[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 8، شماره 1 - ( 1395 ) ::
جلد 8 شماره 1 صفحات 2-1 برگشت به فهرست نسخه ها
کاربرد پادکست در آموزش ، رویکردی نوین در توسعه آموزش الکترونیک
فیروزه فیروزه چیان*
مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، گروه مامایی،دانشکده پرستاری و مامایی-پیراپزشکی شرق گیلان، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران ، firoozehchian@gmail.com
واژه‌های کلیدی: پادکست، آموزش الکترونیک، آموزش پزشکی
متن کامل [PDF 99 kb]   (2572 دریافت)     |   چکیده (HTML)  (5889 مشاهده)
نوع مطالعه: نامه به سردبير | موضوع مقاله: تکنولوژی آموزشی، یادگیری الکترونیکی،آموزش مجازی
متن کامل:   (2736 مشاهده)

اهمیت توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات به حدی است که پس از پایان نخستین دهه قرن 21، کمتر فعالیت آموزشی و پژوهشی باقیمانده که بدون استفاده از اینترنت و ارتباطات کامپیوتری صورت پذیرد. تحقیقات نشان می دهد که آموزش مجازی آکادمیک در صورت تدوین مناسب محتوای آموزشی و ارزشیابی مناسب، سیستم موفق و کارآمدی است. با توجه به هزینه­های پایین آموزش الکترونیک، سیاست پایه­ریزی استفاده از آن در آموزش دانشگاهی ایران پیشنهاد شده است (1). استفاده از پادکست­های ویدئویی یا صوتی امروزه به عنوان یک روش آموزشی با محتوی الکترونیکی و مبتنی بر وب و کامپیوتر به طور گسترده ای در جهان استفاده می ­شود. پادکست، شاخه ­ای از آموزش الکترونیک می­ باشد، Podcasting روشی برای ساخت و انتشار محتویات صوتی و تصویری است که قابلیت آپلود در شبکه اینترنت رادارد (2).

واژه پادکست از ترکیب واژه های آی پاد (I pod) و پخش (Broadcasting) پدید آمده است. برای اولین بارBen Hemmersly در مقاله­ ای که در فوریه 2004 در روزنامه گاردین نوشت از این کلمه استفاده نمود.(3) و پادکست یا پاد پخش، انتشار مجموعه­ ای از پرونده ­های رسانه دیجیتال است که توزیع آن در اینترنت با استفاده از Feed صورت می­ گیرد و توسط کاربران معمولاًً بر روی یک پخش ­کننده موسیقی دیجیتال قابل دریافت و پخش است (4)

پادکست را می­توان به صورت انواع فایل­های صوتی، تصویری، عکس، متنی، پی دی اف و انواع دیگر طراحی و تهیه کرد. به عنوان مثال می­توانیم از  یکی از نرم افزارهای آموزشی که مولتی مدیاست و قابلیت پخش اسلاید و صدایاستاد را  به صورت هم زمان دارد  (Articulate story line)  محتوای آموزشی را تهیه نموده و به فرمت قابل بارگذاری در سایت آموزشی مخصوص دانشگاه (LMS)  آپلود نماییم، تا در زمان تعیین شده توسط استاد، دانشجویان آن­ها به صورت خودکار یا داوطلبانه دریافت نمایند. از نظر آموزشی پادکستینگ فرصتی ایجاد می­کند که مدرس و دانشجو محتوای آموزشی دانلود شده  را با استفاده از انواع ابزارها شنیده و یا مستقیماً بر روی کامپیوتر خویش یا ابزارهای قابل حمل مثلMp3 Player و غیره مشاهده نمایند (4،5).

این فناوری دارای پتانسیل ذاتی برای بهبود کیفیت تجربیات و روش­های آموزشی و افزایش کارآیی یادگیری است، که به سرعت گسترش یافته و فرصت­های جدیدی در آموزش به وجود آورده است. امروزه از پادکستینگ به عنوان یکی از مؤثرترین تکنولوژی­ های حیطه آموزش و یادگیری یاد می­ شود (6،7). مدرسینی که از پادکست استفاده می ­نمایند محیط آموزشی دینامیک و فعال را ایجاد می­ نمایند که باعث رشد تعاملات اجتماعی، حس همکاری، افزایش جاذبه کلاس و تجارب دانشجویان، می­ گردد و در راستای آموزشی با رویکرد دانشجو محوری گام برمی­ دارند. از دیگر مزایای استفاده از پادکست توسعه محیط­ های یادگیری است دسترسی به محتوای آموزشی در هر زمان و مکانی امکان پذیر است، تعامل بین دانشجو و محتوا را افزایش   می­ دهد و هم چنین باعث افزایش انگیزه دانشجو  می ­گردد (4).

مطالعات نشان می­ دهد که در محیط­ های دانشگاهی به شدت از فناوری پادکست استقبال شده است (8، 9). درآموزش پرستاری و پزشکی از پادکست استفاده شده و نتایج خوبی در برداشته (2،10،11) ویژگی­ های پادکستینگ سبب احساس تماس دائم بین دانشجویان و مدرس شده و انگیزه­ های دانشجویان را افزایش می­ دهد استعدادهای متفاوت دانشجویان در یادگیری را تا حدودی لحاظ می­ کند و به­ ویژه در آموزش از راه دور ابزار مفید و کارآمدی می­ باشد. تشویق مدرسین به استفاده از پادکست در حیطه های مختلف آموزشی و به روش­ های متفاوت سبب به ­دست آمدن نتایج متنوعی از تأثیرات پادکست شده که راه­ گشای استفاده از این فناوری در آینده خواهد بود (5). هر چند امروزه استفاده از پادکست در آموزش رایج و پرطرفدار است ولی به تحقیقات بیشتری در زمینه تأثیرات مثبت آن بر افزایش یادگیری نیاز است و با اینکه دارای کاربردهای مناسب درآموزش عالی است اما نیاز است به دقت در طرح درس ادغام شود.

فهرست منابع
1. Zolfaghari M, Mehrdad N, Parsa Yekta Z , Salmani Barugh N, Bahrani N. [The Effect of Lecture and E-learning Methods on Learning Mother and Child Health Course in Nursing Students]. Iranian Journal of Medical Education. 2007; 7 (1): 31-9. [Persian]
2. Skira D. The 2005 word of the year: Podcast. Nursing Education Perspectives. 2006; 27 (1): 54-5.
3. Wikipedia dictionary. Podcast.[cited 2016 April 22] Available from: https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%BE%D8%A7%D8%AF%DA%A9%D8%B3%D8%AA
4. Killian K. Podcasting in Higher Education.[cited 2007 September 9]Available from: http://kristina.kcubes.com/?s=podcasting & submit=.pdf
5. Najafipour S, Najafipour S, Raoofi R. [The Role of Podcasting in Education]. Media 2011; 2 (1) :34-40. [Persian]
6. Lee MJ, McLoughlin C, Chan A. Talk the talk: Learner generated podcasts as catalysts for knowledge creation. British Journal of Educational Technology. 2008; 39 (3):501-21
7. Boulos MN, Maramba I, Wheeler S. Wikis, blogs and podcasts: a new generation of Web-based tools for virtual collaborative clinical practice and education. BMC medical education. 2006; 6 (41):1-8.
8. Eash E. K.Podcasting 101 for K-12 librarians. [cited 2006 July 21],Available from: http://www.georgialibraries.org/lib/gold/technol_biblio.php#articles.htm
9. Flanagan B, Calandra B. Podcasting in the Classroom.Learning & Leading with Technology 2005;33(3):20-3.
10. Lim KYT. Now hear this – exploring podcastingas a tool in geography education.[cited 2006 December 10].Available from: http://homepage.mac.com/voyager/brisbane_kenlim.pdf
11. Savel RH, Goldstein EB, Perencevich EN, Angood PB. The iCritical care podcast: a novel medium for critical care communication and education. Journal of the American Medical Informatics Association 2007; 14 (1): 94-9.
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Firoozehchian F. The Use of Podcast in Education ،a New Approach in Development of E-learning. RME 2016; 8 (1) :1-2
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-398-fa.html

فیروزه چیان فیروزه. کاربرد پادکست در آموزش ، رویکردی نوین در توسعه آموزش الکترونیک. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1395; 8 (1) :1-2

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-398-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 1 - ( 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education