[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 15، شماره 3 - ( 1402 ) ::
جلد 15 شماره 3 صفحات 24-14 برگشت به فهرست نسخه ها
موانع تحقیق از دیدگاه دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد
سید امیرحسین درمیانی طباطبایی* ، کوثر دستجردی
مرکز تحقیقات پیشگیری از سرطان، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران ، Ahdormianit@yahoo.com
چکیده:   (322 مشاهده)
مقدمه: دانشگاه­ ها مهم­ترین محل تولید علم می­ باشند و سامان­دهی به تحقیقات دانشگاهی از مهم ­ترین راهبردهای موثر در پیشرفت جامعه است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی موانع درون دانشگاهی تحقیقات از دیدگاه اعضای هیات علمی و دانشجویان دانشکده پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد صورت گرفته است.
روش ­ها: این مطالعه توصیفی-مقطعی برروی 311نفر از دانشجویان و 51 نفر از اعضای هیئت علمی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد در سال 1400 انجام گرفت. ابزار جمع ­آوری داده ­ها، پرسشنامه­‌ای محقق­ ساخته شامل 26سوال در پنج حیطه؛ عدم توانایی دانشجو در اجرای طرح تحقیقاتی، اهمیت قائل نشدن سیستم، عدم دسترسی به تسهیلات و امکانات، عدم همکاری مراکز تحقیقاتی و عدم دسترسی به مشاورین پژوهشی و آماری بود. روایی پرسشنامه از طریق نظر کارشناسان و صاحب نظران و پایایی آن توسط آزمون آلفای کرونباخ تایید گردید. داده ­ها از طریق آزمون ­های آماری t مستقل، آنالیز واریانس و همبستگی پیرسون و با استفاده از نرم افزاز آماری SPSS  تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ­ها: نتایج نشان داد که موانع پژوهش از دیدگاه دانشجویان و اعضای هیئت علمی به­ ترتیب عبارت بودند از؛ عدم توانایی دانشجو در اجرای طرح تحقیقاتی، اهمیت قائل نشدن سیستم، عدم دسترسی به تسهیلات و امکانات، عدم همکاری مراکز، و عدم دسترسی به مشاورین پژوهشی و آماری. بین دیدگاه دانشجویان و اعضای هیئت علمی تفاوت معنی­ داری در هیچ یک از حیطه های پنجگانه وجود نداشت. نتایج نشان داد که در حیطه عدم توانایی دانشجو در اجرای طرح تحقیقاتی نمره دختران به ­طور معنی­داری بالاتر از پسران است  (P=0.008, t=4.506). همچنین دانشجویانی که دارای سابقه چاپ مقاله بودند در حیطه عدم دسترسی به تسهیلات و امکانات نمره بالاتری داشتند (P=0.045, t=5.740).
نتیجه ­گیری: براساس نتایج حاصله، از دیدگاه هیات علمی و دانشجویان فعالیت­ های تحقیقاتی تحت تاثیر موانع متعددی قرار می­ گیرد. لذا توانمندسازی نیروی انسانی، ایجاد تسهیلات و امکانات درخور و نیز طراحی سیستم اطلاعاتی و ارتباطاتی مناسب می­ تواند در رفع مشکلات و موانع پژوهش موثر باشد.
واژه‌های کلیدی: پژوهش، دانشگاه، هیات علمی، دانشجو، پزشکی
متن کامل [PDF 728 kb]   (115 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (139 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت پژوهش
فهرست منابع
1. Marusic B. Academic medicine: one job or three? Coratian medical journal.2014;45(3):243-4.
2. Salem Safi R, Ashrafrezaei N, Moshiri Z, Shaykhi N. [Study of views of faculty members about research barriers in Urmea university of medical sciences]. J Facul Nurs Midwif Urmea Uni 2009;7(3):142-50. [Persian]
3. Fealy S, Pezeshkirad Gh, Chizari M.[Study of the factors affecting students participate in research education and knowledge translation]. Quarterly of Research and Programming 2006;42. [Persian]
4. Alaei M, Azami A. Study of student attitudes toward research in Eilam university of medical sciences. Journal of Eilam university of medical sciences 2014; 12 (42-43): 39-42. [Persian]
5. kianpour M, Bahmanziari P, Arti S, Naji H. Survey of research problems from the viewpoints of managers, Scientific staffs and research experts in Isfahan university of medical sciences. Iranian journal of nursing and midwifery research 2005;10 (3):23. [Persian]
6. Lioyd T, Philips BR, Aber RC. Factors that influence doctors' participation in clinical research.The Association for the Study of Medical Education 2004;38 (8): 848-51. [DOI:10.1111/j.1365-2929.2004.01895.x]
7. Bickel J. Women in academic medicine. Journal of the american medical women's association 2000; 55 (1) 10-2.
8. Young Ra, Dehaven MJ, Passmore C, Baumer JG. Research participation, protected time and research output by family physicians in family medicie residencies. The journal of Family Medicine 2016: 38(5): 341-8.
9. Aronstam RS, Hoey K, Frieije JE. Physician participation in clincal research at Guthrie health. The Guthrie Journal 2003; 721 (3): 66- 71.
10. El Achi D, Al Hakim L, Makki M, Mokaddem M, Khalil PA, Kaafarani BR, et al. Perception, Attitude, Practice and Barriers towards Medical Research among Undergraduate Students. BMC Medical Education 2020 ;20(1):195. [DOI:10.1186/s12909-020-02104-6]
11. Motealehi A, Vafaeenasab M, Jafari H, Saffari M, Zarea A, Roshanian E.[Research Barriers from the Viewpoints of Staff of Shahid Sadoughi University of Medical Sciences in 2018]. Tolooebehdasht Journal 2020; 19 (1): 100- 11. [persian]
12. Haynes B, and A. Haines. Getting Research Findings into Practice: Barriers and Bridges to Evidence Based Clinical Practice. BMJ 1998; 317 (7153): 273-276. [DOI:10.1136/bmj.317.7153.273]
13. Rudd FG, Harasym PH, Mandin H, Lorscheider FL. Development and evaluation of a research project [dissertation]. Brigham Young University;1980.
14. Nik Afrooz L. [Examining the factors preventing the implementation of research projects from the perspective of students]. Journal of Fasa University of Medical Sciences 2013; 6 (10): 313-313. [Persian]
15. Alamdari A, Afshoon A.[Barriers to research activities: Views of faculty members in Yasuoi university of medical sciences]. Journal of Armaghane danesh 2012; 29: 27-34. [Persian]
16. Abedini S, Kamalzadeh H, Momeni A, Zare Sh. [Views of faculty members in Yasoui university of medical sciences about the barriers to research activities]. Dena quarterly journal 2017; 4 (1 & 2): 51-58. [Persian]
17. Sereshti M, Kazemian A, Daris F. [Barriers from the viewpoint of laculty members and employees of Shahrekord University of Medical Sciences]. Educ Strategy Med Sci 2010; 3 (2) :51-57. [Persian]
18. Sabzevari S, Mohamadalizadeh S, Azizzadeh M. [The opinions of the faculty members of the universities of Kerman regarding the existing obstacles in carrying out research activities]. Journal of Shahid Sadoughi University of Medical Sciences 2000; 8 (2): 18-27. [Persian]
19. Roxburgh M. An exploration of factors which constrain nurses fron researc participation. J Clin Nurs. 2016; 15 (5) 535-45. [DOI:10.1111/j.1365-2702.2006.01374.x]
20. Akbari A, Ahmadloo M.[Analysis of Obstacles to Research from Point of View of University Students and Faculty Members (Case Study of Islamic Azad University, Arak Branch)]. 7thNational Conference on Management Studies and Humanities in Iran; 2021 Mar 19;Tehran:Civilica; 2021. [Persian]
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dormiani Tabatabaei S A, Dastjerdi K. Faculty Members and Students` View Points about Barriers to Research in Islamic Azad University, Najaf Abad Branch. RME 2023; 15 (3) :14-24
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1266-fa.html

درمیانی طباطبایی سید امیرحسین، دستجردی کوثر. موانع تحقیق از دیدگاه دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1402; 15 (3) :14-24

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1266-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 3 - ( 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education