[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 12، شماره 4 - ( 1399 ) ::
جلد 12 شماره 4 صفحات 39-29 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزشیابی عملکرد دانشجویان پرستاری در آزمون بالینی ساختار یافته عینی
عاطفه دهنوعلیان ، زهرا زارع* ، فرین تاتاری
گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران ، zare1984@yahoo.com
چکیده:   (2840 مشاهده)
مقدمه: توجه به اهمیت و لزوم برگزاری آزمون معتبر برای ارزشیابی مهارت­ های عملی پرستاری و همچنین مزایای غیرقابل انکار فرآیند پرستاری و خلاء بررسی آن در ارزشیابی­ های بالینی، این مطالعه با هدف بررسی عملکرد دانشجویان پرستاری در آزمون بالینی با ساختار عینی در سال 1398 انجام شد.
روش ­ها: این مطالعه بر روی کلیه دانشجویان پرستاری ترم 6 قبل از ورود به عرصه (35 نفر) دانشگاه علوم پزشکی نیشابور به روش سرشماری انجام شد. طراحی ایستگاه­ های آسکی براساس فرآیندهای پرستاری صورت گرفت. ابزار گردآوری داده ­ها پرسشنامه بازخورد دانشجویان به آزمون آسکی و چک ­لیست پژوهشگر ساخته بررسی عملکرد بود. داده­ ها با استفاده از آمار توصیفی، آزمون t و همبستگی پیرسون از طریق نرم ­افزار SPSS تجزیه و تحلیل شدند.
یافته­ ها: 68/6 درصد دانشجویان نمره کل آزمون آسکی درسطح خوب دریافت کردند.کم­ترین میانگین نمره (3/41±7/93) مربوط به ایستگاه تشخیص­ های پرستاری و بیشترین میانگین (0/97±19/21) مربوط به ایستگاه علایم حیاتی بود. حداقل نمره کلی آزمون 10/70 و حداکثر نمره کل 17/75 بود. اکثر دانشجویان (58/6 درصد) این آزمون را تجربه عملی مفید، 61/5 درصد آن را مقیاس خوبی برای سنجش مهارت­ های بالینی، 60 درصد تشخیص بهتر نقاط ضعف خود در بالین، 62/9 درصد آن را فرصتی برای یادگیری بیشتر و 3/54 درصد شرکت در این آزمون را باعث تقویت اعتماد به نفس دانستند، اما 77 درصد دانشجویان این آزمون را تجربه استرس­آوری ذکر کردند.
 نتیجه­ گیری: با توجه به بازخورد مثبت اکثر دانشجویان به این آزمون و اهمیت فرآیندهای پرستاری در افزایش کیفیت مراقبت­های پرستاری استفاده از آن در ارزشیابی مهارت­های بالینی دانشجویان پرستاری توصیه می­ شود.
 
واژه‌های کلیدی: آزمون بالینی ساختار یافته عینی ارزشیابی، پرستاری، دانشجو
متن کامل [PDF 987 kb]   (827 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1863 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سنجش و ارزشيابي
فهرست منابع
1. Pishkar Mofrad Z, Navidian A, Robabi H. [An Assessment of Traditional and Objective Structured Practical Evaluation Methods on Satisfaction of Nursing Students in Zahedan Faculty of Nursing and Midwifery: A Comparing]. Journal of Medical Education and Development 2013; 7 (4): 2- 14. [Persian]
2. Noohi E, Motesadi M, Haghdoost A. [Clinical Teachers' Viewpoints Towards Objective Structured Clinical Examination in Kerman University of Medical Science]. Iranian journal of Medical Education 2008; 8 (1): 113- 20. [Persian]
3. Beiranvand SH, Hosseinabadi R, Ghacemi F, Anbari KH. [An Assessment of Nursing and Midwifery Student Veiwwpoin, Performance, and Feedback with an Objective Structured Clinical Examination]. Journal of Nursing Education 2017; 6 (1): 63- 67 .[Persian]
4. Moattari M, Abdollah-Zargar Sh, Mousavinasab M, Zare N, Beygi-Marvdast P. [Reliability and Validity of Osce in Evaluating Clinical Skills of Nursing Students]. Research in Medicine 2007; 31 (1): 55- 59. [Persian]
5. Ghanbari A, Monfared A, Hoseinzadeh T, Moaddab F, Sedighi A.[The Impact of the Nursing Process Education on Critical Thinking of Nursing Students]. Research in Education Medical 2017; 9 (2): 25- 33. [Persian] [DOI:10.29252/rme.9.2.33]
6. Hosseinabadi R, Gholami M, Mirzayee Sharifi S, Biranvand Sh, Anbari Kh, Tarverdian A. [The comparison of perfomance and feedback of nursing students on Objective Structured Clinical Examination (OSCE) and Traditional methods]. Yafte 2019; 20 (4): 51- 62. [Persian]
7. Jackulin JD, Dhandapani S, Angel E, Kalaiselvi A, Rosaline R. Nursing students' attitude towards objective structured clinical examination. TNNMC Journal of Nursing Education and Administration 2020; 8 (1): 4- 7.
8. Bahador RS, Soltani F, Madadizadeh F. The Assessment of Relationship Between Creativity and Self-Efficacy of Clinical Performance Based on the Nursing Process in Clinical Environments in Kerman. Journal of Clinical Nursing and Midwifery 2016; 5 (3): 12- 22.
9. Zare A, Kargar Jahromi M.[The Effect of the Nursing Process Education According to the Concept Map on Learning of the Nursing Process]. Journal of Nursing Education. 2017; 6 (4): 65- 71. [Persian]
10. Habibzadeh H, Khajehali N, Khalkhali HR, Mohammadpour Y. [Effect of Evidence- Based Nursing Training on Nursing Students Ability in Executive Skill of Nursing Process in Urmia University of Medical Sciences]. Journal of Urmia Nursing and Midwifery Faculty 2013; 11 (4): 284- 290. [Persian]
11. Mazlom SR, Rajabpoor M.[Development and Assessment of Computerized Software for Nursing Process: a Step toward Promotion of Nursing Education and Care]. Iranian Journal of Medical Education 2014; 14 (4): 312- 322. [Persian]
12. Mokhtari L, Babaei R, Zeinali A. [The Effect of Evidence-Based Nursing Training on Nursing Students' Ability in Executive Skills of Nursing Process]. Nurs Midwifery J 2018; 16 (2) : 122- 129.
13. Oshvandi K, pourYousef S, Bikmoradi A, Yousefzadeh MR. [The Effects of Inquiry- Based Clinical Instruction of Nursing Students on Applying Nursing Process Skill]. Scientific Journal of Hamedan Nursing & Midwifery faculty 2013; 21 (1): 5- 14 .[Persian]
14. Akbari M, Shamsi A. [A Survey on Nursing Process Barriers from the Perspective of Nurses in Intensive Care Units in Hospitals of Tehran]. Iranian Journal of Critical Care Nursing 2012; 3 (4): 181- 6. [Persian]
15. Lee K-Ch, Hob Ch-H, Yuc C, Chaod Y-F. The development of a six-station OSCE for evaluating the clinical competency of the student nurses before graduation: A validity and reliability analysis. Nurse Education Today. 2019; 84: 104247. [DOI:10.1016/j.nedt.2019.104247]
16. Mathew R, Sujata R, Dorothee BE. Effectiveness of Station-based Skill Training Model through Objective Structured Clinical Examination(OSCE): Nursing Students' Skills in Performing the Clinical Procedures. Indian Journal of Public Health Research & Development 2019; 10 (7): 1349- 1354. [DOI:10.5958/0976-5506.2019.01776.5]
17. Zhu X, Yang L, Lin P, Lu G, Xiao N, Yang S, et al. Assessing Nursing Students' Clinical Competencies Using a Problem-Focused Objective Structured Clinical Examination. Western journal of Nursing Research 2017; 39 (3): 388- 99. [DOI:10.1177/0193945916667727]
18. Shen L, Zeng H, Jin X, Yang J, Shang S, Zhang Y. An Innovative Evaluation in Fundamental Nursing Curriculum for Novice Nursing Students: an Observational Research. Journal of Professional Nursing 2018; 34 (5): 412- 6. [DOI:10.1016/j.profnurs.2018.05.002]
19. Rokhafroz D, Sayadi N, Mirmoghtadaie Z.[Nursing Students' Performance and Comments on Evaluation of Nursing Process by OSCE Style]. J of Development in Education Jondi Shapor 2014; 5 (4): 337- 344. [Persian]
20. Taylor D, Quick S. Students' perceptions of a near-peer Objective Structured Clinical Examination (OSCE) in medical imaging. Radiography 2020; 26 (1): 42- 48. [DOI:10.1016/j.radi.2019.06.009]
21. Majumder A, Kumar A, Krishnamurthy K, Ojeh Nk, Adams OP, Bidyadhar S. An evaluative study of objective structured clinical examination (OSCE): students and examiners perspectives. Advances in Medical Education and Practice 2019; 10: 387- 397. [DOI:10.2147/AMEP.S197275]
22. Bani-issa W. Tamim M, Fakhry R, Al Tawil H. Experiences of nursing students and examiners with the Objective Structured Clinical Examination method in physical assessment education: A mixed methods study. Nurse Education in Practice 2019; 35: 83- 89. [DOI:10.1016/j.nepr.2019.01.006]
23. Mohamed HF, Gonzales SG. Objective Structured Clinical Examination as a Clinical Assessment Nursing Students' Attitude and Evaluation of the Experience from Different Academic Levels. Int J Nurs Health Care 2019; 2(4): 1-7.
24. Elbilgahy A, Abdou Eltaib F, Kamal MR. Implementation of Objective Structured Clinical Examination (OSCE): Perceiving Nursing Students and Teachers Attitude & Satisfaction." American Journal of Nursing Research 2020; 8 (2): 220- 226.
25. Al Nazzawi AA. Dental students' perception of the Objective Structured Clinical Examination (OSCE): The Taibah University experience, Almadinah Almunawwarah, KSA. J Taibah Univ Med Sc. 2018; 13 (1): 64- 69. [DOI:10.1016/j.jtumed.2017.09.002]
26. Muldoon K, Biesty L, Smith V. I found the OSCE very stressful': student midwives' attitudes towards an objective structured clinical examination (OSCE). Nurse Educ Today 2014; 34 (3): 468- 73. [DOI:10.1016/j.nedt.2013.04.022]
27. Sheikh abumasoudi R, Moghimian M, Hashemi M, Kashani F, Karimi T .Atashi V. Comparison the Effect of Objective Structured Clinical Evaluation(OSCE) with Direct and Indirect Supervision on Nursing Student's Test Anxiety. Nursing Education J 2015; 4 (2): 1- 8.
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dehnoalian A, Zare Z, Tatari F. Evaluating Nursing Students, performance with on Objective Structured Clinical Examination. RME 2020; 12 (4) :29-39
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-989-fa.html

دهنوعلیان عاطفه، زارع زهرا، تاتاری فرین. ارزشیابی عملکرد دانشجویان پرستاری در آزمون بالینی ساختار یافته عینی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1399; 12 (4) :29-39

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-989-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 4 - ( 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education