[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
مغفول ماندن عدالت‌محوری آموزش عالی سلامت در «برنامه تحول و نوآوری آموزش» و «سند گسترش جغرافیایی آموزش عالی سلامت»
رزیتا رضایی* ، اسماعیل اکبری
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی حضرت زینب(س) آمل، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران ، rozitataravat@yahoo.com
چکیده:   (70 مشاهده)
نامه به سردبیر
برنامه تحول و نوآوری در آموزش عالی سلامت که بر مبنای دوازده سیاست کلی تدوین و به دانشگاه­های علوم پزشکی کشور که در قالب کلان مناطق سازماندهی شده­اند (1)، ابلاغ شد. دو بسته مهم این برنامه که توسط دانشگاه ­های کلان مناطق در حال پی­گیری هست، «بسته آموزش پاسخ­گو و عدالت محور» و «آمایش سرزمینی، ماموریت گرایی، تمرکز زدایی و توانمندسازی دانشگاه­ ها»   می­باشد. هر دو بسته بر مبنای دو سیاست کلان (نهادینه ­سازی رویکرد آموزش پاسخ­گو در نظام سلامت و گسترش عدالت در آموزش عالی سلامت) طراحی شده­اند. مطالعات زیادی از جنبه­ های مختلف برنامه تحول و نوآوری را بعد از اجرا مورد بررسی قرار داده ­­اند (2). آن­چه هم در سند گسترش جغرافیایی در آموزش عالی سلامت و هم در بسته آموزش پاسخ­گو و البته جدی­تر در بسته آمایش سرزمینی مورد توجه قرار گرفته است، راه­ اندازی مجتمع ­های عالی سلامت (به تعداد 240 مورد تا پایان 1404) در کشور است. بر اساس سند گسترش جغرافیایی در آموزش عالی سلامت، توصیه شده تا در شهرهای کم­تر برخوردار با استفاده از توان آموزشی موجود در شبکه­ های بهداشت و درمان، مجتمع­ها راه اندازی شوند تا بتوانند دوره ­های مهارتی، حرفه­ ای، مقاطع کاردانی و حتی بعضی از رشته ­های کارشناسی را بر اساس نیاز منطقه پرورش دهند. ن نگارندگان این سطور اعتقاد  دارند که راه­اندازی مجتمع عالی سلامت با روح عدالت طلبی که اساس سند گسترش جغرافیایی در آموزش عالی سلامت و برنامه تحول و نوآوری در آموزش عالی سلامت است، در تناقض کامل هست. توسعه رشته های کاردانی (ویا حتی کارشناسی) در قالب مجتمع عالی سلامت در مناطق کم­تر برخوردار باعث می­شود جوانان مستعد این مناطق با توجه به تخصیص امتیازات بومی، به مقاطع پایین تحصیلی سوق داده شوند. در مقابل جوانان مناطق برخوردار امکان ادامه تحصیل در رشته/مقاطع بالاتر را دارند. این مسئله در بلندمدت، ناخودآگاه جوانان مناطق کم­تر برخوردار را به سمت رشته­ های کاردانی مهارتی و حرفه ای سوق خواهد داد که می تواند باعث هدررفت جوانان مستعد کشور شود.
به علاوه در سند گسترش جغرافیایی آموزش عالی سلامت، یکی از اهداف راه ­اندازی مجتمع عالی سلامت، برگزاری دوره­های مهارتی و حرفه ای مرتبط با رشته ­های علوم پزشکی است. این در حالی است که در مورخ 95/04/13 آیین نامه نظام آموزش مهارتی و حرفه ای وزارت بهداشت به دانشگاه ­ها ابلاغ شد که اجرای آن به اداره آموزش مداوم دانشگاه­ ها سپرده شده است. به این ترتیب تاسیس مجتمع عالی سلامت برای برگزاری دوره ­های مهارتی و حرفه­ ای یک موازی­ کاری محسوب می­ شود.

 
واژه‌های کلیدی: تحول، نوآوری، عدالت، آموزش عالی
متن کامل [PDF 66 kb]   (22 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (6 مشاهده)  
نوع مطالعه: نامه به سردبير | موضوع مقاله: مدیریت آموزشی
فهرست منابع
1. Deputy of education, Ministry of Health and Medical Education. innovation and Ennovation in Health Higher Education. [Cited 2016 May 20 ]. Available from: http://dme.behdasht.gov.ir/
2. Gaemi Amiri M, Khorasani A, Yamani Douzi Sorkhabi M, Yazdani Sh. Faculty developement strategies based on the development and innovation programs of medical educationqualitative research). Biannual J of Med Edu 2016-2017;5(1): 33-39.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print



برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education