دوره 12، شماره 2 - ( 1399 )                   جلد 12 شماره 2 صفحات 30-21 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi H, Salehi M, Jabbari N. The Role of Organizational Culture on Faculty Members’ Reformation. Res Med Edu 2020; 12 (2) :21-30
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-932-fa.html
محمدی حمیدرضا، صالحی محمد، جباری نگین. نقش فرهنگ سازمانی در به‌سازی اعضای هیأت علمی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1399; 12 (2) :21-30

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-932-fa.html


گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران ، drsalehi@iausari.ac.ir
چکیده:   (3565 مشاهده)
مقدمه: صاحب‌نظران اهمیت فرهنگ سازمانی را در ارتباط با توسعه مورد تأکید قرار می­دهند و نیروی انسانی متخصص و مورد نیاز بخش‌های مختلف توسط بخش آموزش عالی تربیت می‌شود. تقویت و توسعه دانشگاه‌ها، به‌ویژه اعضای هیأت علمی آن­ها از اهمیت بالایی برخوردار است. مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش فرهنگ سازمانی در به‌سازی اعضای هیأت علمی طراحی شده است.
روش‌ها: در تحقیق حاضر از تکنیک دلفی به‌عنوان یک روش مجزا در بخش کیفی جهت دستیابی به اهداف اصلی و توسعه مولفه‌های متغیرها استفاده کرد؛ و از روش پیمایشی جهت دستیابی به اهداف فرعی و اعتبارسنجی مدل فرهنگ سازمانی/ به سازی اعضای هیات علمی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در استان خراسان رضوی بهره­ گیری شده است. تعداد اعضای جامعه آماری ۱۲۰۰ نفر و حجم نمونه نهایی ۲۹۱ نفر بود که به روش تصادفی طبقه‌ای نمونه‌گیری شدند. گردآوری داده‌ها ازطریق دو پرسش‌نامه فرهنگ سازمانی و به‌سازی براساس مقیاس پنج گزینه‌ای لیکرت انجام گرفت. برای آزمون فرضیه‌های پژوهش از مدل‌سازی معادلات ساختاری در نرم‌افزار AMOS استفاده گردید.
یافته­ ها : تجزیه ‌و تحلیل داده­ ها نشان داد که ضریب اثر متغیر فرهنگ سازمانی بر به سازی اعضای هیأت علمی(57 درصد) است و همچنین نتایج حاکی از آن بود که مؤلفه‌های تأثیرگذار فرهنگ سازمانی شامل رسالت (2/35 درصد)، درگیر شدن در کار (55/2 درصد) و سازگاری (20/1 درصد) است، و مهم‌ترین آن­ها مؤلفه درگیر شدن در کار بود.
نتیجه‌گیری: با توجه نتایج مطالعه، فرهنگ سازمانی قوی می‌تواند به میزان قابل توجهی برتعهدکارکنان اثر گذاشته و استحکام رفتار آنان را افزایش دهد. بنابراین در برنامه‌ریزی کلان و تحول‌آفرین سازمانی بایستی وزن بالایی برای مؤلفه‌های فرهنگی رسالت، درگیر شدن در کار و سازگاری قائل شد. پیشنهاد می گردد درتدوین استراتژی اثربخشی فرهنگی از حالت هم‌افزایی آن به نحو بهینه در امر تحول و تعالی به سازی اعضای هیأت علمی دانشگاه ها استفاده نمود.
متن کامل [PDF 797 kb]   (898 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1317 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزشی

فهرست منابع
1. Sotirofski K. Organizational Culture Impact on Psychological Empowerment of Academic Staff. European Journal of Sustainable Development 2014; (2):119.
2. Alstete JW. Posttenure Faculty Development: Building a System for Faculty Improvement and Appreciation. ASHE-ERIC Higher Education Report, Volume 27, Number 4. Jossey-Bass Higher and Adult Education Series. Jossey-Bass, Inc, Publishers; 2000.
3. Sorcinelli MD. Ten principles of good practice in creating and sustaining teaching and learning centers. A guide to faculty development: Practical advice, examples, and resources 2002:9-23.
4. Osibanjo AO, Adeniji AA. Impact of organizational culture on human resource practices: a study of selected Nigerian private universities. Journal of Competitiveness 2013;5(4):115-33. [DOI:10.7441/joc.2013.04.07]
5. Scott OP. A Study to Design and Recommend a Faculty Development Model for Promoting Professional Growth and Instructional Change [dissertation].Pepperdine University; 1987.
6. Murray JP. Faculty development in publicly supported 2-year colleges. Community College Journal of Research & Practice 2001;25 (7):487-502. [DOI:10.1080/10668920152407883]
7. Cheawjindakarn B, Suwannatthachote P, Theeraroungchaisri A. Critical success factors for online distance learning in higher education: A review of the literature. Creative Education 2013 9;3(08):61. [DOI:10.4236/ce.2012.38B014]
8. Khan MNU. Designing a model for staff development in higher education in pakistan[dissertation]. University of Arid Agricultur: Rawalpindi; 2005.
9. Hashemi SM, Afjahi SA, Dehghanan H, Khasheie V.[Designing the Organizational Image Formation Model of Universities and Higher Education Institutes: A Structural-İ interpretative Approach -Case study of Allameh Tabataba'i University]. Journal of Research In Educational Systems 2017 ; 11( 36): 231- 259.[Persian]
10. Hartzler B, Rabun C. Community treatment adoption of contingency management: A conceptual profile of US clinics based on innovativeness of executive staff. International Journal of Drug Policy 2013;24(4):333-41. [DOI:10.1016/j.drugpo.2012.07.009]
11. Nind M. A new application for the concept of pedagogical content knowledge: teaching advanced social science research methods. Oxford Review of Education 2020 3;46(2):185-201. [DOI:10.1080/03054985.2019.1644996]
12. Denison DR. Corporate culture and organizational effectiveness. John Wiley & Sons; 1990.
13. Aldaihani SG. Administrative empowerment among Kuwait University staff and its effect on their job satisfaction. Journal of Applied Research in Higher Education 2019;12(2): 210-229. [DOI:10.1108/JARHE-02-2019-0027]
14. Edjtehadi M. [Identifying Dimensions and Components of Faculty Improvement in order to provide a Conceptual Model]. Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education 2012; 17(4): 21-46.[Persian]
15. Azizi F, Khosravani E, Mosayebi A.[The Effect of Int ernal Marketing on Personnel Customer-Orientation, Emphasizing on Vision Indicators, Improvement and Development, Reward -Case Study: Employees of Bank Melli Branches of Mazandaran Province]. Organizational Resources Management Studies 2012; 2 (4):133-54.[Persian]
16. Davis SM. Managing corporate culture. HarperCollins Publishers; 1984.
17. Fralinger B, Olson V. Organizational culture at the university level: A study using the OCAI instrument. Journal of College Teaching & Learning (TLC) 2007; 4(11):85-98. [DOI:10.19030/tlc.v4i11.1528]
18. Denison D, Nieminen L, Kotrba L. Diagnosing organizational cultures: A conceptual and empirical review of culture effectiveness surveys. European Journal of Work and Organizational Psychology 2014;23(1):145-61. [DOI:10.1080/1359432X.2012.713173]
19. Franck CJ. Reliability of the Denison Organisational Culture Survey (DOCS) for use in a financial institution in South Africa [dissertation]. Pretoria: University of South Africa; 2005.

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در آموزش علوم پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb