[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 14، شماره 1 - ( 1401 ) ::
جلد 14 شماره 1 صفحات 53-44 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطه سطح گرایش به تفکر انتقادی با سبک تدریس اعضای هیات علمی در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
عبدالحسین شکورنیا* ، حسین الهام پور ، مجتبی اورکی کوه شور ، شبنم ایزدپناه
گروه ایمنی شناسی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران ، shakurnia@yahoo.com
چکیده:   (1486 مشاهده)
مقدمه: گرایش به تفکر انتقادی و عوامل مرتبط بر آن به ­عنوان یکی از صلاحیت­ های حرفه­ ای مدرسین توجه بسیاری از پژوهشگران تعلیم و تربیت را به خود جلب­ کرده ­است. سبک­ های تدریس نیز از عوامل موثر در توسعه مهارت و گرایش به تفکر انتقادی می­ باشند که می­ توانند در تقویت تفکر انتقادی موثر واقع شوند. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سطح گرایش به تفکر انتقادی و سبک تدریس در اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ­جندی شاپور اهواز انجام­ شده است.
روش­ ها: روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش، اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم ­پزشکی جندی شاپور اهواز در سال 1399بودند که بر اساس جدول مورگان 205 نفر از آنان  به روش  طبقه­ ای متناسب انتخاب و با استفاده از پرسشنامه ­های گرایش به تفکر انتقادی ریکتس و سبک تدریس گراشا ریچمن مورد ­ارزیابی قرار­گرفتند. داده ­های حاصل با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون­ های رگرسیون چندگانه و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل ­شدند.
یافته ­ها: میانگین نمره گرایش به تفکر انتقادی در اعضای هیات علمی بالاتر از متوسط (13/84±123/03) و سبک غالب تدریس آنان دو سبک تدریس آمرانه (27/9 درصد) و خبره (23/8 درصد) بود. بین گرایش به تفکر انتقادی و سبک تدریس اعضای هیات علمی رابطه معنی­ داری وجود داشت (0/05>p). بیشترین ضریب همبستگی چند متغیری در سبک تدریس آمرانه به ­میزان 0/692؛ و کم­ترین آن به سبک تدریس وکالتی به ­میزان 0/561 بود (0/001>p). نتایج نشان ­داد که بیشترین تبیین و پیش ­بینی­ کننده مثبت را سبک تدریس آمرانه به میزان 48 درصد، و کم­ترین آن را سبک تدریس وکالتی به میزان۳۱ درصد دارد.
نتیجه­ گیری: یافته­ های پژوهش نشان­ داد که بین گرایش به تفکر انتقادی و سبک تدریس اساتید رابطه وجود دارد و گرایش به تفکر انتقادی پیش ­بینی­ کننده معنی ­دار سبک تدریس  می­ باشد. با برگزاری برنامه ­های آموزشی درباره تفکر انتقادی و سبک­ های تدریس می ­توان شرایط آموزشی مناسب را جهت رشد تفکر انتقادی در اساتید و دانشجویان فراهم ­کرد.
واژه‌های کلیدی: تفکر انتقادی، سبک تدریس، اعضای هیات علمی، علوم پزشکی
متن کامل [PDF 507 kb]   (377 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (348 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: شیوه های آموزش
فهرست منابع
1. Abello DM, Tapia JA, Calderón EP. Development and validation of the Teaching Styles Inventory for Higher Education (TSIH). Annals of Psychology 2020; 36 (1): 143-54. [DOI:10.6018/analesps.370661]
2. Zia A, Dar UF. Critical Thinking: Perception and disposition of students in a Medical College of Pakistan. J Pak Med Assoc 2019; 69: 968-72.
3. Pu D, Ni J, Song D, Zhang W, Wang Y, Wu L, et al. Influence of critical thinking disposition on the learning efficiency of problem-based learning in undergraduate medical students. BMC medical education 2019; 19 (1): 1-8. [DOI:10.1186/s12909-018-1418-5]
4. Ricketts JC, Lewis C, Faulkner PE. The evaluation of critical thinking dispositions in high school agriculture teachers. Journal of Southern Agricultural Education Research 2017; 67 (1): 54-70.
5. Rafiei R, Zare-Bidaki M, Bakhtar M, Rezaeian M.[Evaluation of Critical Thinking Disposition in Faculty Members of Rafsanjan University of Medical Sciences in 2013]. Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences 2017; 15 (12): 1161-72. [Persian]
6. Karami MA, Shakurnia A. Critical Thinking Disposition in the Pharmacy Faculty Members of Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Iran. Educ Res Med Sci 2020; 9 (2): 1-5. [DOI:10.5812/erms.109691]
7. Mohamad A, Rahim SSA, Sulaiman T, Baki R. Relationship between critical thinking disposition and inquiry teaching style among science teachers. Advanced Science Letters 2015;21(7):2336-9. [DOI:10.1166/asl.2015.6268]
8. Shakurnia A, Baniasad M. Critical thinking disposition in the first-and last-year medical students and its association with achievement goal orientation. Strides Dev Med Educ 2018; 15 (1): 21-9. [DOI:10.5812/sdme.85046]
9. Jafari F, Azizi SM, Soroush A, Khatony A. Critical Thinking Level among Medical Sciences Students in Iran. Education Research International 2020; 2020:18. [DOI:10.1155/2020/1348365]
10. Sendag S, Odabası HF. Effects of an online problem-based learning course on content knowledge acquisition and critical thinking skills. Computers & Education 2009; 53 (1): 132-41. [DOI:10.1016/j.compedu.2009.01.008]
11. Aslami M, Dehghani M, Shakurnia A, Ramezani G, Kojuri J. Effect of Concept Mapping Education on Critical Thinking Skills of Medical Students: A Quasi-experimental Study. Ethiopian Journal of Health Sciences 2021; 31 (2): 409-18. [DOI:10.4314/ejhs.v31i2.24]
12. Richardson JC, Ice P. Investigating students' level of critical thinking across instructional strategies in online discussions. The Internet and Higher Education 2010; 13 (1-2): 52-9. [DOI:10.1016/j.iheduc.2009.10.009]
13. Cimer A, Timucin M. Content of an in-service training to develop and assess activities minding critical thinking. Procedia-Social and Behavioral Sciences 2010; 9:958-62. [DOI:10.1016/j.sbspro.2010.12.267]
14. Dash NR, Guraya SY, Al Bataineh MT, Abdalla ME, Yusoff MSB, Al-Qahtani MF, et al. Preferred teaching styles of medical faculty: an international multi-center study. BMC Medical Education 2020; 20 (1): 1-9. [DOI:10.1186/s12909-020-02358-0]
15. Piri M, Pourfarhadi L. [The Relationship between Thinking and Teaching Styles with Classroom Management (Case Study: Faculty Members of Urmia University)]. Higher Education Letter. 2018; 11 (41): 89-111. [Persian]
16. Ricketts JC, Rudd RD. Critical thinking skills of selected youth leaders: The efficacy of critical thinking dispositions, leadership, and academic performance. Journal of Agricultural Education 2005; 46 (1): 32-43. [DOI:10.5032/jae.2005.01032]
17. Pakmehr H, Mirdrogi F, Ghanaei A, Karami M.[Reliability, Validity and Factor Analysis of Ricketts' Critical Thinking Disposition Scales in High School]. Quarterly of Educational Measurement 2013; 3 (11): 33-54. [Persian]
18. Hasanzadeh H, Bahramrezaie M, Pooladi A, Hasanzadeh A. [Teaching styles of faculty members of Kurdistan University of Medical Sciences for theoretical lessons; 2010-2011]. Scientific Journal of Kurdistan University of Medical Sciences 2013; 18(3):71-77. [Persian]
19. Arbabisarjou A, Akbarilakeh M, Soroush F, Payandeh A. Validation and normalization of grasha-riechmann teaching style inventory in faculty members of zahedan university of medical sciences. Adv Med Educ Pract 2020; 11:305-312. [DOI:10.2147/AMEP.S244313]
20. Karami M, Rajaei M, Namkhah M. [Investigation of tendency toward critical thinking in secondary school teachers and its role on their teaching style]. Research in Curriculum Planning 2014; 11 (40): 34-47. [Persian]
21. Mohammadi M, Shafiei L, Torkzadeh J. [The relationship between lecture teaching styles and learnings' higher order thinking skills development]. Journal of Education Studies 2015; 1 (2): 167-89. [Persian]
22. Shaari AS, Yusoff NM, Ghazali IM, Osman RH, Dzahir NFM. The relationship between lecturers' teaching style and students' academic engagement. Procedia-Social and Behavioral Sciences 2014; 118: 10-20. [DOI:10.1016/j.sbspro.2014.02.002]
23. Razeghinejad H, Bakhshi H, Mashayekhi N. [A survey on teaching style of academic members in Rafsanjan University of medical sciences]. Hormozgan Med J 2010; 14 (3): 199-206. [Persian]
24. Mahdavi Rad H. [Impact of thinking style-oriented teaching methods promoting ideological training effectiveness]. Basirat va tabiate islami 2009; 6(14):163-206. [Persian]
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shakurnia A, Elhampour H, Oraki Kohshour M, Izadpanah S. Investigating the Relationship between Critical Thinking Disposition and Teaching Style of Faculty Members in Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences. RME 2022; 14 (1) :44-53
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1129-fa.html

شکورنیا عبدالحسین، الهام پور حسین، اورکی کوه شور مجتبی، ایزدپناه شبنم. بررسی رابطه سطح گرایش به تفکر انتقادی با سبک تدریس اعضای هیات علمی در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1401; 14 (1) :44-53

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1129-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 1 - ( 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education