[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 15، شماره 4 - ( 1402 ) ::
جلد 15 شماره 4 صفحات 85-72 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی و اعتبارسنجی الگوی برنامه درسی آموزش بالینی مبتنی بر پاسخ‌گویی اجتماعی برای دوره پزشکی عمومی: یک مطالعه ترکیبی
غلامعلی دهقانی ، یوسف ادیب* ، مهستی علیزاده ، وحیده ترمه زنوزی ، احمد پورعباس
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران ، adib@tabrizu.ac.ir
چکیده:   (187 مشاهده)
مقدمه: در پاسخ‌گویی اجتماعی برنامه درسی، تمامی فعالیت‌های آموزش پزشکی به سمت تربیت پزشکانی است که قادر به مرتفع کردن نیازهای سلامت جامعه باشند. در نظام آموزش پزشکی ایران در زمینه پاسخ‌گویی به نیازهای جامعه ضعف وجود دارد و ارتباط دانشجویان با جامعه به ­تدریج ضعیف­ تر شده است. هدف از این مطالعه طراحی و اعتبارسنجی الگوی مناسب برنامه درسی آموزش بالینی مبتنی بر پاسخ‌گویی اجتماعی برای دانشجویان دوره پزشکی عمومی بود.
روش ­ها: پژوهش حاضر به روش ترکیبی (کیفی و کمی) از نوع اکتشافی متوالی در دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام پذیرفت. در بخش کیفی از روش تحلیل محتوای کیفی با رویکرد استقرایی برای طراحی الگو و در بخش کمی از روش توصیفی- پیمایشی برای اعتبارسنجی الگوی پیشنهادی استفاده شد. برای جمع ­آوری داده­ ها در بخش کیفی از شیوه مطالعه اسناد بالادستی، متون علمی و مصاحبه نیمه­ ساختاریافته با متخصصان و صاحب ­نظران، و در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. برای طراحی الگو، 14 استاد و 5 پزشک عمومی به روش نمونه ­گیری هدفمند و متوالی انتخاب و دیدگاه ­های آنان تا رسیدن به مرحله اشباع اطلاعاتی مورد استفاده قرار گرفت. اعتبارسنجی الگوی طراحی ­شده، با نظرخواهی از 15 نفر از صاحب­نظران به روش هدفمند و ملاک­ محور و برآورد نسبت روایی محتوا (CVR) با استفاده از فرمول لاوشه انجام شد.
یافته­ ها: در بخش کیفی، نتایج منجر به شناسایی ویژگی­ های الگوی مطلوب برنامه درسـی آموزش بالینی دوره پزشکی عمومی براساس رویکرد پاسخ‌گویی اجتماعی در عناصر چهارگانه الگوی تایلر شد. براساس یافته­ های این بخش از پژوهش، کدهای استخراج شده در 114 زیرطبقه و 13 طبقه اصلی شامل اهداف: دانش، نگرش، و مهارت؛ محتوا: علوم و مهارت­های بالینی، علوم سلامت، علوم رفتاری، اجتماعی و اخلاق حرفه‌ای، مهارت­ های ارتباطی و رهبری، و سازمان­دهی محتوا؛ روش‌های یاددهی- یادگیری: راهبردهای آموزشی، و روش‌های یادددهی- یادگیری؛ روش‌های ارزشیابی: ارزیابی در محیط واقعی، ارزیابی در محیط شبیه­ سازی­ شده، و ارزیابی کتبی قرار گرفتند. در بخش کمی، مولفه­ ها و عناصر الگوی طراحی­ شده با بررسی میزان توافق صاحب­ نظران، اعتبارسنجی و با نسبت روایی محتوایی 0/81= CVR مورد تایید قرار گرفت.
نتیجه ­گیری: در الگوی پیشنهادی، شایستگی ­های بالینی مورد نیاز پزشکان عمومی محور اصلی طراحی، تبیین و توصیف عناصر برنامه درسی آموزش بالینی دوره پزشکی عمومی بر اساس رویکرد پاسخ‌گویی اجتماعی بود. همچنین این الگو به ­نحوی طراحی شده که بتواند پاسخ‌گوی نیازهای جامعه و دانشجویان پزشکی باشد. بنابراین، به مسئولین و برنامه ­ریزان درسی دانشکده­ های پزشکی پیشنهاد می ­گردد، در راستای توانمندسازی دانشجویان پزشکی برای پاسخ‌گویی به نیازهای جامعه، از الگوی پیشنهادی در طراحی برنامه درسی دوره پزشکی عمومی استفاده نمایند.

 
متن کامل [PDF 952 kb]   (106 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (134 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: برنامه درسي, برنامه ریزی آموزشی
فهرست منابع
1. Tatari F, Hosseini SA, Borji A. [Investigation the Role of Faculty Members in Accountable Medical Education]. Medicine and Spiritual Cultivation 2018; 27 (3): 147-56. [Persian]
2. Khan T, Mosgrove F, Wass V. Unknown unknowns: can bringing patients’ lived experience of long term conditions into curriculum design help our future doctors offer more holistic, socially accountable care? Education for Primary Care 2021; 14: 1-4. [DOI:10.1111/j.1365-2923.2009.03413.x]
3. Boelen C, Woollard B. Social accountability and accreditation: a new frontier for educational institutions. Med Educ 2009; 43 (9): 887-94. [DOI:10.1111/j.1365-2923.2009.03413.x]
4. Boelen C. Global consensus for social accountability of medical schools; Sante Publique. 2011;23(3):247-50. [DOI:10.3917/spub.113.0247]
5. Fitzgerald M, Shoemaker E, Ponka D, Walker M, Kendall C. Global health and social accountability: An essential synergy for the 21st century medical school. J Glob Health 2021; 11: 03045. [DOI:10.7189/jogh.11.03045]
6. Boelen C, Pearson D, Kaufman A, Rourke J, Woollard R, Marsh DC, Gibbs T. Producing a socially accountable medical school: AMEE Guide No. 109. Med Teach 2016; 38 (11): 1078-91. [DOI:10.1080/0142159X.2016.1219029]
7. Adib Y, Fathiazar E, Alizadeh M, Dehghani G.[Development and validation of instruments for evaluation of the clinical medicine curriculum in terms of social accountability]. Journal of Medical Education 2018; 11(29): 1-15. [Persian] [DOI:10.29252/edcj.11.29.1]
8. Ross BM, Cameron E. Socially Accountable Medical Education: Our Story Might Not Be Yours. Higher Education Studies 2021; 11 (1): 114-20. [DOI:10.5539/hes.v11n1p114]
9. Mirjani Aghdam A, Khorshidi A, Barzegar N, Moradi S, Ahmady S. [Accountable education pattern for rehabilitation sciences curriculum]. Research in Medical Education 2022; 14 (1): 13-23. [Persian] [DOI:10.52547/rme.14.1.13]
10. Kaufman A, Scott MA, Andazola J, Fitzsimmons-Pattison D, Parajón L. Social Accountability and Graduate Medical Education. Fam Med 2021; 53 (7): 632-7. [DOI:10.22454/FamMed.2021.160888]
11. Roca MTA, Lopez MM, Filgueira L. Social Accountability of Medical Schools Toward Their Students. Education Journal 2022; 11(3): 101-11. [DOI:10.11648/j.edu.20221103.13]
12. Adib Y, Fathiazar E, Alizadeh M, Dehghani G. Exploration of the required clinical competencies for training general practitioners to acquire social accountability: a qualitative study. Journal of Medical Education 2018; 10 (28): 4-23. [Persian] [DOI:10.29252/edcj.10.28.3]
13. AFMC. The future of medical education in Canada (FMEC): a collective vision for MD education. Ottowa, Canada: Association of Faculties of Medicine of Canada; 2010.
14. Boelen C, Heck JE, Organization WH. Defining and measuring the social accountability of medical schools. World Health Organization; 1995.
15. TUFH. TUNIS declaration. World Summit on Social Accountability. Network-Towards Unity for Health 2017.
16. WFME. Basic medical education WFME global standards for quality improvement. World Federation for Medical Education; 2015.
17. WHO. Global strategy on human resources for health. Geneva: workforce 2030; 2016.
18. WHO. National health workforce accounts: a handbook. Geneva: World Health Organization; 2017.
19. Abdalla ME, Dash N, Shorbagi S, Taha MH. Development and validation of inventory tool to evaluate social accountability principles in case scenarios used in problem-based curriculum (Social accountability inventory for PBL). Med Educ Online 2021; 26 (1): 1847243. [DOI:10.1080/10872981.2020.1847243]
20. Boelen C, Dharamsi S, Gibbs T. The social accountability of medical schools and its indicators. Educ Health (Abingdon) 2012; 25 (3): 180-94. [DOI:10.4103/1357-6283.109785]
21. Preston R, Larkins S, Taylor J, Judd J. Building blocks for social accountability: a conceptual framework to guide medical schools. BMC Med Educ 2016; 16 (1): 227. [DOI:10.1186/s12909-016-0741-y]
22. Meili R, Ganem-Cuenca A, Leung JW, Zaleschuk D. The CARE model of social accountability: promoting cultural change. Acad Med 2011; 86 (9): 1114-9. [DOI:10.1097/ACM.0b013e318226adf6]
23. Rezaeian M. [A review on the different dimensions of socially accountable medical schools]. Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences 2012; 11 (2): 159-72. [Persian]
24. Larkins SL, Preston R, Matte MC, Lindemann IC, Samson R, Tandinco FD, et al. Measuring social accountability in health professional education: development and international pilot testing of an evaluation framework. Med Teach 2013;35(1):32-45. [DOI:10.3109/0142159X.2012.731106]
25. Boelen C. Why should social accountability be a benchmark for excellence in medical education? Educación Médica 2016; 17 (3): 101-5. [DOI:10.1016/j.edumed.2016.06.004]
26. Emadzadeh A, Bazzaz MM, Noras MR, Karimi S. Social Accountability of the Curriculum in Medical Education: A Review on the Available Models. Future of medical education journal 2016; 6 (4):31-37. [DOI:10.22038/FMEJ.2016.8338] [DOI:10.22038/fmej.2016.8338]
27. Rourke J. Social Accountability: A Framework for Medical Schools to Improve the Health of the Populations They Serve. Acad Med 2018; 93 (8): 1120-4. [DOI:10.1097/ACM.0000000000002239]
28. Karimi S, Zohoorparvandeh V. [Need Assessment of General Practitioner's Curriculum Based on Clinical Activities, Advocacy, Research, and Education (CARE) Model]. Future of Medical Education Journal 2019; 9 (1). [Persian] [DOI:10.22038/FMEJ.2019.36521.1240] [DOI:10.22038/fmej.2019.36521.1240]
29. Barber C, van der Vleuten C, Leppink J, Chahine S. Social Accountability Frameworks and Their Implications for Medical Education and Program Evaluation: A Narrative Review. Acad Med 2020; 95 (12): 1945-54. [DOI:10.1097/ACM.0000000000003731]
30. Health Canada. Social accountability. A vision for Canadian medical schools. Ottawa: Canada: Ministry of Public Works and Government Services; 2001.
31. Meili R, Fuller D, Lydiate J. Teaching social accountability by making the links: qualitative evaluation of student experiences in a service-learning project. Med Teach 2011; 33 (8): 659-66. [DOI:10.3109/0142159X.2010.530308]
32. McCrea ML, Murdoch-Eaton D. How do undergraduate medical students perceive social accountability? Med Teach 2014; 36 (10): 867-75. [DOI:10.3109/0142159X.2014.916784]
33. Hunt D, Klamen D, Harden RM, Ali F. The ASPIRE-to-Excellence Program: A Global Effort to Improve the Quality of Medical Education. Acad Med 2018; 93 (8): 1117-9. [DOI:10.1097/ACM.0000000000002099]
34. Abdalla ME. Suggested New Standards to Measure Social Accountability of Medical Schools in the Accreditation Systems. Journal of Case Studies in Accreditation and Assessment 2014;3.
35. Abdalla ME. Social Accountability of Medical Schools: Do Accreditation Standards Help Promote the Concept? Journal of Case Studies in Accreditation and Assessment 2014;3.
36. Woollard B, Boelen C. Seeking impact of medical schools on health: meeting the challenges of social accountability. Med Educ 2012; 46 (1): 21-7. [DOI:10.1111/j.1365-2923.2011.04081.x]
37. Jalilian hamed H, Amini A, Alizadeh M. Developing social accountability indicators at medical schools. Res Dev in Med Educ 2014; 4 (1): 71-6. [DOI:10.15171/rdme.2015.011]
38. Boelen C, Blouin D, Gibbs T, Woollard R. Accrediting excellence for a medical school's impact on population health. Educ Health (Abingdon) 2019; 32 (1): 41-8. [DOI:10.4103/efh.EfH_204_19]
39. Boelen C. Building a socially accountable health professions school: towards unity for health. Educ Health (Abingdon) 2004; 17 (2): 223-31. [DOI:10.1080/13576280410001711049]
40. Abdolmaleki M, Yazdani S, Momeni S, Momtazmanesh N. Social Accountable Medical Education: A concept analysis. J Adv Med Educ Prof 2017; 5 (3): 108-15.
41. Greer PJ, Brown DR, Brewster LG, Lage OG, Esposito KF, Whisenant EB, et al. Socially Accountable Medical Education: An Innovative Approach at Florida International University Herbert Wertheim College of Medicine. Acad Med 2018; 93 (1): 60-5. [DOI:10.1097/ACM.0000000000001811]
42. Abdolmaleki MR, Momeni S. [Social Accountability in Health Research, a Concept Analysis study]. Journal of Medicine and Spiritual Cultivation 2022; 31 (1): 65-53. [Persian]
43. Masud N, Alenezi S, Alsayari O, Alghaith D, Alshehri R, Albarrak D, Al-Nasser S, editors. Social accountability in Medical Education: students' perspective. Frontiers in Education; 2022; 7: 868245. [DOI:10.3389/feduc.2022.868245]
44. Tahernezhad K, Javidan F. [Advanced assessment of medical students clinical performance: challenges methods and approaches]. Strides in development of medical education 2008; 5 (1): 58-70. [Persian]
45. Yamani N, Fakhari M. [Social accountability of medical education curriculum: Barriers and implications]. Iranian Journal of Medical Education 2014; 13 (12): 1082-98. [Persian] [DOI:10.4103/2277-9531.127572]
46. Dash NR, Taha MH, Shorbagi S, Abdalla ME. Evaluation of the integration of social accountability values into medical education using a problem-based learning curriculum. BMC Med Educ 2022; 22 (1): 181. [DOI:10.1186/s12909-022-03245-6]
47. Pourabbas A, Amini A, Asghari Jafarabadi M. [The status of accountable education in clinical education departments of Tabriz University of Medical Sciences]. Research in Medical Education 2020; 12 (2): 71-82. [Persian] [DOI:10.29252/rme.12.2.71]
48. Seyednoori T, Khorsandi Taskoh A, Jamehbozorg Z, Yadegarzadeh G, Abdollahi H. [Designing and Validating an Educational Model based on Accountable Midwifery]. Research in Medical Education 2022; 14 (3): 71-85. [Persian] [DOI:10.52547/rme.14.3.71]
49. Karimi M, Mirzaei M, Rahim Z. [Educational needs of family physicians in Yazd province]. The Journal of Medical Education and Development 2012; 6 (1): 39-46. [Persian]
50. Yamani N, Omid A, Najimi A, Shahidi S, Aghdak P, Heydary Sharif Abad S, Moazam E. [Common and Important Signs, Symptoms and Diseases that a General Practitioner Should Know: One Step toward Socially Accountable Education]. Iranian Journal of Medical Education 2017; 17: 1-14. [Persian]
51. Lee ST, Yang EB. Factors affecting social accountability of medical schools in the Korean context: exploratory factor and multiple regression analyses. Med Educ Online 2022; 27 (1): 2054049. [DOI:10.1080/10872981.2022.2054049]
52. Masud N, Alenezi S, Alsayari O, Alghaith D, Alshehri R, Albarrak D, Al-Nasser S. Social accountability in Medical Education: students' perspective. Frontiers in Education 2022; 7: 868245. [DOI:10.3389/feduc.2022.868245]
53. Mehrmohammadi M. [Curriculum: Views, approaches and perspectives]. Mashhad: Behnashr; 2014. [Persian]
54. Tyler RW. Basic principles of curriculum and instruction. Chicago: University of Chicago press; 2013. [DOI:10.7208/chicago/9780226086644.001.0001]
55. Hedayati A, Maleki H, Saadipour E. [Contemplation on Competency-based Curriculum in Medical Education]. Iranian Journal of medical education 2016; 16: 94-103. [Persian]
56. Streubert HJ, Carpenter DR. Qualitative research in nursing: Advancing the humanistic imperative. 5th ed.Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins; 2010.
57. Lawshe CH. A quantitative approach to content validity. Personnel psychology 1975; 28 (4): 563-75. [DOI:10.1111/j.1744-6570.1975.tb01393.x]
58. Lameei A. [Clinical Education: Beyond Current Approaches. Studies in Medical Sciences] Studies in Medical Sciences 2006; 17 (1): 9-15. [Persian]
59. LCME. Functions and structure of a medical school: standards for accreditation of medical education programs leading to the MD degree. Association of American Medical Colleges: Liaison Committee on Medical Education; 2017.
60. Goodfellow PB, Claydon P. Students sitting medical finals-ready to be house officers? J R Soc Med 2001; 94 (10): 516-20. [DOI:10.1177/014107680109401007]
61. Burch VC, Nash RC, Zabow T, Gibbs T, Aubin L, Jacobs B, Hift RJ. A structured assessment of newly qualified medical graduates. Med Educ 2005; 39 (7): 723-31. [DOI:10.1111/j.1365-2929.2005.02192.x]
62. Moercke AM, Eika B. What are the clinical skills levels of newly graduated physicians? Self-assessment study of an intended curriculum identified by a Delphi process. Med Educ 2002; 36 (5): 472-8. [DOI:10.1046/j.1365-2923.2002.01208.x]
63. Ahmed YA, Alneel S. Analyzing the Curriculum of the Faculty of Medicine, University of Gezira using Harden's 10 questions framework. J Adv Med Educ Prof 2017; 5 (2): 60-6.
64. Wilson J. Bridging the theory practice gap. Aust Nurs J 2008; 16 (4): 25.
65. Sharif F, Masoumi S. A qualitative study of nursing student experiences of clinical practice. BMC Nurs 2005; 4:6. [DOI:10.1186/1472-6955-4-6]
66. Harden RM, Sowden S, Dunn WR. Educational strategies in curriculum development: the SPICES model. Med Educ 1984; 18 (4): 284-97. [DOI:10.1111/j.1365-2923.1984.tb01024.x]
67. Kuhpayehzadeh J, Hafezi Moghadam P, Danesh H, Imanizadeh Z, Daryazadeh S.[Assessment of clinical performance and factors affecting it in medical interns by mini-CEX test at Hazart-e-Rasool Akram hospital, Tehran, 2011]. Razi Journal of Medical Sciences 2014; 20 (116): 18-26. [Persian]
68. Shumway JM, Harden RM. AMEE Guide No. 25: The assessment of learning outcomes for the competent and reflective physician. Med Teach 2003; 25 (6): 569-84. [DOI:10.1080/0142159032000151907]
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dehghani G, Adib Y, Alizadeh M, Termeh Zonouzy V, Pourabbas A. Design and Validation of Clinical Education Curriculum Pattern Based on Social Accountability for General Medicine Course: A Mixed Method Study. RME 2023; 15 (4) :72-85
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1371-fa.html

دهقانی غلامعلی، ادیب یوسف، علیزاده مهستی، ترمه زنوزی وحیده، پورعباس احمد. طراحی و اعتبارسنجی الگوی برنامه درسی آموزش بالینی مبتنی بر پاسخ‌گویی اجتماعی برای دوره پزشکی عمومی: یک مطالعه ترکیبی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1402; 15 (4) :72-85

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1371-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 4 - ( 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education