P).
مصرف سیگار در دانشجویان خوابگاهی همراه با هماتاقیهای سیگاری 97/5 برابر دانشجویان خوابگاهی بود که هماتاقی سیگاری نداشتند (001/0P< و 97/5=OR و 95%Cl: 85/14 – 90/2). همچنین سیگاری بودن دانشجویانی که مجاز به مصرف سیگار در خانه بودند، 96/3 برابر افراد فاقد مجوز مصرف سیگار در خانه بود (001/0P< و 96/3=OR و 95%Cl: 48/8 – 84/1). اعتیاد به سیگار، با سطح پیگیری فرزندان توسط خانواده خود نیز، ارتباط معناداری داشت. بهطوریکه شانس سیگاری بودن در دانشجویانی با سطح پیگیری نامناسب و کمِ خانوادههایشان 90/2 برابر دانشجویان با سطح پیگیری بالاتر خانوادههایشان بود (002/0=P و 90/2=OR و 95%Cl: 40/10 – 14/1) (جدول 2).
در جدول 3، ارتباط بین هر کدام از تیپهای ششگانهی شغلی-شخصیتی هالند و فراوانی نسبی مصرف سیگار در این تیپها به وضوح نشان داده شده است. قابل ذکر است بین هیچکدام از تیپهای شغلی-شخصیتی و وضعیت سیگار کشیدن دانشجویان رابطه معناداری وجود نداشت (337/0=P).
مطابق جدول 4، از لحاظ فراوانی نسبی، بیشترین درصد افراد سیگاری در دانشجویانی یافت شد که بین تیپ شخصیتی و رشته تحصیلی آنها همخوانی متوسط وجود داشت (33/18 درصد). کمترین درصد افراد سیگاری هم در دانشجویان با همخوانی کامل تیپ شخصیتی و رشته تحصیلی وجود داشت (59/9 درصد). مطابق جدول 4، با افزایش همخوانی تیپ شخصیتی و رشته تحصیلی، تعداد و درصد افراد سیگاری به صورت همسانی کاهش پیدا نکرد و بین همخوانی تیپ شخصیتی و رشته تحصیلی با مصرف سیگار در دانشجویان رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران ارتباط معناداری وجود نداشت (361/0P=).
بحث
نتایج این مطالعه نشان داد بین همخوانی تیپ شخصیتی و رشته تحصیلی با تمایل به مصرف سیگار در دانشجویان رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران، ارتباط معناداری وجود ندارد. این اولین مطالعهای بود که میزان همخوانی تیپ شخصیتی و رشته تحصیلی و همچنین ارتباط بین این همخوانی را با اعتیاد به سیگار در دانشجویان رشته پزشکی مورد بررسی قرار داد.
مطابق یافتههای مطالعه حاضر، در 7/48 درصد از دانشجویان پزشکی، بین تیپ شخصیتی و رشته تحصیلی همخوانی کم یا عدم همخوانی وجود داشت و تنها 3/36 درصد از دانشجویان همخوانی کامل نشان دادند. نتایج مطالعات قبلی نیز نشان داد که اغلب، تیپ شخصیتی افراد با حرفه و رشته تحصیلی متناسب نیست (4،8). یافتههای مطالعهی حاضر با یافتهی مطالعهی ادیب حاج باقری و همکاران (1383) همسو بود (4) و آنها نیز ذکر کردهاند که حدود 45 درصد از دانشجویان رشتهی پرستاری، خصوصیات شخصیتی متناسب با این حرفه و این رشته را نداشتند. میزان همخوانی در مطالعه باهنر و همکاران (1390) که بر روی دانشجویان دامپزشکی صورت گرفته بود، بیشتر بود؛ بهطوریکه طبق یافتههای آنها حدوداً در 5/23 درصد از دانشجویان رشته دامپزشکی همخوانی پایین یا عدم همخوانی دیده شدهاست و تقریباً 59 درصد افراد نیز همخوانی کامل داشتند (8). در پی این عدم همخوانی بین رشته (یا شغل) و تیپ شخصیتی، مطالعات متعدد، پیامدها و ارتباط ناگسستنی آن را با فاکتورهای مرتبط با کیفیت کار نشان دادهاند (4،8،16،17). براین اساس، امروزه کشورهای توسعه یافته در انتخاب شغل و رشته افراد، توجه ویژهای به تناسب بین خصوصیات شخصیتی و شغل یا رشته تحصیلی آنها میکنند (8).
با توجه به روند صعودی گرایش به مصرف سیگار در میان دانشجویان ایرانی (18)، یکی دیگر از موارد بررسی شده در این مطالعه، شیوع مصرف سیگار در دانشجویان بود. در مطالعهی حاضر، شیوع مصرف سیگار در میان دانشجویان رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران، 4/12 درصد بود. همچنین شیوع مصرف سیگار در مطالعات پیشین گستره وسیعی از 11 تا 25 درصد گزارش شده بود (19, 20, 21, 22).
نتیجهگیری
یافته نهایی مطالعهی حاضر بیانگر این است که بین همخوانی تیپ شخصیتی و رشته تحصیلی، با اعتیاد به مصرف سیگار ارتباط معناداری وجود ندارد. اما با توجه به اینکه نزدیک به نیمی از دانشجویان (7/48 درصد) همخوانی کم یا عدم همخوانی بین تیپ شخصیتی و رشته تحصیلی داشتند و همچنین با در نظر گرفتن تاثیر عدم رضایت شغلی بر کیفیت زندگی و گرایش به مصرف سیگار، پیشنهاد میشود که در فرآیند انتخاب افراد برای ورود به رشتههای تحصیلی، از آزمونهای شخصیتسنجی مانند هالند استفاده شود. علاوه بر این، دانشگاهها میتوانند با اطلاعرسانی و اجرای سیاستها و برنامههای مختلف، تمایل دانشجویان به مصرف سیگار را کاهش دهند.
مطالعه حاضر اولین مطالعهای بود که میزان همخوانی تیپ شخصیتی و رشته تحصیلی و همچنین ارتباط این همخوانی با اعتیاد به سیگار را در دانشجویان پزشکی سنجیده بود. حجم نمونه مطالعه، در مقایسه با مطالعات مشابه دیگر بیشتر بوده و از این رو قابلیت تعمیم و اتکای بیشتری نسبت به یافتههای سایر مطالعات در حیطه علوم پزشکی به خصوص دانشجویان پزشکی دارد. همچنین برخلاف بعضی از مطالعات دیگر که بررسیها تنها بر روی یک ورودی از دانشجویان انجام گرفته بود (4،8)، در مطالعه حاضر سه ورودی (دانشجویان سالهای سوم، چهارم و پنجم پزشکی) بررسی شدند. در این مطالعه بر خلاف بعضی از مطالعات مشابه دیگر، علاوه بر موارد خواسته شده در پرسشنامه شغلی-شخصیتی هالند، اطلاعات افزونتری از جمله وضعیت مصرف سیگار در بین اعضای خانواده، میزان رضایت از پیگیریهای خانواده و سابقه اختلالات روانی نیز جمعآوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
ملاحظات اخلاقی
پیروی از اصول اخلاقی پژوهش
مقاله حاضر نتیجه اجرای طرح پژوهشی با کد اخلاق IR.IUMS.REC.1401.784 اخذ شده از کمیته اخلاق دانشگاه علوم پزشکی ایران میباشد و محققان رضایت کتبی را از شرکتکنندگان در مطالعه اخذ نموده و اطلاعات اخذ شده از شرکتکنندگان به صورت محرمانه نزد محققان حفظ شده است.
حمایت مالی
مبلغ بودجه مورد نیاز برای انجام طرح پژوهشی مربوطه توسط کمیته تحقیقات و فناوری دانشجویی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران تامین شدهاست.
مشارکت نویسندگان
مفهومسازی و طراحی مطالعه: آرین چراغی و ابوالفضل دخت عبدل رواسجانی؛ جمعآوری، تحلیل و تفسیر دادهها: آرین چراغی، ابوالفضل دخت عبدل رواسجانی، ریحانه شوریزاده، فاطمه رفاهی کمساری، سید محمد علی شاکرطاهری؛ تهیه پیشنویس اولیه: ابوالفضل دخت عبدل رواسجانی، ریحانه شوریزاده، فاطمه رفاهی کمساری، سید محمد علی شاکرطاهری؛ بازبینی نقادانه دستنوشته برای محتوای فکری مهم: آرین چراغی؛ تحلیل آماری: رضا خرم مکان؛ جذب منابع مالی: ابوالفضل دخت عبدل رواسجانی؛ نظارت بر مطالعه: آرین چراغی، رضا خرم مکان
تعارض منافع
در پژوهش حاضر بین محققان با منافع شخصی و یا سازمان خاصی تعارض منافع وجود ندارد.
استفاده از هوش مصنوعی در فرایند نگارش
قدردانی
ضمن سپاس از همکاری کمیته تحقیقات و فناوری دانشجویی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران، محققان از دانشجویان پزشکی مشارکتکننده در مطالعه، نهایت تقدیر و تشکر را دارند.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |