[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 15، شماره 1 - ( 1402 ) ::
جلد 15 شماره 1 صفحات 68-59 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی محیط آموزش بالینی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز از دیدگاه دستیاران تخصصی براساس مدل PHEEM
مریم کوه سلطانی ، رضا غفاری*
مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران ، ghafarir@gmail.com
چکیده:   (602 مشاهده)
مقدمه: محیط آموزش بالینی مناسب سهم مهمی در موفقیت و پیشرفت فراگیران داشته و باعث اثربخشی برنامه­ های آموزشی می­ شود. با توجه به این­که ارزیابی محیط آموزش بالینی و وجود برنامه ­ای جهت بهبود آن یک ضرورت توسعه­ ی آموزش پزشکی می ­باشد، این مطالعه جهت ارزیابی محیط آموزش بالینی طراحی گردید.
روش­ ها: این مطالعه تحلیلی- مقطعی، بر روی دستیاران 9 رشته تخصصی ارتودنسی، کودکان، پروتز، رادیولوژی، بیماری­های دهان، جراحی، اندودنتیکس، ترمیمی و پریودنتیکس (۶۷ نفر) دانشکده دندانپزشکی تبریز در سال 1400 انجام گرفت. ابزار جمع­ آوری داده ­ها پرسشنامه PHEEM بود که با استفاده از آنالیز واریانس یک طرفه از طریق نرم ­افزارآماریSPSS تجزیه و تحلیل شد.
یافته­ ها: نتایج نشان داد که میانگین کل محیط آموزشی بالینی دستیاران برابر 85/65 است که بیانگر وضعیت نسبتاً مطلوب می­ باشد. همچنین میانگین نمرات کل در سه زیر معیار ادراک دستیاران از تدریس، استقلال نقش و حمایت اجتماعی به ترتیب 33/19 (تدریس در مسیر صحیح سیر می ­کند)، 29/42 (درک مثبت از نقش فرد) و 23/06 (بیشتر مثبت درک می­ شود تا منفی) بود. تحلیل واریانس یک طرفه حاکی از آن بود که بین میانگین نمرات در رشته­ های تخصصی مختلف اختلاف معنی ­دار وجود دارد (0/0001>P).
نتیجه ­گیری: با توجه به نتایج حاصله، محیط آموزش بالینی دستیاری دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز از نظر دستیاران نسبتاً مطلوب ارزیابی شد. در فرآیند ارتقای محیط آموزشی می­ توان به شاخص­ هایی نظیر ایجاد ساز و کار حمایتی و پاسخگو به نیازهای اجتماعی و شخصی دستیاران، برگزاری جلسات توجیهی در ابتدای دوره، بهبود تسهیلات رفاهی و فراهم نمودن فرصت ­های یادگیری بالینی بیشتر اشاره کرد.
واژه‌های کلیدی: ارزیابی، دستیاران تخصصی، دندانپزشکی، محیط آموزش بالینی، مدل PHEEM
متن کامل [PDF 795 kb]   (208 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (413 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: برنامه درسي, برنامه ریزی آموزشی
فهرست منابع
1. Durning SJ, Artino AR. Situativity theory: A perspective on how participants and the environment can interact: AMEE Guide no. 52. Medical Teacher 2011; 33 (3): 188-99. [DOI:10.3109/0142159X.2011.550965]
2. Genn J, Harden R. What is medical education here really like? Suggestions for action research studies of climates of medical education environments. Medical teacher 1986; 8 (2): 111-24. [DOI:10.3109/01421598609010737]
3. Al-Ayed IH, Sheik SA. Assessment of the educational environment at the College of Medicine of King Saud University, Riyadh. Eastern Mediterranean Health Journal 2008; 14 (4): 953-9.
4. Pimparyon P, Roff S, McAleer S, Poonchai B, Pemba S. Educational environment, student approaches to learning and academic achievement in a Thai nursing school. Medical Teacher 2000; 22 (4): 359-64. [DOI:10.1080/014215900409456]
5. Dunn SV. The development of a clinical learning environment scale. Journal of Advanced Nursing 1995; 22 (6):1166-73. [DOI:10.1111/j.1365-2648.1995.tb03119.x]
6. Miles S, Leinster SJ. Medical students' perceptions of their educational environment: Expected versus actual perceptions. Medical Education 2007; 41: (3): 265-72. [DOI:10.1111/j.1365-2929.2007.02686.x]
7. Spencer J. Learning and teaching in the clinical environment. BMJ 2003; 326 (7389): 591-4. [DOI:10.1136/bmj.326.7389.591]
8. Hutchinson L. Educational environment. BMJ 2003; 326 (7393): 810-2. [DOI:10.1136/bmj.326.7393.810]
9. Rothman AI, Ayoade F. The development of a learning environment: A questionnaire for use in curriculum evaluation. Journal of Medical Education 1970; 45 (10):754-9. [DOI:10.1097/00001888-197010000-00006]
10. Roff S, McAleer S, Harden RM, Al-Qahtani M, Ahmed AU, Deza H, et al. Development and validation of the Dundee Ready Education Environment Measure (DREEM). Medical Teacher 1997; 19 (4): 295-9. [DOI:10.3109/01421599709034208]
11. Boor KB. The clinical learning climate; 2009.
12. Taguchi N, Ogawa T, Sasahara H. Japanese dental trainees' perceptions of educational environment in postgraduate training. Medical Teacher 2008; 30 (7): e189-e93. [DOI:10.1080/01421590802158385]
13. Papp I, Markkanen M, von Bonsdorff M. Clinical environment as a learning environment: Student nurses' perceptions concerning clinical learning experiences. Nurse Education Today 2003; 23 (4): 262-8. [DOI:10.1016/S0260-6917(02)00185-5]
14. Roff S, McAleer S, Skinner A. Development and validation of an instrument to measure the postgraduate clinical learning and teaching educational environment for hospital-based junior doctors in the UK. Medical Teacher 2005; 27 (4): 326-31. [DOI:10.1080/01421590500150874]
15. Elzain M, Moran L, McCarthy G, Hyde S, McFarland J. Evaluation of Postgraduate Educational Environment of Doctors Training in Psychiatry: a mixed method study. Neurological Disorders 2022;10(3): 485. [DOI:10.1101/2022.02.24.481497]
16. Vieira JE. The postgraduate hospital educational environment measure (PHEEM) questionnaire identifies quality of instruction as a key factor predicting academic achievement. Clinics 2008;63(6):741-6. [DOI:10.1590/S1807-59322008000600006]
17. Ong AM, Fong WW, Chan AK, Phua G-C, Tham CK. Evaluating the educational environment in a residency programme in Singapore: can we help reduce burnout rates? Singapore Medical Journal 2020; 61(9): 476. [DOI:10.11622/smedj.2019094]
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kouhsoltani M, Ghafarir R. Assessment of Clinical Educational Environment from viewpoints of Post-Graduate Dental Students using PHEEM. RME 2023; 15 (1) :59-68
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1191-fa.html

کوه سلطانی مریم، غفاری رضا. ارزیابی محیط آموزش بالینی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز از دیدگاه دستیاران تخصصی براساس مدل PHEEM. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1402; 15 (1) :59-68

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1191-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 1 - ( 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education