[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 13، شماره 2 - ( 1400 ) ::
جلد 13 شماره 2 صفحات 14-4 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تطبیقی برنامه درسی نظام آموزشی جدید دوره دکتری پرستاری ایران و دانشگاه دوک امریکا
مجتبی راد ، مسعود فلاحی خشکناب* ، نرگس ارسلانی ، سمانه عصارزاده ، نسیم صادقی محلی ، پریسا رسولی ، تابان نعمتی فرد
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی تهران، تهران، ایران ، fallahi@uswr.ac.it
چکیده:   (2188 مشاهده)
مقدمه: اﮔﺮ ﻛﻴﻔﻴـﺖ ﺑﺮﻧﺎﻣـﻪ دﻛﺘـﺮی ﺑـﻪ­ﺻـﻮرت ﺳﻴﺴﺘﻤﺎﺗﻴﻚ ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﻲ ﻗﺮار ﻧﮕﻴﺮد، ﻋﻠﻢ و ﺣﺮﻓـﻪ ﭘﺮﺳـﺘﺎری به ­خوبی توﺳﻌﻪ ﻧﺨﻮاﻫﺪ ﻳﺎﻓﺖ. ﺑﺮای داﺷﺘﻦ ﻳﻚ ﺑﺮﻧﺎﻣـﻪ ﺑـﺎ ﻛﻴﻔﻴـﺖ، باید ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎ ﺑـﻪ­ﺻـﻮرت دوره ­ای ﺗﻮﺳـﻂ ﻛﻤﻴﺘـﻪ ﺗﻀـﻤﻴﻦ ﻛﻴﻔﻴـﺖ داﺧﻠــﻲ و ﺧــﺎرﺟﻲ ﻣــﻮرد ﺑﺮرﺳــﻲ و ارزﺷــﻴﺎﺑﻲ ﻗــﺮار ﮔﻴﺮﻧــﺪ. لذا این مطالعه با هدف مقایسه تطبیقی نظام آموزشی دوره دکتری تخصصی پرستاری در ایران و دانشگاه دوک آمریکا انجام گرفت.
روش­ ها: این پژوهش به­روش توصیفی- تطبیقی در سال 1399 با استفاده از الگوی چهار مرحله­ ای بردی شامل توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه جهت مقایسه دو نظام آموزشی دکتری تخصصی پرستاری در ایران و دانشگاه دوک آمریکا انجام شد. جستجوی اینترنتی با کلیدواژه ­های فارسی و انگلیسی انجام شد. بعد از جمع ­آوری اطلاعات، داده­ ها طبقه­ بندی شده و مورد مقایسه شدند.
یافته­ ها: اگرچه برنامه آموزشی دانشگاه دوک و ایران شباهت­ هایی در فلسفه، جایگاه شغلی، محتوی دروس، فنون آموزشی و ارزیابی دانشجویان دارند، با این وجود تفاوت­ هایی هم در هر دو برنامه درسی دیده می شود از جمله در استفاده از متاپارادیم­ های پرستاری می باشد،که در برنامه درسی دانشگاه دوک به هر چهار متاپارادایم پرستاری پرداخته شده ولی در برنامه درسی ایران دو متاپارادایم ذکر شده است، نحوه پذیرش دانشجویان و نحوه آموزش آنها در طول ترم­ های تحصیلی نیز از جمله موارد دیگر است. از جمله شباهت دو برنامه آموزشی در فنون آموزشی و جایگاه شغلی بوده و مهم­ترین تفاوت آن­ها در محتوی آموزشی و نحوه پذیرش دانشجویان می­باشد.
نتیجه­ گیری: برنامه درسی مصوب سال 95 دکتری پرستاری اگرچه سعی کرده است علاوه­ بر برنامه ­های آموزشی به بالین هم توجه کند. ولی برنامه اخیر درسی در ایران با وجود تمام تلاش خود در جهت تربیت نیروی بالینی، بیشتر آموزشی بوده و برای تربیت نیروی بالینی نیاز به برنامه درسی جداگانه ­ای می­ باشد. این در حالی است که در برنامه درسی دانشگاه دوک رشته های تخصصی پرستاری آموزشی P‏hD و دکتری پرستاری بالینی DNP  به صورت جداگانه وجود دارد. لذا توصیه می­ شود در سال ­های آتی دوره دکتری تخصصی بالینی راه ­اندازی شده و این دوره از دوره آموزشی که اهداف متفاوتی دارند جدا گردد.
واژه‌های کلیدی: ﻣﺪل ﺑﺮدی، ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺗﻄﺒﯿﻘﯽ، ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ درﺳﯽ، ﭘﺮﺳﺘﺎری
متن کامل [PDF 469 kb]   (579 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1249 مشاهده)  
نوع مطالعه: مروري | موضوع مقاله: مطالعات تطبیقی
فهرست منابع
1. Sajadi SA, Mokhtari Nouri J, Nezamzadeh M. [Comparative study of nursing education in Iran and Japan]. J Clin Exc 2016; 4 (2): 81-99.[persian]
2. Goliroshan S, Nobahar M, Babamohammadi H.[Comparative study of Nursing Ph. D. Curriculum in Iran and Carolina]. Iranian Journal of Nursing Research 2020; 14 (5): 47-57.[persian]
3. Borzou SR, Oshvandi K, Cheraghi F, Moayed MS.[Comparative study of nursing PhD education system and curriculum in Iran and John Hopkins school of nursing]. Educ Strategy Med Sci 2016;9(3):194-205. [Persian]
4. Baghaei R, Mokhtary L, Hosseinzadegan F, Mihandoust S.[Comprative Study of Nursing PhD Curriculum in Iran, Turkey and Jordan]. SJNMP 2017 ;3(1):53-64.[Persian] [DOI:10.29252/sjnmp.3.1.53]
5. Rafati F, Khandan M, Sabzevari S, Nouhi E. Comparative study of nursing PhD curriculum in Iran and Widener university. Iranian Journal of Medical Education 2015;15:555-68. [Persian]
6. Farahani M, Ahmadi F.[Doctoral nursing students' viewpoints about the nursing PhD curriculum]. Iranian Journal of Medical Education 2006;6(1):83-92. [Persian]
7. Ketefian S, Davidson P, Daly J, Chang E, Srisuphan W. Issues and challenges in international doctoral education in nursing. Nursing & Health Sciences 2005;7(3):150-6. [DOI:10.1111/j.1442-2018.2005.00240.x]
8. Stone V. Duke University School of Nursing. Frontiers of Medicine;2013.
9. Coetzee SK, Klopper HC, Kim MJ. The quality of doctoral nursing education in South Africa. curationis 2015;38(1):1-9. [DOI:10.4102/curationis.v38i1.1441] [DOI:10.4102/curationis.v38i1.1441]
10. Anderson CA. Current strengths and limitations of doctoral education in nursing: Are we prepared for the future. Journal of Professional Nursing 2000;16(4):191-200. [DOI:10.1053/jpnu.2000.7830]
11. D Dolmans DHJM, Wolfhagen HAP, Scherpbier AJJA. From quality assurance to total quality management: how can quality assurance result in continuous improvement in health professions education? Education for Health: Change in Learning & Practic 2003;16(2):210. [DOI:10.1080/1357628031000116899]
12. Robb WJW. PhD, DNSc, ND: The ABCs of nursing doctoral degrees. Dimensions of Critical Care Nursing 2005;24(2):89-96. [DOI:10.1097/00003465-200503000-00010]
13. Vahedian-Azimi A, Ebadi A, Saadat S, Negarandeh R, Ahmadi F. Professors' view on the appropriate postgraduate degree in nursing education: A comparative study in two different sociocultural societies and literature review. International Journal of Medical Reviews 2014;1(1):13-23.
14. McKenna H, Keeney S, Kim MJ, Park CG. Quality of doctoral nursing education in the United Kingdom: exploring the views of doctoral students and staff based on a cross sectional questionnaire survey. Journal of Advanced Nursing 2014;70(7):1639-52. [DOI:10.1111/jan.12326]
15. Sahebihag HM, Khadivi A, Soheili A, Moghbeli G, Khaje Goudari M, Valizadeh L.[The challenges of nursing doctoral curriculum in Iran: a critical look based on Delphi technique]. Nursing And Midwifery Journal 2017;15(6):424-439. [Persian]
16. Stark JS. Designing the Learning Plan: A Review of Research and Theory Related to College Curricula.ERIC; 1986.
17. Salminen L, Stolt M, Saarikoski M, Suikkala A, Vaartio H, Leino-Kilpi H. Future challenges for nursing education-A European perspective. Nurse education today 2010;30(3):233-8. [DOI:10.1016/j.nedt.2009.11.004]
18. Adib-Hajbaghery M, Hosieni F.[Comparison of expected potentials of PhD nursing students in Iran and top universities of the world]. IJN 2018;31(113):30-41. [Persian] [DOI:10.29252/ijn.31.113.30]
19. Adib-Hajbaghery M.[Comparison of philosophy, goals and curriculum of graduate level of nursing education in Iran and other countries] . IJ ME2002: 2(2) ; 8. [persian]
20. Zamanzadeh V, Jasemi M, Mansoori A, Khodabandeh F, Alsadat Hoseini F. Doctoral nursing students' perspectives towards educational quality of PhD course. Iran journal of Nursing 2014;27(89):30-9. [DOI:10.29252/ijn.27.89.30]
21. Adib Hajbaghery M, Nabizadeh-Gharghozar Z.[Comparative Study of Nursing PhD Education System and Curriculum in Iran and Alberta School of Nursing]. MCS2019;6(1):69-78. [persian] [DOI:10.29252/mcs.6.1.69]
22. Kim MJ, Park CG, McKenna H, Ketefian S, Park SH, Klopper H, et al. Quality of nursing doctoral education in seven countries: survey of faculty and students/graduates. Journal of advanced nursing. 2015;71(5):1098-109. [persian] [DOI:10.1111/jan.12606]
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rad M, Fallahi Khoshknab M, Arsalani N, Assarzadeh S, Sadeghi Mahali N, Rasouli P et al . A Comparative Study of the New Curriculum of Nursing PhD Education System in Iran and Duke University of America. RME 2021; 13 (2) :4-14
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1043-fa.html

راد مجتبی، فلاحی خشکناب مسعود، ارسلانی نرگس، عصارزاده سمانه، صادقی محلی نسیم، رسولی پریسا و همکاران.. بررسی تطبیقی برنامه درسی نظام آموزشی جدید دوره دکتری پرستاری ایران و دانشگاه دوک امریکا. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1400; 13 (2) :4-14

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1043-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 2 - ( 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education