[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 15، شماره 3 - ( 1402 ) ::
جلد 15 شماره 3 صفحات 70-61 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه دو روش تدریس سخنرانی و آموزش مبتنی برتیم، راهبردی نوین در آموزش دندانپزشکی: تجربه دانشکده دندانپزشکی یزد
فاطمه اولیا ، پگاه کتیرایی ، سیده مهدیه نماینده ، مریم کاظمی پور*
گروه اندو، دانشکده دندان پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران ، dr.kazemipoor@gmail.com
چکیده:   (227 مشاهده)
مقدمه: یادگیری مبتنی بر تیم (TBL) یک روش تدریس مبتنی بر فراگیر است که در آن فراگیران در کار گروهی و به کارگیری مفاهیم آموخته شده برای حل مساله شرکت می­ کنند. این روش در آموزش پزشکی و  دندان­پزشکی به ­طور گسترده پیشنهاد شده است. این مقاله تجربه ­ای از پیاده­سازی و ارزیابی یافته ­های TBL و آموزش مبتنی بر سخنرانی در آموزش دندان­پزشکی را شرح می ­دهد.
روش­ ها: این مطالعه مداخله ­ای در سال 1400 بر روی دانشجویان دانشکده دندان­پزشکی یزد انجام شد. دانشجویان به ­طور تصادفی به دو گروه آموزش سنتی و گروه مبتنی بر تیم (TBL) تقسیم شدند. از ابزار پرسشنامه برای سنجش میزان آگاهی دانشجویان از دردهای مزمن دهانی صورتی در ابتدای مطالعه، بلافاصله پس از اتمام آموزش و 4 ماه پس از آموزش استفاده گردید. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار 26 SPSS و میانگین نمره دانش براساس آزمون‌های من ویتنی و ویلکاکسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. سطح معنی­داری در این مطالعه 05/0 در نظر گرفته شد.
یافته­ ها: از مجموع 23 نفر شرکت­ کننده، 6 دانشجو پسر (26 درصد) و 17 دانشجو دختر (74 درصد) بودند. تفاوت آماری معنی­ داری در سطح آگاهی دانشجویان در بین دو گروه بر اساس جنسیت، وضعیت بومی و وضعیت تاهل وجود نداشت. نتایج نشان داد که در گروه آموزش سنتی، نمرات اخذ شده از سنجش آگاهی از دردهای مزمن دهانی-صورتی در زمان 4 ماه پس از آموزش نسبت به بلافاصله پس از آموزش کاهش معنی­ داری دارد (0/027=P). نمرات اخذ شده در گروه TBL در طولانی مدت نسبت به گروه آموزش سنتی به­ طور معنی­ داری بالاتر بود (0/003=P). میانگین رضایت در گروه مبتنی بر تیم 10/56± 7/09 بود.
نتیجه ­گیری: براساس نتایج مطالعه حاضر به­نظر می­رسد روش  TBLتاثیر مثبت بر یادگیری طولانی مدت دارد. میزان دانش کسب شده با استفاده از یادگیری مبتنی بر تیم در کوتاه مدت نسبت به روش آموزش سنتی به ط­ور معنی­داری افزایش را نشان داد.
واژه‌های کلیدی: یادگیری مبتنی بر تیم، شیوه های آموزش، یادگیری فعال، دندان پزشکی، آموزش سنتی
متن کامل [PDF 474 kb]   (124 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (211 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تکنولوژی آموزشی، یادگیری الکترونیکی،آموزش مجازی
فهرست منابع
1. Alshihri AA, Salem DM, Alnassar TM, Alharbi NM, Lynch CD, Blum IR, et al. A nationwide survey assessing the satisfaction of dental colleges graduates with their undergraduate experience in Saudi Arabia. Journal of dentistry 2021; 110: 103685. [DOI:10.1016/j.jdent.2021.103685]
2. Bakhshialiabad H, Bakhshi G, Hashemi Z, Bakhshi A, Abazari F. Improving students' learning environment by DREEM: an educational experiment in an Iranian medical sciences university (2011- 2016). BMC Medical Education 2019; 19 (1): 397. [DOI:10.1186/s12909-019-1839-9]
3. Flexner A. Medical education in the United States and Canada. From the Carnegie Foundation for the Advancement of Teaching, Bulletin Number Four, 1910. Bulletin of the World Health Organization 2002; 80 (7): 594- 602.
4. Nara N, Suzuki T, Tohda S. The current medical education system in the world. Journal of medical and dental sciences 2011; 58(2): 79- 83.
5. Schifferdecker KE, Reed VA. Using mixed methods research in medical education: basic guidelines for researchers. Medical education 2009; 43 (7): 637- 44. [DOI:10.1111/j.1365-2923.2009.03386.x]
6. Sivarajah RT, Curci NE, Johnson EM, Lam DL, Lee JT, Richardson ML. A Review of Innovative Teaching Methods. Academic radiology 2019; 26 (1): 101- 13. [DOI:10.1016/j.acra.2018.03.025]
7. Tanaka Y. Medical education Up-to-Date. Nihon Naika Gakkai zasshi The Journal of the Japanese Society of Internal Medicine 2015; 104 (12): 2487- 9. [DOI:10.2169/naika.104.2487]
8. Hashmi NR. Team Based Learning (TBL) in undergraduate medical education. Journal of the College of Physicians and Surgeons- Pakistan: JCPSP 2014; 24 (8): 553- 6.
9. Haley CM, Brown B, Koerber A, Nicholas CL, Belcher A. Comparing case‐based with team‐ based learning: dental students' satisfaction, level of learning, and resources needed. Journal of dental education 2020; 84 (4): 486- 94. [DOI:10.21815/JDE.019.190]
10. Reimschisel T, Herring AL, Huang J, Minor TJ. A systematic review of the published literature on team- based learning in health professions education. Medical teacher. 2017; 39 (12): 1227- 37. [DOI:10.1080/0142159X.2017.1340636]
11. Ulfa Y, Igarashi Y, Takahata K, Shishido E, Horiuchi S. A comparison of team- based learning and lecture- based learning on clinical reasoning and classroom engagement: a cluster randomized controlled trial. BMC Medical Education 2021; 21 (1): 444. [DOI:10.1186/s12909-021-02881-8]
12. Fatmi M, Hartling L, Hillier T, Campbell S, Oswald AE. The effectiveness of team-based learning on learning outcomes in health professions education: BEME Guide No. 30. Medical teacher 2013; 35 (12): e1608- 24. [DOI:10.3109/0142159X.2013.849802]
13. Sisk RJ. Team- based learning: systematic research review. The Journal of nursing education 2011; 50 (12): 665- 9. [DOI:10.3928/01484834-20111017-01]
14. Salih K, El-Samani EZ, Bilal JA, Hamid EK, Elfaki OA, Idris MEA, et al. Team- Based Learning and Lecture- Based Learning: Comparison of Sudanese Medical Students' Performance. Advances in medical education and practice 2021; 12: 1513- 9. [DOI:10.2147/AMEP.S331296]
15. Rezaei F, Sharifi R, Shahrezaee HR, Mozaffari HR. Knowledge about chronic Orofacial pain among general dentists of Kermanshah, Iran. The open dentistry journal 2017; 11: 221-229. [DOI:10.2174/1874210601711010221]
16. Charalampopoulos D, Karlis G, Barouxis D, Syggelou A, Mikalli C, Kountouris D, et al. Theoretical knowledge and skill retention 4 months after a European Paediatric Life Support course. European journal of emergency medicine : official journal of the European Society for Emergency Medicine 2016; 23 (1): 56- 60. [DOI:10.1097/MEJ.0000000000000208]
17. Smith KK, Gilcreast D, Pierce K. Evaluation of staff's retention of ACLS and BLS skills. Resuscitation 2008; 78 (1): 59- 65. [DOI:10.1016/j.resuscitation.2008.02.007]
18. Drennan G, Evans M. Introductory Geological Mapwork- An Active Learning Classroom. Journal of Geoscience Education 2011; 59(2):56-62. [DOI:10.5408/1.3580759]
19. Wang S, Christensen C, Cui W, Tong R, Yarnall L, Shear L, et al. When adaptive learning is effective learning: comparison of an adaptive learning system to teacher- led instruction. Interactive Learning Environments 2023;31(2):793-803. [DOI:10.1080/10494820.2020.1808794]
20. Takeuchi H, Omoto K, Okura K, Tajima T, Suzuki Y, Hosoki M, et al. Effects of team‐ based learning on fixed prosthodontic education in a Japanese school of dentistry. Journal of dental education 2015; 79 (4): 417- 23. [DOI:10.1002/j.0022-0337.2015.79.4.tb05899.x]
21. Akbary M, Kargozar S.[Team based learning: An innovative teaching method in preclinic course of restorative dentistry and its impact on the students' clinical skills, Mashhad dental school]. Journal of Dental Medicine 2016; 29 (2): 136- 43.[Persian]
22. Brewer TL, Ulrich DL. Why not try TBL to improve student nurses clinical reasoning & communication? 2013.
23. Jost M, Brüstle P, Giesler M, Rijntjes M, Brich J. Effects of additional team- based learning on students' clinical reasoning skills: a pilot study. BMC research notes 2017; 10 (1): 1-7. [DOI:10.1186/s13104-017-2614-9]
24. Kumar V, Gadbury‐ Amyot CC. A case‐based and team‐ based learning model in oral and maxillofacial radiology. Journal of dental education 2012; 76 (3): 330-7. [DOI:10.1002/j.0022-0337.2012.76.3.tb05262.x]
25. Pileggi R, O'Neill P. Team‐ Based Learning Using an Audience Response System: An Innovative Method of Teaching Diagnosis to Undergraduate Dental Students. Journal of dental education 2008; 72: 1182- 8. [DOI:10.1002/j.0022-0337.2008.72.10.tb04597.x]
26. Jafari Z. Comparison Of Rehabilitation Students' Learning In Neurology Through Lecture With Team- Based Learning (Tbl). Iranian Journal Of Medical Education 2013; 13 (6):448-56.
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Owlia F, Katiraei P, Namayandeh S, Kazemipoor M. Comparison of Lecture and Team-Based Learning methods, a Novel Strategy in Dental Education: Experience of Yazd Dental School. RME 2023; 15 (3) :61-70
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1313-fa.html

اولیا فاطمه، کتیرایی پگاه، نماینده سیده مهدیه، کاظمی پور مریم. مقایسه دو روش تدریس سخنرانی و آموزش مبتنی برتیم، راهبردی نوین در آموزش دندانپزشکی: تجربه دانشکده دندانپزشکی یزد. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1402; 15 (3) :61-70

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1313-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 3 - ( 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education