[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 13، شماره 4 - ( 1400 ) ::
جلد 13 شماره 4 صفحات 63-55 برگشت به فهرست نسخه ها
همگامی آموزش عالی حوزه سلامت و بین الملل سازی آموزش پزشکی در زمان پاندمی کووید-19
سلیمان احمدی ، حمید اکبری جور ، علی نمکی ، سیده نگار پوروخشوری ، صدف جزایری*
دانشجوی دوره دکترای گروه آموزش پزشکی، دانشکده مجازی، آموزش پزشکی و مدیریت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شهیدبهشتی، تهران، ایران ، sadi15736@gmail.com
چکیده:   (1616 مشاهده)
مقدمه: محورهای آموزش عالی هرکشور متمرکز بر حوزه ­های دسترسی بیشتر به آموزش، ارتقای کیفیت آموزش و افزایش عدالت آموزشی در جامعه است. بین­ الملل ­سازی آموزش عالی در حیطه آموزش پزشکی فرآیند ادغام هدفمند ابعاد بین ­المللی، بین فرهنگی یا جهانی در آموزش پزشکی به منظور ارتقاء کیفیت آن و آمادگی فارغ ­التحصیلان برای فعالیت حرفه­ ای در جهان است. این مطالعه با هدف بررسی اقدامات آموزشی انجام شده در زمان پاندمی کووید- 19 و تطبیق آن با برنامه بین ­الملل­ سازی آموزش پزشکی انجام گرفت.
روش ­ها: در این مطالعه مروری سیستماتیک، مقالات انتشار یافته با خاستگاه ایران به هر دو زبان فارسی و انگلیسی در رابطه با بین­ الملل­ سازی آموزش پزشکی در ایام بروز پاندمی کووید-19 از پایگاه داده ­های Scopus، Web of Science، PubMed، Cochrane Library، Medlib، Science Direct، Google Scholar، Irandoc، Magiran و SID در محدوده زمانی 2020 تا 2021 و با استفاده از کلید واژه ­های انتخابی شامل: کرونا ویروس، کووید-19، آموزش پزشکی، بین ­الملل­ سازی و ایران به ­صورت جداگانه استخراج شد. نتیجه این جستجو 1490 مقاله بود که بعد از بررسی و حذف مقالات غیرمرتبط، با استفاده از چک ­لیست ارزیابی، و نظر داوران تعداد 20 مقاله وارد مطالعه شد.
یافته­ ها: با انجام مرور سیستماتیک بر 20 مقاله انتخابی در نهایت مشاهده شد بروز پاندمی کووید-19 ، ضمن ایجاد تغییر فرهنگ آموزشی به شکل گسترده در سیستم آموزشی دانشگاه ­های علوم پزشکی کشور، باعث تغییر پارادایم یاددهی- یادگیری و ارتقاء اعتماد به ­نفس دانشجویان گردیده و اعضای هیات علمی نیز به توانمندسازی خود اهتمام ورزیدند. زیرساخت ­های آموزشی از نظر سخت ­افزاری و نرم ­افزاری مورد بازبینی قرار گرفته و متناسب با چالش ­های آموزش مجازی راهکارهایی ارائه گردیده است.
نتیجه ­گیری: اقداماتی نظیر الزام تصحیح نگرش یادگیرندگان و مدرسان نسبت به کاربرد آموزش مجازی، به­ هم­راه طراحی مناسب و زیربنایی فناوری­ ها، بسترسازی مناسب فرهنگی، اجرای کارگاه­ های آموزشی در زمینه نحوه تدوین محتوا، ایجاد زیرساخت­ های لازم نرم ­افزاری و سخت­ افزاری، ایجاد انگیزه در استادان و دانشجویان در زمینه استفاده از سیستم آموزش مجازی در کاهش چالش­ های موجود و ارتقای فرآیند آموزشی موثر بوده و همگی در راستای اقدامات بین­ الملل­ سازی می باشد.حوزه آموزش پزشکی در ایام شیوع کرونا نه تنها در ارتقای کیفیت آموزش موفق بود، بلکه به سه دغدغه آموزش عالی کشور در حوزه سلامت مبنی بر ایجاد دسترسی، ارتقای کیفیت آموزش و افزایش عدالت و برابری آموزشی پاسخ داده و توانسته قدم­ های قابل توجهی در کسب مشروعیت جهانی بردارد.
واژه‌های کلیدی: آموزش پزشکی، بین الملل سازی، سلامت، کووید-19
متن کامل [PDF 349 kb]   (458 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (795 مشاهده)  
نوع مطالعه: مروري | موضوع مقاله: تکنولوژی آموزشی، یادگیری الکترونیکی،آموزش مجازی
فهرست منابع
1. Harden RM. International medical education and future directions: a global perspective. Academic Medicine 2006; 81 (12): S22- S9. [DOI:10.1097/01.ACM.0000243411.19573.58]
2. Wu A, Leask B, Choi E, Unangst L, de Wit H. Internationalization of Medical Education- A scoping review of the current status in the United States. Medical Science Educator 2020: 1- 13. [DOI:10.1007/s40670-020-01034-8]
3. Alsoufi A, Alsuyihili A, Msherghi A, Elhadi A, Atiyah H, Ashini A, Ashwieb A, Ghula M, Ben Hasan H, Abudabuos S, Alameen H. Impact of the COVID-19 pandemic on medical education: Medical students' knowledge, attitudes, and practices regarding electronic learning. PloS one 2020;15(11):e0242905. [DOI:10.1371/journal.pone.0242905]
4. Mosalanezhad L, Atashpoor S, Kalani N. [What do medical students want to learn in the Corona Crisis Curriculum? Expressing Students' Expectations and Strategies.] J Educ Ethics Nurs 2021; 10 (1 and 2) :4-11. [Persian]
5. Ghafourifard M, [The promotion of Virtual Education in Iran: The Potential which Turned into reality by Coronavirus], Iranian Journal of Medical Education 2020; 20(1): 33-34. magiran.com/p2197834. [Persian]
6. Hojat M, Badiyepeymaie Jahromi Z. The Role of Medical Students in Outbreaks of Coronavirus: Opportunity or Threat. Iranian Journal of Medical Education 2020; 20 :500-501.[Persian]
7. Taghizadeh S, Haji J, Mohammadimehr M. [A Comparative Study of the Challenges and Opportunities of Higher Education in the Corona Pandemic in Iran and around the World.] NPWJM 2020; 8 (27) :47-57. [Persian] [DOI:10.29252/npwjm.8.27.47]
8. Yazdaninejad H, Eslami K, Arjmand R, Shakerian N, Tork Shirazi N, Abuali R, et al. Evaluation of e-learning in the Covid 19 epidemic crisis and the prospect of its complementary use in the post-crisis period from the perspective of medical students. Educational Development of Judishapur 2020; 11 (3): 554- 71.
9. Fallahi-Khoshkenab M. [Comparison of Virtual Education Challenges in Nursing Before and After COVID-19; A Systematic Review.] Iranian Journal of Systematic Review in Medical Sciences 2020;1(3):81-103.[Persian]
10. Ramezani G, Aalaa M, Norouzi A. Coronavirus pandemic and the need to review and change the content of medical science curricula. Iranian Journal of Medical Education 2020; 20 :114-115. [Persian]
11. SanagooA, Mojarad A, Jooybari L. [Clinical simulators: A suitable solution for clinical training of nurses during the corona epidemic], Iranian Journal of Medical Education. 2020; 20(1): 145-146.[Persian]
12. Heidari R, Motaharifar M, Taghirad H, Mohammadi S, Lashay A. [A Review on Applications of Haptic Systems, Virtual Reality, and Artificial Intelligence in Medical Training in COVID-19 Pandemic]. JoC. 2021; 14 (5) :121-125. [Persian]
13. Iranmanesh F, Ostadebrahimi H, Mirzazadeh A, Azin M. Performance Report of Distance Learning at Rafsanjan University of Medical Sciences During the COVID-19 Pandemic. JRUMS 2020; 19 (4) :423-428.[Persian] [DOI:10.29252/jrums.19.4.423]
14. Sepahi V, Salari F, Khoshay A, Rezaei M. Evaluation of Professors Toward E-learning During COVID-19 and Its Associated Factors from the Perspective of the Students of Kermanshah University of Medical Sciences (2020). Educ Res Med Sci 2021: (1) 10; 1: e111994. [DOI:10.5812/erms.111994]
15. Tabatabai S. COVID-19 impact and virtual medical education, Journal of Advances in Medical Education & Professionalism 2020; 8 (3): 140- 3.
16. Rezaei H, Haghdoost A, Javar HA, Dehnavieh R, Aramesh S, Dehgani N, et al. The effect of coronavirus (COVID-19) pandemic on medical sciences education in Iran. Journal of Education and Health Promotion 2021;10(1):136.
17. Salari F, Sepahi V. Challenges of Virtual Medical Sciences Education during the COVID-19 Pandemic: A Systematic Review. Educational Research in Medical Sciences 2021; 10 (1). [DOI:10.5812/erms.117948]
18. Ahmady S, Shahbazi S, Heidari M. Transition to Virtual Learning During the Coronavirus Disease- 2019 Crisis in Iran: Opportunity Or Challenge? Disaster medicine and public health preparedness 2020;14(3): e11- 2. [DOI:10.1017/dmp.2020.142]
19. Abdollahi A, Labbaf A, Mafinejad MK, Sotoudeh-Anvari M, Azmoudeh-Ardalan F. Online Assessment for Pathology Residents during the COVID-19 Pandemic: Report of an Experience. Iranian Journal of Pathology 2021; 16 (1):75. [DOI:10.30699/ijp.2020.129558.2425]
20. Mohammadimehr M. eLearning as an educational response to COVID-19 epidemic in Iran: The role of the learners support system. Future of Medical Education Journal 2020; 10 (3): 64- 5.
21. Zeinali M, Almasi-Doghaee M, Haghi-Ashtiani B. Facing COVID-19, jumping from in-person training to virtual learning: A review on educational and clinical activities in a neurology department. Basic and Clinical Neuroscience 2020; 11 (2): 151. [DOI:10.32598/bcn.11.covid19.910.2]
22. Tabatabai S. Simulations and virtual learning supporting clinical education during the COVID 19 pandemic. Advances in Medical Education and Practice 2020; 11: 513. [DOI:10.2147/AMEP.S257750]
23. Knight J. Concepts, rationales, and interpretive frameworks in the internationalization of higher education. The SAGE handbook of international higher education 2012: 27- 42. [DOI:10.4135/9781452218397.n2]
24. Spencer-Oatey H, Dauber D. Internationalisation and the development of 'global graduates': hearing the students'voices.[Cited 2020 Feb 05].Available from https://warwick.ac.uk/ fac/soc/al/globalpad-rip/openhouse/interculturalskills/internationalisation_gg_student_voices.pdf
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahmady S, Akbari Javar H, Namaky A, Pourvakhshoori S, Jazayeri S. Higher Educational Concurrence in the Field of Health and Internationalization of Medical Education During the COVID-19 Pandemic: A Systematic Review. RME 2021; 13 (4) :55-63
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1125-fa.html

احمدی سلیمان، اکبری جور حمید، نمکی علی، پوروخشوری سیده نگار، جزایری صدف. همگامی آموزش عالی حوزه سلامت و بین الملل سازی آموزش پزشکی در زمان پاندمی کووید-19. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1400; 13 (4) :55-63

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1125-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 4 - ( 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education