2017.
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

kiani F, Yazdankhahfard M, Ravanipour M, Bagherzadeh R, Hajinejad F. The Effectiveness of Cardiopulmonary Resuscitation (CPR) Training of patients with covid- 19 Using the Flipped Classroom and the Jigsaw Method on the Level of Nursing Students` Knowledge of Bushehr University of Medical Sciences. RME 2023; 15 (1) :31-39
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1279-fa.html

کیانی فاطمه، یزدانخواه فرد محمدرضا، روانی پور مریم، باقرزاده راضیه، حاجی نژاد فاطمه. اثربخشی آموزش احیاء قلبی ریوی مبتلایان به کووید 19 به دو روش کلاس وارونه و جیگساو بر روی سطح دانش دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1402; 15 (1) :31-39

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1279-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 1 - ( 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education