Rezaei R, Akbari E. Neglecting justice in health higher education in change and innovation in education planning and document of geographical expansion of health higher education. Res Med Edu 2019; 10 (4) :1-2
URL:
http://rme.gums.ac.ir/article-1-742-fa.html
رضایی رزیتا، اکبری اسماعیل. مغفول ماندن عدالتمحوری آموزش عالی سلامت در «برنامه تحول و نوآوری آموزش» و «سند گسترش جغرافیایی آموزش عالی سلامت». پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1397; 10 (4) :1-2
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-742-fa.html
گروه فیزیولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران ، akbari_esmaeil@yahoo.com
چکیده: (3699 مشاهده)
نامه به سردبیر
برنامه تحول و نوآوری در آموزش عالی سلامت که بر مبنای دوازده سیاست کلی تدوین و به دانشگاههای علوم پزشکی کشور که در قالب کلان مناطق سازماندهی شدهاند (1)، ابلاغ شد. دو بسته مهم این برنامه که توسط دانشگاه های کلان مناطق در حال پیگیری هست، «بسته آموزش پاسخگو و عدالت محور» و «آمایش سرزمینی، ماموریت گرایی، تمرکز زدایی و توانمندسازی دانشگاه ها» میباشد. هر دو بسته بر مبنای دو سیاست کلان (نهادینه سازی رویکرد آموزش پاسخگو در نظام سلامت و گسترش عدالت در آموزش عالی سلامت) طراحی شدهاند. مطالعات زیادی از جنبه های مختلف برنامه تحول و نوآوری را بعد از اجرا مورد بررسی قرار داده اند (2). آنچه هم در سند گسترش جغرافیایی در آموزش عالی سلامت و هم در بسته آموزش پاسخگو و البته جدیتر در بسته آمایش سرزمینی مورد توجه قرار گرفته است، راه اندازی مجتمع های عالی سلامت (به تعداد 240 مورد تا پایان 1404) در کشور است. بر اساس سند گسترش جغرافیایی در آموزش عالی سلامت، توصیه شده تا در شهرهای کمتر برخوردار با استفاده از توان آموزشی موجود در شبکه های بهداشت و درمان، مجتمعها راه اندازی شوند تا بتوانند دوره های مهارتی، حرفه ای، مقاطع کاردانی و حتی بعضی از رشته های کارشناسی را بر اساس نیاز منطقه پرورش دهند. ن نگارندگان این سطور اعتقاد دارند که راهاندازی مجتمع عالی سلامت با روح عدالت طلبی که اساس سند گسترش جغرافیایی در آموزش عالی سلامت و برنامه تحول و نوآوری در آموزش عالی سلامت است، در تناقض کامل هست. توسعه رشته های کاردانی (ویا حتی کارشناسی) در قالب مجتمع عالی سلامت در مناطق کمتر برخوردار باعث میشود جوانان مستعد این مناطق با توجه به تخصیص امتیازات بومی، به مقاطع پایین تحصیلی سوق داده شوند. در مقابل جوانان مناطق برخوردار امکان ادامه تحصیل در رشته/مقاطع بالاتر را دارند. این مسئله در بلندمدت، ناخودآگاه جوانان مناطق کمتر برخوردار را به سمت رشته های کاردانی مهارتی و حرفه ای سوق خواهد داد که می تواند باعث هدررفت جوانان مستعد کشور شود.
به علاوه در سند گسترش جغرافیایی آموزش عالی سلامت، یکی از اهداف راه اندازی مجتمع عالی سلامت، برگزاری دورههای مهارتی و حرفه ای مرتبط با رشته های علوم پزشکی است. این در حالی است که در مورخ 95/04/13 آیین نامه نظام آموزش مهارتی و حرفه ای وزارت بهداشت به دانشگاه ها ابلاغ شد که اجرای آن به اداره آموزش مداوم دانشگاه ها سپرده شده است. به این ترتیب تاسیس مجتمع عالی سلامت برای برگزاری دوره های مهارتی و حرفه ای یک موازی کاری محسوب می شود.
نوع مطالعه:
نامه به سردبير |
موضوع مقاله:
مدیریت آموزشی
فهرست منابع
1. Deputy of education, Ministry of Health and Medical Education. innovation and Ennovation in Health Higher Education. [Cited 2016 May 20 ]. Available from: http://dme.behdasht.gov.ir/
2. Gaemi Amiri M, Khorasani A, Yamani Douzi Sorkhabi M, Yazdani Sh. Faculty developement strategies based on the development and innovation programs of medical educationqualitative research). Biannual J of Med Edu 2016-2017;5(1): 33-39.
ارسال پیام به نویسنده مسئول