[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 13، شماره 4 - ( 1400 ) ::
جلد 13 شماره 4 صفحات 75-64 برگشت به فهرست نسخه ها
واکاوی نقش کنشگران حامی در برنامه درسی انفرادی‌شده پذیرفته‌شدگان رشته‌های پزشکی،دندان پزشکی و داروسازی (یک مطالعه پدیدار شناسانه)
لیلاسادات خاتمی کیا* ، کوروش فتحی واجارگاه ، رضوان حکیم زاده ، مسعود شریفی
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، ایران ، lkhatamikia@gmail.com
چکیده:   (1426 مشاهده)
مقدمه: برنامه درسی انفرادی­شده، بعد اساسی و مهم در هدایت تجارب یادگیری و کسب نتایج موفق آموزشی است. مطالعه حاضر با هدف واکاوی نقش کنشگران حامی در برنامه درسی انفرادی­شده­ی پذیرفته ­شدگان رشته­ های پزشکی، دندان­پزشکی و داروسازی انجام شد.
روش­ ها: این مطالعه با روش کیفی از نوع پدیدارشناسی انجام گرفت. شرکت­ کنندگان این مطالعه، پذیرفته­ شدگان دوره روزانه رشته­ های پزشکی، دندان­پزشکی و داروسازی دانشگاه ­های علوم پزشکی شهر تهران بودند که با نمونه­ گیری هدفمند انتخاب شدند. نمونه ­گیری تا زمان رسیدن به اشباع نظری، ادامه یافت و در نهایت به 19 نفر رسید. با استفاده از مصاحبه عمیق اطلاعات جمع ­آوری شده و تجزیه و تحلیل داده­ ها با کمک نرم ­افزار تحلیل داده­ های کیفی مکس­ کیودا و براساس الگوی هفت مرحله­ ای کلایزی انجام گرفت.
یافته­ ها: در این مطالعه، نقش کنش گران حامی در برنامه درسی انفرادی­ شده­ ی پذیرفته­ شدگان رشته­ های پزشکی، دندان­پزشکی و داروسازی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از مطالعه در قالب سه کد مفهومی اصلی، حمایت خانواده (شامل کدهای مفهومی فرعی: حمایت علمی خانواده، حمایت  روان­شناختی خانواده)، حمایت مسئولان آموزشی مدرسه (شامل کد های مفهومی­ فرعی: حمایت علمی مسئولان آموزشی مدرسه، حمایت روان­شناختی مسئولان آموزشی مدرسه) و حمایت اساتید دانشگاه (شامل کدهای مفهومی­ فرعی: حمایت علمی اساتید دانشگاه، حمایت روان­شناختی اساتید دانشگاه) دسته­ بندی شدند.
نتیجه­ گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که کنشگران حامی، نقش مهمی در برنامه درسی انفرادی­ شده شرکت­ کنندگان این مطالعه و در نتیجه موفقیت تحصیلی آنان داشته ­اند؛ حمایت­ های علمی و روان­ شناختی خانواده، مسئولان آموزشی مدرسه و سپس اساتید دانشگاه می­ تواند نتایج ارزشیابی­ های آموزشی را تحت تأثیر قرار دهد.
واژه‌های کلیدی: کنشگران حامی، برنامه درسی انفرادی شده، پزشکی، دندان پزشکی، داروسازی
متن کامل [PDF 364 kb]   (347 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (502 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: برنامه درسي, برنامه ریزی آموزشی
فهرست منابع
1. Fathi vajargah K. [Osol & mafahim barnamerizi darsi]. Tehran: Bal; 2017. [Persian]
2. Maleki H. [barnamerizi darsi (rahnamaye amal)]. 2nd ed. Tehran. Madrese; 2018. [Persian]
3. Fathi vajargahK, Khatamikia L. [Recontextualization of Curriculum studies]. Tehran: Ostadan; 2020. [Persian]
4. Gordon CD, Williams SK, Hudson GA. Stewart J. Factors associated with academic performance of physical therapy students. West Indian Med J 2010; 59: 203- 208.
5. Keshmiri H, Sajjadi K. [Investigating the relationship between satisfaction of environmental factors and students' academic achievement]. TEJ 2020; 14 (3): 533- 540. [Persian]
6. Monadara J. The Impact of Family Functioning on African American Males' Academic Achievement: A Review and Clarification of the Empirical Literature. Teach Coll Rec 2006; 108 (2): 206- 223. [DOI:10.1111/j.1467-9620.2006.00648.x]
7. Tus J. Amidst the Online Learning in the Philippines: The Parental Involvement and Its Relationship to the Student's Academic Performance. IEJRD 2021; 6 (3): 1- 15.
8. Kim Y, Sherraden M, Huang J, Clancy M. Child Development Accounts and parental educational expectations for young children: Early evidence from a statewide social experiment. Soc Serv Rev 2015; 89 (1): 137- 99. [DOI:10.1086/680014]
9. Schneider M, Preckel F. Variables associated with achievement in higher education: A systematic review of meta-analyses. Psychol Bull 2017; 143 (6): 1- 36. [DOI:10.1037/bul0000098]
10. Maina MJ. Strategies employed by secondary school principals to improve academic performance in Embu West District [dissertation]. Nairobi County (NC): Kenyatta University; 2010.
11. Moreira PA, Dias A, Matias C, Castro J, Gaspar T, Oliveira J. School effects on students' engagement with school: Academic performance moderates the effect of school support for learning on students' engagement. Learn Individ Differ 2018; 67: 77- 67. [DOI:10.1016/j.lindif.2018.07.007]
12. Hejazi A, Saki R, Hashemi S, Youselyani G. [Studying teachers' contribution to academic achievement of third-year high school students based on national exam data]. TEJ 2020; 14 (4): 971-980. [Persian]
13. Nourbakhsh SM, Haeri M. [Sociological survey of success in entrance examination]. High Educ Lett 2011; 4(15): 33-57. [Persian]
14. Ashouri M, Vahedi S, adib Y, Badri R. [Discovering the experience of failing university entrance exam among applicants: A grounded theory study]. Psycho science 2021; 19 (96): 1593- 1606. [Persian]
15. Sajadi R, Karamdoost N, Dorrani K, Salehi K, Moghaddamzadeh A. [Exploring the key success factors of top people in the university entrance exam]. Journal of Higher Education Curriculum 2018; 8 (16): 163-190. [Persian]
16. Narimani M, Miri M. [Factors influencing on academic success of top rated entrance exams: Grounded theory]. Jiera 2017; 11(38): 59-79. [Persian]
17. Noghani M, Ahanchian M, Rafiee M. [The impact of Economic, Social, and Cultural capitals on success in University Entrance Examination]. Iran Educ Soc 2012; 1 (1): 191- 218. [Persian]
18. Salimi J, Pasalari H. [The Role of Social and educational characteristics of hormozgan province high school students on their success in university entrance exam]. Measur Educ Eval Stud. 2017; 7 (18): 91- 125. [Persian]
19. Todres M, Tsimtsiou Z, Sidhu K, Stephenson A, Jones R. Medical students' perceptions of the factors influencing their academic performance: An exploratory interview study with high-achieving and re-sitting medical students. Med teacher 2012; 34 (5): e325- 331. [DOI:10.3109/0142159X.2012.668626]
20. Rampai N, Sopeerak S. The Development Model of Knowledge Management via Web-Based Learning to Enhance Pre-Service Teacher's Competency. TOJET 2011; 10 (3): 249- 254.‏
21. Kim YK, Lundberg CA. A structural model of the relationship between student-faculty interaction and cognitive skills development among college students. Res High Educ 2016; 57 (3): 288- 309. [DOI:10.1007/s11162-015-9387-6]
22. Wayne AJ, Youngs P. Teacher characteristics and student achievement gains: A review. Rev Educ Res 2003; 73 (1): 89-122. [DOI:10.3102/00346543073001089]
23. Salajegheh A, Safari S. [Relationship between professional ethics and function of professors]. Eth Scie Techno 2015; 10 (3): 103- 110.‏ [Persian]
24. Derakhshan A, Darabi M, Saeedi M, Kiani M. [Study Professors Opinion of Mashhad University of Medical Sciences about the Criteria for a Good Professor]. Med Ethics 2014; 8 (26): 182- 9. [Persian]
25. Sheikh Mohammadi Z, Khalkhali A. [Principals' lived experience of curriculum leadership in secondary schools]. Jsa 2018; 6 (1): 22- 42. [Persian]
26. Khalajinia Z, Nikbakht Nasrabadi A, Behboodi- Moghadam Z, Yadollahi P, Abbasi M. [Returning to life, the Lived Experiences of Pregnancy in Women with HIV: A Phenomenological study]. Armaghane-danesh 2016; 21 (5): 465- 480. [Persian]
27. Dorman J P, Fraser B J. Psychosocial environment and affective outcomes in technology-rich classrooms: Testing a causal model. Soc Psychol Educ 2009; 12 (1): 77- 99. [DOI:10.1007/s11218-008-9069-8]
28. Bye N, Hasan Abadi H, Kavousian J. [Structural Model of competence beliefs and classroom Perceptions with students' academic achievement: The role of behaviors and beliefs of progress]. Int J Appl Psychol. 2016; 11 (2): 67- 83. [Persian]
29. Zolfagharian M, Aminbeidokhti A, Jafari S. [Structural Relationship of Faculty-Student Interaction and Faculty's Active Teaching Method with Students' Competencies development by Mediating the Knowledge Acquisition]. Jiera 2018; 12 (40): 181- 204. [Persian]
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khatamikia L, Fathi Vajargah K, Hakimzadeh R, Sharifi M. Investigating the Role of Supportive Actors in the Individualized Curriculum of those Admitted to the Fields of Medicine, Dentistry and Pharmacy. RME 2021; 13 (4) :64-75
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1131-fa.html

خاتمی کیا لیلاسادات، فتحی واجارگاه کوروش، حکیم زاده رضوان، شریفی مسعود. واکاوی نقش کنشگران حامی در برنامه درسی انفرادی‌شده پذیرفته‌شدگان رشته‌های پزشکی،دندان پزشکی و داروسازی (یک مطالعه پدیدار شناسانه). پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1400; 13 (4) :64-75

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1131-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 4 - ( 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education