[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 10، شماره 4 - ( 1397 ) ::
جلد 10 شماره 4 صفحات 2-1 برگشت به فهرست نسخه ها
مغفول ماندن عدالت‌محوری آموزش عالی سلامت در «برنامه تحول و نوآوری آموزش» و «سند گسترش جغرافیایی آموزش عالی سلامت»
رزیتا رضایی ، اسماعیل اکبری*
گروه فیزیولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران ، akbari_esmaeil@yahoo.com
چکیده:   (3493 مشاهده)
نامه به سردبیر
برنامه تحول و نوآوری در آموزش عالی سلامت که بر مبنای دوازده سیاست کلی تدوین و به دانشگاه­های علوم پزشکی کشور که در قالب کلان مناطق سازماندهی شده­اند (1)، ابلاغ شد. دو بسته مهم این برنامه که توسط دانشگاه ­های کلان مناطق در حال پی­گیری هست، «بسته آموزش پاسخ­گو و عدالت محور» و «آمایش سرزمینی، ماموریت گرایی، تمرکز زدایی و توانمندسازی دانشگاه­ ها»   می­باشد. هر دو بسته بر مبنای دو سیاست کلان (نهادینه ­سازی رویکرد آموزش پاسخ­گو در نظام سلامت و گسترش عدالت در آموزش عالی سلامت) طراحی شده­اند. مطالعات زیادی از جنبه­ های مختلف برنامه تحول و نوآوری را بعد از اجرا مورد بررسی قرار داده ­­اند (2). آن­چه هم در سند گسترش جغرافیایی در آموزش عالی سلامت و هم در بسته آموزش پاسخ­گو و البته جدی­تر در بسته آمایش سرزمینی مورد توجه قرار گرفته است، راه­ اندازی مجتمع ­های عالی سلامت (به تعداد 240 مورد تا پایان 1404) در کشور است. بر اساس سند گسترش جغرافیایی در آموزش عالی سلامت، توصیه شده تا در شهرهای کم­تر برخوردار با استفاده از توان آموزشی موجود در شبکه­ های بهداشت و درمان، مجتمع­ها راه اندازی شوند تا بتوانند دوره ­های مهارتی، حرفه­ ای، مقاطع کاردانی و حتی بعضی از رشته ­های کارشناسی را بر اساس نیاز منطقه پرورش دهند. ن نگارندگان این سطور اعتقاد  دارند که راه­اندازی مجتمع عالی سلامت با روح عدالت طلبی که اساس سند گسترش جغرافیایی در آموزش عالی سلامت و برنامه تحول و نوآوری در آموزش عالی سلامت است، در تناقض کامل هست. توسعه رشته های کاردانی (ویا حتی کارشناسی) در قالب مجتمع عالی سلامت در مناطق کم­تر برخوردار باعث می­شود جوانان مستعد این مناطق با توجه به تخصیص امتیازات بومی، به مقاطع پایین تحصیلی سوق داده شوند. در مقابل جوانان مناطق برخوردار امکان ادامه تحصیل در رشته/مقاطع بالاتر را دارند. این مسئله در بلندمدت، ناخودآگاه جوانان مناطق کم­تر برخوردار را به سمت رشته­ های کاردانی مهارتی و حرفه ای سوق خواهد داد که می تواند باعث هدررفت جوانان مستعد کشور شود.
به علاوه در سند گسترش جغرافیایی آموزش عالی سلامت، یکی از اهداف راه ­اندازی مجتمع عالی سلامت، برگزاری دوره­های مهارتی و حرفه ای مرتبط با رشته ­های علوم پزشکی است. این در حالی است که در مورخ 95/04/13 آیین نامه نظام آموزش مهارتی و حرفه ای وزارت بهداشت به دانشگاه ­ها ابلاغ شد که اجرای آن به اداره آموزش مداوم دانشگاه­ ها سپرده شده است. به این ترتیب تاسیس مجتمع عالی سلامت برای برگزاری دوره ­های مهارتی و حرفه­ ای یک موازی­ کاری محسوب می­ شود.

 
واژه‌های کلیدی: تحول، نوآوری، عدالت، آموزش عالی
متن کامل [PDF 72 kb]   (817 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (545 مشاهده)  
نوع مطالعه: نامه به سردبير | موضوع مقاله: مدیریت آموزشی
فهرست منابع
1. Deputy of education, Ministry of Health and Medical Education. innovation and Ennovation in Health Higher Education. [Cited 2016 May 20 ]. Available from: http://dme.behdasht.gov.ir/
2. Gaemi Amiri M, Khorasani A, Yamani Douzi Sorkhabi M, Yazdani Sh. Faculty developement strategies based on the development and innovation programs of medical educationqualitative research). Biannual J of Med Edu 2016-2017;5(1): 33-39.
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezaei R, Akbari E. Neglecting justice in health higher education in change and innovation in education planning and document of geographical expansion of health higher education. Research in Medical Education 2019; 10 (4) :1-2
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-742-fa.html

رضایی رزیتا، اکبری اسماعیل. مغفول ماندن عدالت‌محوری آموزش عالی سلامت در «برنامه تحول و نوآوری آموزش» و «سند گسترش جغرافیایی آموزش عالی سلامت». پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1397; 10 (4) :1-2

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-742-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 4 - ( 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education