[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 12، شماره 4 - ( 1399 ) ::
جلد 12 شماره 4 صفحات 79-70 برگشت به فهرست نسخه ها
تعیین رابطه بین فرسودگی تحصیلی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان
مهران فلاح چای ، ماهدخت طاهری ، حمید نشاندار اصلی ، یاسمین بابایی همتی* ، سینا پورسیدیان
مرکز تحقیقات علوم دندانپزشکی، گروه ارتودنسی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران ، yasamin.hemmati@gmail.com
چکیده:   (3398 مشاهده)
مقدمه: فرسودگی تحصیلی دانشجویان همواره اهمیت بسزایی داشته است. زیرا نه تنها در سرنوشت علمی دانشجویان تاثیر داشته، بلکه افزایش آن می­ تواند به سلامت روحی دانشجویان آسیب رساند و آنان را با ناکامی­ های مختلفی مواجه کند. لذا هدف مطالعه حاضر تعیین رابطه بین فرسودگی تحصیلی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان بود.
روش ­ها: مطالعه حاضر از نظر روش توصیفی- تحلیلی است. جامعه آماری این پژوهش را 173 دانشجوی دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال تحصیلی 98- 97 تشکیل می­ دادند و روش نمونه ­گیری به شیوه تصادفی ساده بود. ابزار جمع ­آوری داده­ ها شامل پرسشنامه برسو و برای پیشرفت تحصیلی از معدل دو ترم قبل و معدل کل دانشجویان استفاده شد. داده ­ها از طریق شاخص ­های آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و سپس در بخش تحلیلی از آزمون­ های آمار استنباطی شامل آزمون t تک نمونه ­ای، t گروه ­های مستقل، تحلیل واریانس یک ­راهه، ضرایب همبستگی، پیرسون و برای بررسی فرض نرمال بودن داده ­ها از نمودارهای ساقه و برگ و با استفاده از نرم­ افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته­ ها: نتایج نشان داد که میانگین نمره فرسودگی تحصیلی دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان 62/62±46/8 بود. هم چنین نتایج بیانگر آن بود که بین مولفه­ های فرسودگی تحصیلی بیشترین میانگین مربوط به ناکارآمدی درسی (72/27±19/4) و کم­ترین میانگین مربوط به بی­ علاقگی (2/92±11/3) است. هم چنین میانگین نمره فرسودگی تحصیلی دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان (6/62±46/8) بود. 83/8 درصد از دانشجویان سطح متوسطی از فرسودگی تحصیلی داشتند. نتایج نشان داد که بین فرسودگی تحصیلی (0/25-=r و 0/001>p)، خستگی هیجانی (0/28-=r و 0/001>p)، بی­ علاقگی تحصیلی (0/24-=r و 0/001>p) با پیشرفت تحصیلی رابطه منفی معنی­ داری وجود دارد. اما بین ناکارآمدی درسی و پیشرفت تحصیلی رابطه معنی­ دار مشاهده نشد (0/06=r و 0/409=p). همچنین نتایج بیانگر وجود تفاوت معنی ­داری بین جنسیت با پیشرفت تحصیلی دانشجویان بود (3/52=t و 0/001=p).
نتیجه ­گیری: نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که درصد قابل توجهی از دانشجویان فرسودگی تحصیلی را تجربه می ­کنند. با توجه به نتایج حاصله، فرسودگی تحصیلی، خستگی هیجانی، بی­ علاقگی و ناکارآمدی درسی موجب کاهش پیشرفت تحصیلی می­ گردند.
 
واژه‌های کلیدی: فرسودگی تحصیلی، پیشرفت تحصیلی، دندانپزشکی، دانشجویان
متن کامل [PDF 622 kb]   (896 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1661 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت پژوهش
فهرست منابع
1. Hashemicholicheh S, Hashemi Z, Naghsh Z. [The mediatory role of the achievement emotions in relationship between attributional styles, task value and academic burnout]. Counseling culture and psychotherapy 2018; 9 (34): 119- 40. [Persian]
2. Takai M, Takahashi M, Iwamitsu Y, Ando N, Okazaki S, NakajimaK. The experience of burnout among home caregivers of patients with dementia: Relations to depression and quality of life. Archives of gerontology and geriatrics 2009; 49(1):e1- 5. [DOI:10.1016/j.archger.2008.07.002]
3. Neumann Y, Finaly-Neumann E, Reichel A. Determinants and consequences of students' burnout in universities. The Journal of Higher Education 1990; 61(1): 20- 31. [DOI:10.2307/1982032]
4. Seif MH. [The Comparative Causal Model of Academic Burnout in Students of Shiraz University of Medical Sciences and Payame Noor University]. Iranian Journal of Medical Education 2017; 17: 11- 23. [Persian]
5. Shahbaziyankhonig A, Mesrabadi J, Farid A. [The Role of Academic Procrastination and Loneliness in Students'Academic Burnout]. Rooyesh 2019; 7 (10): 183-198. [Persian]
6. Varaee P, Poordad S. [The relationship between psychological capital components (self-efficacy, hope, resiliency, optimism) with Academic burnout]. Rooyesh 2018; 7 (8): 295- 312. [Persian]
7. Esmaeli Moqadam F, Mashayekh M, Eslami S. [Prediction of Addiction Potential based on Quality of Working Life and Academic Burn-out Among University Students]. Research on Addiction 2018; 12 (47): 193-212. [Persian]
8. Hemmati R, Sadeghi A. [Analysis of Academic Burnout among University Students]. Journal of Social Problems of Iran 2019; 9 (2): 233- 257. [Persian]
9. Badri Gorgi R, Shafiee Sorak S. [The Relationship Between Self-Regulated Learning and Academic Burnout in Students of Azad Azar University]. Journal of Educational Psychology Studies 2018; 15 (30): 81- 106.[Persian]
10. Alibeigi A, Aho Khosh P. [The Factors Influencing on Educational Burnout in Students of Agriculture and Natural Resources Field in Razi University]. Journal of Agricultural Education Administration Research 2017; 9(40): 44-55. [Persian]
11. Faganpour S, Norkjuri Sh, Seyedan SA. [The Relationship Between Academic Self-regulation and Reflective Thinking with Academic Burnout of Students]. Psychological and Educational Sciences.UCT Tukestan University : civilica ;2018. [Persian]
12. Kamian S, Taghdisi M. H, Azam K, Estebsari F, Ranjbaran S, Geravand A. [Evaluating Effectiveness of Spiritual Health Education on Increasing Hope among Breast Cancer Patients]. Iran J Health Educ Health Promot 2014; 2 (3): 208- 214. [Persian]
13. Mahmodiyan H, Abbasi M, Pirani Z, Shahali Kaborani, F. [The Role of Emotional, Cognitive and Behavioral Enthusiasm in Predicting Academic Burnout Students]. Biquarterly Journal of Cognitive Strategies in Learning 2018; 6 (10): 197- 206. [Persian]
14. Golestani H, Aminbeidokhti A, Jafari S. [Relationship of Self-oriented and Society-oriented Perfectionism with Academic Burn-out Regarding Mediating Role of the Internal and External Motivation].Journal of Clinical Psychology 2018; 10 (1): 79- 89. [Persian]
15. Sanaienasab H RH, Saffari M. [Influential Factors on Academic Achievement of University Students]. Iranian Quarterly of Education Strategies 2013; 5 (4): 243- 9. [Persian]
16. Soares AP,Guisande AM, Almeida LS, Páramo FM. [Academic Achievement in First- year Portuguese College Students: The Role of Academic Preparation and Learning Strategies]. International Journal of Psychology 2009; 44 (3): 204- 12. [DOI:10.1080/00207590701700545]
17. Davis KD, Winsler A, Middleton M. Students' perceptions of rewards for academic performance by parents and teachers: Relations with achievement and motivation in college. The Journal of genetic psychology 2006; 167 (2): 211- 20. [DOI:10.3200/GNTP.167.2.211-220]
18. Pitt V, Powis D, Levett-Jones T, Hunter S. Factors influencing nursing students' academic and clinical performance and attrition: an integrative literature review. Nurse education today. 2012; 32 (8): 903- 13. [DOI:10.1016/j.nedt.2012.04.011]
19. Bahammam AS, Alaseem AM, Alzakri AA, Almeneessier AS, Sharif MM. The relationship between sleep and wake habits and academic performance in medical students: a cross-sectional study. BMC Medical Education 2012; 12 (1): 61. [DOI:10.1186/1472-6920-12-61]
20. Sadooghi M, Tamannaei Fmr, Naseri J. [The relationship between resilience, hope, emotional intelligence and academic burnout among Iranian university students]. Studies in Learning & Instruction 2017; 17 (9): 50- 67. [Persian]
21. Mahmodiyan H AM, Pirani Z, Shahali Kaborani F. [The role of emotional, cognitive and behavioral enthusiasm in predicting academic burnout students]. Journal of Cognitive Strategies in Learning 2018; 6 (10): 197- 206. [Persian]
22. Hossein Mardi AA, Hossein Mardi Z. [Prediction of academic achievement based on emotional intelligence and achievement motivation among students of Islamic Azad University of Roudehen branch in 2013]. Pajouhan Scientific Journal 2015; 13 (3): 15- 22. [Persian]
23. Maslach C, Jackson SE, Leiter MP, Schaufeli WB, Schwab RL. Maslach burnout inventory: Consulting psychologists press Palo Alto, CA; 1986.
24. Falsafinejad Mr, Azizi Abarghouei M, Ebrahimi Ghavamabadi S, Dortaj F. [Developing a causal model of academic burnout among ba students: the mediating role of self-efficacy]. Counseling culture and psychotherapy 2016; 6 (24 ):1- 2. [Persian]
25. Bullock G, Kraft L, Amsden K, Gore W, Prengle B, Wimsatt J, et al. The prevalence and effect of burnout on graduate healthcare students. Canadian medical education Journal 2017; 8 (3): 90- 96. [DOI:10.36834/cmej.36890]
26. Ghadam Pour E FA, Naghibeiranvand F. [Determining the Relationship between Academic Exhaustion with Eagerness and Academic Performance in Students of Lorestan University of Medical Sciences]. Research in Medical Science Education 2016; 8 (2 ): 60- 8. [Persian] [DOI:10.18869/acadpub.rme.8.2.60]
27. Hosseini Lorgani S. [Examining the Impact of Academic Burnout on Students? Academic Achievement in Iran's Higher Education System]. Quarterly Journal of Educational Measurement and Evaluation Studies 2019; 9 (25): 229- 254. [Persian]
28. Heidarzadeh A DM, Shahmohamadipour P, Taheri Z, Azizzade Forouzi, M. [Relationship between Educational Equity, Academic Burnout and Achievement Among Students at Kerman University of Medical Science]. Educational Development of Judishapur 2016; 7 (4): 298- 306. [Persian]
29. Kiamanesh AR, Jamali M. [Achievement Goals and Burnout in Academic Performance: The Meditation Role of Outcome Expectation and Self-Regulating Learning]. Developmental Psychology 2017; 13 (52): 339- 50. [Persian]
30. Soliemanifar O, Shaabani F, Morovati Z. [The Relationship Between of Academic Achievement Motivation and Academic Burnout in Postgraduate Students of Shahid Chamran University of Ahvaz]. Journal of Life Science Biomedicine 2013; 3 (3): 233- 6. [Persian]
31. Hosseinabadi-farahani M, Kasirlou L, Inanlou F. [Relationship Between Achievement Motivation and Academic Burnout in Nursing Students: A Descriptive-Correlational Study]. Journal of Nursing Education 2017; 6 (5): 47- 53. [Persian]
32. Ahookhosh P, Alibeigi A. [The factors influencing on educational burnout in students of agriculture and natural resources field in Razi University]. Journal of Agricultural Education Administration Research 2017; 9 (40): 44- 55. [Persian]
33. Lyndon M.P, et al. Burnout, Quality of Life, Motivation, and Academic Achievement among Medical Students: A Person-oriented Approach. Perspectives on Medical Education 2017; 6 (2): 108- 114. [DOI:10.1007/s40037-017-0340-6]
34. El-Masry R, Ghreiz SM, Helal RM, Audeh AM, Shams T. Perceived stress and burnout among medical students during the clinical period of their education. Ibnosina Journal of Medicine and Biomedical Sciences 2013; 5 (4): 179- 187. [DOI:10.4103/1947-489X.210543]
35. Jamali M. [The Role of Academic Burnout, Self-discipline Learning, Goals of Progress and Expectation on the Academic Achievement of Students in Kashan University]. International Conference on Behavioral and Social Sciences. 2015 Jul 27. Turkey; 2015. [Persian]
36. Tamannaifar M, Gandomi Z. [Correlation between achievement motivation and academic achievement in university students]. Education Strategies in Medical Sciences 2011; 4 (1): 15- 9. [Persian]
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Falahchai M, Taheri M, Neshandar Asli H, Babaee Hemmati Y, Pourseyedian S. A Survey of the Relationship between Academic Burnout and Academic Achievement of Dental Students of Guilan University of Medical Sciences. RME 2020; 12 (4) :70-79
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-943-fa.html

فلاح چای مهران، طاهری ماهدخت، نشاندار اصلی حمید، بابایی همتی یاسمین، پورسیدیان سینا. تعیین رابطه بین فرسودگی تحصیلی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1399; 12 (4) :70-79

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-943-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 4 - ( 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education