[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 10، شماره 1 - ( 1397 ) ::
جلد 10 شماره 1 صفحات 55-48 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه ی تاثیر دو روش آموزش الکترونیک و سنتی بر اصل اول آموزش در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان
آِیدین بدن آرا مرزدشتی، عبدالحسین امامی سیگارودی ، احسان کاظم نژاد لیلی ، مجید پورشیخیان*
گروه آموزشی اتاق عمل و هوشبری، دانشکده پرستاری و مامایی و پیراپزشکی لنگرود، ایران ، pourshaikhian_m@yahoo.com
چکیده:   (5768 مشاهده)
مقدمه: در دهه­ ی گذشته فنّاوری به ‌سرعت رشد کرده و استفاده از این فناوری‌ها با سرعت فزاینده‌ای وارد حیطه­ ی آموزش عالی شده است. در ایران در طی سال­ های اخیر مطالعات و تحقیقات گسترده­ ای در زمینه ­های مختلف آموزش الکترونیک انجام شده اما کم­تر به موضوع ارزشیابی آموزش الکترونیکی و برنامه­ های آن توجه شده است. این مطالعه با هدف تعیین نظر دانشجویان درمورد استفاده از اصل اول آموزش در دو روش آموزش الکترونیک و سنتی انجام شد.
روش ها: این مطالعه به ‌صورت یک مطالعه­ ی نیمه تجربی در سال 1395 انجام شد. جامعه مورد بررسی شامل کلیه دانشجویان کارشناسی پیوسته پرستاری ترم سوم دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان بودند که واحد درسی پرستاری بزرگسالان را اخذ کرده بودند. روش نمونه­ گیری مطالعه سرشماری و تعداد نمونه­ ها 41 نفر بود. برای بررسی اصل اول آموزش (توصیف، کاربرد، وظایف، فعال­سازی و یکپارچگی) ابزار بررسی کیفیت یادگیری و آموزش (Teaching &  Learning Quality) مورد استفاده قرار گرفت. برای مقایسه­ ی اجزاء اصل اول آموزش از آزمون­ های t جفتی و ویلکاکسون استفاده شد. تجزیه تحلیل­ های آماری با استفاده از نرم­افزار آماری spss انجام شد.
یافته ها: ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ و اﻧﺤﺮاف ﻣﻌﻴﺎر ﻧﻤﺮه کل اصل اول آموزش در گروه آموزش سنتی 0/24±3/70 و در گروه آموزش الکترونیک 0/25±3/49 بود که از نظر آماری با استفاده از آزمون t جفتی، معنی­دار بود (0/001=p). میانگین و انحراف معیار اصل توصیف در گروه آموزش الکترونیک 29/0± 49/3 و در گروه آموزش سنتی 0/40±3/69، اصل کاربرد در گروه آموزش الکترونیک 0/52±3/31 و در گروه آموزش سنتی 0/59±3/76 و اصل فعال سازی در گروه آموزش الکترونیک 0/36± 3/35 و در آموزش سنتی 0/34±3/70 بود که از نظر آماری با استفاده از آزمون ویلکاکسون، معنی­ دار بود (0/05>p).
نتیجه گیری: روش آموزش سنتی نسبت به روش آموزش الکترونیک از نظر اجرای اصول اول آموزش روش مطلوب­ تری است.
واژه‌های کلیدی: آموزش از راه دور، دانشجویان پرستاری، یادگیری، آموزش پرستاری
متن کامل [PDF 208 kb]   (2978 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (5763 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: شیوه های آموزش
فهرست منابع
1. Saif A. [Modern educational psychology]. 7th ed; tehran: doran; 2015. [persian]
2. Button D, Harrington A, Belan I. E-learning & information communication technology (ICT) in nursing education: A review of the literature. Nurse Education Today 2014; 34 (10): 1311- 23. [DOI:10.1016/j.nedt.2013.05.002]
3. Sun PC, Tsai RJ, Finger G, Chen YY, Yeh D. What drives a successful e-Learning? An empirical investigation of the critical factors influencing learner satisfaction. Computers & education 2008; 50 (4): 1183-202. [DOI:10.1016/j.compedu.2006.11.007]
4. Keller JM. First principles of motivation to learn and e3‐ learning. Distance education 2008; 29 (2): 175- 85. [DOI:10.1080/01587910802154970]
5. Sekhon M, Hartley D. Basics of E- Learning Revisited. 2nd ed: alexanderia VA;american Society for Training & Development; 2014.
6. Sezer B. Faculty of medicine students' attitudes towards electronic learning and their opinion for an example of distance learning application. Computers in Human Behavior. 2016; 55: 932- 9. [DOI:10.1016/j.chb.2015.10.018]
7. Sung YH, Kwon IG, Ryu E. Blended learning on medication administration for new nurses: integration of e- learning and face- to- face instruction in the classroom. Nurse education today 2008; 28 (8): 943- 52. [DOI:10.1016/j.nedt.2008.05.007]
8. Sinclair PM, Kable A, Levett- Jones T, Booth D. The effectiveness of Internet- based e- learning on clinician behaviour and patient outcomes: A systematic review. International journal of nursing studies 2016; 57: 70- 81. [DOI:10.1016/j.ijnurstu.2016.01.011]
9. rokhafrooz d, sayadi n, ashrafslsadat h. [the study of knowedge and view of faculity members of ahwaz jundishapour university of medical science with short term and long term strategies of combined e learning. a cross- sectional study]. educational development of jundishapur 2012; 3 (4): 30- 8.[persian]
10. Emran E, salary Z. [blended learning. new approach in education development and teaching process]. education methods in medical education bimonthly scientific and research journal 2012; 1 (5): 140 -8. [persian]
11. Kenny A. Online learning: enhancing nurse education? Journal of Advanced Nursing 2002; 38 (2): 127- 35. [DOI:10.1046/j.1365-2648.2002.02156.x]
12. Ghanbari A, Asgari F, Taheri M. [View Points of Faculty Members of Guilan university of Medical Sciences in regard to Electronic Learning]. Strides in Development of Medical Education 2012; 8 (2): 159 - 66.[persian]
13. Melo BC, Falbo AR, Muijtjens AM, Vleuten CP, Merriënboer JJ. The use of instructional design guidelines to increase effectiveness of postpartum hemorrhage simulation training. International Journal of Gynecology & Obstetrics 2017; 137(1):99-105 [DOI:10.1002/ijgo.12084]
14. Merrill MD. If Content Is King then e 3 Instruction Is Queen. Learning and Knowledge Analytics in Open Education: Springer; 2017.
15. Firuzi Z, karami M, rezvani MS, karshaki H. [assessment of david merill method in teachers inservice education]. teachin and learning studies journa 2015, 7 (1): 49 - 70. [persian]
16. Margaryan A, Bianco M, Littlejohn A. Instructional quality of massive open online courses (MOOCs). Computers & Education 2015; 80: 77 - 83. [DOI:10.1016/j.compedu.2014.08.005]
17. Hew KF, Cheung WS. Students' and instructors' use of massive open online courses (MOOCs): Motivations and challenges. Educational Research Review 2014; 12: 45 - 58. [DOI:10.1016/j.edurev.2014.05.001]
18. Anarinejad A, Mohammadi M. [The Practical Indicators for Evaluation of E - Learning in Higher Education in Iran]. IJVLMS 2014; 5 (1): 11- 25 [persian].
19. Clark RC, Mayer RE.E- learning and the science of instruction: Proven guidelines for consumers and designers of multimedia learning:1st ed. Hoboken: John Wiley & Sons; 2016. [DOI:10.1002/9781119239086]
20. Frick TW, Chadha R, Watson C, Zlatkovska E. Improving course evaluations to improve instruction and complex learning in higher education. Educational Technology Research and Development 2010; 58 (2): 115- 36. [DOI:10.1007/s11423-009-9131-z]
21. Merrill MD. First principles of instruction:1st ed. san francisco: John Wiley & Sons; 2012.
22. Gardner J, Belland BR. Problem- Centered Supplemental Instruction in Biology: Influence on Content Recall, Content Understanding, and Problem Solving Ability. Journal of Science Education and Technology 2017; 26(4) 1- 11. [DOI:10.1007/s10956-017-9686-0]
23. Könings KD, Brand‐ Gruwel S, Merriënboer JJ. Towards more powerful learning environments through combining the perspectives of designers, teachers, and students. British Journal of Educational Psychology 2005; 75 (4): 645- 60. [DOI:10.1348/000709905X43616]
24. Fardanesh H, Ebrahimzadeh E, Sarmadi M, omrani s.[comparison of two electronic and traditional edducation method on learning and motivation of countinious medical education society]. Journal of Education Technology 2013; 5(2):143-152.[persian]
25. Emamiyan Kheshti M, Ghasemi M, Mehraji N, Kazem Banihashem S, Badali M. [The effect of integration of Merrill's first principles of instruction with team based learning on the achievement of recall and application of nursing students]. journal of nursing education 2016; 5 (1): 62- 71. [persian]
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Badanara marzdashty A, Emami Sigaroudi A, Kazemnezhad-Leyli E, Poursheikhian M. Compare the effect of two electronic and traditional education methods on first principles of instruction in nursing students of Guilan University of Medical Sciences in 2016. Research in Medical Education 2018; 10 (1) :48-55
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-497-fa.html

بدن آرا مرزدشتی آِیدین، امامی سیگارودی عبدالحسین، کاظم نژاد لیلی احسان، پورشیخیان مجید. مقایسه ی تاثیر دو روش آموزش الکترونیک و سنتی بر اصل اول آموزش در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1397; 10 (1) :48-55

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-497-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 1 - ( 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education