[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 9، شماره 1 - ( 1396 ) ::
جلد 9 شماره 1 صفحات 67-71 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی حیطه‌های مرجعیت علمی در دانشگاه علوم پزشکی بابل
یوسف یحیی پور، جمیله آقاتبار رودباری*، نوین نیک بخش، سیمین موعودی
دبیرخانه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی، معاونت آموزشی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران ، j.aghatabar@yahoo.com
واژه‌های کلیدی: مرجعیت علمی، سرآمدی، تحول و نوآوری، آموزش پزشکی
متن کامل [PDF 123 kb]   (1546 دریافت)     |   چکیده (HTML)  (5324 مشاهده)
نوع مطالعه: مقاله کوتاه | موضوع مقاله: تخصصي
متن کامل:   (2669 مشاهده)
مقدمه

بهره ­مندی از توانمندی­ های دانشگاه ­ها، فرصت مناسبی برای توسعه منطقه و کشور محسوب می­گردد. بدین لحاظ ضرورت دارد برجسته­ ترین توانمندی­ ها و موفقیت­ های هر دانشگاه به مجامع علمی معرفی گردد (1). برنامه دستیابی به مرجعیت علمی از ابتدای سال 1394 آغاز به کار کرد. این برنامه در نظر دارد با شناسایی مستمر افراد توانمند و ارائه حمایت‌های ویژه از این افراد، کشور را به سمت مرجعیت علمی در منطقه و جهان سوق دهد (2). نیل به هدف ارتقای جایگاه ایران به کشوری توسعه یافته برخوردار از دانش پیشرفته و توانا در تولید علم و فناوری در سطح منطقه آسیای جنوب غربی که بر اساس سند چشم ­انداز بیست ساله بر عهده بخش­های مختلف نظام به ویژه نهادهای علمی وفناوری نهاد شده است، در گرو بازنگری ساختارها و بالا بردن کارآیی و کارآمدی نظام علمی، تحقیقاتی و فناوری کشور می­ باشد (3). در این میان سازمان­های دانش محور با تاکید بر مدیریت دانش و استفاده از مدل سرآمدی از
فرصت­های ایجاد شده به منظور کسب مزیت رقابتی جهت ادامه بقاء و مقابله با شرایط متغیر محیطی به نفع خود استفاده می­کنند. سازمان خواهان سرآمدی در مقایسه با رقبای خود، می­بایست در پاسخگویی به نیازها و انتظارات مشتری با استفاده از دانش رقابتی موجود در سازمان عمل کند (4). جایگاه مرجعیت به معنای مراجعه­ی مستمر دیگران به یک فرد یا سازمان است که در نتیجه­ ی برنامه­ریزی بلندمدت و پشتکار جدی حاصل می­شود (5).
پیشتازی در عرصه‌ی علم و فناوری» بعنوان یکی از محورهای سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری می ­باشد (6). جهاد مستمر علمی با هدف کسب مرجعیت علمی و فناوری در جهان با تأکید بر تولید علم و توسعه نوآوری و نظریه ­پردازی، ارتقاء جایگاه جهانی کشور در علم و فناوری و تبدیل ایران به قطب علمی و فناوری جهان اسلام، توسعه علوم پایه و تحقیقات بنیادی و دستیابی به علوم و فناوری‌های پیشرفته از سیاست­ های ابلاغی جهت برنامه­ ریزی ویژه می­ باشند (7). در سند چشم­انداز، «جمهوری اسلامی ایران برای پیشرفت ملی، نیاز به کشوری برخوردار از انسان­ های صالح، فرهیخته، سالم و تربیت­شده در مکتب اسلام و انقلاب و با دانشمندانی در تراز برترین­ های جهان؛ توانا در تولید و توسعۀ علم، فناوری و نوآوری و به کارگیری دستاوردهای آن و پیشتاز در مرزهای دانش و فناوری با مرجعیت علمی در جهان» خواهد بود (8). با وجود توسعه شایسته سوابق علمی و تجربی مدیریت دانش و تبلور آن به منزله­ی یک مزیت رقابتی، هنوز بسیاری از سازمان­ها در بهره­ برداری اثربخش آن ناکام  مانده­اند. از جمله علل این ناکامی، شناخت و ترجمان نامناسب از ابعاد پیشبرد مدیریت دانش سازمانی و نبود رویکردی نظام ­مند در برقراری روابط و توالی میان سازه­های مدیریت دانش سازمانی است (9).
در مطالعه دانشگاه علوم­پزشکی گلستان، داشتن سوابق مرجعیت علمی در گذشته و همچنین روحیه جهاد علمی در دانشگاهیان و دانشجویان به عنوان عوامل احیای این رویکرد مورد تاکید قرار گرفت (10). در بیانیه فرهنگستان علوم، مجامع دانشگاهی با قایل­شدن چنین نقش و جایگاهی برای خویش، فعالانه فرهنگ ­سازی­ های مناسب را انجام می­دهند. به ­علاوه نیاز است که مسئولین و سیاست گذاران درمجموعه ­های وزارت علوم و بهداشت، معاونت علمی ریاست جمهوری و مجموعه دولت، شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس اولاً خود عمیقاً به این جایگاه مجامع دانشگاهی باور داشته باشند و ثانیاً این مهم را سرلوحه خود در تدوین دستورالعمل­ ها، آیین ­نامه­ ها و سایر ابزار سیاست گذاری قرار دهند (11).
اکنون دانشگاه علوم پزشکی بابل با واحدهای مختلف، مراکز تحقیقاتی متعدد و مرکز رشد فناوری سلامت به ارائه خدمات آموزشی، بهداشتی، پژوهشی، درمانی و فرهنگی می­پردازد. گستره­ی ارائه­ی خدمات این دانشگاه فراتر از جمعیت 530 هزار نفری شهرستان بابل است، چراکه بسیاری از خدمات این دانشگاه به سبب انحصاری یا برجسته بودن، جمعیت سایر شهرستان­ها و حتی سایر استان­ های مجاور را نیز تحت پوشش قرار می­دهد. با عنایت به تاکید اسناد بالادستی به ویژه سند چشم­ انداز بیست ساله و نقشه جامع علمی کشور و سلامت و ابلاغ برنامه ­های تحول­ و نوآوری در آموزش پزشکی و برنامه توسعه ششم و الزام دانشگاه­ ها بر شناسایی حیطه­ های سرآمدی و مرجعیت و نیز ابلاغ اولین بسته از بسته ­های برنامه تحول و نوآوری در آموزش پزشکی تحت عنوان آینده­ نگاری و مرجعیت علمی در آموزش پزشکی، انتظار می­رود دانشگاه­ها به تعیین الزامات، زیرساخت­ ها و اقدامات ضروری برای نیل به این هدف بپردازند و این مساله با شناسایی توانمندی­ های موجود قابل انجام می­ باشد (1). لذا، دانشگاه بابل اقدام به شناسایی حیطه­ های سرآمدی و مرجعیت علمی نمود.
روش ­ها  
این پژوهش از نوع توصیفی - اکتشافی با نگرش آینده پژوهی بوده که در شش ماهه ­ی دوم سال 1394 با هدف شناسایی محورهای مرجعیت علمی دانشگاه بابل انجام شد. اطلاعات طی برگزاری نشست­ های متعدد با روسا، معاونین و مدیران گروه ­های آموزشی دانشکده­ ها و بیمارستان­ های تابعه، معاونین بهداشتی و آموزشی، مدیران تحصیلات تکمیلی و امورآموزشی و کارشناسان خبره حوزه معاونت آموزشی و مسئولین بسته­ های طرح تحول و نظرات خبرگان از طریق بارش افکار جمع­ آوری گردید. سپس، ارزیابی و تجزیه و تحلیل داده­ ها و شواهد مربوط به رشته ­ها و گروه­ های آموزشی، گزارش عملکرد متخصصین از فعالیت­ های انجام گرفته، مشاهده و گزارش بازدید مدیران آموزشی و نتایج حاصل از نشست خبرگان و تبیین وضعیت موجود توسط مسئولین بسته­ های  تحول ­و نوآوری در معاونت آموزشی انجام شد.
یافته ­ها
انتخاب حیطه ­های مرجعیت با نتایج حاصل از اطلاعات جمع ­آوری شده از مراجع، واحدها، نشست­ ها و مسئولین  بسته­ های طرح تحول­ و نوآوری در آموزش علوم پزشکی دانشگاه در جدول شماره یک آمده است. (جدول 1).
AWT IMAGE
بحث و نتیجه­ گیری
ضمن تبیین حیطه ­هایی که دانشگاه علوم پزشکی بابل در آن قابلیت کسب مرجعیت علمی دارد، مشخص شد که این دانشگاه باید علاوه بر تدوین برنامه ­های راهبردی و عملیاتی خود در این راستا، منابع و امکانات لازم را نیز بسیج نماید. حبیب ­اله قمی و همکاران در دانشگاه علوم پزشکی تبریز نشان دادند که گسترش ارتباط دانشگاه با محافل علمی برتر دنیا در کسب مرجعیت دارای بیشترین میانگین است و توسعه فرهنگ خودباوری با دستیابی به علم­ ودانش پیشرفته و ایجاد نشاط علمی رابطه  معنی­ داری دارد. همبستگی معنی­ داری بین توسعه فرهنگ خودباوری و دستیابی به علم و دانش پیشرفته وجود داشت که  نشان­ دهنده تاثیر توسعه فرهنگ خودباوری بر کسب علم­ و دانش پیشرفته می­ باشد (12).
نتایج مطالعه حاضر نشان داد که دانشگاه علوم پزشکی بابل در حیطه­ های توسعه دانش سرطان، گیاهان دارویی، دانش پزشک خانواده، علوم دندانپزشکی، مراقبت­ های نوزادان، تشخیص ژنتیک، جراحی قلب و مداخلات قلب اطفال، پیوند و مداخلات زنان و نازایی، قابلیت کسب مرجعیت علمی را در منطقه دارد. لذا پیشنهاد می­ گردد، دبیرخانه تحول و نوآوری در آموزش علوم ­پزشکی، ضمن توسعه­ ی فرهنگ خودباوری و ترویج نشاط علمی در دانشگاه، با گردآوری نتایج بررسی در قالب یک مجموعه و توزیع آن بین اساتید، دانشکده­ ها و دانشجویان، به­ منظور شناسایی و تحقق هرچه بیشترحیطه ­های سرآمدی، استقبال و حمایت همه جانبه خویش از فعالیت ­های اعضای هیأت علمی و مراکزی که قابلیت مرجعیت علمی دارند، اعمال نماید.
قدردانی
بدین وسیله از کلیه واحدهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی بابل به سبب مشارکت در کسب حیطه­ های مرجعیت علمی این دانشگاه قدردانی می ­نماید.
 



 
فهرست منابع
1. Yahyapour Y, Moudi S, Sajjadi P, Aghatabar Rodbari J. [explained the current situation and capabilities of Babol University of Medical Sciences in the areas of excellence and areas of scientific authority]. Babol University of Medical Sciences. 2015. [Persian]
2. Federation of Iran's scientific elite. [Access to global scientific authority]. Tabriz University of Medical Sciences. 2014. [Persian]
3. Taab Mohammad. [Explaining the model of human resource development to achieve scientific authority in Iran Higher Education]. Available from: http://www.smtc.ac.ir. [Persian]
4. Adab H,Shaee-khani M. [Achieving excellence with knowledge management tools]. Tadbir 2007; 18 (182): 96. [Persian]
5. Soltani AM. [What is the scientific authority]. [Cited 2016 May21] Available from: http://isef. ir/paper/3551. [Persian]
6. Newsletter-Analytical site of Age of Culture. [Cited 2015 Jul1] Available from http:// asrfarhang.ir. [Persian]
7. Communicating the general policy of "science and technology".[Cited 2014 Aug 20] . Available from: http://farsi.khamenei.ir/news-content? id=27599 [Persian]
8. Vision of the Islamic Republic of Iran in 1404. [Cited 2012 Oct 09]. Available from: http://farsi.khamenei.ir/speech-content? id=21078. [Persian]
9. Hosseini MH, Akbari M. [Knowledge Management Excellence Model interpretive structural modeling design approach]. School of Management at Tehran Universiy. IT management. 2014; 6 (3). [Persian]
10. Hekmat Afshar M, Kalamtari S, Sanago A, Mahasti Joybari L. [The revival of scientific authority approach in Iran: The Idea of post graduate students of Golestan University of Medical Sciences]. Journal of Research in Health Sciences 2013; 2 (2): 125-133. [Persian]
11. Sheikh-Jabari MM, [The academic community as a scientific authority in the country. Statement branches of physics and mathematics in Academy of Sciences]. [Cited 2017 Feb23 ]. Available from: http://isef.ir/paper/4128 .[Persian]
12. Qomi H. Zadegan AR, Alizadeh V, Khodayari MT and Hemmati MA. [Evaluation of factors to achieve the Scientific Reference from the view point of the faculty of Tabriz University of Medical Sciences]. HMED 2011; 4 (3): 51-53. [Persian]
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yahyapour Y, Aghatabar-Roudbari J, Nikbakhsh N, Mouodi S S. Identify Aspects of Scientific Authority in Babol University of Medical Sciences . RME 2017; 9 (1) :71-67
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-414-fa.html

یحیی پور یوسف، آقاتبار رودباری جمیله، نیک بخش نوین، موعودی سیمین. شناسایی حیطه‌های مرجعیت علمی در دانشگاه علوم پزشکی بابل. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1396; 9 (1) :71-67

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-414-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 1 - ( 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education