[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 9، شماره 3 - ( 1396 ) ::
جلد 9 شماره 3 صفحات 55-64 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی لاگ بوک در بخش‌های بالینی از دیدگاه اساتید و دانشجویان پرستاری
فرشته نجفی، فتیحه کرمان ساروی*، ماهان میرمرتضوی، حسینعلی قیصران پور
مرکز تحقیقات پرستاری جامعه، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران ، f_kermansaravi@yahoo.com
واژه‌های کلیدی: لاگ بوک، ارزشیابی، آموزش، پرستاری، مامایی، دانشجویان
متن کامل [PDF 231 kb]   (2684 دریافت)     |   چکیده (HTML)  (6510 مشاهده)
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بالینی
متن کامل:   (13791 مشاهده)
مقدمه
آموزش بالینی مهم­ترین بخش در آموزش پرستاری می­باشد (1). عملکرد بالینی جزء کلیدی کوریکولوم پرستاری برای کسب مهارت­ های ضروری محسوب می ­گردد (2-4). با این حال پیچیدگی یادگیری در محیط بالین باعث شده است تا محققین به ابداع نوآوری­ هایی در آموزش بالینی دانشجویان بپردازند (5). استفاده از ارزشیابی کارآمدترین روش برای بهبود کیفی آموزش است. ارزشیابی به فرآیندی نظام ­دار برای جمع­ آوری، تحلیل و تفسیر اطلاعات به منظور تعیین میزان تحقق هدف­ های مورد نظر گفته می­ شود (6).
از آنجایی که ارایه سـطوح بالای مراقـبت از بیـماران از اهدافاصلی حرفه پرستاری است، بنابراین ارزشیابی میزان شایستگی پرستاران حایز اهمیت است؛ این در حالی است که اغلب روش­ های ارزشیابی، دانش افراد را می­ سنجند و شایستگی حرفه­ ای کمتر مورد ارزیابی قرار می­ گیرد (7). به گونه­ ای که روند ارزشیابی دانشجویان در بخش­ های بالینی اغلب با نارضایتی توام است (8, 9). طبق مطالعات انجام شده، رضایت دانشجویان و اساتید از روش فعلی آموزش و ارزشیابی بالینی کمتر از حد مورد انتظار می­باشد. نتایج مطالعه ایمانی پور و همکاران نشان داد که 6/73 درصد دانشجویان و 9/75 درصد اساتید، روش کنونی ارزشیابی بالینی را نامناسب دانسته و با آن مخالفند؛ و 6/79 درصد دانشجویان معتقدند که ارزشیابی فعلی بیانگر نظر شخصی اساتید است و نشان­دهنده صلاحیت بالینی دانشجو نیست (2). یکی از روش­ های حل مشکلات بالینی، ارزشیابی مداوم و بررسی میزان دستیابی به اهداف تعیین شده با استفاده از راهنمای یادگیری بالینی می­ باشد (10).
روش ­های متعددی برای ارزشیابی بالینی وجود دارد. از این میان، لاگ بوک بعنوان یکی از موثرترین شیوه­ های ارزشیابی محسوب می­ گردد (11). لاگ بوک وسیله ثبت فراگیر محور است که تحت عنوان آموزش نامه، گزارش روزانه و دفترچه ثبت مهارت­ های بالینی هم نامیده می ­شود. آموزش نامه وسیله ساده ای برای فراگیران است که چهارچوبی برای سازماندهی و ثبت فعالیت ­های آموزشی مختلف فراهم می­کند و باعث صرفه­ جویی در زمان می­ شود (6, 12) و از آنجایی که فاصله بین تئوری و بالین را کاهش می ­دهد، می­تواند به معلم و دانشجو در رسیدن به اهداف آموزشی کمک کند (11). مطالعات مختلف نشان دادند که بکارگیری لاگ بوک، موثرتر از روش سنتی ارزشیابی است (9،13).
هرچند بکارگیری لاگ بوک در آموزش پزشکی کاربردهای زیادی دارد (14)، اما در حوزه پرستاری و مامایی نیاز به تحقیقات بیشتری وجود دارد (13،15). در مطالعه حیدری و همکاران بکارگیری لاگ بوک منجربه آشناسازی دانشجو با وظایف و اهداف یادگیری، هدفمندکردن تلاش دانشجویان به سمت یادگیری وظایف محوله، هدفمندسازی تلاش اساتید در جهت آموزش به دانشجویان، ایجاد تعامل آموزشی بین یاد دهنده و یادگیرنده و مستندسازی فعالیت عملی دانشجویان گردید (16). طبق یافته­ های مطالعه دیگر، استفاده از لاگ بوک باعث افزایش نمره دانشجویان پرستاری در بخش زنان در حیطه­ های شناختی و مهارتی گردید (17). از سوی دیگر یافته­ های مطالعه عسگری و همکاران (1395) نشان داد که استفاده از لاگ بوک هر چند سبب ایجاد انگیزش و افزایش رضایت دانشجویان گردید، ولی دستیابی به کلیه اهداف و حداقل­ های یادگیری محقق نشد (12). همچنین استفاده از لاگ بوک برای ارزشیابی بالینی کارآموزی ­های داخلی جراحی و بیماری­ های زنان برای دانشجویان مامایی شیراز با نارضایتی نسبی همراه بود (11).
در دانشکده پرستاری و مامایی زاهدان نیز لاگ بوک در سال 1392 طراحی و مورد استفاده قرار می­گیرد، اما تا کنون مطالعه ­ای در خصوص کیفیت و اثربخشی لاگ بوک­ های موجود در بخش­ های بالینی صورت نگرفته است. این در حالی است که ارزشیابی دوره­ای محتوا و کیفیت لاگ بوک­ ها براساس نیازهای در حال تغییر دانشجویان به عنوان گروه هدف و اساتید به عنوان گروه طراح لاگ بوک، امری ضروری محسوب می ­گردد. مطالعه حاضر با هدف بررسی لاگ بوک در بخش­ های بالینی از دیدگاه اساتید و دانشجویان پرستاری زاهدان انجام شد.
روش­ ها  
این مطالعه ­ی مقطعی بر روی اساتید و دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی زاهدان در سال تحصیلی 96 انجام شد. کلیه اساتید مشغول به کار پرستاری که از بدو شروع اجرایی شدن لاگ بوک در سال92، به ­عنوان مربیان بخش­ها درگیر بودند (24 نفر) و کل دانشجویان پرستاری (ورودی 94-92) که در زمان انجام پژوهش دوسال تجربه استفاده از لاگ بوک را طی دوره کارآموزی یا کاروزی در بخش­های بالینی داشتند، به روش سرشماری مورد بررسی قرار گرفتند (100 نفر). لاگ بوک براساس سرفصل ارایه شده از طرف وزارتخانه و نیازهای آموزشی دانشجویان در بخش­ های بالینی متناسب با اهداف هر بخش به تفکیک، توسط اعضای هیئت علمی گروه پرستاری دانشگاه علوم پزشکی زاهدان طراحی و تدوین شده است.
ابزار جمع ­آوری داده ­ها پرسشنامه پژوهشگر ساخته بود که بر اساس مطالعات مختلف تدوین شد (20-18). پرسشنامه در دو بخش شامل اطلاعات دموگرافیک و سوالات مرتبط با کیفیت و ضرورت لاگ بوک و همچنین یک سوال باز در خصوص نظرات و پیشنهادات اساتید و دانشجویان تنظیم شد. پرسشنامه مرتبط با لاگ بوک متشکل از 42 سوال بود که دیدگاه مشارکت­ کنندگان را در خصوص لاگ بوک در 4 حیطه­ی "ضرورت استفاده از لاگ بوک " شامل 8 سوال با مقیاس 3 درجه­ی لیکرت (مخالف=0، نظری ندارم=1، موافق=2 با  حداقل 0 و حداکثر 16 نمره)، "نحوه تکمیل لاگ بوک " شامل 4 سوال با مقیاس 3 درجه­ی لیکرت (بلی=2، تا حدودی=1، خیر=0 با حداقل صفر و حداکثر 8 نمره)، "کیفیت محتوای لاگ بوک " شامل 22 سوال با مقیاس 3 درجه­ی لیکرت (بلی=2، تا حدودی=1، خیر=0 با حداقل صفر و حداکثر 44 نمره)، "پیامدهای مورد نظر در طراحی فرمت و فرآیند اجرای لاگ بوک " شامل 8 سوال با مقیاس 3 درجه­ی لیکرت (خیلی زیاد=2، زیاد=1، کم و خیلی کم=0 با حداقل 0 و حداکثر 16 نمره) ارزیابی می نمود. با توجه به جمع نمرات حیطه­ ها در مجموع، حداقل نمره صفر و حداکثر نمره 84 بود. نمره بیشتر نشانگر دیدگاه مثبت­تر مشارکت­ کنندگان نسبت به کاربرد لاگ بوک می­باشد. روایی پرسشنامه توسط شش نفر از اساتید دانشکده پرستاری و مامایی زاهدان تایید شد و پایایی آن به روش بازآزمایی صورت گرفت؛ به این ترتیب که پرسشنامه به 10 نفر از دانشجویان در دو نوبت به فاصله ده روز داده شد و با ضریب همبستگی 80/0 تایید گردید. جهت اجرای مطالعه پس از توضیح در مورد اهداف تحقیق به دانشجویان و اساتید و کسب رضایت آگاهانه آنان، پرسشنامه­ ها در حضور پژوهش­گر تکمیل و جمع­آوری شد. داده­ها با استفاده از آمار توصیفی (توزیع فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون t مستقل برای مقایسه میانگین نمرات در دو گروه) تحت نرم افزار SPSS.Ver.22 تجزیه و تحلیل شدند. نرمال بودن داده ­ها با استفاده از آزمون کولموگروف - اسمیرنوف تایید شد. همچنین فراوانی نظرات و پیشنهادات اساتید و دانشجویان در زمینه سوال باز پرسشنامه، محاسبه گردید.
یافته­ ها
میانگین سنی دانشجویان و اساتید به ترتیب 05/2±88/21 و 04/11±62/43 سال بود. 5/62 درصد اساتید و 59 درصد دانشجویان مونث و 65 درصد دانشجویان و 75 درصد اساتید بومی بودند. 83/70 درصد اساتید دارای مدرک کارشناسی ارشد و 17/29 درصد مدرک دکترا داشتند

جدول شماره یک نشان می­دهد که 5/87 درصد اساتید و 44 درصد دانشجویان استفاده از لاگ ­بوک را در واحدهای عملی ضروری می­ دانستند. اساتید مهم­ترین علل ضرورت استفاده از لاگ بوک را افزایش توانایی دانشجویان در انجام امور بالینی، افزایش آگاهی دانشجویان در زمینه مطالب تئوری مرتبط با بالین و افزایش مهارت ­های نگرشی دانشجو (اهمیت به بیمار) می ­دانستند، در حالی که کمتر از نیمی از دانشجویان به موارد فوق معتقد بودند.
نظرات دانشجویان و مربیان پرستاری درخصوص کیفیت محتوی لاگ بوک در جدول شماره دو ارایه شده است. یافته­ ها نشان می­ دهد که هر دو گروه کیفیت محتوی دفترچه­ی ثبت مهارت­ های بالینی را در خصوص ارائه کنفرانس­ ها، خودارزیابی دانشجو، ارزشیابی، فهرست مراجع مطالعاتی، مهارت­ های اخلاق حرفه ­ای و مقررات درون بخشی ضعیف ارزیابی نمودند. 3/83 درصد اساتید و 34 درصد دانشجویان معتقد بودند حداقل­های آموزشی هر دوره در لاگ بوک گنجانده شده است؛ این در حالی است که بیش از 60 درصد اساتید و دانشجویان معتقد بودند که فعالیت­های در نظرگرفته شده در لاگ بوک منطبق با نیاز دانشجویان نیست.
 
در حیطه نحوه تکمیل لاگ­بوک یافته ها نشان داد که 79 درصد اساتید و 58 درصد دانشجویان به تکمیل لاگ بوک اهمیت و 7/66 درصد مربیان و 59 درصد دانشجویان تکمیل دفترچه را روزانه انجام می ­دادند.  
جدول شماره سه نشان می­دهد که 8/45 درصد اساتید معتقدند که لاگ­ بوک به میزان زیادی سبب آشناسازی دانشجو با وظایف یادگیری در هر بخش می­ شود، در حالی که 50 درصد دانشجویان، آن­را ضعیف ذکر نمودند. هم چنین 5/37 درصد اساتید و 60 درصد دانشجویان، تاثیر لاگ بوک در هدفمندسازی تلاش دانشجویان به سمت یادگیری وظایف تعیین شده را ضعیف ارزیابی کردند.

جدول شماره چهار میانگین نمرات اساتید را در حیطه­ های ضرورت (001/0p<)، نحوه تکمیل (003/0p<) و پیامدهای مورد نظر در طراحی فرمت و فرآیند اجرای لاگ بوک (001/0p<) به­طور معنی­داری بیشتر از دانشجویان نشان داد. تنها در حیطه کیفیت لاگ بوک میانگین نمره دانشجویان بالاتر از اساتید بود (001/0p<). اما میانگین نمره نهایی اساتید بطور معنی داری بالاتر از دانشجویان بود که نشان­ دهنده آن است که اساتید دیدگاه مثبت ­تری نسبت به لاگ بوک داشتند (001/0p<).

نتایج سوال باز اساتید و دانشجویان در مورد پیشنهادات اصلاحی نشان داد که بیش از 20 درصد از اساتید نظارت بر اجرای لاگ و 56 درصد دانشجویان بر اجرای پروسیجرهای موجود در لاگ بوک تاکید داشتند. همچنین50 درصد از دانشجویان فقدان معیار مناسب برای تایید و امضای پروسیجر توسط مربی را به عنوان مهم­ترین مشکلات اجرایی لاگ بوک عنوان کردند.
بحث و نتیجه­ گیری
در این مطالعه دیدگاه اساتید و دانشجویان پرستاری در خصوص لاگ بوک مورد بررسی قرارگرفت. نتایج نشان داد که دو گروه دیدگاه متفاوتی نسبت به این روش ارزشیابی در چهار حیطه مربوطه داشتند. در حیطه ضرورت، اغلب اساتید ضرورت استفاده از لاگ بوک را از آن جهت که منجر به ایجاد نظم و انسجام در فعالیت آموزشی، افزایش آگاهی دانشجو از اهداف آموزشی و مطالب تئوری مرتبط با بالین، سبب انگیزه و بهبود مهارت­ های انگیزشی دانشجویان و موجب ارتقای توانایی دانشجو در انجام امور بالینی می­ گردد، مورد تایید قرار دادند. درحالی که کمتر از نیمی از دانشجویان به ضرورت استفاده از دفترچه اشاره نمودند. در مطالعه کمالی و همکاران نیز این تفاوت دیدگاه گزارش شده است. هر چند بیش از نیمی از مربیان و دانشجویان اظهار داشتند که روش فوق می­ تواند روند ارزشیابی بالینی دانشجو را ارتقا بخشد (18). از سوی دیگر در مطالعه یوسف زاده و همکاران (1391) اکثر دانشجویان نگرش مثبتی به این مقوله داشتند و اذعان نمودند که روش سودمندی در خصوص رفع ابهامات ارزشیابی می­ باشد (19). در مطالعه بی­بی حسینی (1390) نیز 8/61 درصد دانشجویان مامایی مطابقت آن را با اهداف آموزشی گزارش نمودند، اما در مجموع تنها 9/5 درصد دانشجویان از روش لاگ بوک کاملاً راضی بودند (20). به ­نظر می ­رسد لاگ بوک در عمل نتوانسته نیازهای پیوسته در حال تغییر یادگیری در محیط بالین را برطرف نماید و دانشجویان در مقایسه با اساتید دیدگاه ضعیف ­تری در خصوص ضرورت بکارگیری لاگ بوک داشتند. این موضوع بسیار حائز اهمیت است و بایستی مورد توجه اساتید و متولیان امر آموزش باشد. به عبارتی باید لاگ بوک از یک­طرف با مشارکت دانشجویان و در نظر گرفتن تمامی نیازهای یادگیری آنان و از سوی دیگر همکاری مراقبین سلامت و پرستاران بالینی تدوین گردد تا نیازهای آموزشی دانشجویان را مرتفع نماید.
در حیطه کیفیت محتوی لاگ­ بوک اکثریت مشارکت­ کنندگان کیفیت دفترچه را درخصوص ارائه کنفرانس­ ها، خود ارزیابی دانشجو، ارزشیابی، فهرست مراجع مطالعاتی، مهارت­ های اخلاق حرفه­ای و مقررات درون بخشی ضعیف ارزیابی نمودند. بیش از نیمی از اساتید و دانشجویان معتقد بودند که    فعالیت­های در نظر گرفته شده در لاگ­بوک منطبق با نیاز دانشجویان نیست. اما در نهایت نظر دانشجویان بهتر از اساتید بود. مطالعه کمالی نشان داد که موارد مرتبط با اهداف آموزشی، مقررات درون بخشی، مهارت­ های اخلاق حرفه­ ای، ارائه کنفرانس­ ها و معرفی منابع ضعیف است (18). در لاگ بوک حاضر جایگاهی برای به چالش کشیدن مشکلات و ضعف ­های دانشجویان تعریف نشده است؛ این در حالی است که برای بهبود کیفیت یادگیری، بایستی ساختار لاگ بوک تغییر کند. همچنین اهداف آموزشی باید جزیی از لاگ بوک باشد و تمامی مربیان بطور یکسان آن­را بکار گیرند (21).
نتایج مطالعه حاضر نشان داد که درحیطه ­ی نحوه تکمیل لاگ­ بوک اکثریت مشارکت­ کنندگان با روند تکمیل آن آشنا و بیش از نیمی از آنان لاگ بوک را روزانه تکمیل می­ کردند. در یک مطالعه توصیفی در مشهد نیز اغلب دانشجویان از لاگ بوک رضایت داشتند، اما کمتر از نیمی از آنان به استفاده از آن علاقه ­مند بودند که شاید به علت توانایی ناکافی این روش در سنجش و ارتقای مهارت­ های بالینی دانشجویان باشد (20). در مطالعه کرمپوریان اکثر دانشجویان از بکارگیری لاگ­بوک طراحی شده رضایت داشتند. دلیل آن را می ­توان در سادگی، عینی بودن، عدم نیاز به تجهیزات و امکانات خاص، عنوان نمود (22). در مطالعه حاضر از آنجایی که تکمیل لاگ بوک جزو مقررات آموزشی و لازمه گذراندن هر یک ازبخش­ های بالینی محسوب می­ گردد، بنابراین اساتید و دانشجویان با جدیت به بررسی و تکمیل آن می­ پرداختند.
اساتید موفقیت لاگ بوک را در تحقق پیامدهای مورد انتظار به طور معنی­ داری بیش از دانشجویان ارزیابی نمودند. بیش از 20 درصد اساتید پیشنهاد کردند که بر اجرای لاگ بوک نظارت صورت گیرد و 56 درصد دانشجویان معتقد بودند که بعضی از پروسیجرهای موجود در لاگ بوک در بخش اجرا نمی­شوند. مقایسه میانگین نمره اساتید و دانشجویان حاکی از تفاوت دیدگاه این دو گروه در خصوص چهار حیطه آن بود که در مجموع اساتید دیدگاه مثبت­تری نسبت به این مقوله داشتند. تنها در حیطه کیفیت لاگ بوک، دانشجویان دیدگاه مثبت­تری داشتند. با توجه به تخصص و اشراف بیشتر اساتید بر جنبه های مختلف لاگ بوک و مهارت­های ضروری که بایستی دانشجویان منطبق با اهداف آموزشی و بالینی فراگیرند، به­ نظر می رسد که ارزیابی ریزبینانه­ تری در خصوص کیفیت لاگ بوک نسبت به دانشجویان داشتند.
در مطالعه موفقی و همکاران (1392)، 83 درصد دانشجویان و 81 درصد اساتید میزان صحت اطلاعات مندرج درلاگ بوک­ ها را به طور متوسط کمتر از 60 درصد گزارش نمودند. 49 درصد اساتید ابراز داشتند که لاگ بوک بایستی به عنوان سند فعالیت درون­بخشی دانشجویان، نمره تعلق گیرد. از سویی دانشجویان معتقد بودند که اینکار ثبت اطلاعات کاذب را افزایش می­ دهد. دانشجویان نسبت به ساختار و روش اجرای لاگ بوک انتقاد داشتند (23). در مطالعه کیفی خراشادی­ زاده عدم اعتبار اطلاعات لاگ بوک برای ارزشیابی دانشجویان از جمله محدودیت­ های لاگ بوک شمرده شد (21). همچنین 8/70 درصد از دانشجویان پزشکی کارآموز و کارورز در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کردند که آموزش نامه­ های موجود نیاز به بازنگری دارد (24). با توجه به نتایج مطالعات فوق، بازبینی دوره­ای لاگ بوک­ های موجود متناسب با رشته تحصیلی، نیازهای آموزشی و اهداف و ارزشیابی مستمر کیفیت و اثربخشی آن در خصوص پر کردن خلاء بین تئوری و بالین ضروری به ­نظر می­ رسد.
در مجموع، اساتید، ضرورت استفاده از لاگ بوک، نحوه تکمیل و موفقیت لاگ بوک را در تحقق پیامدهای مورد انتظار، نسبت به دانشجویان مثبت تر ارزیابی نمودند؛ این در حالی است که دانشجویان کیفیت لاگ بوک را مطلوب­تر بیان کردند. از آنجایی که لاگ بوک بایستی برطرف­کننده نیازهای یادگیری دانشجویان باشد، بازنگری در محتوی لاگ بوک به شیوه مشارکتی و تیمی به طور مستمر امری ضروری است.
از جمله محدودیت­ های مطالعه حاضر می ­توان به حجم نمونه و اجرای مطالعه در یک دانشکده اشاره نمود که تعمیم ­پذیری نتایج را با محدودیت مواجه می­ سازد. پیشنهاد می­ گردد در مطالعات آینده ضمن بازنگری در کیفیت و محتوای لاگ بوک، مطالعات مداخله­ ای با حجم نمونه بیشتر صورت گیرد و اثربخشی لاگ بوک و عملکرد بالینی دانشجویان ارزیابی گردد. برگزاری کارگاه­ های آموزشی با هدف توانمند کردن اساتید در ارزشیابی لاگ بوک و سایر روش­ های نوین آموزشی ضروری است.
قدردانی
این مقاله برگرفته از طرح تحقیقاتی مصوب مرکز پژوهش­ های علمی دانشجویان با شماره ثبت 8161 و کد اخلاقی IR.ZAUMS.REC.1395.251 در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان می­ باشد. نویسندگان از معاونت محترم تحقیقات و  فن­آوری دانشگاه علوم پزشکی و همکاری صمیمانه اساتید و دانشجویان پرستاری تشکر و قدردانی می­ نمایند.



 
فهرست منابع
1. Abotalebi G, Vosoghi N, Sajadi A, Akbary M. [Evaluation of clinical education from the perspective of nursing students of Ardabil University of Medical Science in 2009]. Journal of Health 2010; 1 (1): 31-7. [Persian]
2. Imanipour M, Jalili M. [Nursing students' clinical evaluation in students and teachers views]. Iranian Journal of Nursing Research 2012; 7 (25): 17-26. [Persian]
3. Asadizaker M, Abedsaeedi Z, Abedi H, Alijanirenani H, Moradi M, Jahani S. Improvement of the first training for baccalaureate nursing students–a mutual approach. Global Journal of Health Science 2015; 7 (7): 79-92. [DOI:10.5539/gjhs.v7n7p79]
4. Santos JLG, Pestana AL, Guerrero P, Klock P, Erdmann AL. Logbook: experience of teaching-learning management and management in nursing and health. Northeast Network Nursing Journal 2013; 14(4):854-63.
5. Latifi M, Shaban M, Nikbakht Nasrabadi A, Mehran A, Parsa Yekta Z. [Effect of clinical evaluation with portfolio on critical thinking skills of nursing students]. Iranian Journal of Medical Education 2011; 11 (4): 368-81. [Persian]
6. Mohammadi A, Khaghanizade M, Ebadi A, Amiri F, Raesifar A. [Log book; a method of evaluating education and feedback strategy in nursing]. Iranian Journal of Educational Strategies 2010; 3 (1): 41-45. [Persian]
7. Yousefy A, Shayan S, Mosavi A.[Developing a clinical performance logbook for nursing students receiving cardiac care field training]. Journal of Education and Health Promotion 2012; 1(1):1-5. [Persian] [DOI:10.4103/2277-9531.94408]
8. Azizi M, Barati H, Khamse F, Barati M, A A. [The effect of log book design and implementation on students' satisfaction and performance during a nursing internship course in a military psychiatric hospital]. Ebnesina - IRIAF Health Administration 2016; 18 (2): 58-63. [Persian]
9. Ghanbari A, Monfared A. [Survey Of clinical evaluation process based on logbook and cognitive and psychomotor learning in nursing students]. Research In Medical Education 2014; 6(2): 28-35. [Persian] [DOI:10.18869/acadpub.rme.6.2.28]
10. Khazaee Z, Khazaee T, Ghannadkafi M, Zaher Ibrahimi M. [The effect of using the obstetrics and gynecology logbook on the clinical skills of interns and trainees]. Strides in Development of Medical Education 2013; 10 (2): 225-31. [Persian]
11. Asadi Lari M, Moshfeghy Z, Shahpari M, Mohammad Alian F. [Midwifery students' satisfaction with logbook as a clinical evaluation tool in shiraz university of medical sciences]. Iranian Journal of Medical Education 2015; 15(24):170-80. [Persian]
12. Asgari H, Ashoorion V, Ehsanpour S. [Teaching and evaluation of field training course for health services management undergraduates: conventional and logbook methods]. Iranian Journal of Medical Education 2017; 16(61): 552-60. [Persian]
13. Yaghobian M, Fakhri M, Salmeh F, Yaghobi T, Zakizad M, Shahmohammadi S. Assessment of the effect of log book on nursing and midwifery students' clinical skills. Middle-East J Sci Res 2011; 7 (6): 896-902.
14. Honarmand M. Comparing the influence of log book on the scores of practical oral medicine course gained by students of general dentistry. Future of Medical Education Journal 2013; 3 (4): 3-5.
15. Lotfi M, Zamanzadeh V, Abdollahzadeh F, Davoodi A, Roshangar A. [The effect of using logbook on nursing students' learning]. Iranian Journal of Medical Education 2010;10 (1): 64-69. [Persian]
16. Heidari H, Akbari N. Developing and implementing logbook in teaching principles and techniques to nursing and midwifery students: mixed method study. Future of Medical Education Journal 2017; 7 (1): 14-8.
17. Lotfi M, Zamanzadeh V, Abdollahzadeh F, Seyyed Rassouli E, Jabbarzadeh F. [The effect of using logbook on nursing students learning in gynecology wards].Tabriz Nursing and Midwifery Journal 2010;19:33-8. [Persian]
18. Kamali S, Jafari E. [Evaluation of midwifery clinical teachers and students viewpoints towards logbook].Journal of Medical Education Development 2009; 1(1): 1-8. [Persian]
19. Yousefzadeh S, Golmakani N. [The midwifery students' perspective about clinical evaluation based on logbook]. Journal of Research Development in Nursing & Midwifery 2012; 9(1): 103-11. [Persian]
20. Hoseini B, Jafarnejad F, Mazloom S, Foroughipour M, Karimi H. [Midwifery students' satisfaction with logbook as a clinical assessment means in Mashhad University of Medical Sciences, 2010]. Iranian Journal of Medical Education 2012;11(8): 933-41. [Persian]
21. Khorashadizadeh F, Alavinia S. Students' perception about logbooks: advantages, limitation and recommendation: a qualitative study. J Pak Med Assoc 2012; 62(11): 1184-6.
22. Karampourian A, Khatiban M, Jahanghiri K, Razavi Z, Imani B. [The effect of using logbook on emergency medical srvices student's satisfaction and clinical evaluation, in Hamadan University of Medical Sciences in 2013]. Pajouhan Scientific Journal 2015; 13(2): 50-6. [Persian]
23. Movaffaghi Z, Shoeibi A, Bahari A, Khajedaluee M. [The efficiency of medical extern's logbook from the viewpoints of externs and faculties of Mashhad University of Medical Sciences: An integration of qualitative and quantitative methods]. Iranian Journal of Medical Education 2014; 13(11): 950-9. [Persian]
24. Tahergorabi Z, Moodi M, Kazemi T, Hemmati M. [The efficacy of existing logbooks in clinical wards from medical students' viewpoint in Birjand University of Medical Sciences, Iran, In fall 2016]. Journal of Isfahan Medical School 2017; 35(420):163-9. [Persian]
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Najafi F, Kermansaravi F, Mirmortazavi M, Gheisaranpour H. The Efficacy of Logbook in Clinical Wards from the Viewpoints of Nursing Faculty Members and Students. Research in Medical Education 2017; 9 (3) :64-55
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-572-fa.html

نجفی فرشته، کرمان ساروی فتیحه، میرمرتضوی ماهان، قیصران پور حسینعلی. بررسی لاگ بوک در بخش‌های بالینی از دیدگاه اساتید و دانشجویان پرستاری. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1396; 9 (3) :64-55

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-572-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 3 - ( 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education